کد خبر 1144645
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
واکنش نظام بین‌الملل و قدرت‌های بزرگ به جنگ تحمیلی چه بود؟

کتاب اطلس جنگ ایران و عراق با نیم‌نگاهی به عکس‌العمل نظام بین‌الملل و قدرت‌های بزرگ به اتفاقات جنگ ایران و عراق در بازه‌های زمانی مختلف تا پایان جنگ، برای چهارمین بار منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب اطلس جنگ ایران و عراق «فشرده نبردهای زمینی از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مردادماه ۱۳۶۷» برای چهارمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع منتشر شد.

این اطلس در هفت فصل نگاشته شده است:

فصل اول؛ پیروزی انقلاب اسلامی و شروع تجاوزات ارتش عراق شامل سیر تجاوزات مرزی رژیم بعثی، قبل از آغاز رسمی جنگ، هجوم سراسری ارتش عراق و اشغال مناطق مرزی ایران

فصل دوم؛ دوران بازیابی قوای مسلح ایران شامل تجربه عملیات‌های ناموفق در چهارماهه اول جنگ و دوران کسب اعتمادبه‌نفس نیروهای مردمی - انقلابی و اجرای چند عملیات موفق همچون ضربت ذوالفقار، بازی دراز، رجایی و باهنر، آزادسازی سوسنگرد و...

فصل سوم؛ آزادسازی سرزمین‌های جنوبی شامل عملیات‌های شکستن حصر آبادان «ثامن‌الائمه»، آزادسازی بستان، غرب دزفول و فتح خرمشهر «بیت‌المقدس»

فصل چهارم؛ آزادسازی سرزمین‌های شمالی و میانی در قالب عملیات‌هایی همچون مطلع الفجر، محمد رسول‌الله (ص)، مسلم بن عقیل (ع)، والفجر ۳، عاشورا، کربلای ۱، کربلای ۶، برای آزادسازی سرزمین‌هایی که در استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان در اشغال دشمن باقی‌مانده بود.

فصل پنجم؛ تعقیب دشمن در جبهه جنوبی شامل نبردهایی که در جبهه جنوبی با هدف تهدید بصره، برای کسب موقعیت برتر و پایان شرافتمندانه جنگ به اجرا درآمد و با عملیات کربلای ۵ و تصویب قطعنامه ۵۹۸ به پایان رسید.

فصل ششم؛ تعقیب دشمن در جبهه شمالی شامل تغییر استراتژی خودی از عملیات در جبهه جنوب به عملیات در جبهه شمال غرب و فراز و نشیب‌های جنگ در این جبهه

فصل هفتم؛ پایان جنگ، حمله عراق به کویت؛ شامل: ابتکار عمل عراق در پایان جنگ، به دست گرفتن مجدد ابتکار عمل توسط قوای خودی و حمله عراق به کویت.

ویژگی بارز این کتاب را می‌توان در جامعیت آن دانست که سیر جنگ ایران و عراق را از ابتدا تا پایان جنگ در قالب مجموع عملیات‌های آفندی و پدافندی با ضمیمه کردن نقشه‌های عملیات‌ها و علائم و نمودارهای مختص هر عملیات (استعداد قوای طرفین، خسارات عراقی‌ها و...) شرح داده و از این‌رو می‌تواند یکی از منابع غنی و ارزشمند برای پژوهشگران عرصه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باشد.

داشتن نیم‌نگاهی به عکس‌العمل نظام بین‌الملل و قدرت‌های بزرگ به اتفاقات جنگ ایران و عراق در بازه‌های زمانی مختلف تا پایان جنگ و همچنین تحلیل انگیزه‌های سیاسی طرفین جنگ از طراحی برخی عملیات‌ها از دیگر ویژگی‌های مثبت این کتاب است.

با توجه به استقبال تعداد زیادی از پژوهشگران و محققان این عرصه از این کتاب و با اتمام نسخه‌های چاپ سوم آن، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر اساس رسالت و مأموریت ذاتی خود بر آن شد که چاپ چهارم این کتاب را نیز بعد از رفع اشکالات جزئی و تغییر قطع آن انجام دهد که در سال جاری موفق به انجام این مهم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس