خودرو

در کمتر از دو ماه پس از مجوز رسمی دولت به خودروسازان برای تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، شکست این سیاست با افزایش شدید قیمت‌ها، حتمی شده است.

سرویس اقتصاد مشرق - در حالی که رضا رحمانی وزیر صنعت بارها وعده داده بود که با تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، به تدریج قیمت‌ها در بازار پایین خواهد آمد، اکنون نادرست بودن وعده‌های رحمانی مشخص شده است.

بیشتر بخوانید

تخلف قیمت هر خودرو چقدر است؟ +جدول

پس از آنکه وزارت صنعت در آذرماه امسال مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا ۵ درصد زیر قیمت بازار را صادر کرد، رضا رحمانی وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در مصاحبه‌های مختلف خود اصرار داشت که این وزارتخانه یک بسته جامع برای خودرو تهیه کرده که شاه بیت آن افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت‌ها است.

۲۰ آذرماه وزیر صنعت با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت‌: اول خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و دیگر آنهایی که مشمول این قیمت‌گذاری نمی‌شوند. این در شرایطی است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اینگونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این‌که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

۲۵ آذرماه رحمانی در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد اظهار داشت: ‌برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

رحمانی در ۱۲ دی‌ماه نیز مجدداً درباره طرح خودروسازان برای عرضه محصولات تا ۵ درصد زیر قیمت خاطر نشان کرد: لازمه این کار افزایش تولید است در حال حاضر روند نزولی تولید خودرو متوقف شده و تولید هر روز بهتر می شود. افزایش تیراژ تولید، عرضه را بیشتر کرده و موجب کاهش قیمت می شود. تولید در حال حاضر در حال افزایش است و عرضه که بیشتر شود خودروسازان هم می‌تواند تعهدات خود را اجرایی کنند.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو کاهش می یابد تاکید کرد: قیمت خودرو حتماً باید نسبت به قیمت بازار پایین بیاید. ما پیگیر این مسئله هستیم وخودروسازان هم قول دادند با افزایش تولید قیمت خودرو را پایین بیاورند.

این در حالی است که مقایسه قیمت خودروها در بازار در آذرماه امسال و قبل از ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت‌ها با نرخ‌های فعلی نشان می‌دهد محصولات ایران خودرو و سایپا در همین دو ماه به طور متوسط ۸ میلیون تومان گران شده است.

مدل خودرو

قیمت قبل از مصوبه

قیمت فعلی

افزایش قیمت

وانت آریسان

۴۰

۴۵٫۶

۵٫۶

پژو ۴۰۵ بنزینی (SLX)

۵۷

۶۷

۱۰

پژو ۴۰۵ بنزینی (GLX)

۵۱

۶۲٫۷

۱۱٫۷

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۵۶

۶۴٫۵

۸٫۵

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۶۷

۷۴٫۵

۷٫۵

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز (GLX)

۵۷

۶۵

۸

پژو ۲۰۶ صندوقدار (V۸)

۶۷٫۵

۷۶٫۵

۹

پژو پارس سال

۶۵

۷۳٫۵

۸٫۵

پژو پارس سال دوگانه سوز

۶۸

۷۹

۱۱

پژو پارس LX

۷۵

۸۳٫۶

۸٫۶

پژو پارس LX اتوماتیک

۸۷٫۵

۹۶

۸٫۵

سمند ال ایکس EF۷

۵۸

۶۹٫۲

۱۱٫۲

سمند ال ایکس

۵۲٫۵

۶۵٫۷

۱۳٫۲

سورن ELX

۶۹

۷۸٫۵

۹٫۵

سورن ELX جدید توربوشارژ

۸۲٫۵

۸۷٫۵

۵

پژو ۲۰۷i دنده دستی

۸۶

۸۹٫۵

۳٫۵

پژو ۲۰۷i اتوماتیک

۱۰۷

۱۰۹

۲

رانا LX

۶۲

۶۵٫۵

۳٫۵

دنا

۷۶٫۵

۸۵٫۵

۹

دنا + (پلاس) توربو شارژ

۱۰۳٫۵

۱۱۰

۶٫۵

دنا + (پلاس)

۱۰۳٫۵

۱۱۰

۶٫۵

H۳۰ Cross

۸۳٫۵

۹۳٫۵

۱۰

پراید ۱۳۱

۳۵

۴۲

۷

پراید ۱۱

۳۸

۴۴

۶

تیبا

۴۰

۴۶

۶

تیبا ۲

۴۳

۴۹

۶

ساینا

۴۶

۵۳

۷

تندر ۹۰

۸۴

۹۶

۱۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    27 0
    وزرای صنعت با اهداف از پیش تعیین شده برای گروههای خاص سمت می‌گیرند و و وزیر بعدی کارهای انجام نشده وزیر قبلی را انجام میدهد و معمولا افرادی را می‌گمارند که نقطه ضعفی داشته باشند.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      33 0
      من که گفته بودم قیمت گذاری به روش حاشیه بازار چیزی جز گرونی و فشار بیش از حد بهع مردم نداره.الان یکی بره بپرسه اقای به اصطلاح خودرو ساز شما محصولاتتونو نرخ گذاری کنید بگید فلان محصول اینقدر قیمت باید داشته باشه ب فرض که نه ما ضرر کنیم نه مردمن اما اینکارو نمیکنه تا اتیش معرکه بیشتر گر بگیره و بتونه بهتر بفروشه.اینم اخر و عاقبت رانت و چهل سال صبر مردم ایران که پای خودرو سازی ایران سوخت
  • دیده بان IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    11 0
    این آقای محترم به زور داره حرف میزنه انگار ترس داره کلام و حرف با ترس و اصطراب هست خدا وکیلی دقت کنید در مصاحبه هاش . حالا این اومده خودرو رو ارزون کنه عین یه لقمه قورتت دادن این دو افعی لگن ساز .
  • تمشکال IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    10 0
    عدم مدیریت صحیح موجب نابسامانی اقتصادی شده است کشور که کمبود ارزی ندارد .؟ اگر فروش نفت ما به صفر هم برسد فروش اتلین و فراورده های آن چند برابر نفت است حالا گاز و فروش میعانات نفتی که جای خود دارد . .. از این همه منابع ارزی مدیرانی نالایق ضمن استرس وارد کردن به جامعه همه چیز را پای تحریم می نویسند و زمینه را برای التهاب آفرینی و سو استفاده های سلاطین های مختلف فراهم می کنند . ان وقت برای تسلی خاطر مردم در رسانه ها ابراز همدردی می نمایند .این مردم شایسته مدیران نالایق نیستند
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    48 0
    ساده لوحانه هست کسی تصور کنه اینها بخواهند خودرو را ارزان کنند، وزیر صنعت از جنس مافیای خودرو است تردید نکنید
    • NL ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      31 0
      "اقتصاد بازار" عنوان فريبنده همين ليبرال جماعت هست، وضع خودشون و هفت جد و آباد بعدشون توپه، کاري هم نميکنن و نظارتي هم نميکنن بازار هم هر چي شد مهم نيست
  • GB ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    21 0
    به عنوان خائن باید شناخته بشه
  • جواد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    34 0
    ازاول انقلاب مسئولین هرچی گفتن برعکس شده وقتی میگن ارزان میشه یعنی میشه ولی تو ایران نه
  • بنگاهدار IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    1 36
    همینه که هست . ماشین میخوای سوار بشی باید پول بدی . پول نداری برو موتور سوار شو . به طور مثال پژو پارس اصل قیمتش رو 210 تومنه منتها داریم سوبسید میدیم .
    • DE ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      30 6
      به هرحال به چنان مجازاتی گرفتار خواهید شد ک توی اشغالا دنبال نون باشید. ما منتظریم و وقتش که رسید مجازاتتون می‌کنیم. توی این مملکت فقط سپاه و نیروهای مسلح و هرچیزی که به رهبری عزیز ربط داره؛ درست کار می کنه باقی دزدن
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      0 27
      نصف افزایش قیمت ها مقصر شمایید مجید دلبندم
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    39 0
    الان یه طوری شده ننه منم میتونه وزیر بشه چون نه سواد می خواد و شعور و تعهد فقط کافیه با کدخدا بسته باشی
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    8 0
    پینوکیو روحت شاد در دولت دوازدهم روو سفید شدی
  • NL ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    12 0
    دیگر داشتن خودرو برایم رویا شده.گاها فکر میکنم خواب میبینم یا کابوسی تلخ است!!پرشیا ۱۲۰ میلیون تومان!!!! ده سال هم کار کنم توان خریدش را نخواهم داشت. خداوند نابود کند ظالمین را.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    19 0
    بزرگترین دروغی که به ملت گفته میشه اینه که نخرید ارزان میشه ... شما گوشت و پسته و ... نخرید صادر میشه... هیچ چیز ارزان نمیشه... برای سودآور کردن صادرات هم دلار را گران می‌کنند.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      4 0
      مغز کلام و عین حقیقت رو شما گفتی . احسنت
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    6 0
    مهم نیست کی اون بالاست مهم اجرای طرح های مافیای قدرت و ثروت است.
  • US ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    5 0
    چند روز پیش ماشین رو بردم یکی از مثلا بهترین نمایندگی های تهران برای گارانتی ... کارمندان بیکار بیشماری در پذیرش اداری و کارگران بسیار زیادی هم در بخش پذیرش ماشین حضور داشتند. #علی‌برکت‌الله
  • US ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    6 0
    اینجا (در آمریکا) ماشین ۱۶۰۰۰ دلاری بعد از یکسال استفاده ۸۰۰۰ دلار قیمت میخورد اما در آنجا خودروی صفرِ فناوریِ ۲۰ سال پیش که شب عید پارسال ۴۰ میلیون خریده ای با چند ده هزار کیلومتر کارکرد را بالای ۱۱۰ میلیون تومان می‌فروشید!!!
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    7 0
    ﻓﺮﻕ ﺑﻴﻦ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ فاسد ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻳﻚ ﻣﺪﯾﺮفاسد ﻏﺮﺑﻰ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮﺍﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺍﺳﺖ! ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭتان ﭼﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻰ ﺗﻮﺍﻟﺖ ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺭﺍﻋﻮﺽ ﻛﻨﻰ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻘﻂ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﻴﺞ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻰ ،ﻭﻟﻰ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻰ ﺗﻮﺍﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻞ ﺗﻮﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﻨﻰ ﻭ ﻛﺎﺷﻰ ﻭ ﺳﺮﺍﻣﯿﮏ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻭﺭ ﺁﻧﺮﺍ ﺑشکنی ﻭ ﺳﻴﻤﺎﻥ ﺯﻳﺮ ﺁﻧﺮﺍ ﻫﻢ ﺧﺮﺩ ﻛﻨﻰ و بوى گندى راتحمل کنی، ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻰ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻰ.! *بسيارى اين گفته را به مرحوم دكتر مصدق منتسب ميدانند...
  • محمدزاده IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 0
    خودرویی که گران شده وخریداری بشه فردابگن بگن چون تولیدزیادشده میخوادارزون بشه مگه میشه ازخودروسازشکایت میکنن
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    12 0
    بر پدر و مادر بی لیاقت و مفت خور لعنت
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    22 0
    به گفته خودشون قبلا پرایدروصادرمیکردن 6000دلارکه به پول خومدمون میشد24میلیون تومن پس الان که دلار13000هزارتومنه بایدقیمت بشه 78میلیون تومن وتا به این قیمت نرسوننش ماشین دسته کسی نمیدن
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    این وعده ارزانی و هم سطح کردن قیمت خودروی کارخانه با بازار کار پروفسور بیمدرک آقای جهانگیری بود و وزیر مظلوم و مطیع فقط مجری بوده دقیقا مثل دلار 4200 عمل کرد انگار تخصص خاصی دارند آقای جهانگیری و کسی متوجه این رفتارشون نمیشوند و یا بخاطر انگلیس و فرانسه از ایشون میترسن!!!!!!!!!!!!!!!
  • بي ماشين و پياده IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    خدايا به حال ماي بد بخت هم كه يك پيكان قديمي داريم رحم كن ومردم را از اين تورم سر سام آور نجات بده به حق خداي خودت وبه وزير صنعت هم كه قيمت خودرو براي مثا ل خودرو 206 از سي هفت ميليون تومان رساند به نود ميليون تومان هم عقلي بده كه عقلش بكشه و فكر كنه الان مرده ومي خواهند دفنش كنند شب اول قبر جواب چه ميده ماشين چند ميلياردي زير پايش همراه نمي بره كه جواب بده
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    تاکی این وزراء نالایق ...حویل مردم میدهند، در اسفند 96 برای حمایت از تولید داخل! یکدستگاه پراید از سایپا پیش خرید کردم که موعد تحویل آن شهریور97 بود در اول دیماه نیز تکمیل وجه نموده ام اما تاکنون آنرا تحویل نگرفته ام امروز به معاونت فروش و بازاریابی سایپا مراجعه کردم گفتند بروید خردادسال بعد بیایید تا بشما بگوییم که کی می توانیم پراید را تحویل بدهیم.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 0
    قانع نشوید
  • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    وزیر اقتصاد دارد چه غلطی می کند بعضی براشون 50 میلیون چیزی نیست برای ما اندازه 20 سال کار کردنه
  • حامد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 0
    دمتون گرم. این جامعه لایقه همینه. بیشتر جا دارن بزنین و از این روند لذت ببرین. تازه 10 درصد ظرفیت مردمه هنوز جا دارن. بزنین
  • حامد ژفیوز IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    رای دادید به لخت شدن . خخخخخخ .... و از این روند لذت ببرین...
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 0
    مردم شهرهای بزرگ مخصوصا تهران همیشه رای خود ر به سرمایه دارها و موافقان فساد و فحشا میدهند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    خاک برسرتان وسرمان!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس