کد خبر 934743
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
محیط زیست

درحالیکه در طول سال‌های اخیر بیشترین آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مربوط به حوزه محیط زیست بوده است؛ مجید توکلی بدون هیچ تخصصی در حوزه‌ محیط زیست در جلسات تصمیم گیری سازمان محیط زیست شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، حضور مجید توکلی، مجرم امنیتی در ایام فتنه ۸۸، در جلسات تصمیم‌گیری محیط زیست کشور در روزهای اخیر مورد انتقاد کارشناسان و رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

مطابق اسناد موجود، این فرد در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان محیط زیست به‌عنوان مشاور سازمان محیط زیست و در کارگروه آلودگی هوای شورای شهر به‌عنوان کارشناس یک شرکت خصوصی مشاور شهرداری تهران حضور داشته است.

بیشتر بخوانید:

مجید توکلی مشاور سازمان محیط زیست شد؟ +عکس

منتقدین با طرح این سؤال که: «اولاً این فرد با تخصص غیرمرتبط و سوءسابقه امنیتی چرا باید در چنین جلسات مهمی حضور داشته باشد و ثانیاً چرا باید با دو عنوان متفاوت در جلسات مربوط به مسائل محیط زیست کشور حضور یابد؟» خواستار پاسخ‌گویی دستگاه‌های مسئول ازجمله سازمان محیط زیست شدند.

اما سازمان محیط زیست بدون توجه به سؤالات مطرح‌شده، نقدهای وارده را کذب محض خواند.

این درحالی است که اسناد آن به‌طور کامل و شفاف ازطرف منتقدین ارائه شده است و سازمان محیط زیست در این رابطه، هیچ اشاره‌ای نکرده است. سازمان محیط زیست علاوه بر اینکه هیچ توجهی به تعهد و سابقه افراد نکرده است و از پاسخ به این مهم، شانه خالی کرده است، برخلاف اصول و انتظارات کارشناسان محیط زیست کشور، توجهی به تخصص‌گرایی هم نکرده است. توجه به نکات زیر لازم است:

۱- مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرساله وضعیت اشتغال و فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی را اعلام می‌کند. در سال ۹۶، بیشترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مربوط به رشته محیط زیست بوده است. با توجه به این آمار، حدود ۴۰ فارغ‌التحصیلان محیط زیست، بیکار هستند که ۲برابر متوسط کل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

۲- حذف استخدامی متخصصان محیط زیست از لیست استخدامی‌ها طی چند سال اخیر، موجبات اعتراض فارغ‌التحصیلان این رشته را برانگیخته است. به‌طوری‌که در تیرماه سال گذشته، دو روز بعد از اعلام استخدامی‌های دستگاه‌های اجرایی، ۶۰ تن از اعضای هیئت علمی محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف کشور و ۳۰۰۰ دانش‌آموخته محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، ضمن طرح دغدغه اشتغال متخصصان این رشته، خواستار تغییر رویه دستگاه‌ها نسبت به این موضوع شدند. بخش‌های مهم متن نامه مذکور به شرح ذیل است:

«با تشکر از توجه و اهتمام دولت تدبیر و امید به مسائل و دغدغه‌های محیط زیست کشور، بدین وسیله ما امضاکنندگان این نامه شامل جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته محیط زیست؛ خواهشمندیم به دانش‌آموختگان محیط زیست به منظور تاثیرگذاری هر چه بیشتر در حل معضلات محیط زیست نگاه ویژه‌ای شود تا از آمار بیشترین بیکاری رشته تحصیلی ایران که متعلق به محیط زیست است، در سال تولید و اشتغال کاسته شود. در این راستا پیشنهادات زیر به حضور تقدیم می‌شود:

الف) به‌دلیل نبودن رشته محیط زیست در استخدامی‌ها طی چندین سال گذشته، تغییر نگرش در دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام محیط زیستی‌ها انجام شود و در استخدامی اخیر نیز تجدید نظر لازم در این باره صورت گیرد.

ب) از نیروی جوان و متخصص رشته محیط زیست برای استخدامی ادارات محیط زیستی بهره گرفته شود؛ درصورتی‌که همان‌طور شاهد هستیم استخدامی‌های سال گذشته در رشته‌های غیرمرتبط صورت گرفته است، لذا تقاضامندیم از سایر تحصیل‌کردگان در رشته‌های تخصصی مرتبط با دانش آنان استفاده شود.»

۳- چند ماه بعد مجدداً جمع زیادی از دانش‌آموختگان محیط زیست در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، خواستار سپردن تدریس کتاب انسان و محیط زیست به فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست شدند. در ادامه در تابستان سال گذشته، کمپینی با عنوان «کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست» راه‌اندازی کردند و خواستار تخصص‌گرایی در به‌کارگیری افراد در سازمان‌ها و نهادهای محیط زیستی شدند.

۴- اخیراً نیز در اردیبهشت سال ۹۷، فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در نامه‌ای به رییس سازمان محیط زیست، به عدم توجه به تخصص در جذب نیرو در حوزه سازمان حفاظت محیط زیست و پذیرش رشته‌های نامربوط اعتراض کردند.

تمامی این اتفاقات و اعتراضات در طول سال‌های اخیر بر یک محور اصلی استوار است و آن محور، به‌کارگیری افراد غیرمتخصص در حوزه‌های مربوط به محیط زیست است که منجر به ایجاد بیشترین نرخ بیکاری در این حوزه شده است.

در همین فضای نگران‌کننده، ناگهان حضور فردی به‌نام مجید توکلی در جلسات مهم محیط زیستی کشور بر این نگرانی‌ها می‌افزاید.

مجید توکلی فارغ از سوءسابقه امنیتی، در رشته مهندسی دریا-موتور کشتی درس خوانده است که هیچ ارتباطی با حضور او در این جلسات ندارد.

با توجه به نکات ذکرشده، باید پرسید که چرا افراد غیرمتعهد و غیرمتخصص در جلسات و حوزه‌های محیط زیستی کشور اجازه فعالیت دارند.

این وضعیت درحالی است که اعتراضات گسترده متخصصین و فارغ‌التحصیلان حوزه محیط زیست ازطرف دستگاه‌های مسئول ازجمله سازمان مذکور همچنان بی‌پاسخ مانده است. آیا وقت آن نرسیده است که سازمان محیط زیست به‌جای کذب‌خواندن انتقادات، پاسخگوی این مسائل باشد؟.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    1 0
    به همان دلیل که این افراد نیز در صداو سیما و روزنامه ها و قوه قضاییه و.... هستند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس