کد خبر 93822
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲

بر اساس آمارهای یورواستات مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ به 19.3 میلیارد یورو رسید و ایران در این مدت 4.5 درصد نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین و به عنوان هفتمین صادرکننده نفت به این اتحادیه شناخته شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یورواستات طی گزارش ماهانه خود به نام تجارت داخلی خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ به 19.3 میلیارد یورو رسید.
بر اساس این گزارش طی این مدت 7.617 میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شد که این رقم با کاهش 10.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در این مدت نیز بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۱۰ بالغ بر 11.413 میلیارد یورو اعلام شده است.
اتحادیه اروپا در راستای پیروی از سیاست تحریم آمریکا علیه ایران قصد دارد امروز تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند که تحریم نفتی نیز در این بین جای می گیرد. به گفته دیپلمات های غربی به دلیل وابستگی برخی کشورهای اروپایی به نفت ایران یک فاصله زمانی چند ماهه برای این منظور در نظرگرفته شده و پالایشگاه های اروپایی می توانند تا زمانی که مدت زمان قراردادهای موجود به سر نرسیده است از ایران نفت وارد کنند.
بر اساس گزارش یورواستات اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۱ حدود 10.386 میلیارد یورو نفت از ایران وارد کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 2.3 درصد رشد داشته است. ایران هفتمین تامین کننده نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا در این مدت شناخته شده و 4.8 درصد نفت وارداتی اروپا در این مدت را تامین کرده است.
ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۰ نیز 12.789 میلیارد یورو نفت به اروپا صادر کرده بود. صادرات نفت ایران به اروپا کمتر از ۲۰ درصد کل صادرات نفت ایران را طی این مدت دربرگرفته است. ایران طی سال های اخیر بازار نفت صادراتی خود را از اروپا به آسیا انتقال داده و بنابراین به عقیده تحلیلگران تاثیرپذیری کمتری نسبت به گذشته در برابر تحریم نفت خود از سوی اروپا دارد. در سال ۲۰۰۴ حدود ۳۰ درصد نفت صادراتی ایران به مقصد اروپا ارسال می شد.
به گزارش فارس آمارهای یورو استات نشان می دهد نفت مهمترین کالای صادراتی ایران به اروپا و ماشین آلات صنعتی مهمترین کالای وارداتی ایران از اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ بوده است. علاوه بر صادرات نفت که رقم آن بالغ بر 10.386 میلیارد یورو اعلام شده در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ همچنین 193 میلیون یورو مواد غذایی، 134 میلیون یورو مواد خام، 397 میلیون یورو مواد شیمیایی و پتروشیمی، 37 میلیون یورو ماشین آلات صنعتی و 217 میلیون یورو محصولات دیگر از ایران به اتحادیه اروپا صادر شده است. محصولات پتروشیمی از موارد دیگری است که احتمال تحریم آن از سوی اروپا در نشست امروز وزاری دارایی اتحادیه اروپا وجود دارد.
طی این مدت 3.979 میلیون یورو ماشین آلات صنعتی از اتحادیه اروپا به ایران صادر شده است. صادرات مواد غذایی اروپا به ایران در این مدت نیز 236 میلیون یورو، مواد خام 222 میلیون یورو، فرآورده های انرژی 14 میلیون یورو، مواد شیمیایی و پتروشیمی 1.391 میلیارد یورو، و محصولات دیگر 1.601 میلیارد یورو اعلام شده است.
یورواستات که بازوی آماری کمیسیون اروپا محسوب می شود در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده روند انتشار گزارش ماهانه تجارت داخلی خارجی اتحادیه اروپا از ابتدای سال ۲۰۱۲ متوقف شده است. کارشناسان بحران مالی اروپا و کاهش بودجه نهادهای اجرایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ را عامل توقف انتشار این گزارش ارزیابی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس