کد خبر 934215
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
محمدرضا مودودی

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اینکه اروپا بگوید این کانال تنها شامل کالاهای غیرتحریمی مانند غذا و دارو است، خوشایند ما نیست و برخلاف معاهده‌ای است که اروپایی‌ها با ما داشته‌اند.

به گزارش مشرق، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا در حال حاضر کانتینرهای فراوانی از محصولات وارداتی در گمرک مانده و اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود تا در بازار تزریق شود گفت: برخی از این کانتینرهایی که هم اینک به گمرکات کشور وارد شده اما روند ثبت سفارش آنها به کندی انجام می‌شود دلیل این موضوع تأمین ارز مورد نیاز برای ترخیص است.

وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار داریم اولویت واردات تنها برای واردات مواد اولیه تولید یا اقلام ضروری و مورد نیاز مردم است و قرار نیست که برای واردات هر چیزی مجوز دهیم و منابع ارزی کشور را صرف آن کنیم.

بیشتر بخوانید:

استقبال روزنامه‌های اصلاح‌طلب از وعده اروپا+ فیلم

وی گفت: کالاهایی اجازه ورود به کشور می‌یابند که در قالب اولویت‌های تعیین شده وزارتخانه‌ها قرار گیرنددر این صورت ما به روند واردات آنها کمک نیز می‌کنیم.

مودودی در خصوص رفع مشکل سامانه ثبت سفارش گفت: ثبت سفارش طبق روال گذشته در جریان است و ما برای تسهیل در روند امور آن را به صورت استانی انجام می‌دهیم.

وی در ارتباط با دلایل افت صادرات کشور در آذرماه سال جاری گفت: تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که وقتی تحریم‌های ایران شروع شود کشورمان دچار سقوط صادراتی شود اما برخلاف آن روند صادرات کشورمان مثبت ماند اما در آذرماه میزان رشد صادرات کاهش یافت و از ۱۳، ۱۴ درصد رشد صادراتی به ۲ تا ۳ درصد رسید.

وی درباره دلایل این کاهش رشد صادراتی گفت: یکی از دلایل آن تعیین قیمت‌های پایه‌ای جدید و اصلاح پایه‌های قیمتی نامتعارف بود به طوری که ارزش صادراتی برخی کالاهای تا ۷۰ درصد کاهش یافت و واقعی شد که این امر در ارزش صادرات کشور تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: هر چقدر جلو می‌رویم دشمنان فشارهای خود را بر ایران بیشتر می‌کنند تا شرایط تجاری کشور را با مشکل همراه کنند و نکته سوم اینچنین مطرح می‌شود که تعهدات بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث این موضوع شده و از حجم صادرات کاسته است اما بنده این موضوع را قبول نمی‌کنم.

مودودی افزود: هیچکس نباید با شفاف‌سازی و اینکه ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بر گردد مخالفت کند؛ صادرکننده ما باید مکانیزم صادرات خود را به شکلی تعیین کند که حتماً ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند نه اینکه بگوید به خاطر تعهد ارزی دیگر صادرات نمی‌کند.

صادرکنندگانی که ارز بر نمی‌گردانند از برخورد قوه قضائیه بترسند

وی گفت: در شرایط فعلی اختلاف نرخ ارز منجر به بهای صادرات و بهترین زمان را برای صادرات ایجاد کرده است و افرادی که خیانت می‌کنند و کالا را صادر کرده اما ارز آن را به کشور بر نمی‌گردانند باید از برخورد قوه قضائیه، دولت و بانک مرکزی بترسند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بر می‌گردانند و به کشور خدمت می‌کنند تولید دارند و حتی ارز خود را در قالب مواد اولیه تولید به کشور می‌آورند نباید دغدغه‌ای در این خصوص داشته باشند؛ امروز باید بیش از هر زمانی به تولید و صادرات فکر کنیم.

وی درباره کانال مالی اروپا برای تبادلات مالی با ایران (اینستکس) گفت: درباره کانالی که برای توسعه ارتباطات تجاری جدای کانال رسمی که اتحادیه اروپا دارد برای تجارت با ایران در نظر گرفته شده شاهد آن هستیم که ۳ کشور اروپایی در حال ایجاد این فرآیند هستند و واقعیت آن است که باید ببینیم که در آینده چه مسیری را طی می‌کند.

ضوابط کانال مالی اروپا خلاف برجام است

وی گفت: اینکه برخی مطرح می‌کنند که این کانال مالی اروپا تنها شامل غذا و دارو و اقلام غیرتحریمی است خوشایند ما نیست؛ ما در برجام تخلفی نکرده‌ایم و به هیچیک از تعهدات خودمان پشت پا نزده‌ایم بنابراین اروپا نباید بگوید که تجارت اقلام تحریمی یا غیرتحریمی، زیرا اگر بپذیرند که اقلام تحریمی فقط باید با ایران تجارت شود به معنی آن است که آمریکایی‌ها درست می‌گویند و این خلاف معاهده‌ای است که با ما دارند.

وی گفت: ما از ۳ کشور اروپایی که در برجام متعهد شده‌اند انتظار داریم که به تعهدات خود پایبند باشند؛ این کانال مالی بیش از آنکه برای ایران کاربرد داشته باشد در واقع اعاده حیثیت برای اروپاست. اروپایی‌ها باید نشان می‌دادند که امضای آنها اعتبار دارد و در برجام اگر اروپا خنثی عمل کند به منزله آن است که نظر آمریکا خیلی سنگین‌وزن‌تر از اتحادیه اروپا است و این امر منجر می‌شود تمام معاهدات دیگری که اروپا امضا می‌کند یا در گذشته کرده است زیر سوال برود.

وی افزود: امیدواریم اروپا در این آزمون موفق عمل کند و در مقابل اقدامات یکجانبه آمریکا بایستد؛ از طرفی این اقدام اتحادیه اروپا اقدام خوبی بود که نیازمند توسعه است و باید به قولی که به ایران داده عمل کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک گفت: چهارشنبه هفته گذشته ابلاغیه دولت در این خصوص آمد و خودروهایی که قبل از تاریخ ۱۶ مرداد ثبت سفارش شده بودند اجازه ترخیص و واردات یافتند.

وی گفت: بر این اساس متقاضیان واردات در این بخش باید ثبت سفارش مجددی انجام دهند تا بتوانند خودروهای خود را وارد کنند.

وی درباره تعداد دقیق این خودروهای مانده در گمرک گفت: کماکان آمار دقیق گمرک درباره خودروهایی که در انبارها دارد اعلام نمی‌کند زیرا برخی از این خودروها بدون ثبت سفارش به گمرکات آمدند و برخی نیز ترانزیتی بوده‌اند بنابراین برای اعلام دقیق تعداد این خودروها باید منتظر ثبت سفارش جدید ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    خوب این هم از برجام 2 که نافرجام ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس