جواد نکونام مارکار آقاجانیان

رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال گفت: مربیان ایرانی خیلی خوبی داریم که البته فقط به کار فوتبال داخلی می آیند و تجربه بین المللی ندارند.

سرویس ورزش مشرق – شوک حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا هنوز جامعه فوتبالی را در بر گرفته است. این در حالیست که کمتر از یک ماه و نیم تا فیفادی های بعدی در نوروز ۱۳۹۸ زمان باقیست.

پس از انتشار اسامی سرمربیان نامی دنیا طی روزهای گذشته از سوی برخی مسئولان وزارت ورزش اعم از زین الدین زیدان، خوزه مورینیو و… که باعث مضحکه قرار گرفتن فدراسیون فوتبال کشورمان از سوی رسانه‌های خارجی هم شد، جمع دیگری از کارشناسان فوتبالی بر این باورند که می‌توان با اعتماد به مربیان داخلی این فرصت را ایجاد کرد تا تیم ملی را حداقل برای مدتی به دست مربیان وطنی بسپاریم.

گروهی دیگر از مفسران فوتبالی نیز در همین راستا معتقدند نباید برای جذب مربی خارجی خوب، عجله کرد چون در حال حاضر سرمربی بیکار یا نیست و یا اگر هست نمی‌توان بدون تحقیق و تفحص تیم اول فوتبال مملکت را به کسی سپرد.

بیشتر بخوانید:

با پولی که به کی‌روش می‌دادیم کدام مربی‌ها به ایران می‌آیند؟


ساختار کی‌روش نباید شکسته شود

در این راستا پای صحبت‌های رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال نشستیم تا در ارتباط با مسائل مربوط به گزینه جانشینی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم که چه گزینه‌هایی اعم از داخلی یا خارجی بیشتر به کار تیم ملی فوتبال کشورمان می آیند؟

میرشاد ماجدی در گفت و گو با مشرق، به این پرسش هاجواب داد و در برخی موارد هم نقطه نظارت شخصی اش را مطرح کرد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

*آقای ماجدی! با توجه به اینکه نمی‌توان برای جایگزینی کارلوس کی روش عجولانه تصمیم گرفت و از طرفی برخی بر این اعتقادند که می‌توان به مربیان داخلی هم اعتماد کرد، آیا در این برهه فرصتی برای آزمون و خطا با مربی ایرانی داریم! کما اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان عملاً تا شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ هیچ مسابقه‌ای ندارد؟

- ما پیش از هر چیز باید ببینیم فلسفه فوتبالی مان چیست. اینکه ما پیرو کدام فلسفه به جلو می‌رویم. فلسفه ایرانی، آلمانی، ایتالیایی یا فلسفه صبر و شکیبایی ژاپن. وقتی فلسفه را مشخص کردیم در واقع می‌توانیم در بحث استراتژی و انتخاب مربی متوجه شویم که می‌خواهیم مربی داخلی انتخاب کنیم یا خارجی.

* نظر خود شما چیست؟

- وقتی به جام ملت‌های آسیا نگاه می‌کنیم حدود ۲۰ تیم شرکت کننده، مربیان خارجی داشتند. این نشان می‌دهد آسیا هنوز در حال توسعه است و نیاز دارد که از علم روز دنیا بهره برداری کند.

* یعنی مربی داخلی که به کار تیم ملی بیاید نداریم؟

- شخصاً اعتقادم این است که مربیان بسیار بسیار با دانشی در فوتبال ایران داریم که برای فوتبال ایرانی خوب هستند ولی برای اینکه مربی سطح اول آسیایی یا جهانی شوند نیاز دارند که حداقل دو سال در کنار یک مربی بزرگ کار کنند تا تجربیات شان را به دست بیاورند. همه چیز با گرفتن مدرک و کار در داخل ایران به دست نمی‌آید. مربی بین المللی مربی است که دانشش بالاتر از دانش داخلی باشد و این فقط با عمل و کار کردن حاصل می‌شود.

* با این تفاسیر چه نوع مربی با چه توانایی‌هایی بیش از همه به کارمان می‌آید؟

- معتقدم باید دنبال مربی باشیم که فلسفه‌ای که ما برای خودمان تعریف کرده‌ایم را در دل کار برایمان عملی کند. بعد ما نیاز داریم سرمربی بیاید که هم بر مربیان ما نظارت داشته باشد هم بر لیگ ما. مربیان پایه و تیم‌های پایه ما را زیر نظر بگیرد اما کار اصلی اش روی تیم بزرگسالان ما باشد. یک مربی چند وجهی لازم داریم و با پولی هم که می‌پردازیم اگر مقداری دقت داشته باشیم و کمی حوصله به خرج دهیم تا با صبوری انتخاب کنیم مربیان زیادی هستند که با این خصوصیات می‌توان پیدا کرد. این کلیات چیزی است که من به آن اعتقاد دارم.

* شما که الان سال هاست با فوتبال ایران سروکار دارید معتقدید فوتبال ما با کدامیک از فلسفه‌هایی که به آنها اشاره داشتید بیشتر و زودتر پیشرفت می‌کند؟

- من اگر بخواهم این نوع نگاه را داشته باشم فکر می‌کنم فلسفه فوتبالی ما بیشتر به فلسفه فوتبالی اسپانیا نزدیک‌تر است. اسپانیایی‌ها علاوه بر اینکه دارای بحث‌های تکنیکی و تاکتیکی هستند از نظر فرهنگی و نوع نگاه و شیوه جنگندگی در فوتبالشان به مدل فوتبالی ما می‌خورند. وقتی درباره فوتبال آلمان حرف می زنیم یاد فوتبال ماشینی و نظم و انضباط می‌افتیم که در فوتبال ایران خیلی طرفدار ندارد. بدون تعارف باید گفت در جامعه ایرانی سبک صبوری و شکیبایی ژاپنی‌ها هم جواب نمی‌دهد. این البته نظر شخصی بنده است. البته بزرگان فوتبال ایران هستند که آنها باید در کنار هم بنشینند و تشخیص بدهند چه مربی بهتر است چون قطعاً خیلی‌ها بهتر و بادانش تر از من هستند که می‌توانند انتخاب‌های دیگری را در دستور کارشان قرار بدهند.

*مارکار آقاجانیان سال‌هاست در تیم ملی فعالیت می‌کند چرا خیلی تیم‌های لیگ برتری یا حتی دسته اولی راضی به سپردن تیم‌هایش به او نیستند؟ چرا مربی مانند آقاجانیان را نمی‌توانیم در سطح فوتبال باشگاهی ببینیم؟ آیا او می‌تواند پس از کنار رفتن کی روش هدایت تیم ملی را موقتاً در دست بگیرد؟

- اتفاقی که در تایلند رخ داد و بعد از شکست به هند کمک مربی این تیم هدایت تایلند را در دست گرفت. ولی اجازه بدهید راجع به نفر حرف نزنم. این به تشخیص مدیران و هیأت مدیره های باشگاه‌های مختلف برمی گردد. این یک بحث شخصی و نگاه شخصی به ماجراست. شاید از دید یک مدیر، ماجدی خوب نباشد و از دیدگاه مدیری دیگر ماجدی خوب باشد. ولی فکر می‌کنم فدراسیون نیاز دارد که یک بستر مناسب و یک فکر جدید و یک اتاق فکر خیلی قوی را بوجود بیاورد تا هرکسی که می‌خواهد به تیم ملی ورود پیدا کند از فیلتر این اتاق فکر رد شود و یا حداقل این اتاق فکر به مسئولان فدراسیون کمک کند. من راجع به نفر صحبت نمی‌کنم. آقاجانیان زحمتش را در تیم ملی کشیده و ما برایش احترام قائل هستیم ولی انتخاب شدن یا نشدنش در کادر فنی هر تیمی به صلاحدید مدیران باشگاه‌ها بستگی دارد. با این همه معتقدم مارکار آدمی است که الان تجربیات خیلی زیادی دارد.

* قرار است اردوی تیم ملی فوتبال برای یکم تا ششم فروردین ۹۸ برپا شود. چه کسی صلاحیت دارد بازیکنان را انتخاب و به اردوی تیم ملی دعوت کند؟

- اطلاعی از این موضوع ندارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    5 2
    یک فیلسوف فوتبال داریم که عاشق خیابانی است و دوست ان کارشناس مو سفید که در نساجی مازدران است و برای کی رش نسخه فیلسوفی می نویسد و خیابانی اوست بروید پیداش کنید تا شما را راهنمایی کند ...
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    3 5
    این ماجدی حتما با آن ماجدی ضد میهن که سفیر بوده فامیل است - از کوزه همان تراود که در اوست اینها جیره و مواجبشان از لیفت ولیس با اروپائیان است - فوتبال دانشی نیست که اروپا اروپا می کنید اگر دانش بود ایالت متحده ارباب اروپا است - امروزه فوتبال شده وسیله پرکردن جیب یک مشت دلال و مربی - یحتمل این ماجدی با فامیل سفیرش پورسانت پیش خور کرده اند حق دلالی را حالا اگر نشود!!!!! چه شود ؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 2
    چه لفظ سازمان مللی دیپلماتیکی مربیان بین المللی خخخخخخخخخخخخخخخ !!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس