کد خبر 930449
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
طرح جهیزیه ایرانی

براساس آمارها، در آذرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل اقلام عمده جهیزیه حداقل ۸۳ درصد افزایش یافته است و در نتیجه، افزایش وام قرض الحسنه ازدواج جوانان ضروری به نظر می رسد.

به گزارش مشرق، براساس گزارش تورم مرکز آمار ایران در سال آذرماه ۹۷ شاخص قیمت برای مصرف کننده در پایان آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷.۴ درصد رشد کرد. این شاخص در گروه‌های خوراکی، آشامیدنی، مبلمان، لوازم خانگی و اجاره مسکن به ترتیب ۵۱.۹، ۶۸ و ۲۳.۹ درصد رشد داشته است. همچنین شاخص کالاها بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و زیرگروه کالاهای بادوام حدود ۸۳ درصد رشد را تجربه کرده است. اگرچه ضریب اهمیت این زیرگروه در سبد مصرفی خانوار ۵.۴۶ درصد است، ولی از آنجا که اقلام عمده جهیزیه در این زیرگروه قرار دارد، می‌توان استنباط کرد تهیه اقلام عمده جهیزیه حداقل ۸۳ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

خط فقر در تهران ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان است

حق مسکن کارگران در سال ۹۸ چقدر می‌شود؟

همچنین بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه ۹۷ که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۹۱.۸ درصد رشد داشته است.

با توجه به آمارهای فوق، ضرورت دارد برای حفظ اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مبلغ آن متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشکیل خانواده افزایش یابد.

در حال حاضر بر اساس قانون بودجه سال ۹۷، وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان ۱۵ میلیون تومان بوده که با توجه به نوسانات شدید قیمتی در ۹ ماه گذشته که در ابتدای این گزارش به بخشی از آمارهای آن اشاره شد، کفاف بخشی از هزینه‌های ازدواج و جهیزیه را نمی‌دهد، بنابراین نیاز است تا مبلغ تسهیلات برای سال ۹۸ متناسب با تورم افزایش یابد.

اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی پیشنهاد ‌افزایش ‌وام ازدواج به ۲۵ میلیون تومان را ارائه کرده است‌. همچنین برخی نمایندگان مجلس رقم ‌۳۰ میلیون تومان را برای وام ازدواج جوانان در سال آینده پیشنهاد داده اند. در حال حاضر، لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است و ضرورت دارد اعضای این کمیسیون نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    3 0
    گران شدن با پیشنهاد نیست و جددی است ولی مبارزه با تیغ زدن مردم و وام با پیشنهاده که به نتیجه نمیرسه و نگهبان و مجلس و بعضا دولت ان را رد میکند
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    83 درصد تورم نصف هرساله .نصف دیگر سالو خوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس