کد خبر 937013
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
نشست فرماندهان وزارت دفاع روسیه با پوتین

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود تأکید کرد، مردم سوریه هستند که باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رؤسای جمهور ایران و ترکیه تأکید کرد، این مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت کشورشان در نهایت تصمیم‌گیری کنند.

بیشتر بخوانید

فیلم / آمادگی ایران برای تسهیل دوستی ترکیه و سوریه

پوتین در ادامه تأکید کرد: «با وجود اینکه آتش‌بس در تقریبا تمام بخش‌های سوریه برقرار شده اما این مسئله نباید بر مبارزات ضدتروریستی اثرگذار باشد...مایلم که اعلام کنم، برقراری منطقه کاهش تنش در ادلب یک اقدام موقت و کوتاه مدت است».

رئیس‌جمهور روسیه با اعلام اینکه این گفت‌وگوها را بسیار سازنده ارزیابی می‌کند، تأکید کرد: «با همکاری شرکایمان، امروز حوزه‌های مهم برای همکاری بیشتر را تعریف کردیم تا در مسیر حل بحران سوریه قدم‌های بیشتری برداریم».

وی ادامه داد: «هر سه کشور ضامن روند آستانه مایلند تا این روند همکاری‌ها با جدیت بیشتر ادامه داشته باشد...ما توافق کردیم تا گفت‌وگوها در چارچوب آستانه با مشارکت طرف‌های درگیری و همچنین طرف‌های بین‌المللی ادامه داشته باشد. برخی کشورها اعلام آمادگی کرده بودند تا به عنوان ناظر در این مذاکرات شرکت داشته باشند در نتیجه ما فرایندی را تصویب کردیم تا این خواسته محقق شود».

پوتین افزود: «فضای بسیار مثبتی در خصوص حل بحران سوریه بوجود آمده و ما به این اطمینان رسیده‌ایم که این بحران از طریق روند سیاسی و مذاکرات قابل حل خواهد بود».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: «ما بر این باوریم که این مردم سوریه هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند و هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد در نتیجه تصمیماتی برای آغاز هر چه سریعتر فرایند سیاسی در سوریه اتخاذ شده است. ما توافق کردیم تا کمیته قانون اساسی سوریه فعالیت خود را هر چه سریعتر آغاز کند با به مسائل پیرامون دولت آینده سوریه هر چه سریعتر رسیدگی شود».

وی افزود: « در حال حاضر کاندیداهای معرفی شده تقریبا مورد توافق هر دو طرف،‌ هم دولت سوریه و هم معارضان سوری هستند و تنها کاری که باید صورت گیرد، توافق روی فهرست نهایی و عملکرد این کمیته است».

احیای سوریه نیازمند توجه بیشتر جامعه بین‌المللی است

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «در این نشست، درباره فرایند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز بحث کردیم و بر این باوریم که محدود کردن حضور نظامی در سوریه گامی بسیار مثبت است و به برقراری ثبات در منطقه‌ای از سوریه که باید تحت کنترل دولت مرکزی قرار گیرد، کمک شایانی خواهد کرد».

وی تأکید کرد: «ارتقاء و بهبود بخشیدن به اوضاع سوریه و احیای اقتصاد این کشور، بویژه نیازمند توجه ویژه جامعه بین‌المللی است تا به سوریه کمک شود که به اوضاع عادی و زندگی نرمال بازگردد».

رئیس‌جمهور روسیه در پایان اظهاراتش، نشست امروز را بسیار سازنده و مفید ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست بتواند کمک شایانی به برقراری صلح و ثبات در سوریه داشته باشد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که پس از رئیس‌جمهور ایران، بیانیه خود را قرائت می‌کرد، یک بار دیگر وقوع حادثه تروریستی روز گذشته در سیستان و بلوچستان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

وی در ادامه نتایج این نشست را بسیار سازنده ارزیابی کرد و گفت که امیدوار است که نتایج این دیدار سه‌جانبه در روند برقراری صلح و ثبات در سوریه بسیار اثرگذار باشد.

اردوغان تأکید کرد: «برادران ما در سوریه در سال‌های گذشته رنج بسیاری را متحمل شده‌اند...ترکیه به نوبه خود تلاش کرده تا با اجرای توافقنامه ادلب، نقش مهمی در برقراری صلح در این منطقه ایفا کند».

رئیس‌جمهور ترکیه علاوه بر این گفت: «چنانچه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه محقق شود، این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا اثرات بسیاری در منطقه خواهد داشت اما نکته قابل توجه این است که اجازه داده نشود، خروج نیروهای آمریکایی، در این منطقه ایجاد خلأ کند».

وی افزود: « این فرایند باید به نحوی پیش رود که ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه، تروریست‌ها به طور کامل نابود شوند و تمام تهدیدات موجود از بین بروند. اینها بخشی از راه‌حلی است که برای حل بحران سوریه در نظر گرفته شده است».

اردوغان در ادامه گفت: «کنترل تمام مناطقی که در سوریه ایجاد می‌شود، در نهایت باید به دولت سوریه واگذار شود... ما از شرکا و متحدان خود انتظار داریم تا منطقه امنی را نیز در بخش جنوبی سوریه ایجاد کنند».

وی در پایان از جامعه بین‌المللی خواست تا مشارکت بیشتری در فرایند حل بحران سوریه داشته باشد و تأکید کرد که این مشارکت تا کنون بسیار اندک بوده است و تأکید کرد که برای برگزاری نشستی جدید در ماه‌های آینده توافق شده است.

ولادیمیر پوتین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «حفظ تمامیت ارضی سوریه یکی از مسائل مهم در حل بحران در این کشور است. این مسئله شامل ادلب و مناطق شرقی فرات نیز می‌شود... ما از هیچ مسئله‌ای که منجر به تجزیه سوریه شود حمایت نمی‌کنیم...ما بر این باوریم که گفت‌وگوها باید منجر به احیای اوضاع عادی در سوریه شود».

اردوغان نیز گفت: «ما مرز مشترک طولانی در بخش جنوبی کشورمان با سوریه داریم...تلاش‌هایی در حال انجام است تا یک گذرگاه برای تروریست‌ها در این منطقه ایجاد شود که این گذرگاه باید به طور کامل نابود شود.... این مسئله ممکن است در ادلب نیز اتفاق بیفتد اما با کمک روسیه و با تلاش‌های دولت سوریه تعداد زیادی از پناهجویان به خانه‌های خود بازگشته‌اند...اقدامات بسیاری برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات باید صورت گیرد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و آغاز فرایند سیاسی در سوریه از جمله مهمترین آنهاست».

وعده‌های غرب درباره سوریه محقق نشده است

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال دیگری گفت: «به منظور تأمین امنیت برای ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه، طبق توافقنامه‌ای که میان دو کشور برای مبارزه با تروریست‌ها در منطقه به امضا رسیده، ارتش‌های ما همکاری نزدیکی در این منطقه دارند، و ما معتقدیم که با ادامه این روند، موفقیت در منطقه تضمین خواهد شد... اما آنچه اهمیت دارد، حفظ تمامیت ارضی سوریه است و ما بر این باوریم که این مسئله با از بین رفتن تهدیدات تروریستی محقق خواهد شد».

پوتین در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: «خروج نیروهای آمریکایی از سوریه یکی از وعده‌های انتخاباتی دونال ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود... این یک مسئله دیگری است که وی نمی‌تواند وعده‌های انتخاباتی خود در داخل این کشور را به دلیل مسائلی که در آمریکا و در حیطه سیاست داخلی آمریکا وجود دارد، محقق کند اما اینکه آیا این مسئله در رابطه با سوریه نیز اتفاق خواهد افتاد یا خیر باید گفت که تا کنون پیشرفتی در این رابطه مشاهده نشده است، اما چنانچه این امر محقق شود، تنها راه حل برای جلوگیری از وقوع خلأ دیگر در منطقه واگذاری کنترل این مناطق به دولت سوریه خواهد بود».

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان تأکید کرد: «مایلم به طور خاص تأکید کنم فرایند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خیلی با سرعت پیش نمی‌رود و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این مسئله نقش داشته است. ما از مقامات سازمان ملل می‌خواهیم تا با تسریع این فرایند به بازگشت مردم سوریه به خانه‌هایشان کمک کنند. در رابطه با روند مذاکرات ژنو باید گفت که این روند اصلا با روند آستانه قابل مقایسه نیست. مذاکرات ژنو عملا هیچ نتیجه ملموسی در پی نداشته است در حالی که روند آستانه اثرگذار و سازنده بوده است... این چهارمین نشست ما در این چارچوب بود و پنجمین دور نیز قرار است در استانبول برگزار شود... در رابطه با کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه جامعه بین‌المللی به وعده‌های خود عمل نکرده است و مبالغ کمتر از آنچه وعده داده شده بود به این موضوع اختصاص یافته است...غرب فقط وعده می‌دهد اما عمل نمی‌کند».

چهارمین دور از مذاکرات سه‌جانبه میان سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، موسوم به کشورهای «ضامن روند آتش‌بس در سوریه» یا کشورهای ضامن فرایند آستانه، امروز پنجشنبه با حضور رؤسای جمهور و مقامات عالیرتبه نظامی و دیپلماتیک سه کشور در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد. دور بعدی این مذاکرات قرار است در استانبول برگزار شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس