کد خبر 941584
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

در گذشته بیشتر اصناف و فروشگاه‌ها برای تبلیغات و یا سردر مغازه‌های خود از تابلوهای پارچه‌ای که با قلم و رنگ نوشته می‌شد و یا حتی از یک تکه کاغذ استفاده می‌کردند.

امروزه اما این روش‌ها کاملاً منسوخ شده و تابلوهای پارچه‌ای جای خود را به تابلوهای الکترونیکی نئون و ال ای دی های ثابت و متحرک داده‌اند. این تغییرات منجر به ایجاد کسب و کارهای جدیدی در زمینه‌ی تابلوسازی نیز شده‌اند.

در صنعت تابلوسازی نوین تابلوهای حروف برجسته‌ای مانند تابلو چلنیوم، استیل، پلکسی گلاس و کامپوزیت ساخته می‌شوند که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارد.

تابلوسازی چلنیوم

تابلوهای چلنیوم نسلی جدیدی از تابلوهای تبلیغاتی هستند که چند سالی است وارد صنعت تابلوسازی شده و به دلیل نورپردازی متنوعی که در آنها بکار برده می‌شود، توانسته‌اند جای خودرا در این صنعت تبلیغاتی به خوبی باز کنند. متریال اصلی در ساخت تابلوهای چلنیوم پلاستیک شفاف پلکسی گلاس و چلنیوم است. در واقع چلنیوم ترکیب دو کلمه چنل (chanel) به معنای جسم U شکل و آلومینیوم است. در این تابلوها لبه‌ی حروف و اشکال توسط نوارهایی U شکل پوشانده می‌شود که جنس نوار لبه از نوعی آلیاژ آلومینیوم است. نام صحیح این تابلوها نیز از این دو کلمه گرفته شده و چنلیوم است که در ایران به اشتباه چلنیوم تلفظ می‌شود.

آلیاژ آلومینیومی که در ساخت تابلو چلنیوم استفاده می‌شود، سطحی آینه مانند و شبیه به استیل دارد. مقاومت بالای این آلیاژ برابر نور، گرما و سرما و نیز عدم تغییر رنگ آن از مزایای تابلوهای چلنیوم محسوب می‌شود.

ساخت تابلوهای چلنیوم یک کار ظریف و حرفه‌ای است و نیاز به مهارت کافی و ابزاری خاص دارد. در ساخت قسمت رویه‌ی تابلو یعنی همان بخشی که نور از آن عبور می‌کند از پلاستیک شفاف پلکسی گلاس استفاده می‌شود زیرا این پلاستیک ظاهری شبیه به شیشه دارد اما مقاومت آن خیلی بیشتر از شیشه است. برای قسمت زیرین تابلو یعنی قسمتی که smd های نوری بر روی آن قرار می‌گیرند از نوعی پلاستیک pvc فشرده استفاده می‌شود.

روش ساخت تابلو چلنیوم

برای ساخت تابلو چلنیوم دو روش وجود دارد. یکی با استفاده از دستگاه چلنیوم ساز و دیگری به‌صورت دست ساز. در بسیاری از تابلو سازی‌ ها برای ساخت تابلو چلنیوم از دستگاه چلنیوم ساز استفاده می‌کنند و تمامی لبه‌های چلنیوم توسط این دستگاه خم، برش و حالت داده می‌شوند و پس از آماده سازی، چلنیوم و پلکسی گلاس توسط حروف کاران مونتاژ می‌شوند. البته استفاده از این دستگاه خالی از اشکال نیست زیرا این دستگاه‌ها وارداتی بوده و برای حروف لاتین مناسب هستند و نه حروف فارسی از این رو ممکن است لبه‌های چلنیوم به خوبی شکل نگیرند، به همین علت این نوع تابلو سازی در بین افراد سخت سلیقه طرفداران زیادی ندارد.

در روش دوم تمامی مراحل ساخت چلنیوم توسط استادکاران ماهر و با دست صورت می‌گیرد. البته در روش دستی برای برش پلکسی گلاس از لیزر استفاده می‌شود تا برشی تمیز و مرتب داشته باشیم. معمولاً کسانی که خواستار یک تابلو زیبا و حرفه‌ای هستند و ارزش کار دستی را می‌دانند از روش دوم استقبال بیشتری می‌کنند.

ویژگی‌های تابلو مغازه

تابلو مغازه معرف محصولات و خدماتی است که در آن مکان ارائه می‌شود و به نوعی پل ارتباطی بین مشتری و فروشگاه است. تابلو مغازه باید یک ارتباط مناسب بین مشتری و کالای عرضه شده برقرار کند و از لحاظ تبلیغاتی قوی و جذاب باشد. امروزه در ایران تابلوهای مغازه در شکل‌های متنوعی در دسترس است و هرکس بنابر سلیقه و بودجه‌ی خود می‌تواند از آنها استفاده کند. یک تابلو مغازه خلاقانه می‌تواند پتانسیل جذب مشتری برای فروشگاه را به حد بالایی برساند.

تابلویی که سردر یک مکان نصب می‌شود، باید فاکتورهایی گوناگونی داشته باشد. از جمله اینکه باید از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشد. همچنین باید از کلمات و اشکالی در آن استفاده شود که برای عابرینی که آن را مشاهده می‌کنند چشم نواز و ماندگار باشد، به‌نحوی که حتی بعد از عبور از کنار آن همچنان ذهن بیننده را به خود مشغول کند. همچنین تابلو مغازه باید با فرهنگ مکانی که در آن نصب شده، هم خوانی داشته باشد. قطعاً یک تابلو که برای مغازه‌ای در شهر نیویورک استفاده می‌شود، نمی‌تواند برای تهران مناسب باشد.

اگر تابلو مغازه به‌صورت غیر حرفه‌ای و بد اجرا شود، می‌تواند تا حد زیادی باعث رکود کسب و کار شود. این تابلو باید طوری طراحی شود که در نگاه اول بیننده متوجه شود که در ان مکان چه نوع کالاو یا خدماتی ارائه می‌شود.

هدف اصلی در نصب تابلو مغازه جلب مشتری بیشتر است و برای این منظور در تابلوسازی مغازه‌ها باید از سه فاکتور رنگ، کلمه و تصویر به بهترین نحو ممکن استفاده شود تا امکان مشاهده‌ی خدمات مکانی که تابلو برای آن نصب شده، به‌صورت شبانه‌روزی برای مخاطبان امکان پذیر باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس