کد خبر 941713
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
ترامپ و بن سلمان

رسانه آمریکایی در یک گزارش اختصاصی از ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات اغلب پشت پرده برخی اعضای دولت «دونالد ترامپ» با عربستان سعودی درباره همکاری هسته‌ای واشنگتن با ریاض خبر داده است.

به گزارش مشرق، در حالی که اعضای ارشد کنگره آمریکا درباره همکاری هسته‌ای واشنگتن با ریاض هشدار داده‌اند، یک رسانه آمریکایی خبر داده که مذاکرات پشت پرده تیم وابسته به دونالد ترامپ با سعودی‌ها همچنان ادامه دارد.

«دیلی بیست» گزارشی اختصاصی درباره تلاش‌های تیم وابسته به ترامپ برای بستن توافق با عربستان سعودی در زمینه برنامه هسته‌ای منتشر کرده است، موضوعی که طی هفته‌های گذشته بسیار خبرساز شده و حتی منجر به انتشار گزارشی توسط برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید:

سعودی‌ها به دنبال بمب اتم و موشک بالستیک +عکس

ترامپ رآکتورهای هسته‌ای ساخت سلاح‌اتمی به عربستان می‌فروشد

نمایندگان عضو مجلس نمایندگان آمریکا درباره اینکه امکان دارد دونالد ترامپ مجوز صدور برخی از فناوری‌های هسته‌ای را بدون در نظر گرفتن برخی ترتیبات قانونی لازم صادر کند، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

طبق قوانین موجود در آمریکا به ویژه بخش ۱۲۳ قانون «بهره گیری از انرژی اتمی»، همکاری بین شرکت‌های خصوصی و دولتی توسعه دهنده توانمندی اتمی با کشورهای خارجی تابع برخی ملاحظات است. از جمله این ملاحظات عدم توسعه چرخه غنی سازی، تأمین سوخت راکتورهای اتمی فروخته شده از شرکت‌های بین‌المللی و تصویب ترتیبات جهانی بر نظارت بر برنامه‌های اتمی است.

طبق این قانون، آمریکا برای آغاز همکاری اتمی با هر کشور، باید توافقنامه‌ای را برای رعایت الزامات فوق به امضا رسانده و این توافقنامه به تصویب مراکز تصمیم گیری داخلی از جمله کنگره برسد.

حالا پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» گزارشی اختصاصی با این عنوان منتشر کرده است: «تیم ترامپ همچنان در حال تلاش برای پیش بردن توافق ارسال فناوری هسته‌ای به سعودی‌ها است».

در این گزارش با اشاره به گزارش اخیر مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین سه منبع مطلع تصریح شده است: «در همان چند ماه اول دولت رئیس‌جمهور ترامپ، اعضای تیم او برای بستن یک توافق با موضوع صادر کردن انرژی هسته‌ای تلاش کرد، توافقی که شامل برخی شرکت‌های خصوصی را دربرمی‌گرفت».

دیلی بیست نوشت: «چنین تلاش در همان ابراز زمان نگرانی افراد متخصص در درون وزارتخانه‌های انرژی، خارجه و بازرگانی را در پی داشت. بعد از اینکه مشخص شد، اعضای دولت به صورت منظم با هم در ارتباط نبوده و رایزنی‌های قانونی درباره صدور این فناوری صورت نگرفته، این نگرانی‌ها تشدد شدند. بدتر آنکه، اساساً تنها یک شرکت مسئول و بانی طرح مدنظر برای صدور فناوری هسته‌ای (به عربستان سعودی) بود».

یک مقام ارشد سیاسی به مسئولان تحقیق کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «شرکت IP۳ به مجموعه‌ای از ژنرال‌های سابق از قبیل مایکل فلین که آن زمان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، وابستگی داشت و طرحش یک طرح "تجاری" نبود بلکه طرحی برای "پول در آوردن این ژنرال‌ها" بود».

طبق گزارش «دیلی بیست»، مقام‌های دولت ترامپ به این روزنامه گفتند که آنها همچنان درباره ارتباطات احتمالی بین تلاش‌های شرکت‌های خصوصی برای همکاری هسته‌ای با عربستان سعودی با رایزنی‌های مقام‌های ارشد آمریکا و عربستان سعودی نگرانی دارند.

این روزنامه به نقل از دو منبع مطلع افزود: «در رایزنی‌های دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی که برخی از آنها در ریاض انجام شده، اغلب نیروهای تخصصی دولت (آمریکا) حضور نداشتند و این رایزنی‌ها پشت درهای بسته انجام شده است».

دیلی بیست از رجوع به کاخ سفید و وزارت انرژی آمریکا برای اظهارنظر درباره رایزنی‌های هسته‌ای پشت پرده واشنگتن و ریاض خبر داد و نوشت که این دو نهاد از اظهارنظر در این خصوص امتناع کردند.

این روزنامه همچنین با اشاره به جنجال‌های اخیر رسانه‌ها و برخی مقام‌های آمریکایی به ویژه اعضای کنگره این کشور درباره همکاری هسته‌ای واشنگتن با ریاض از هشدار ضمنی سعودی‌ها به کنگره خبر داده است.

دیلی بیست می‌نویسد: «مشخص نیست که در حال حاضر چه موضوعی گفت‌وگوهای دولت ترامپ با عربستان سعودی را ترسیم می‌کند. موضوع هر چه باشد، اینطور به نظر می‌رسد که عربستان سعودی دارد این پیغام را به کنگره آمریکا می‌دهد که (این کشور) برای دریافت کمک در خصوص برنامه هسته‌ای در حال رو آوردن به کشوری غیر از آمریکا و شاید رقبای اقتصادی آمریکا است».

این روزنامه آمریکایی یادداشت خود را با این جمله پایان می‌دهد: «جرد کوشنر داماد ترامپ همین هفته قبل با محمد بن سلمان و دیگر اعضای حکومت سعودی در ریاض دیدار کرد».


 

ایوانکا ترامپ، جرد کوشنر (شوهرش) و محمد بن سلمان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس