کد خبر 929792
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
انتقاد از ظلم‌ آمریکا ممنوع‌ است

آقای «سهیل کریمی» یکی از مستندسازان شناخته‌شده کشورمان است که در زمانی که درسال۸۲ به عراق سفر کرده بود، توسط آمریکایی‌ها بازداشت و بدون هیچ دلیلی ۱۲۶روز در اسارت باقی ماند.

به گزارش مشرق، پس از بازداشت خانم مرضیه هاشمی، برای آشنایی بیشتر با فضای برخورد آمریکایی‌ها در چنین شرایطی به سراغ آقای سهیل کریمی رفتیم.

بیشتر بخوانید:

عکس / تجمع حمایت از مرضیه هاشمی در نیجریه

کریمی با اشاره به بازداشت خودش توسط آمریکایی‌ها از لزوم پیگیری وضعیت مرضیه هاشمی گفت.

وقتی بازداشت شدید؛ باتوجه به خبرنگار بودن‌تان آیا رفتار متفاوتی با شما داشتند؟

باید بررسی کنیم چرا ما را گرفتند و اصولاً چه کسانی را بازداشت کردند. باید بگویم خبرنگار بودن ما برای آمریکایی‌ها هیچ تفاوتی نداشت.

آن‌جا استاد دانشگاهی را صرفاً به جرم تدریس زبان انگلیسی بازداشت کرده بودند و در چند ماهی که اسیر بودم او هم زندانی بود. درعین حال از نزدیکان حزب بعث را هم دستگیر کرده بودند و در نزدیکی ما بازداشت بودند. نکته جالبش این‌جاست که آمریکایی‌ها بعداً اذعان کردند کارشان اشتباه بوده و می‌دانسته‌اند ما مستندسازیم؛ اما با این حال مارا حدود پنج ماه نگه داشتند و حتی یک بار هم محاکمه نشدیم. بدون هیچ دلیلی بازداشت شدیم. دائم از ما بازجویی می‌کردند و بعد از چند هفته بازجویی زندانی شدیم.

موضوع خانم هاشمی هم به همین شکل است. برای آمریکایی‌ها اینکه کسی شهروند کشور خودشان باشد مهم نیست؛ اگر با او مشکل اعتقادی داشته باشند هر رفتاری را از خودشان نشان خواهند داد.

آیا شما درباره علت بازداشت یا اتهام خانم هاشمی اطلاعی دارید؟

همان‌طور که گفتم، آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند اگر کسی منتقد آن‌ها باشد و آن‌ها بخواهند در مقابلش عقده‌گشایی کنند

-حال در هرموضوعی که باشد- از هیچ اصولی پیروی نخواهند کرد. دیده‌اید وقتی یک کودک با کسی لج بکند و دنبال انتقام باشد چگونه رفتار می‌کند؟ به نظرم آمریکایی‌ها واقعاً به دنبال فکر کردن نیستند و صرفاً دنبال عقده‌گشایی و انتقام‌اند؛

در این مسیر عقلانیت را کلاً به کنار می‌گذارند. به نظرم بازداشت خانم هاشمی هیچ دلیلی ندارد.

تنها علت این کار این است که ایشان مسلمان شده و سال‌ها در کشوری که مورد تحریم آن‌هاست زندگی می‌کند. هاشمی در چنین کشوری کار می‌کند و البته کارش لزوماً ضدآمریکایی نیست؛ رفتار وی ضد ظلم است.

حتی در مستندهای خانم هاشمی دیده می‌شود که وی در مسیر مقابله با ظلم است. در مورد هولوکاست همواره می‌گویند حتی تحقیق درباره موضوع ممنوع است و اگر کسی به سمتش برود باید مجازات بشود. گویا درباره ظلم هم همین‌طور است؛ هرکس دنبال مقابله با ظلم برود باید مجازات شود. اینکه آمریکایی یا اهل هرکشور دیگری باشد فرقی نمی‌کند. انتقاد از ظلم برای آن‌ها ممنوع است.

نحوه بازداشت و برخورد با خانم هاشمی به شکلی بوده است که ایشان هتک حرمت شده‌اند؛ آیا این رفتارها در قوانین آمریکا مجاز تلقی شده است؟

شاید قوانین‌شان طور دیگری باشد اما آن‌ها هیچ ابایی از رفتار فراقانونی ندارند. در مقطعی که خودمان اسیر آمریکایی‌ها بودیم؛ در سه روز اول سه اتهام به ما وارد کردند که روزهای بعد خودشان آن‌ها را رد کردند. ۹روز شکنجه شدیم و برای پنج روز مطلقاً بدون غذا بودیم و حتی اجازه خواب نداشتیم؛ اگر می‌خوابیدیم کتک‌مان می‌زدند. این رفتارها هیچکدام در قوانین آمریکا تعریف نشده؛ اما برای رسیدن به خواسته‌های خود، هر رفتار فراقانونی را مجاز می‌دانند.

گویا قوانین کشورشان بیشتر نقش ویترینی زیبا را دارد! درست است؟

دقیقاً همین‌طور است. رفتار پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان را بررسی کنید. پلیس فردی را که صرفاً به آن مشکوک هستند، شکنجه و حتی به قتل می‌رساند. چند وقت بعد مشخص می‌شود فردی که شکنجه شده یا کشته شده بی‌گناه بوده است! جالب‌تر آن‌‎جاست که فرد خاطی را هم رها می‌کنند.

وقتی ما نظامیان آمریکایی را که به‌طور غیرقانونی به آب‌های ما وارد شده بودند دستگیر کردیم؛ با احترام و در شأن یک انسان با آن‌ها برخورد کردیم. رفتار آمریکایی‌ها با یک زن خبرنگار که به‌طور قانونی به آن کشور رفته عجیب نیست؟

واقعاً همین‌طور است! خانم هاشمی یک فعال رسانه‌ای است و به‌طور مرسوم در همه جای دنیا خبرنگاران شأن ویژه‌ای دارند.

کسی که اهل رسانه است دنبال حقیقت است مگر اینکه جرمی مثل جاسوسی و… داشته باشد. اما خانم هاشمی که سال‌هاست به آمریکا سفر نکرده است. برای دیدار خانواده‌اش رفته که این رفتار با او صورت گرفته است.

اهالی رسانه چه وظیفه‌ای در برخورد با این حادثه دارند؟

باید کمی به مسأله تخصصی نگاه کرد و خیلی احساساتی نشد. قوانین آمریکایی ترجمه شود و نقطه عطفش در چنین مواقعی مشخص شود. در فضاهای متعدد مسأله را به زبان کشورهای مختلف بیان کنیم؛ فیس‌بوک، توییتر و جاهایی که بین‌المللی است. باید تا می‌توانیم این حادثه را جهانی کنیم. این موارد یک فرصت‌اند. در همان موقعی که من اسیر بودم بهترین فرصت برای اثبات حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی بود. من به‌عنوان یک مستندساز به طور قانونی
به عراق رفته بودم و این رفتار را آمریکایی‌ها انجام دادند.

طبیعتاً نقش دستگاه دیپلماسی دراین قضیه بسیار مهم است!

مطمئناً همین است. دربرخی از موضوعات ملی دستگاه دیپلماسی با مماشات رفتار می‌کند اما در چنین موضوعی ماجرا فرق می‌کند. خانم هاشمی شهروند جمهوری اسلامی است. حداقل موضوعی که باید به آن پرداخت بحث شهروندی ایشان است و در مرتبه بعد باید روی شعارهای دهان‌پرکن آمریکایی‌ها درباره آزادی کار کنیم.

به نظرتان این رفتار آمریکایی‌ها به نفع‌شان است؟

به نظرم دقیقاً عکس منافع آمریکایی‌هاست و این در سال‌های اخیر بارها ثابت شده است. رفتار آمریکایی‌ها علیه خودشان عمل می‌کند. شاید کمی کند باشد، اما مردم دنیا درحال آشنایی با ماهیت اصلی آمریکا هستند.

در چنین اتفاقاتی حتی اگر چند نفر نگاهی واقعی نسبت به آمریکا پیدا کنند، ارزشمند است. باید بدانند شعارهایی که آمریکایی‌ها درباره آزادی می‌دهند بیشتر یک لطیفه است. آن‌ها راحت آدم می‌کشند و راحت به نقاط مختلف جهان لشکرکشی می‌کنند. آن‌ها هم دستگاه تبلیغاتی، رسانه و هالیوود دارند؛ اما نهایتاً این حوادث باعث بیداری مردم جهان خواهد شد. ضمن اینکه خدا گاهی چیزهایی را جلوی پای ما می‌گذارد که اگر از آن‌ها خوب استفاده کنیم قدم بلندی در مقابله با ظلم است.

منبع: صبح نو

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس