کد خبر 936939
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
ظریف

درحالیکه هواپیمای ظریف در فرودگاه بیروت پارک شده بود تا هرگاه که او اراده کند به تهران بازگرداندش، معلوم نیست ساکنین ساختمان میدان مشق چه بهانه ای برای حذف این برنامه مهم دست و پا کرده اند؟

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف در هفته جاری سفری به لبنان داشت. سفری که در شرایط کنونی این کشور و تشکیل دولت بعد از ماه ها تاخیر، رویداد مهمی تلقی می شود.

بواسطه حضور جریانات و اقوام مختلف در این کشور کوچک، برای ظریف دیدارهای متعددی با سران گروه ها و البته مقامات رسمی لبنان برنامه ریزی شده بود. دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، بعنوان مهمترین هم پیمان منطقه ای ایران هم در چارچوب همین سفر صورت گرفت.

ارتباط وثیق ایران و حزب الله و نزدیکی افکار، رویکردها و اقدامات شان اکنون آنقدر عیان شده است که همه رسانه های بین المللی و کارشناسان سیاسی و نظامی، حضور ظریف در بیروت بعنوان اولین وزیر خارجه پس از تشکیل دولت جدید لبنان را نشان دهنده جایگاه و نقش کلیدی مقاومت اسلامی در این کشور دانستند که بدون شک جز با حمایت و همراهی ایران ممکن نبوده است.

حالا که پیام محوری این سفر تاکید و تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت اسلامی است، بدون شک باید ظریف و هیئت همراه و برنامه ریزان سفر او تلاش کنند تا این پیام به بهترین و کامل ترین شکل خود منتقل شده و پژواک پیدا کند.

یکی از برنامه های تقریبا ثابت در عرف سفرهای دیپلماتیک، ادای احترام به «مقام نمادین سرباز گمنام» است. مسئله ای که در بیشتر سفرهای دوجانبه وزیرامورخارجه کشورمان به شرق و غرب عالم هم در دستور کار قرار داشته و انجام می شود.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ظریف به «توهمات نتانیاهو» درباره ایران

وزارت خارجه دقیقا چه کار می‌کند؟

ظریف جرات اخراج دیپلمات‌های لهستانی را ندارد

منتظری: ظریف هنوز مدارکش را به دادستانی ارسال نکرده است

چه بلایی سر برجام بیاید می‌فهمید که سرتان کلاه گذاشته‌اند؟!

اما متاسفانه در برنامه سفر دو روزه ظریف به بیروت این برنامه مهم به ورطه فراموشی سپرده شد. اتفاقی که قرار داشتن لبنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم دولتی اهمیت آنرا دو چندان می کند. بدون شک توقع از هر مقام ایرانی و در راس آن رئیس دستگاه دیپلماسیش این است که در سفر به سرزمین مقاومت در بیان و در عمل، حمایت خود را از محور مقاومت و اقدامات رزمندگان آن نشان دهد و جلوی تفاسیر و برداشت های اشتباه یا سوءتفاهم های احتمالی را بگیرد. با این وجود علی رغم حضور وزیرخارجه در منطقه ضاحیه بیروت، ظریف اقدامی برای حضور در «روضه الشهیدین» و ادای احترام به رزمندگان و فرماندهان حزب الله نکرد. مسئله ای که تقریبا در بین همه هیئت های رسمی ایران در سطوح مختلف بصورت یک پروتکل جاری و همیشگی درآمده است. خصوصا که حضور ظریف در بیروت مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از سوی دیگر همزمان با سالگرد شهادت فرمانده ارشد حزب الله لبنان، اسطوره مثال زدنی مقاومت اسلامی، «شهید عماد مغنیه» بود و همین تقارن ها ضرورت و اهمیت حضور بر سر مزار این فرمانده شهید و همرزمانش را دوچندان می کند.

ظریف در نخستین سفرش به بیروت در کسوت وزیر خارجه در سال ۹۲، بر سر مزار این شهدا حاضر شده و به آنها ادای احترام کرد، اما این اقدام بلافاصله از سوی آمریکا محکوم شد و کیتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با محکوم کردن اقدام ظریف مدعی شد: مغنیه عامل برخی اقدامات تروریستی بود که به کشته شدن شماری از شهروندان آمریکا انجامید.

واکنش سریع ایالات متحده حکایت از صحت و درستی این اقدام نمادین وزیرخارجه ایران داشت، اما مع الاسف ظریف در ۲ سفر بعدی خود به بیروت، این برنامه مهم و حاوی پیام صریح را حذف کرد! اقدامی که با تفاسیر مختلفی در میان رسانه ها و کارشناسان منطقه ای و بین المللی مواجه شد.

در همین حال در سفر قبلی ظریف، برخی مقامات وزارت خارجه فشردگی برنامه های سفر و قصد او برای ادامه سفر به کشورهای دیگر را دلیل لغو برنامه حضورش در روضه الشهیدین دانستند، اما این بار که هواپیمای اختصاصی آقای ظریف در فرودگاه رفیق حریری پارک شده بود تا هرگاه که او اراده کند، بی دغدغه به تهران بازگرداندش، معلوم نیست ساکنین ساختمان میدان مشق چه بهانه ای برای کنارگذاشتن این پروتکل جاری در سفرهای دیپلماتیک دست و پا کرده اند؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    حیف اون قبور مطهر=سمبل ایمان واستقامت نباشه که سمبل وادادگی به دیدنشون بره؟؟؟؟؟؟؟؟
    • FR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
      9 36
      اکثر ملت ایران یه موی تار گندیده ظریف را با شما ادمهای ریا کار هزار چهره فاسد کاسبان تحریم برادران قاچاقچی که دشمن ملت خودشان هستند عوض نمیکنند.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      6 3
      مرگ بر ضد وزارت ظریف
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    از کوزه همان برون تراود که در اوست..........!//ظریف خیلی تُرد و شکننده است//سودای بازگشت به اتازونی دارد، دَم آخر او را اذیت نکنید!//هر کسی کو دور ماند از اصل خویش،،بازجوید روزگار وصل خویش// بگذارید به وصالش برسد.........!؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    15 3
    دیپلماسی توییت و قهقهه
  • مهدی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    4 5
    گشتین و عجب چیزی گیر اوردین مرحبا
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    3 19
    مشرق اگر هیچی گیرت نیادعلیه ظریف بنویسی اگر شده به تعداد دکمه های پیرهنش ایراد می گیری آخربرادر من شاید خودلبنانی ها بشکلی برنامه ها رافشرده گذاشته اند که امکان این حضورپیدانشده چرااز هرحرکتی دنبال تسویه حساب جناحی هستید .پیشاپیش این مطلب را حذف شده وغیرقابل انتشار محسوب میکنم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    2 13
    مشرق اگرفحش بنویسن علیه ظریف منتشر میکنی اما اگردوکلام حرف حساب باشه میشه غیرقابل انتشار اگروقت کردید به چند کامنت منتشره یک نگاهی بنداز
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    14 2
    احتمالا بهش گفتند ، اگه پاتو دیگه اونجا بذاری در اولین اقدام عذر آقازادشو میخوان و اخراج بنده خدا ترسیده و گفته ، چشم دیگه تکرار نمیشه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    12 2
    لیاقت میخاد ، داداچ
  • احمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    11 21
    وزیر خارجه برای کار دیپلماتیک می رود نه دعا خواندن بر مزار مردها
  • سید IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    17 3
    از ابوبرجام انتظار انقلابی بودن نباید داشت!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    15 3
    خدایی چه انتظار ها دارید می ترسه دیگه از گدخدا
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    12 2
    نباید کاری کرد که کدخدا دوست ندارد.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    0 6
    تنها دلیلش جبن و ترس و بی غیرتی و لا غیر
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    0 0
    ازاین بی عرضه وخوش باور بی عقل دست از پاچلوفتی بیش ازاین نباید انتظار داشت همه دستاورد های دانشمندان هسته ای را با حماقت نابود کرد
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    0 0
    حیف شهدا نیست که این آمریکا پرست بره سر مزار مطهرشون
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    2 0
    به قول قدیمی ها آدم وقتی نون و نمک کسی را می خورد نباید به او بی احترامی کند. ظریف سالها در آمریکا بوده و نون و نمک آمریکا را خورده و به خاطر آمریکا بر سر مزار شهدای حزب اله لبنان حاضر نشده . تا ثابت کند احترام دشمن در مقابل دوست بسیار واجب است . و این نوع احترام بشدت مورد حمایت شیطان است . با این وجود برای آسیب ندیدن از دست شیطان از او فاصله بگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس