کد خبر 941871
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
ابهام در سرنوشت جسد خاشقجی؛ امحا با اسید یا کوره؟

درحالی که بیش از ۵ ماه از قتل «جمال خاشقجی» می گذرد هنوز خبری از سرنوشت جسد وی در دست نیست؛ مسأله‌ای که نشان می‌دهد سعودی در حین ارتکاب جنایت تلاش زیادی برای سرپوش نهادن بر آن کرده است.

به گزارش مشرق، ۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ روزی است که در تاریخ باقی خواهد ماند. در این روز یک فاجعه و جنایت بزرگ توسط رژیم سعودی رقم خورد. در این روز بود که «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی پس از آنکه به سرکنسولگری عربستان در استانبول رفت، دیگر هیچگاه بازنگشت.

در ابتدای امر عربستان سعودی برای سرپوش نهادن بر جنایت خود مدعی شد که جمال خاشقجی از سرکنسولگری خارج شده اما نامزد وی این موضوع را رد کرد. حتی سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در آن زمان تأکید کرد که وی از کنسولگری عربستان خارج نشده‌است.

بیشتر بخوانید:

در روزهای آتی، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که ارزیابی اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و تکه‌تکه شده‌است. نیویورک تایمز نیز به نقل از رئیس انجمن رسانه‌های عربی اعلام کرد که مقامات ترکیه تکه‌تکه شدن جسد خاشقجی را تأیید کرده‌اند.

درنهایت در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ تلویزیون رسمی عربستان قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید و ادعا کرد که وی طی یک مشاجره تصادفی کشته شده است. همچنین، دستور برکناری ژنرال احمد عسیری، معاون وزارت اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از دستیاران محمد بن سلمان، صادر و ۱۸ نفر ناشناس دیگر هم بازداشت شدند. این در حالی بود که در طول ۱۷ روز پس از ناپدید شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، دولت عربستان ادعا می‌کردند که وی کنسولگری عربستان را به سلامت ترک کرده و ولیعهد از سرنوشت او بی‌اطلاع بوده‌است!

قتل جمال خاشقجی واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های گروهی و نزد مقامات سیاسی و حکومتی داشت رؤسای جمهور، وزرای خارجه و مقامات بسیاری از کشورها نسبت به قتل ایشان واکنش نشان دادند. ۱۲ شخصیت مهم مدعو برای کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان موسوم به نیوم سفر خود به عربستان را لغو کردند.

شبکه الجزیره عربی که از قطر پخش می‌شود برنامه‌های عادی خود را قطع و برنامه‌های ویژه قتل خاشقجی را به مدت سه هفته در رأس کارها و اهداف خود قرار داد. شبکه انگلیسی الجزیره نیز تا حدودی همین خط و مشی را دنبال کرد و در رسوایی قتل نامبرده بسیار تأثیر گذار بود. سایر رسانه‌های مهم خبری جهان نیز اخبار قتل وی را به مناسبت‌های مختلف پوشش دادند.

در هر صورت آنچه که پس از تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ به وضوح مشخص شد، این بود که رژیم سعودی عامل بی چون و چرایِ قتل روزنامه نگار سعودی یعنی جمال خاشقجی بوده و تمامی ادعاهای آن مبنی بر خروج وی از مقر سرکنسولگری ریاض در استانبول چیزی جز سلسله اکاذیب فریبنده نبوده است. پس از آنکه نقش مستقیم سعودی‌ها در قتل جمال خاشقجی مشخص شد، این رسانه‌های سعودی بودند که به منظور انحراف افکار عمومی از این جنایت بزرگ وارد عمل شدند و تلاش کردند تا از طریق دادن آدرس غلط به افکار عمومی آنها را از توجه به نقش بن سلمان در این مسأله بازدارند. به عنوان نمونه می‌توان به تلاش‌های مذبوحانه شبکه العربیه در این زمینه اشاره کرد.

تاکنون روایت‌های مختلفی از نحوه قتل جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول مطرح شده است که وجه مشترک تمامی آنها تلاش عاملان این قتل برای پاک کردن اثر این جنایت هولناک، محسوب می‌شود.

عاملان این جنایت در حین ارتکاب قتل، بنابر روایت‌های متعدد، اقداماتی را انجام دادند تا اثری از جنایتشان باقی نماند و کسی متوجه قتل خاشقجی نشود. تکه تکه کردن جسد خاشقجی یکی از اقدامات هولناک اعضای تیم عامل قتل این روزنامه نگار سعودی بوده است. حتی دادستانی کل عربستان نیز به این مسأله اذعان کرده اما منکر برنامه ریزی شده بودن قتل شده است!

از سوی دیگر، روایت هولناک دیگری بیان شده است. روزنامه «صباح» چاپ ترکیه نیز اعلام کرد که تیم ترور پس از ورود جمال خاشقجی به کنسولگری کیسه پلاستیکی بر سرش کردند و لباس‌های وی را درآوردند. این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه نوشت: «صلاح الطبیقی، رئیس پزشک قانونی عربستان پس از اینکه لباس‌های خاشقجی را از تنش بیرون آوردند؛ خون خاشقجی را از رگ‌هایش بیرون کشیده تا اثری برجای نماند».

درهمین حال، بازرسان ترکیه‌ای در بررسی‌های خود که به منظور یافتن جسد خاشجقی انجام شد به این سناریو دست یافتند که احتمالاً جسد وی در اسید سوزانده شده است. بازرسان تُرکیه ای معتقدند که قاتلان روزنامه‌نگار سعودی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده و بخشی از جسد را در چاه محل اقامت سرکنسول سعودی انداخته‌اند. پلیس ترکیه پس از اینکه یک ماسک ضد مواد شیمیایی در داخل یک خودروی وابسته به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشف کرد، به بررسی فرضیه مذکور (ذوب کردن جسد خاشقجی با اسید و مواد شیمیایی) پرداخت.

افزون بر موارد موفق، فرضیه دیگری نیز برای امحای جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی منتقد ریاض، وجود دارد که به تازگی مورد توجه و اهتمام واقع شده است. در همین ارتباط، تحقیقات مسئولان ترکیه‌ای نشان می‌دهد که برای از بین بردن جسد «جمال خاشقجی» روزنامه منتقد سعودی از کوره‌ای که در منزل «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول تعبیه شده بود، استفاده شده است.

در ارتباط با این مسأله، شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: «مرکز تحقیقات جنایی ترکیه توانست، با وجود رنگ آمیزی دیوار دفتر سرکنسول عربستان در استانبول، آثار خون به جامانده از خاشقجی را به دست آورد». سازنده این کوره به خبرنگار الجزیره گفته است: «این کوره با مشخصات معین و به درخواست مستقیم «محمد العتیبی» سرکنسول سعودی در استانبول تهیه شده است». وی فاش کرد: «این کوره با گاز کار می‌کند و مخصوص ذوب فلزات است و می‌تواند بیش از یک هزار درجه سانتیگراد تولید کند».

طبق اعلام منابع رسانه‌ای، مسئولان ترکیه‌ای روشن بودن این کوره در طول سه روزی که جسد خاشقجی در داخل چمدان‌ها جاسازی شده بود، زیر نظر داشته و آن را رصد کرده بودند. درهر صورت آنچه که واضح است، این است که عاملان قتل خاشقجی که گفته می‌شود با «محمد بن سلمان» در ارتباط مستقیم بوده اند، با یکی از راهکارهای فوق الذکر جسد این روزنامه نگار منتقد را امحاء کرده‌اند.

این مسأله نشان می‌دهد که رژیم سعودی به صورت کاملاً برنامه ریزی شده به قتل روزنامه نگار منتقد سعودی مبادرت ورزیده است و از هیچ تلاشی برای سرپوش نهادن بر جنایت هولناک خود دریغ نکرده است، با این حال برجای گذاشتن شواهد و قرائن بسیار در محل ارتکاب جرم، موجب شد تا توطئه سعودی برای سرپوش نهادن بر این فاجعه کارگر نیفتد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس