تیم ملی ایران

بازیکن سابق تیم ملی گفت: سبک فوتبال هجومی ایرانی با ورود یک مربی اسپانیایی یا آلمانی می‌تواند فوتبالی موفق و چشم نواز را ایجاد کند.

سرویس ورزش مشرق – در حالی که داستان کارلوس کی روش و تیم ملی کشورمان پس از قریب ۸ سال به پایان رسید این روزها بحث بر سر جانشینی این مربی و دوران پساکی روش مهمترین بحثی است که در محافل فوتبالی درباره اش صحبت می‌شود.

عبدالعلی چنگیز در گفت و گو با مشرق، در این باره صحبت کرد. مهاجم اسبق استقلال که سابقه حضور در جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور را در کارنامه اش دارد در ارتباط با اینکه چه اقداماتی برای پیشرفت فوتبال ملی لازم است حرف زد.

بیشتر بخوانید:

تناقض آشکار در وزارت ورزش؛ بازی با نام‌های بزرگ

در تیم کی روش همه دنبال رکورد بودند

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

* از اینجا به بعد تیم ملی مان باید به دست چه کسی سپرده شود؟

- جایگاه کی روش در سیستم فوتبال ایران یک جایگاه خیلی ایده آلی بود که اگر می‌خواهیم در مراحل آینده بهتر از این باشیم باید برویم یک نفر از او قوی‌تر بیاوریم. البته اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم. وگرنه اگر کسی که ضعیف‌تر باشد را بیاوریم دوباره برمی گردیم به قبل.

* موافق مربی خارجی هستید؟

- نمی دانم خارجی و یا داخلی، ولی باید دید گزینه ما چه فاکتورهایی باید داشته باشد. امروزه در دنیا مربی زیاد است و البته عملکردشان هم وجود دارد. زمانی که می روید دور دنیا را می زنید، می‌بینید بارسلونا یا تیم‌های بزرگ دنیا دائماً مربیان شان را تغییر می‌دهند. همین الان مربی که برای قطر انتخاب کرده اند کسی است که در آکادمی بارسلونا رشد کرده و امروز خودش را در آسیا نشان داد. اسم و رسمی نداشت ولی چون از یک آکادمی شروع کرده رفت و خودش بازیکنانش را تست کرد و برگزید. باید ببینیم بازیکنان چه نیازهایی دارند که در سطح بزرگسالان بتوانند بهترین آموزش‌ها را بدهد.

* چه نوع مربی باید بیاوریم؟

- برای آینده ایران باید کسی بیاید که مهارت‌های قوی‌تر از کی روش را داشته باشد که این مرحله حساس را از سر رد کند. چون ما الان بعد از این باخت خیلی کارمان متلاطم شد و اولین کاری که می‌کنیم باید کسی را بیاوریم که از نظر روانشناسی خیلی قوی باشد و یا باید کنارش یک روانشناس حضور داشته باشد.

*اگر مربی امتحان پس داده یا جوان بیاوریم چطور؟

- صددرصد باید ستاره باشد چون چنین مربی آبرویش را هم در نظر می‌گیرد. شما اگر ستاره باشید آبرویتان را هم در نظر می‌گیرید و سعی می‌کنید بهترین عملکرد را داشته باشید. چون همه از شما توقع دارند.

*ولی مربیان آنچنانی پول زیاد می‌خواهند؟

- البته که پول زیاد می‌خواهد. اگر نتیجه می‌خواهیم که هیچ باید بدهیم! اگر هم نه که برویم یک نفر را مجانی بیاوریم.

* الان قطری‌ها تیم‌های جوانان و امیدشان را در اختیار یک مربی جوان به نام فلیکس سانچس گذاشتند آیا ما در ایران چنین صبر و تحملی داریم که نتیجه گرایی را کنار بگذاریم؟

- نه! ما الان نیمه کار هستیم و قرار نیست از صفر شروع کنیم. فوتبالمان در یک کلاس متعادلی وجود دارد. می‌توانیم از نیمه راه درست عمل کنیم.

* پس معتقدید باید یک مربی ستاره بیاید؟

- کسی که بتواند تجربیات قبلی را با یکسری نوآوری‌های جدید همه را بارورتر کند.

* با تفکرات هجومی؟ چون ایرادی که به کی روش گرفته می‌شد این بود که ما دفاعی بازی می‌کنیم؟

- بله! اما مجبور بود دفاعی بازی کند. کلاً سیستم یک مربی نتیجه گرا، صددرصد می‌گوید که مساوی بهتر از باخت است. بنابراین همیشه دفاعی بازی می‌کند ولی او وقتی دفاعی بازی کرد که فوتبال ایران اصلاً دفاع نداشت. این باعث شد که فوتبال ما ساختار دفاعی خوبی پیدا کند ولی متأسفانه ما در این سال‌ها به خاطر اینکه با اروپا ارتباط نداشتیم پیشرفتی نکردیم.

* یعنی با تیم‌های اروپایی دیدارهای دوستانه داشته باشیم؟

- بله! مادامی هم که با اروپا در ارتباط نباشیم هرگز روی پیشرفت را حتی با بهترین مربی دنیا هم که باشد نمی‌بینیم. غیر ممکن است.

*منظورتان بازی تدارکاتی است؟

- من وقتی خودم در رده جوانان روبروی برزیل در جام جهانی جوانان بازی کردم از آن پس دیگر راحت بازی می‌کردم و بعدها با تیم‌های فرانسه، لهستان، آلمان بازی کردیم و با این تیم‌ها دیدار داشتیم و پس از آن دیگر هیچ تیمی یا بازیکنی برای مان خیلی ترسناک نبود. بازیکنان ما باید با بازیکنان اروپایی بازی کنند تا فاصله مان را تشخیص بدهیم ولی اگر بخواهیم دائم با تیم‌های سطح پایین بازی کنیم آخرش همین می‌شود. تیم‌هایی که نه تاکتیک دارند نه سیستم. اگر واقعاً کسی را می‌خواهیم بیاوریم باید یکی از فاکتورهایش ارتباط با اروپا باشد. هیچ راهی غیر از این هم نداریم. من با تحقیقات جهانی ۴۰ ساله این حرف‌ها را می زنم. بنده با باشگاه العین در ارتباط بودم و در طول سال تمام مربیان اسپانیایی و اروپایی می‌آمدند و کلاس و دوره می‌گذاشتند و ما هم زیر نظرشان کار یاد می‌گرفتیم. ما نیروی انسانی مان در ایران خیلی عالی است.

*اگر الان از فدراسیون با شما تماس بگیرند یک مربی خوب خارجی را پیشنهاد می‌دهید؟

- نمی گویم خارجی ولی من و شما بهتر می‌دانیم که در ایران چه تیپ مربیانی داریم؟ یک نفر را بگویید! وقتی همه می‌دانیم مربیان ایرانی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند باید مربی خارجی استار بیاوریم. پس بهتر است که یک مربی نامدار در سطح جهانی باشد.

* با این طرز تفکر موافق هستید که فدراسیون تیم‌های جوانان و امید را به امثال مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان بدهند و همان‌ها با این تیم‌ها به رده بزرگسالان بیایند؟

- اصلاً! اینها همه اش مانند آسپرین و مُسکن موقت است. مادامی که ساختار در سطح کل ایران انجام نشود تغییری بدست نمی‌آید. با آمدن امثال هاشمیان و آوردن بازیکنی که با آنها کار نشده است چه عایدی برای فوتبال بدست خواهد آمد؟ اگر قرار است که اقدام درستی انجام شود بهتر است که در سطح کشور آکادمی‌هایی تأسیس شود که دست آخر وقتی بازیکنان به دست امثال مهدوی کیا می رسند بتوانند با آنها کار کنند.

*چه سبک مربی به درد تیم ایران می‌خورد؟

- اگر از تیم ملی قطر در این جام ملت‌ها صددرصد رضایت داشته باشیم و اگر بتوانیم حتی یک مربی متوسط از اسپانیا را بیاوریم خوب است. این دست مربیان همان سبکی را دارند که به طور نمونه چهره زیبای فوتبال امروز در دنیا را از رئال و بارسا می‌بینیم. در کل تیم‌های اسپانیایی خیلی با ظرافت و زیبا فوتبال را ارائه می‌دهند.

* فوتبال چشم نواز؟

- بله! به ایتالیا که می روید آن مزه خاص فوتبالی را ندارد. مثلاً در انگلیس منچسترسیتی بعد از رفتن گواردیولا و یا دیگر باشگاهی که مربی آلمانی دارد فوتبال شان را زیباتر کرده اند. ایران هم با مربیان اسپانیایی یا آلمانی بهتر می‌تواند کار کند. ما ایرانی‌ها فوتبالیست‌های بسیار با تکنیکی داریم که اگر تاکتیک و تفکر اسپانیایی را واردش کنیم شک نداشته باشید که فوتبال مان رشد می‌کند. مردم ایران فوتبال شناس هستند. ما فقط در بازی اول مقابل یمن خیلی زیبا بازی کردیم. با اینکه تیم مقابل ضعیف بود ولی نمی‌دانیم چرا کی روش تیم را دستکاری کرد که حتماً به خاطر نتیجه گرایی بود. ترابی بازیکنی است که در هر تیمی باشد باید فیکس بازی کند چون انفجاری است و هر لحظه می‌تواند گل بزند. روی او زیاد خطا می‌شود و سرعت بالایی دارد ولی این بچه در این مسابقات حیف و میل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مجتبی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    8 0
    سبک هجومی فوتبال ما!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    15 39
    فوتبال دانشی نیست که این قدر اروپا اروپا می کنید اگر دانش بود ایالت متحده خود اروپا است چرا فوتبال آن در اندازه تیم های آسیائی است - همین فرانسه به یاری قدرت بدنی فرانسوی های آفریقائی تبار در این دوره رتبه اول جام جهانی شده- این آدم های ضعیف النفس را رهایشان کنید بروند سرود اروپا اروپا بخوانند و ..-
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    6 8
    حسادت دارد این لگدچی های بی مقدر را نابود می کند هم دیگررا نمی توانند تحمل کنند می گویند یک اروپایی بیاد ما حسادتمان خاموش شود-
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 30
    یک مربی ایرانی بیاورید و جلوی این هزینه ای و خروج کلات ارز رو بابت مربی و بازیکن خارجی بگیرید؟ چرا در حالی که اقتصاد کشور تحت فشار است دولت باید از پول مردم قراردادهایی میلیاردی با بازیکن و مربی فوتبال و چند رشته ورزشی دیگر کند؟ مردم برخی نان شب ندارند به خدا حرام است این پول هایی که از بیت المال مسلمین به برخی می دهند و میگیرند!
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    2 16
    شفر خوبه ارزون هم هست
  • ابراهیم کماندو NL ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    9 4
    به قول علی دایی مربی که در حد کلاس جهانی نباشه پشت فنسای رئال هم راهش نمیدن ، بعد جالبه الان همه کسایی که تیماشون با سیستم مدرن تیکی تاکا تو لیگ دسته دو هم 3-4 تا میخوردن شدن منتقد کیروش. میگن تیم ملی جلوی اسپانیا دفاع کرد فقط ، جواب مثل اب خوردنه اگه کیروش بازیکنای اسپانیا رو داشت و با تیم ما بازی میکرد تیم ملی مارو لوله میکرد ((:
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      5 5
      حیف از یونجه ای که تو می خوری
  • هادی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    8 0
    مربیانی که کارایی بالا وقیمت پایین تر دارن بیارین..مثل ونگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس