کد خبر 942036
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
اطلس لشگر 27

رونمایی از کتاب «اطلس لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در دوران دفاع مقدس» در حسینیه فاطمه الزهرا (س) پادگان حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدجواد اکبرپور بازرگانی مدیر مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفتگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از انتشار کتاب «اطلس لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص)» خبر داد و گفت: «اطلس لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص)» به سفارش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و به همت آقای حجت شیری تهیه و تنظیم‌شده و به بررسی نقش و عملکرد ۲۷ حضرت رسول (ص) و حماسه‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان آن در طول ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد.

وی با اظهار به اینکه گروه مطالعات نظامی باهدف تولید آثار پژوهشی در حوزه تاریخ نظامی جنگ هشت‌ساله در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تشکیل‌شده است، بیان داشت: آثار این گروه در دو حوزه تحقیقات بنیادی و کاربردی قرار می‏گیرد که با روش توصیفی تحلیلی و از طریق مطالعه‌ی میدانی و کتابخانه‌ای و با مراجعه‌ی به اسناد و منابع اختصاصی اولیه و اسناد و منابع عمومی ثانویه انجام می‏‌شود.

اکبرپور ادامه داد: منابع اختصاصی اولیه، همان داده‌ها و تحقیقات مستقیم و میدانی راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه است که به همت راویان این مرکز در عملیات‌‏های دوران دفاع مقدس ثبت و ضبط‌شده است و از منابع منحصربه‌فرد و مستند دفاع مقدس به شمار می‌‏رود.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس این متدلوژی دو گونه اثر در حوزه مطالعات یگانی در این گروه منتشر می‌‏شود، عنوان کرد: دسته اول شناسنامه یگان‏ها است که به استخراج عملکرد یگان‏‌ها در قالب جداول و نمودارها و آمارهای پایه یگان‌‏های می‌‏پردازد و دسته دوم اطلس‌‏های یگانی است که به با تأکید بر متغیر مکان نوشته‌شده و در قطع‌های متفاوت و سطوح متعدد یگانی، قرارگاهی، جبهه‌‏ای، محلی، استانی و ملی به چاپ رسیده‌اند و چون با سایر محصولات مرکز کاملاً متفاوت هستند، از روش‌شناسی خاصی پیروی می‌کنند.

مدیر مطالعات نظامی مرکز تصریح کرد: در پژوهش‏های اطلسی و به‌ویژه اطلس‌‏های یگانی، نویسنده با ارائه متن فشرده و موجز و با استفاده از نقشه، نمودار، جدول و عکس به تشریح عملکرد یگان در عملیات‌های آفندی و مأموریت‌های پدافندی لشکرها در طول دوران دفاع مقدس می‌‏پردازد.

وی با اشاره به نقش لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از یگان‌‏های ممتاز و مؤثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) است که کارنامه درخشانی در کنترل بحران‌آفرینی‌های دهه اول انقلاب در جبهه داخلی و خارجی از خود به‌جای گذاشته است. از یک‌سو نقش ویژه این لشکر در کنترل و مهار بحران‏های داخلی در مبارزه با عناصر ضدانقلاب داخلی در مناطق کردنشین قابل‌اعتناست و از سوی دیگر عملکرد تأثیرگذار و کلیدی این یگان در بیرون راندن ارتش بعث عراق از سرزمین‏های اشغالی و در ادامه در دوره تنبیه متجاوز تا پایان جنگ، این یگان را به یکی از لشکرهای منحصربه‌فرد سپاه در دوران دفاع مقدس تبدیل نموده است.

اکبرپور با اشاره به اینکه کتاب «اطلس لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در دوران دفاع مقدس» به سفارش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همکاری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه حضرت محمد انجام‌شده است، گفت: این اطلس در شش فصل و ۲۷۲ صفحه، به نقش مردم تهران در هشت سال دفاع مقدس پرداخته‌شده است.

وی بیان کرد: فصل اول کتاب با عنوان «کلیات یگان» شامل تأسیس، توسعه و سپاه تهران پشتوانه تیپ ۲۷، آشنایی با گردان‌های سپاه تهران، سپاه‏های پاوه، سرپل ذهاب و همدان و درنهایت به حضور سپاه مریوان و پاوه در عملیات محمد رسول‌الله (ص) پرداخته است.


مدیر مطالعات نظامی مرکز افزود: در فصل دوم کتاب با عنوان «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی» نیز به نقش تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس پرداخته‌شده است. همچنین در فصل‌های سوم و چهارم نقش این یگان در عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، والفجر ۳، والفجر ۴، خیبر، بدر و والفجر ۸ با عنوان تنبیه متجاوز و نبردهای آبی - خاکی توضیح داده می‌شود.

وی در خصوص دو فصل پایانی نیز گفت: در فصل پنجم با عنوان نبردهای شرق بصره نیز به نقش لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در عملیات‌های کربلای ۱، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت‌المقدس ۷ در فصل ششم با عنوان نبردهای جبهه غرب و شمال‌غرب به نقش همین لشکر در عملیات‌های نصر ۷، بیت‌المقدس ۲، ۴ و غدیر مرصاد پرداخته‌شده است.

وی ادامه داد: در بخش پایانی کتاب هم ذیل عنوان ضمائم مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های ۸ سال دفاع مقدس سپاه حضرت رسول، منابع اختصاصی لشکر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نیز راویان یگان ۲۷ حضرت رسول، باغ‌موزه دفاع مقدس و ستاد کنگره شهدا معرفی‌شده است.

یادآور می‌شویم؛ رونمایی از کتاب «اطلس لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در دوران دفاع مقدس» در مراسم یادواره سرداران بی‌سر و طلایه‌داران خیبر و یادبود سردار شهید حاج ابراهیم همت، ساعت ۱۴:۳۰ روز چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در حسینیه فاطمه الزهرا (س) پادگان حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس