کد خبر 94121
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۳

وقتی اسم رودبار جنوب را می آوریم بدون ذره ای تردید، بصورت کاملاً آگاهانه و منطقی یاد فقر و محرومیت می افتیم، به یاد «میش پدمی» می افتیم که همچنان منتظر گروه های جهادی با حال و هوای اوایل انقلاب است. رودبار جنوب جایی که نمداد را در خود جای داده است،‌ رودبار جایی که کپرها، نماد فقر و نداری را در خود دارد، رودبار جایی که مردمان محروم و مظلوم، اما نجیب و طرفدار نظام را در خود جای داده است. رودبار پابرهنگانی را دارد که ولی نعمتان انقلابند و همیشه هم در صحنه های انقلاب حضور داشته اند، اما افسوس که هنگام تقسیم منابع دستشان به جایی نمی رسد، و اکثر اوقات کسری بودجه شامل شهرشان می شد،‌ اما بعضی مواقع هم که خدماتی شامل شان میشود در مواردی مشکلات جدیدتری برایشان ایجاد می نمود که در گزارش ذیل می آید.

آبرسانی /خدمت رسانی دوربینی

 در روستای حسن آباد و حسین آباد که جمعاً مشتمل بر ۶۰۰ خانوارند و در بخش زهکلوت واقع گردیده اند و حتی لوله کشی آب هم در آنجا صورت گرفته است،‌اما از ۲۴ ساعت شبانه روز فقط ۲ ساعت آنهم در ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۲ نیمه شب آب وارد لوله ها می شود و مردم برای استفاده از آب سالم باید تا آنموقع شب بیدار بمانند. و احیاناً اگر هم کسی موفق به جمع آوری آب در آن شب نشد باید از موتورهای روستا، که آب آنها بسیار شور است و قطعاً زیان و ضررهای در مصرف آن وجود دارد استفاده کنند، به گفته اهالی روستا حتی چند نفر از اهالی بدلیل مصرف این آب مشکل کلیه پیدا کرده اند.

 اما نکته ناراحت کننده تر ماجرا این است که حتی در ایام تابستان که گاهاً گرمای این منطقه به بالای ۵۰ درجه هم می رسد در بسیاری موارد حتی همان ۲ ساعت هم آب در لوله ها نمی آید و قطعی دائمی دارند. و مردم برای استفاده های مختلف اعم از مصارف خانگی در پخت و پز و نوشیدن و در وضو گرفتن و حمام رفتن و … باید از موتورهای آب روستا که شور هستند استفاده نمایند.

 همچنین مردم این دو روستا نامه نگاریهای متعددی به مقامات مسئول داشته اند اما نتیجه ای عایدشان نشده است.به نظر می رسد مسئولین، افتتاح این گونه طرح ها را فقط برای جلوی دوربین در نظر گرفته اند و به استمرار خدمترسانی در این مورد اهمیتی نمی دهند.

حمام روستائی

 نمونه ای از نامه نگاریهای بی سرانجام

امکانات فرهنگی

مسجد گلی و ساده و بسیار قدیمی روستای حسین آباد بدلیل نبود روحانی بدون برگزاری نماز جماعت فقط روزها از آن صدای اذانی شنیده می شود و در مناسبتهای مختلف مذهبی در طول سال،‌ فقط در دهه اول محرم در آن مراسمی برگزار می شود و بعلت کوچکی فضای داخل، با پوشاندن محوطه جلویی مسجد با پلاستیک، مکان را برای نشستن مردم عزادار فراهم می کنند که البته همان هم با باد و گرد و خاک و سرما همراه است. و در سایر مناسبتها هیچ برنامه خاصی برگزار نمی گردد،

 اما خوشبختانه در روستای حسن آباد، مسجد نوسازتر است و روحانی برای برگزاری نماز جماعت در روستا حضور دارد و حتی مسجد کتابخانه کوچکی هم دارد اما متاسفانه کتابهای که در آنجا وجود دارد هیچ نسبتی با سطح سواد مردم آنجا ندارد که همین مسئله باعث می شود که تعداد زیادی از این کتابها مدتها بلا استفاده در کتابخانه بمانند.

مسجد گلی و ساده حسین آباد

داخل صحن مسجد

مسجد صاحب الزمان (عج) حسن آباد

 امکانات بهداشتی /پذیرش دفترچه فقط تا ساعت ۲ بعدازظهر

 در روستای حسین آباد خانه بهداشتی وجود ندارد، اما در حسن آباد که در جوار حسین آباد می باشد خانه بهداشتی در حال ساخت می باشد که مراحل آخرش را طی می کند. و اکنون خانه بهداشت در یک مغازه در روستا قرار دارد و مردم بعضی از داروهای مورد نیاز را از آنجا تأمین می کنند، اما اگر احیاناً کسی از مردم این دو آبادی نیاز به دکتر داشته باشد باید به مرکز بخش (زهکلوت) برود و البته برای اینکه بتوانند از دفترچه اش استفاده کند باید خودش را به ساعت اداری برساند چون اگر بیماری از ساعت ۲ به بعد به دکترها مراجعه کند، پزشک دفترچه بیمه را نمی پذیرد و در دلیل این کارشان هم عنوان می دارند که ما در بعدازظهرها بصورت آزاد کار می کنیم و این ربطی به بیمه ندارد و شما باید پول ویزیت آزاد را پرداخت کنید.

 مردم روستا معتقدند که حتی همین دکترها هم در شب در دسترس مردم قرار ندارند و اگر بیماری هرچند بدحال شب نیاز به ویزیت داشته باشد باید خود را به مرکز شهر رودبار برساند که آنجا هم فاقد امکانات کافی می باشد و در مواردی بیماران را به کهنوج می فرستند، بطوریکه یک بار یکی از دختران روستا که دچار بیماری کلیوی بود، در رودبار بدلیل نبود امکانات لازم او را به کهنوج فرستاده و بیمارستان کهنوج هم او را به بیمارستان کرمان اعزام می کند ولی متاسفانه بدلیل شدت بیماری در بین راه کهنوج کرمان جان خود را از دست می دهد.

 امیدواریم وزیر محترم بهداشت که در فکر ساختن بیمارستانی ویژه هنرمندان در تهران است نیم نگاهی هم به این مناطق محروم انداخته و در تاسیس بیمارستان رودبار جنوب با امکانات کافی سرعت عمل بیشتری به خرج بدهند.

 خانه بهداشت در حال ساخت روستا

*بازخوانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پيرزن همسايه مشايي ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    0 0
    ياد سخن رحيمي مي افتم كه مي گفت در كشور ما فقير وجود ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس