کد خبر 937049
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸
۱۰ پیشنهاد برای زندگی سالم‌ پس از ۶۰ سالگی

ممکن است روی آوردن به یک الگوی زندگی سالم و ترک سبک زندگی ناسالم به ویژه برای افراد بالای ۶۰ سال بسیار دشوار به نظر برسد.

به گزارش مشرق، پروفسور "دانا کینگ"، رئیس بخش پزشکی خانواده دانشگاه ویرجینیای غربی با اشاره به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ میلادی که میزان سبک زندگی سالم را میان بازنشستگان و سالمندان با میانسالان و افرادی که هنوز کار می‌کنند، مقایسه کرده بود، اظهار کرد: بیشتر سالمندان و بازنشستگان تمایلی به پیروی از سبک زندگی سالم و رعایت توصیه‌های سلامتی در سنین بالا ندارند.

در این مقاله به نقل از "سی ان ان" با سه متخصص و پزشک برجسته در مورد اینکه چگونه می‌توان سالمندان را به پذیرش سبک زندگی سالم ترغیب کرد گفتگو شده است.

دکتر کینگ با بیان اینکه افراد برای وضعیت مالی خود در دوران بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنند، اما برای وضعیت مناسب سلامتی خود برنامه‌ای ندارند، به همراه چند متخصص دیگر پیروی از نکات زیر را برای سلامت بهتر سالمندان پیشنهاد کرد:

۱) یک جفت کفش ورزشی عالی بخرید: یک جفت کفش ورزشی مناسب برای پیاده‌روی بخرید. ابتدا با پیاده‌روی در حومه خانه شروع کنید. سپس آن را به پیاده‌روی نیم ساعته سه روز در هفته افزایش دهید یا هدف خود را با افزایش ۱۰ درصدی مسیر پیاده‌روی خود در هر هفته دنبال کنید.

۲) تمرین تعادل کنید: بهترین راه برای جلوگیری از افتادن‌ها و زمین خوردن‌ها تمرین حفظ تعادل است. تلاش کنید برای ۳۰ ثانیه با چشمان بسته روی یک پا بایستید.

۳) صبحانه خود را اصلاح کنید: از خوردن قهوه و شیرینی به جای صبحانه خودداری کنید. می‌توان یک اسموتی خانگی و ترکیبی از موز، میوه‌های فصلی، شیر بادام و پودرهای پروتئینی یا کیک‌های پروتئینی بدون قند را برای صبحانه جایگزین کرد. هم‌چنین قند و شکر را از تمامی وعده‌های غذایی خود حذف و به جای مصرف نوشابه از آب گازدار استفاده کنید.

۴) استرس را عاقلانه حذف کنید: برای مدیریت استرس خود راه‌هایی به جز خوردن غذا، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل پیدا کنید. برنامه‌های زیادی برای تمدد اعصاب و مدیتیشن وجود دارد که می‌توانید روی تلفن همراه خود نصب کرده و حتی به مدت ۱۰ دقیقه به آن‌ها گوش دهید.

۵) ورزش‌های مقاومتی را تمرین کنید: برای توقف از دست دادن حجم عضلات ورزش‌های مقاومتی را با بلند کردن دمبل و هالتر انجام دهید، چرا که در صورتی که از عضلات استفاده نکنید به مرور از بین خواهند رفت.

۶) تمرین "بشین پاشو" انجام دهید: افراد سالخورده باید به طور منظم تمرین‌های بشین پاشو را انجام دهند، چرا که در صورتی که این تمرین‌ها را انجام ندهند، پس از مدتی دیگر قادر به راحت بلند شدن از روی زمین نخواهند بود.

۷) سرعت خود را به چالش بکشید: بر خلاف تصور عمومی باید گفت که سالمندان نیز به ورزش‌هایی نیاز دارند که سرعت و شدت داشته باشند. بیشتر مردم حتی به فکر سرعت برای سلامت خود نیستند. اما باید به فکر ورزش‌هایی بود که علاوه بر قدرت، سرعت شما را نیز به چالش بکشد. تنیس جزو آن دسته از ورزش‌هایی است که هر دوی این شاخص‌ها را درگیر کرده و به همین دلیل انجام آن در سنین بالا می‌تواند مفید واقع شود.

۸) خود را باور داشته باشید: یک سالمند ۷۱ ساله از تجربیات خود در مورد مواجه با عدم اعتماد به نفس و افسردگی پس از چندین واقعه ناگوار می‌گوید که برای درمان حال خود به مشاور مراجعه کرده است. او تاکید دارد نخستین فردی که باید به آن باور داشته باشید خودتان هستید، چرا که مردم دوست دارند بیشتر با افراد با اعتماد به نفس معاشرت داشته باشند.

۹) درگیر یک پروژه شوید: یک پروژه که برای شما معنی خاصی دارد، انتخاب کنید. یک سالمند در این مورد می‌گوید که در سنین بازنشستگیِ خود، شروع به نوشتن یک کتاب کرده است، هر چند پیش از آن تجربه نویسندگی نداشته است. او در حال حاضر در حال نوشتن کتاب سوم خود با نام "توی جدید پس از ۶۵ سالگی" است که توصیه‌هایی ارزشمند به افراد سالمند کرده و الهام بخش آنان است. انجام پروژه‌ای جدید در سن بالا مانند به واقعیت رساندن یک رویا است.

۱۰) خودسازی و تزکیه نفس را بپذیرید: برخی سبک زندگی سالم را یک امر مادام‌العمر می‌دانند، چرا که پیروی از یک سبک زندگی سالم نیازمند یادگیری مداوم و تزکیه نفس است. می‌توانید در کلاس‌های آموزشی که برای سالمندان وجود دارد ثبت‌نام کنید. باید توجه کرد سبک زندگی سالم امری تنها جسمی نیست و به تمرین‌های ذهنی نیز نیاز دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس