آمریکا از حشد شعبی می ترسد/نقشه نظامیان آمریکایی علیه حشد شعبی

دولت آمریکا سعی دارد متحدان و شرکای اروپایی خود را متقاعد کند، تعدادی از نظامیان خود را به سوریه اعزام کنند تا جایگزین نظامیان آمریکایی در حال خروج از سوریه شوند.

به گزارش مشرق، دولت آمریکا در تلاش است تا متحدان اروپایی خود را متقاعد کند که در قالب طرح تشکیل نیروهای چندملیتی در سوریه، نیروی نظامی به این کشور اعزام کنند.

بنا بر گزارش پایگاه «المانیتور»، این تلاش آمریکا در شرایطی صورت گرفته که برخی از مقامات دولت طی ماه‌های گذشته سعی کرده بودند تا تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه طی ماه‌های آینده را برگردانند.

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گزارش‌های منتشر شده درباره باقی ماندن حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی را در سوریه نه تأیید و نه رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد که آمریکا درباره تشکیل آنچه که «نیروهای چندملیتی» برای جلوگیری از ظهور مجدد گروه تروریستی داعش در شمال شرقی سوریه خوانده شده، با شرکای خود گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

سناتور زن آمریکایی: در ارتش آمریکا به من تجاوز شد

ظریف از جامعه بین الملل خواستار محکومیت تحریم‌های آمریکا شد

«رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی وزارت خارجه به خبرنگاران اعلام کرد: «یک گروه از نیروهای باقیمانده ارتش آمریکا قرار است در شمال شرقی سوریه به عنوان بخشی از نیروهای چندملیتی به منظور جلوگیری از ظهور مجدد گروه تروریستی داعش در این منطقه و همچنین حمایت از امنیت و ثبات در شمال شرقی سوریه باقی بمانند».

وی افزود: «عقب‌نشینی نیروهای آمریکا قرار است ادامه داشته باشد… و ما همزمان همکاری با متحدان و شرکایمان را ادامه می‌دهیم تا مناطق آزاد شده را پاکسازی کرده و عملیات ضدتروریستی مدنظر را انجام داده و از تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در منطقه حمایت کنیم… گفت‌وگوها با متحدانمان درباره آینده در جریان است».

این سخنگوی وزارت خارجه از ارائه جزئیات بیشتر درباره اینکه کدام کشورها پذیرفته‌اند تا بخشی از این نیروهای چندملیتی در سوریه باشند، خودداری کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور، اخیراً تلفنی با «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه صحبت کرده است. پامپئو همچنین با «گیر پدرسن» نماینده سازمان ملل در سوریه نیز روز سه‌شنبه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، پامپئو در این دیدار بر «حمایت قاطع دولت آمریکا از اقدامات سازمان ملل برای احیای تلاش‌ها در جهت تحقق راه‌حل سیاسی، شامل اصلاح قانون اساسی سوریه و ضرورت تدارکات برای برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه» تأکید کرده است، علاوه بر این، وزیر خارجه آمریکا از تمایل واشنگتن برای مشارکت در فرایند «تنش‌زدایی در منطقه به منظور حفظ جان مردم سوریه و ایجاد فرصتی برای پیشبرد فرایند سیاسی در این کشور» سخن گفته است.

از سوی دیگر، اظهارات مقامات برخی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن از تمایل و اعتماد اندک آنها به دولت آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به منظور جایگزین کردن آن تعداد از نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج می‌شوند، حکایت دارد.

یک مقام انگلیسی که خواسته نامش فاش نشود، به المانیتور گفته است: «ما به دنبال گفت‌وگوهای بیشتر با آمریکا درباره طرح‌های آنها هستیم… و همانطور که وزیر خارجه (انگلیس) گفته است، هیچ چشم اندازی برای جایگزین شدن نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج می‌شوند با نیروهای نظامی انگلیس وجود ندارد».

علاوه بر این، متحدان آمریکا درباره عدم مشورت و تغییر طرح‌های این کشور ابراز ناراحتی کرده‌اند. وزیر خارجه فرانسه در نشست ماه گذشته مونیخ در پاسخ به ادعایی که از جانب «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه ترامپ تشویق شده تا پس از همه جنجال‌ها، نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه دارد، به شدت عصبانی شد و گفت این خبر جدیدی است که می‌شنود.

یک مقام اروپایی نیز به المانیتور اعلام کرده، «حتی اگر ۲۰۰ تا ۴۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در سوریه باقی بمانند، فرانسه و بریتانیا قصد ندارند جای خالی ۲ هزار نظامی آمریکایی را که از سوریه خارجه می‌شوند، پر کنند… این اتفاق به طور حتم نخواهد افتاد».

از سوی دیگر، وزیر خارجه استرالیا هفته گذشته در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه فرانسه گفت که آنها همچنان منتظر اطلاعات بیشتری از جانب آمریکایی‌ها درباره تصمیماتشان در خصوص برنامه نظامی مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه هستند.

در این میان به نظر می‌رسد که نهادهای مختلف دولت آمریکا درباره مأموریت احتمالی در سوریه با تغییراتی هر چند اندک اما نسبتاً مهم صحبت می‌کنند که این مسئله شاید نشان از این داشته باشد که آمریکا مأموریت دارند تا دیگر کشورها متقاعد کنند تا با آمریکا در این مسیر همراه شوند.

در شرایطی که وزارت خارجه آمریکا مأموریت نیروهای نظامی آمریکایی باقیمانده در سوریه را به عنوان بخشی از نیروهای چندملیتی با هدف مبارزه با تروریسم و انجام عملیاتی در راستای برقراری ثبات در شمال شرقی سوریه تعریف کرده، کاخ سفید و به ویژه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی واشنگتن تأکید دارند که نیمی از نیروهای آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند و مأموریت دارند تا حفاظت از پایگاه «التنف» در جنوب سوریه را برعهده داشته باشند.

حفظ کنترل منطقه التنف از آن جهت برای آمریکا اهمیت دارد که جنوبی‌ترین گذرگان مرزی میان سوریه و عراق در این بخش واقع شده و به دلیل قرار گرفتن این منطقه مابین سوریه، عراق و اردن اهمیت به سزایی دارد. «لورا روزن» نویسنده این گزارش المانیتور معتقد است که واشنگتن با این اقدام سعی دارد پیامی برای ایران داشته باشد و شاید بخواهد دسترسی مستقیم ایران به دمشق از طریق راه زمینی از این منطقه را قطع کند.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت که آمریکا قصد دارد چند صد نفر از نیروهای مسلح خود را در شمال شرقی سوریه به عنوان بخشی از نیروهای چندملیتی نگه دارد و علاوه بر این، به صورت کاملاً مجزا، حضور نظامی خود را نیز در پایگاه التنف در جنوب سوریه حفظ کند.

بنا بر گزارش «المانیتور»، البته تفسیر اینکه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا دقیقاً خواستار چه چیزی است، تلاش برای همراه کردن کشورهای دیگر با سیاست‌های آمریکا در منطقه را نیز دشوار کرده است.

«آرون اشتاین» مدیر برنامه خاورمیانه مؤسسه تحقیقاتی «سیاس خارجی» در آمریکا تأکید کرد: «چالش‌برانگیزترین بخش از ریاست‌جمهوری ترامپ برای نهادهای اجرایی آمریکا، تفسیر خواست واقعی رئیس‌جمهور است. من تصور نمی‌کنم که آنها به ویژه در رابطه با این موضوع دقیقاً بدانند که چه کاری باید انجام دهند چرا که تصمیمات رئیس‌جمهور متغیر است و خیلی زود تغییر می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس