روزنامه 13 اسفند

دغدغه خانم ابتکار، کنسرت و حواشی آن است، این در حالی است که دغدغه بخش عمده‌ای از مردم اکنون افزایش سنگین قیمت مسکن و همچنین اجاره بهای مسکن، حقوق معوقه و قیمت پوشک و گوشت است.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: کنسرت‌ها رونق گرفته و نشاط عمومی حکمفرماست!

«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «تئاتر پیکری نیمه جان داشت ولی الان بهترین دوره خود را می‌گذراند. کنسرت‌ها هم قرار بود کلاً زیر خاک دفن شوند ولی الان با رونق زیادی برگزار می‌شوند».

ابتکار در ادامه گفت: «بر اساس تحلیل‌های مبتنی بر اطلاعات و گزارش‌هایی که دیده‌ام به نظرم بعد از استقرار دولت یازدهم و با توجه به تغییر زمینه آزادی بیان و حضور بیشتر احزاب و احیای مجدد جریان تحزب در کشور امیدهایی زنده شد و فعالیت‌های غیردولتی که در دوره‌ای محدود شده بودند، دوباره احیا شدند که نتیجه‌اش نشاط عمومی بود. این موضوع در عرصه اقتصادی هم موجب امیدواری مردم شد…ما شاهد تغییر شاخص‌هایی مثل تورم، اشتغال و در واقع شاهد تغییر شاخص‌های اقتصادی از منفی به مثبت بودیم».

متاسفانه مقامات ارشد دولت، از مشکلات معیشتی مردم بی اطلاع هستند. علیرغم افزایش سرسام آور قیمت دلار، مسکن، خودرو، سکه، لوازم خانگی و اقلام ضروری خانوار در پسابرجام، مقامات دولتی مدعی هستند که شاخص‌های اقتصادی از منفی به مثبت رسیده و نشاط عمومی حکمفرماست!

دغدغه خانم ابتکار، کنسرت و حواشی آن است. این در حالی است که دغدغه بخش عمده‌ای از مردم اکنون افزایش سنگین قیمت مسکن و همچنین اجاره بهای مسکن، حقوق معوقه، افزایش افسارگسیخته اقلام ضروری، اشتغال و رکود در واحدهای تولیدی است.

** باید به FATF بپیوندیم تا ثابت کنیم حامی پولشویی نیستیم!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «اگر ما حامی قاچاق، پولشویی و حرکت در جهت فعالیت‌های خلافکارانه نیستیم، چرا نباید به FATF بپیوندیم؟…اکثر کشورهایی که به FATF پیوسته‌اند می‌دانند الحاق به آن باعث شفاف‌سازی نظام مالی می‌شود. اگر FATF مشکلی داشت به‌طور قطع سایر کشورها وارد آن نمی‌شدند. این کشورها با پیوستن به FATF خود را از هرگونه اتهام مبرا کردند. اگر ما وارد آن نشویم یعنی تمام اتهامات را پذیرفته‌ایم…ما باید به همه کشورها نشان دهیم که سیستم پولی سالمی داریم و نمی‌خواهیم در جهت‌هایی گام برداریم که از آن بارها صدمه دیدیم. نمونه بارز آن تروریسم است. مبارزه با تروریسم را سال‌های متمادی است که دنبال می‌کنیم لذا ما کشورها در مبارزه با پولشویی و تروریسم هم صدا هستیم».

برخلاف ادعای حامیان FATF، تنها حدود ۳۶ کشور جهان عضو این سازمان بین دولتی هستند. از سوی دیگر ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا (گردانندگان و اعضای اصلی FATF) صورت می‌گیرد.

مقر FATF در پاریس است. فرانسه هم محل استقرار FATF است و هم پناهگاه و حامی گروهک تروریستی منافقین. گروهک تروریستی که ۱۷ هزار ایرانی بی گناه را به خاک و خون کشیده است. کشوری که مقر FATF در آن قرار دارد، حمایت و تجهیز صدام علیه ایران و حمایت و تجهیز گروهک تروریستی داعش را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.

حالا ما قرار است به فرانسه و آمریکا ثابت کنیم که سیستم مالی سالمی داریم و حامی تروریسم نیستیم؟! از میزبانان و حامیان گروهک تروریستی منافقین- که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است-؟! از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تکفیری تروریستی داعش؟! از میزبانان و حامیان انگلیسی و هلندی و دانمارکی سایر گروهک‌های تروریستی؟! از رکوردداران پولشویی در دنیا؟! از نقض کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا؟!

لازم به ذکر است که رئیس FATF -معاون وزارت خزانه داری آمریکا- در روزهای گذشته ایران را حامی تروریسم معرفی کرد. سازمان FATF در گزارش رسمی خود تاکید کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان جلوگیری و مسدودکردن مسیرهای دورزدن تحریم‌های ایران است!

** با برجام به کوپن برگشتیم، علی برکت الله!

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «به عقب برنمی گردیم؟» نوشت: «به‌تازگی نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با پیشنهاد دولت مبنی بر اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و دارویی با نرخ ارز ترجیحی موافقت کرده و آن را مصوب کردند که دولت از کوپن الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی استفاده کند. بر این اساس قرار است از سال آینده، کوپن‌های معروف زمان جنگ و دوره سازندگی با ظاهری آراسته و نوین به کیف پول خانوارهای ایرانی بازگردند تا عبارت "جنگ اقتصادی" برای همگان ملموس‌تر و باورپذیرتر شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اجرای این سیاست اگرچه ضعف نظارت‌ها در تأمین و توزیع کالاهای اساسی و رانت‌های ایجادشده در این بخش را پوشش نمی‌دهد اما ممکن است با توجه به تجربه دوران جنگ بتواند در شرایط کنونی کمک‌کننده باشد».

آرمان در ادامه نوشت: «ما به سرعت در حال بازگشت به دهه ۶۰ هستیم…متاسفانه ذهنیت سیاستگذار در کشور ما این است که دهه ۶۰ از نظر سیاستگذاری اقتصادی دهه خوبی بوده و در شرایط اضطرار باید به همان سیاست‌ها بازگردیم؛ در حالی که اگر تعصب را کنار بگذاریم باید اعتراف کنیم که اداره اقتصاد کشور در دهه ۶۰ نتایج زیانباری داشته که اقتصاد ایران هنوز با آن درگیر است».

روحانی پیش از این گفته بود که با سیاست‌های دولت تدبیر و امید-از جمله برجام- چنان رونقی ایجاد می‌شود که مردم دیگر هیچ نیازی به یارانه نیز احساس نمی‌کنند. شعار روحانی در سال ۹۶ این بود که «به عقب برنمی گردیم» اما حالا در نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، به کوپن برگشتیم!

روحانی- آبان ۹۵- با گلایه نسبت به منتقدان و وعده درخصوص نتایج برجام گفته بود:: «غاصبی باغ ما را غصب کرده بود، غاصب را بیرون کردیم، درب باغ به روی مردم باز شده است، یک عده کودک به درب باغ آمده‌اند می‌گویند سیب و گلابی کجاست که ما میل کنیم، ما باغ را از دست غاصبان درآوردیم و درخت کاشته‌ایم و این باغ آماده باروری است و صبر برای باروری این باغ لازم نیست؟».

مقامات ارشد دولت و نمایندگان فراکسیون امید مجلس و فعالین اصلاح طلب در سال گذشته تاکید داشتند که میوه‌های برجام در سال ۹۶ و ۹۷ خواهد رسید. برهمین اساس بازگشت به کوپن نیز میوه برجام و به عبارتی همان گلابی برجام است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    43 0
    ابتکار بخاطر مافیا واردات بنزین بایدمحاکمه میشد
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    8 13
    خوب اگر کوپنی نشود و به همه مردم تخصیص نیابد همه دوباره به کشورهای همسایه قاچاق می شود و خود ما توسط قاچاقچی ها کشته می شویم اما گویا عده ای عزمشان را برای کشتن مردم جزم کرده اند
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    13 0
    در زمان جنگ وضعیت اقتصادی مردم ایران خیلی خوب بود اینو همه مردم قبول دارند و در بین صحبت های بسیاری از مردم دیدگاه مثبتی به کوپن وجود دارد وقتی یک عده ای میلیاردی اختلاس مس کنند و محاکمه نمی شوند تنها راه نجات مردم کوپن است
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    11 12
    خوب الان بنزین ما را بخاطر اینکه کوپنی نیست افغانی ها وپاکستانی ها مصرف می کنند معلوم نیست این کشور آیا صاحب دارد یا نه
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    23 0
    ایران دولت ندارد وگرنه ما به کوپن نیازی نداشتیم
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    15 0
    رو كه نيست اينا دارند
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    9 0
    وقتی همه کالاها به وفور هست .کوپنی کردن اجناس معنی ندارد .کوپن وقتی مورد دارد که وسایل کمیاب باشد .اجناس را ارزان کنند نه کوپنی.
  • مراد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    12 0
    اين زنك اگر خانه نشين شود مردم نفس راحتي مي كشند .
  • سید IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    9 0
    لعنت به اصلاح طلبان تهوع آور که هر جا سخن از خیانت است نامشان می درخشد!
  • محسن IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    8 0
    کوپینی شدن همان وعده باغ گلابی روحانی است الان به بار نشت باید گلابی خیالی روحانی را چیدتادیر نشد
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    9 0
    سرکارخانم ابتکار هرچه اوضاع محیط زیست بروفق مراد است تورم ونشاط واشتغال و... به کام مردم است. علی برکت الله
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    2 1
    چهل سال عقبگرد
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    2 0
    ما هم مثل خدا صبر میکنیم اما وای به روزی که صبر خدا برای شما اصلاح طلبان فاسد و مخصوصا این ابتکار تمام بشه
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    2 0
    كشور در شرايط بي دولتي قرار دارد
  • DE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    2 0
    ابتکار: کنسرت‌ها رونق گرفته و نشاط عمومی حکمفرماست!/ ای خدا مُردم از خوشی و نشاط .میشه یه کم دوزشو کمتر کنید تا بتونیم روزی دو سه ساعت هم که شده به کارهای معیشت زندگی برسیم.از بس کنسرت رفتیم شبیه قوطی کنسرو شدیم.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    3 0
    باز این خانم ملیجک ممد خاتمی اومد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس