کد خبر 931181
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
فوتبال

تیم ملی ویتنام با برتری برابر اردن شگفتی بزرگی در جام ملت های آسیا رقم زد و راهی دور یک چهارم نهایی شد؛ اردن در حالی از دور رقابتها کنار رفت که در مرحله گروهی بدون گل خورده صدرنشین شد.

به گزارش مشرق، اردن در گروه دوم جام ملت‌های آسیا با ۷ امتیاز بالاتر از استرالیا و سوریه قرار گرفت و به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی راه یافت؛ عملکرد دفاعی این تیم نیز بسیار قابل تحسین بود و در برابر تیم قدرتمند استرالیا و همچنین مهاجمان خطرناک تیم ملی سوریه، یعنی خربین و عمر السوما، دروازه خود را بسته نگه داشت و به آنها اجازه گلزنی نداد. اردن در مرحله یک هشتم نهایی برای اولین بار در این مسابقات گل خورد و به خاطر همین یک گل خورده تاوان سختی داد و از دور مسابقات حذف شد.
بیشتر بخوانید:

در تاریخ جام ملت‌های آسیا چندین تیم به چنین سرنوشتی دچار شدند و اردن تنها تیمی نیست که اولین بازی که دروازه آنها باز می‌شود، آخرین بازی آنها نیز بوده و از جام خداحافظی می‌کنند. در ادامه نگاهی به تیم‌هایی خواهیم داشت که با وجود بسته نگه داشتن دروازه در چند بازی نخست، نتوانستند راهی مراحل بالاتر شوند و پس از باز شدن دروازه آنها در اولین بازی، از دور رقابتها کنار رفتند.

سوریه (۱۹۸۰)

در پایان دور سوم بازی‌های گروه اول، سوریه با کسب دو برد و یک تساوی با پنج امتیاز بالاتر از دو تیم ۴ امتیازی یعنی ایران و کره شمالی، در صدر جدول قرار داشت. با پیروزی ایران برابر کره شمالی، تیم ملی سوریه که سه بازی قبلی را بدون گل خورده پشت سر گذاشته بود، در آخرین بازی برابر کره شمالی، برای صدرنشینی به یک پیروزی و برای صعود به عنوان تیم دوم به یک تساوی نیاز داشت. کره شمالی اولین تیم این رقابتها بود که توانست دروازه سوریه را باز کند و با برتری ۲ بر یک برابر این تیم، پایان تلخی را برای آنها رقم زد. سوریه که تا پیش از بازی آخر امید اصلی صعود از این گروه شناخته می‌شد، از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماند و کره شمالی به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی راه یافت.

ایران (۱۹۹۲)

تیم ملی در دو بازی نخست گروه اول به یک برد و یک تساوی برابر امارات و کره شمالی دست یافته بود و برای صعود از این گروه به یک تساوی برابر ژاپن میزبان در بازی آخر نیاز داشت. حتی در صورت تساوی یا شکست امارات در دیگر دیدار روز آخر برابر کره شمالی، تیم ملی کشورمان با وجود باخت هم می‌توانست راهی دور بعدی شود. کره شمالی برتری یک گله را در ده دقیقه پایانی بازی با باخت عوض کرد، و ژاپن هم در یک دیدار جنجالی موفق شد با تک گل کازو یوشی میورا در دقایق پایانی به برتری دست یابد. به این ترتیب، ایران با دریافت تنها یک گل به خانه بازگشت؛ این تنها دوره‌ای بود که تیم ملی ایران در همان مرحله گروهی از دور رقابتها کنار رفت و از صعود به مرحله بعد باز ماند.

اردن (۲۰۰۴)

در این دوره سه تیم بدون گل خورده از مرحله گروهی صعود کردند؛ جالب اینکه مرحله یک چهارم نهایی، پایان کار هر سه تیم در این دوره بود، اما اردن تنها تیمی بود که فقط با یک گل خورده از دور رقابتها حذف شد. اردن و کره جنوبی دو تیم صعود کننده از گروه دوم بودند؛ ازبکستان هم که در دوره قبل با ۱۴ گل خورده ضعیف‌ترین تیم و بدترین خط دفاعی جام ملت‌های آسیا لقب گرفته بود، در این دوره با سه برد به عنوان تیم اول راهی مرحله حذفی شد. در این مرحله، اردن با یک گل زودهنگام از ژاپن پیش افتاد اما برتری آنها تنها سه دقیقه دوام داشت و اولین گل در این بازی‌ها وارد دروازه عمان شد. گل تساوی بخش ژاپن بازی را به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی کشاند. ضربات پنالتی حکم به برتری ژاپن داد و فقط یک گل خورده باعث حذف اردن از ادامه این بازی‌ها شد.

ژاپن (۲۰۱۵)

ژاپن به عنوان قدرت اول و مطلق جام ملت‌های آسیا طی دو دهه گذشته، در سال ۲۰۱۵ صعود مقتدرانه ای از مرحله گروهی داشت؛ کسب پیروزی برابر سه تیم عربی و ۹ امتیاز، آن هم بدون گل خورده، بیانگر آن بود که ژاپن در این دوره هم مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌ها به شمار می‌رود. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب هنرنمایی عمر عبدالرحمان و علی مبخوت دو ستاره تیم ملی امارات شد. تساوی یک بر یک حاصل کار دو تیم در ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای بود؛ اما در ضربات پنالتی شانس با ژاپنی‌ها یار نبود و همه چیز به کام ژاپنی‌ها تلخ شد تا حذف زودهنگام این تیم از ادامه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ قطعی شود.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس