کد خبر 933297
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
محسن مهدیان

بی اعتمادی به دولت ها موجب بی اعتباری وعده و وعیدها می شود و کم کم غرولند های زیرلب را تبدیل به عصبانیت های ویران کننده می کند.

محسن مهدیان فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

- وزیر نفت ۲۱ آذر ۹۷: قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد
- وزیر نفت ۱۰ بهمن ۹۷: راهی جز افزایش قیمت بنزین نداریم!

بیشتر بخوانید:

بنزین مهم نیست...

اما این آقایان نمی‌دانند که بازی کردن با اعتماد مردم سرنوشتش چیست.

چند ماه پیش با افزایش قیمت سکه و ارز، دولت تصمیم گرفت عرضه ارز و سکه را زیاد کند. قاون اولیه اقتصادی این است که رشد عرضه موجب کاهش قیمت می‌شود. اما تصمیم دولت مجدداً باعث افزایش قیمت‌ها شد. چرا؟
خیلی ساده است. مردم چون اعتماد نداشتند، تصمیم دولت را موقتی دانستند و بَدَل زدند و همه سکه و ارز عرضه شده را از بازار جمع کردند و مجدد قیمت‌ها افزایش یافت.

ما این روزها با "تله بی اعتمادی" در اقتصاد مواجهیم!

تله بی اعتمادی دو اثر جدی دارد؛

یک. بهترین تصمیم را هم دولت بگیرد، مردم همراهی نمی‌کنند و بَدَل می‌زنند. یعنی کارامدترین دولت هم در شرایط بی اعتمادی، بی اعتبار می‌شود و زمین می‌خورد؛ چه رسد به این دولت!

دو. مردمی که به دولت شان سوء ظن پیدا کنند دنبال سواری مجانی می‌روند و پدیدهای رانتی دهها برابر رونق می‌گیرد. جامعه‌ای که به جهت بی صداقتی دولت نتواند آینده‌اش را پیش‌بینی کند، اولین اقدامی که می‌کند میانبر است. در چنین جامعه‌ای جَلَب‌بازی‌های غیراخلاقی و دغل‌کاری‌های نامتداول کم‌کم رشد می‌کند و ما با پدیده زرنگ بازی‌های رانتی مواجه می‌شویم که کمترین آن خالی کردن مغازه‌ها و انبار کردن کالاهاست. بالاتر از این نیز همدلی با جریان آشوبگرست ولو اینکه مشارکت نکند.

بی اعتمادی به دولت‌ها موجب بی اعتباری وعده و وعیدها می‌شود و کم کم غرولندهای زیرلب را تبدیل به عصبانیت‌های ویران کننده می‌کند.
بامردم صادق باشید همراهند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • س IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    13 58
    درود ب شرفت
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    1 42
    درود این آقایون مردمو نسبت به نظام بدبین میکنن ولی مردم هوشیارن که اینها ربطی به نظام ندارد وبه بی کفایتی مسئولین مربوط میشه
  • ناشناس US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    0 26
    اعتماد به دولت = افتادن در ته چاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس