تنگسیری

سردار تنگسیری گفت: بیگانگان به دنبال این هستند که منطقه را بدوشند و وقتی که نفت را بردند منطقه را رها می کنند.

به گزارش مشرق، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی پیرامون ادعاهای اماراتی ها درباره جزایر سه گانه ایرانی، امنیت دریایی، تنگه هرمز و تجهیزات نظامی کشورمان در دریا توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است:

چگونه تقسیم کار بین نیروهای نظامی ما در جزیره هرمز اتفاق می افتد و فلسفه وجودی دو نیروی دریایی چیست؟

در دریا تقسیم مرزها را داریم، در منطقه خلیج فارس تقسیم شده است. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آبهای دریای عمان از تنگه هرمز به سمت آبهای اقیانوس هند و آبهای جنوبی است. خلیج فارس تماماً با مسئولیت نیروی دریایی سپاه است و از تنگه هرمز شروع می شود و با ۱۳۷۵ کیلومتر مرز مشترکی که ما با خلیج فارس داریم. در استان هرمزگان ۱۴ جزیره سوق الجیشی و بسیار مهم وجود دارد. در استان بوشهر سه جزیره و در خوزستان دو جزیره مهم که در دهانه تنگه خور موسی قرار دارد.

بیشتر بخوانیم:

اتمام حجت سردار تنگسیری درباره کشتی های چینی

خلیج فارس منطقه بسیار مهم با مساحت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است، مسئولیت این منطقه به نیروی دریایی سپاه سپرده شده که در تمامی سواحل منطقه حضور دارد و کلیه حضور بیگانگان را در منطقه رصد می کند. در خارج از این منطقه یعنی در دریای عمان دو پایگاه مستقل دارد؛ یکی در جاسک و دیگری در چابهار که برادران عزیر ما در ارتش جمهوری اسلامی در دریای عمان و دریای عربی و نهایتاً دهانه ورودی عمان واقع می شود که به اقیانوس هند وصل می شود.

روزانه بیش از ۸۵ کشتی از تنگه هرمز عبور می کند / رصد همه شناورهای منطقه ای و فرا منطقه‌ای در خلیج فارس

کنترل تنگه هرمز در این شرایط چگونه صورت می گیرد؟

بخش لاین (خط) ورودی تنگه هرمز به عهده جمهوری اسلامی ایران است و بخش خروجی آن با کشور دوست و برادر ما عمان است که در واقع کشتی هایی که وارد تنگه هرمز می شوند کنترل باند را در این منطقه انجام می دهیم و این عمل را منطقه یکم نیروی دریایی سپاه انجام می دهد و هر کشتی که وارد می شود از آن سوال می شود؛ مبدا، مقصد، نام، بار کشتی و سایر موارد.

هر شناوری که وارد می شود در ورود ایران و در خروج عمان بررسی لازم را انجام می دهد. در روز بیش از ۸۵ فروند کشتی از این منطقه حساس عبور می کند که زون تنگه هرمز بین این دو آب‌راه قرار گرفته، آب‌راه جنوبی و آب‎راه شمالی.

ایران طولانی ترین ساحل را با خلیج فارس دارد

ما طولانی ترین ساحل را با خلیج فارس داریم و از قدیم این خلیج، خلیج الفارسی و متعلق به فارس و کشور ایران است. این ساحل طولانی فقط با کشور جمهوری اسلامی ایران مرز دارد. در جنوب ما ۹ کشور مرز دارد و این نشان می دهد که این خلیج، خلیج فارس است. کشورهای مقابل ما، از عراق ۷۵ کیلومتر، کویت حدوداً ۹۰۰ کیلومتر، عربستان، بحرین، قطر، امارات و سپس بخشی هم در عمان مرز دارد.

بیگانگان به دنبال دوشیدن کشورهای منطقه هستند


کنترل سپاه از لحاظ نظامی به چه صورت است؟



تمام شناورهای منطقه ای و فرا منطقه ای که وارد خلیج فارس می شوند رصد شده و اشراف کامل اطلاعاتی با آنها داریم. زمانی که ورود یک ناو بیگانه در منطقه صورت می گیرد، در دریای عمان نیروی ارتش این رصد را انجام می دهند و در خلیج فارس نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نقطه ابتدا تا نقطه خروج شناورها آنها را رصد می کنند. بیگانگان در این منطقه که بسیار بسته است، ناوهای هسته ای و زیر دریایی‌های هسته ای خود را وارد آبهای این خلیج بسته می‌کنند و این بسیار بسیار خطرناک است. آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهایی که تجهیزات رانش هسته ای دارند شناورهای خود را وارد این منطقه می کنند و اگر برای آنها اتفاقی بیافتد چیزی حدود ۱۱ سال نه ماهی وجود خواهد داشت و تمام مرجان های زیر سطح و موجودات آبزی از بین می روند و یک خطر بسیار بالقوه ای را با حضور بیگانگان در این منطقه داریم. بارها در رزمایش ها به دیگر کشورهای جنوبی خلیج فارس اعلام کردیم که می توانیم امنیت خلیج فارس را برقرار کنیم. بیگانگان به دنبال این هستند که منطقه را بدوشند و وقتی که نفت را بردند منطقه را رها می کنند. این منطقه متعلق به ما و همسایه های ماست. ما می توانیم با هم افزایی و رزمایش، امنیت را برقرار کنیم. مردم مسلمان منطقه باید بدانند که می توانیم این کار را انجام دهیم.

ناوهای بیگانگان در خلیج فارس روزانه ۲.۵ میلیون دلار خرج به دوش کشورهای منطقه می گذارد

البته همه کشورها هم خود فروخته نیستند اما بخشی آنقدر خود را وابسته کرده اند که ناوی که وارد منطقه خلیج فارس می شود روزانه چیزی حدود ۲ و نیم میلیون دلار هزینه دارد و مردم باید بدانند که این هزینه از جیب کشورهای منطقه برداشته می شود و حضور آنها هیچ امنیتی نخواهد آورد. خلیج فارس خانه ما و همسایگان مان است.

این بیگانگان دنبال این هستند که این منطقه را بدوشند و وقتی که نفت این منطقه را بردند قطعاً این منطقه را رها می کنند. این منطقه متعلق به ما است و متعلق به همسایگان ما است و منظورم از ما خودمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و کشورهای مسلمانی که در این منطقه هستند. ما می‌توانیم با هم‌افزایی، رزمایش و همدلی امنیت این منطقه مهم را برقرار کنیم و حضور بیگانگان در منطقه مخل امنیت است و مردم منطقه باید بدانند و روی صحبتمان با سران خود فروخته نیست و با مردم مسلمان منطقه داریم صحبت می‌کنیم که می‌توانیم این کار را بکنیم البته همه این کشورها هم خود فروخته نیستند برخی خودشان را آنقدر وابسته کرده اند که ناوی که می‌آید خلیج فارس روزانه یک رزم ناو چیزی حدود دو و نیم ملیون دلار هزینه دارد که مردم باید بدانند که از جیب این کشورهای منطقه دارند می‌گیرند و حضور اینها در منطقه هیچ امنیتی را به ارمغان نخواهد آورد و خلیج فارس خانه ما است و ما و همسایگانمان می‌توانیم امنیت را در آن ایجاد کنیم و می‌توانیم با هم‌افزایی و همدلی این منطقه مهم سوق الجیشی را نگهداری کنیم.

تنگه هرمز موقعیت بسیار حساسی را در دنیا دارد و چهل درصد نفت دنیا از همین تنگه هرمز صادر می‌شود و بعد از خروج آمریکا از برجام، آنها سعی داشت که صادرات ایران را به صفر برساند در آن زمان بعضی از مسئولین جمهوری اسلامی تلویحاً اشاره کردند که تنگه هرمز را خواهیم بست، آیا این قضیه بالفعل می‌تواند انجام بشود؟

قبلاً هم عرض کردیم که تا زمانیکه نفت ما از تنگه هرمز خارج می‌شود و منعی برای خروج و ورود کشتی‌های ما صورت نگیرد این تحقق پیدا نمی‌کند و منطقی نیست که ما بخواهیم این کار را انجام دهیم اما اگر روزی احساس کنیم که معنی ندارد نفت از اینجا خارج شود اما نفت ما خارج نشود آن موقع هر عقل سلیم و سالمی اجازه نمی دهد که این اتفاق بیافتد و ما که این ساحل طولانی را داریم و نگهبان این تنگه هرمز هستیم و به آن تسلط کامل داریم نتوانیم نفت‌مان را صادر کنیم اما یک بیگانه فرامنطقه‌ای بیاید و بتواند نفت را از اینجا ببرد و صادر کند، خب این منطقی نیست، قطعاً بدانید که جوانان غیور این مملکت اجازه این موضوع را نخواهند داد و تا زمانیکه ما از تنگه هرمز استفاده می‌کنیم و نفت‌مان را صادر می‌کنیم و منعی برای ما وجود ندارد این تنگه باز است اما زمانیکه بخواهند جلوی نفت ما و کشتی‌های ما را بگیرند این منطقی است و هر منطقی این را می‌گوید و خواهند دید که آیا این اتفاق می‌افتد یا نه؟

آن چیزی که در رزمایش‌ها می‌بینید ذرة المثقالی از توان اصلی ما است

در دو سه ماه اخیر شاهد افزایش توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس بوده‌ایم که این قضیه قطعاً پیام‌های سیاسی دارد، این پیام‌ها چیست؟

اولاً زیردریایی‌ها و ناوها و شناورهای موشک‌اندازی هم در مجموعه ارتش جمهوری اسلامی و هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشک‌اندازهایی که بیش از شصت نات سرعت دارد داریم می‌سازیم و زیردریایی که درون کشور ساخته شده و در حال اضافه شدن به توان دفاعی کشور است که این در ابتدا توان دفاعی است اما این توان تا زمانی دفاعی است که ما مورد تهاجم قرار نگیریم و برای ما مشکلی ایجاد نشود و همه اینها یک پیام دارد و آن اینکه هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و هم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمادگی صد درصد هستند و این افزایش توان اول به معنای امنیت این منطقه حساس است و دوم به معنای دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی است معنا و مفهوم حضور بیگانگان با این توان در خلیج فارس چیست؟ آیا صدامی وجود دارد که بعد از جنگ ۲۰۰۳ باز هم در منطقه حضور پیدا کردند؟ اینها معنای حضورشان چیست؟

اینها تهدیدی هستند برای ما و ما احساس تهدید می‌کنیم و کشورهای همسایه هم باید بدانند که این حق همسایگی نیست که از دشمن پشتیبانی کنند در منطقه برای همسایه خودشان، لذا ما اولاً متکی هستیم به جوانان غیورمان دوماً متکی هستیم به توان رزمی خودمان و امروز ما در مرحله‌ای از توان رزم و آمادگی رزم به سر می‌بریم که بالاترین حد زمان خودش است، یعنی چی؟ یعنی اینکه ما تجهیزاتی که خودمان ساخته‌ایم و موشکهایی که خودمان ساخته‌ایم و مردمی که خود ما داریم دفاع از سواحل و جزائرشان و دفاع از آبهای کشورشان و منابع نفتی و گازی‌شان را انجام می‌دهند و این در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجلی پیدا می‌کند با این توانی که دارید می‌بینید، این توان داخلی است و روز به روز هم نو می‌شود. آن چیزی را که ما نشان می‌دهیم و در نیروی دریایی سپاه معتقدیم که همه‌چیز باید پنهان بماند و به مرور باید ذره ذره نشان داده شود و آن چیزی که در رزمایش‌ها می‌بینید ذرة المثقالی از آن توان اصلی است و توان اصلی را زمانی خواهند دید که ضربه محکم را احساس کنند.

اجازه بدهید یک سؤال بپرسم؛ نام نیروی دریایی سپاه با برگزاری رزمایش اقتدار گره خورده است در خصوص این رزمایش یک توضیحاتی بفرمائید پیام های این رزمایش، بالاخره میزان تاثیرگذاری آن در مقوله بازدارندگی چیست؟

اقتدار یعنی صلابت، یعنی حضوری پر معنی، یعنی حضوری کوبنده و امروز به تمام تجهیزاتمان که تولید داخل است افتخار می کنیم. این رزمایشی که ما به عنوان اقتدار در منطقه اجرا می کنیم یعنی حضوری با صلابت، پایدار و پرمعنی؛ یعنی در واقع قدرت نهائی برای مقابله با هر دشمن درونی (درون منطقه) و یا فرامنطقه‌ای و دشمنان فرامنطقه‌ای که در این منطقه حضور دارند که اینها هر روز به نوعی چنگ و دندان نشان می دهند که اگر بخواهند زمانی از مرز خودشان عدول کنند، چنگ و دندانشان را خرد می کنیم که این نه در شعار بلکه در عمل نیز اینگونه است، ما کسانی هستیم که از مرگ نمی ترسیم ما مرگ در راه دفاع از میهن را شهادت می دانیم ما مرگ را به خدا پیوستن می دانیم و همانطور که قرآن می فرماید: چه شما بکشید چه کشته شوید پیروزید، پس در مقابل دشمنان با اقتدار در منطقه حضور پیدا خواهیم کرد و سدی محکم کالجبل الراسخ در مقابل دشمن ایجاد می کنیم. این را ما شعار نمی دهیم، بلکه در رزمایش ها، تمرین ها و بازی جنگ ها و.... با آمادگی صد در صد تمرین می کنیم. ما رهبری داریم که فرمانده معظم کل قوای ماست ایشان با یک بینش بسیار عمیق نظامی و با دیده بانی بسیار نافذ که هم دشمن را می بیند و هم نیروی خودی را و تقویت و تشویق می کند. هیچ جای دنیا این گونه نیست. نیروهای رزمنده شجاعی که از مرگ نمی ترسند و فرماندهی شجاع و عالم که از مرگ و در واقع از شهادت نمی ترسد. چه کسی می خواهد در مقابلش بایستد؟

جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی می ماند

بعد از برگرداندن تحریم ها توسط آمریکا، یکی از کشورهای عربی ادعای قدیمی خود را در خصوص جزایر سه گانه ایرانی تکرار کرده است؛ چرا این ادعا الان دوباه مطرح شد و پاسخ نیروی دریایی سپاه به این ادعا چست؟

این جزایر ایرانی است و اگر به تاریخ برگردید تا سال ۱۳۵۵ مال ایران بوده است مگر می شود که بحرین که عمقش خیلی بیشتر بوده مال ایران باشد و کسی بتواند مدعی این جزایر باشد آن هم با ۱۶ مایل فاصله با ساحل ما؟ این جزایر ایرانی است و دشمنان ما قصد دارند تا در منطقه حضور داشته باشند و منطقه را بدوشند. انگلیسی ها زمانی که قوای ایرانی ضعیف بودند در آنجا مستقر می شوند و این مسئله را ایجاد کردند اما اگر به تاریخ این منطقه برگردیم این جزایر ایرانی است و ایرانی می ماند و باید بماند همانطور که ما دیگر مدعی اراضی بحرین نیستیم کسی هم نباید مدعی جزایر ایرانی باشد.

تهدید های دشمن در حوزه دریایی را در چه مقولاتی تعریف می کنید و آمادگی نیروی دریایی ایران در پاسخگویی به این تهدید ها به چه میزان است؟

حضور بیگانگان در منطقه برای ما تهدید است و در مقابل این تهدید ما همیشه آماده هستیم؛ آنها را رصد اطلاعاتی می کنیم و اگر هر لحظه خطایی از آنها سر بزند در مقابلشان می ایستم و تو دهنی می زنیم. بیگانه در منطقه برای ما معنا و مفهومی ندارد الان دشمنی در منطقه وجود ندارد پس این دشمن فرا منطقه ایی است و برای ما به منطقه آمده است این برای ما تهدید است و ما خود را برای این تهدید آماده کرده ایم و این آمادگی را روز به روز ارتقا می دهیم؛ آمادگی موشکی، شناوری، زیر سطحی و دیگر مواردی که عملیاتی است.

صنایع نظامی دریایی شما چقدر بومی است؟ و احیاناً تحریم ها آسیبی به آن می زند؟

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرحله ای است که الحمدالله متکی به خارج از کشور نیست در بخش موشکی، در بخش شناور سازی، جوانان ما موشک های متعدد، چه موشک های بالستیک چه موشک های کروز، شناور های متعدد مثلاً شناور شهید ناظری را با یک بدنه خاص و تماماً آلومینیوم با طول ۵۵ متر با دو بدنه مجزا که بالگرد هم روی آن می نشیند را ما در نیروی دریایی سپاه در کارخانه ها تولید کردیم.ناو سهند و زیر دریایی هایی که می بینید تماماً در کشور تولید می شوند. صنایع دریایی صنعت پیچیده ای است و ساده نیست.

ما از بند تحریم ها رها شدیم هر چه ما را تحریم می کنند ما بیشتر پیشرفت می کنیم. در بخش نظامی چون نظارت مستقیم حضرت آقا روی آن هست روز به روز در حال پیشرفت هستیم.می بینید که تمامی سلاح های ما از موشک های ضد تانک تا موشک های زمین به هوا تا موشک های هوا به هوا و موشک های دریا به دریا و موشک های ساحل به دریا و چه موشک های بالستیک (زمین به زمین) را ما خودمان تولید می کنیم و به مرز صادرات رسیدیم.

ما هیچ جا نیستیم اما همه جا هستیم

در افق پیش رو و دردهه های آینده اقتدار نیروی دریای سپاه و میدان جغرافیایی حضور آن را چطور تعریف می کنید؟

ما در خلیج فارس روز به روز خود را آماده می کنیم و تجهیزات خاص برای دفاع از منطقه ای که به ما واگذار شده فراهم می کنیم و فرا تر از خلیج فارس و آب های فراتر از کشورمان برنامه ریزی کردیم و آمادگی داریم. کشور ما ذوالبحر است (شمال و جنوب کشور ما آب است) جنوب ۱۳۷۵ کیلومتر از تنگه هرمز است مابقی آن تا بندر گواتر ما و بندر گوادر پاکستان ۲۲۰۰ کیلومتر است در این ۲۲۰۰ کیلومتر نیروی دریای سپاه مردم را به عنوان بسیج دریایی قرار داده، یعنی دشمن از هر کجا فکر بکند ما از آنجا خارج می شویم و بدانند هر کجا باشند ما بیخ گلویشان هستیم و حضور داریم در خلیج فارس کنارشان هستیم و آنها را رصد می کنیم خارج از خلیج فارس هم حضوری با صلابت خواهیم داشت.

"ما هیچ جا نیستیم اما همه جا هستیم " این یک شعار است ما سازماندهی متمرکز هستیم و به کارگیری غیر متمرکزیم و این یعنی هستیم و آنها نخواهند دید و این حضور حضور دایمی است ان شاالله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    12 5
    شیره! ماشالا به ایران
  • DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    3 7
    اینکه شرط بگذاریم تا وقتی نفت ما صادر شود تنگه هرمز باز است مناسب نیست. به فرض بعد اردیبهشت ماه سال بعد ، صادرات نفت به 100هزار برسد. اونوقت باز هم تنگه رو نمی بندید ؟
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    4 1
    ما از بند تحریم ها رها شدیم هر چه ما را تحریم می کنند ما بیشتر پیشرفت می کنیم. در بخش نظامی چون نظارت مستقیم حضرت آقا روی آن هست روز به روز در حال پیشرفت هستیم.. کاش فرهنگ و اقتصاد نیز چنین بود و راهبرد و مدیریت واحد داشت نه اینکه هر دولت بیاید و نقطه سرخط...
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 1
    عزیزان غربگداها عبرت بگیرد با دم و دستگاه امام حسین ع دارید میجنگید...همانا فتنه گران و منافقبن فی اسفل درک من النارند...فاعتبروا یا اولی الابصار...وجعلنا جهنم للکافرین حصیرا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس