کد خبر 929501
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
مرضیه هاشمی

بعد از گذشت چند روز از دستگیری غیرقانونی مرضیه هاشمی، مجری، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی، جلسه دادگاه او روز جمعه در واشنگتن دی سی برگزار می شود.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی در حالی که تلاش‌ها برای کسب اطلاع از وضعیت و دلیل بازداشت مرضیه هاشمی همچنان بی نتیجه بوده و وی فقط در یک تماس کوتاه تلفنی با دخترش، از بدرفتاری و خشونت مأموران پلیس آمریکا در حین و بعد از دستگیری اش خبر داده است، روز جمعه به وقت آمریکا، دادگاه این مجری و خبرنگار بین المللی تشکیل می‌شود.

هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر کرده بود، روز یکشنبه در فرودگاه سنت لوئیس لمبرت بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی خبری کامل، سرانجام در گفت و گوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند.

این مجری آمریکایی الاصل مسلمان شده، همچنین از عدم رعایت حقوق اولیه اش توسط مأموران زندان خبر داده و اظهار کرده است که حجاب او علیرغم اعتراض جدی اش برداشته شده و در بدو ورود، از او بدون حجاب عکسبرداری شده است. همچنین تنها دو تی شرت به او داده شده که هاشمی از یکی از آنها به عنوان پوشش سر استفاده کرده و همچنان از داشتن پوشش کامل اسلامی محروم است. مسئولین زندان دیگر حقوق مسلم این خبرنگار بین المللی مسلمان را نیز رعایت نکرده و غذای حلال در اختیار او نگذاشته‌اند و هاشمی از این جهت نیز به دلیل امتناع از خوردن گوشت خوک، در شرایط نامناسبی به سر می‌برد.

این در شرایطی است که ابراز واکنش‌ها نسبت به دستگیری و وضعیت نگران کننده هاشمی از سوی افراد حقیقی و حقوقی در ایران و سراسر جهان ادامه دارد.

در یکی از تازه‌ترین این واکنش‌ها، انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواسته است در اسرع وقت درباره علت بازداشت مرضیه هاشمی اطلاع‌رسانی شود.

بیشتر بخوانیم:

انتقام دختران خیابان انقلاب از مرضیه هاشمی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه) در حساب توییتری خود نوشت: «مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هر چه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند.»

در روزهای گذشته حزب الله لبنان نیز بازداشت ظالمانه مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی توسط مأموران آمریکایی و توهین به اعتقادات ایشان را به شدت محکوم کرده بود. حزب الله از رسانه‌های آزاد جهان خواسته تا تجاوزات نژادپرستانه آمریکا و نقض دائم حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها را فاش کنند.

رابرت دیوید استیل؛ نامزد جایزه نوبل صلح و افسر سابق سیا با اشاره به اینکه مرضیه هاشمی نزد جامعه سیاهپوستان امریکایی مورد احترام خاصی است گفت: بازداشت وی بدون دلیل و اتهام خاصی بوده است و این کار به دونالد ترامپ ضربه وارد می‌کند که نیاز به حمایت سیاهان آمریکایی دارد.

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز در این خصوص تصریح کرد: اگر مرضیه هاشمی فوراً آزاد نشود، پایان این بازی بدست آمریکا نخواهد بود. پیش از او محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و عبدالعلی علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما به صورت جداگانه این اقدام را کاملاً سیاسی و غیر قابل قبول عنوان کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط مرضیه هاشمی شدند.

از صبح روز چهارشنبه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #مرضیه_هاشمی_را_آزاد_کنید ، #FreeMarziehHashemi ، #Pray4MarziehHashemi اقدام به تولید محتوا درباره اوکرده و به رفتار غیرقانونی و وحشیانه پلیس آمریکا با این مجری آمریکایی-ایرانی اعتراض کرده‌اند.

همچنین ستاد حقوق بشر ایران، انجمن روزنامه نگاران مسلمان، سازمان بسیج رسانه و جامعه رسانه‌ای انقلاب و در شروع ماجرا معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما در بیانه‌هایی جداگانه این رفتار دولت آمریکا را به شدت محکوم کرده بودند. در بیانیه معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما آمده: ما به عنوان بخشی از جامعه رسانه‌ای، از تمام رسانه‌های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت، نسبت به انعکاس این موضوع در سطح رسانه‌های بین المللی اقدام نمایند. ما خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری خانم مرضیه هاشمی بوده و در حداقل شرایط انتظار می‌رود که دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه رسانه‌ای جهان عذرخواهی نماید.

بر اساس این گزارش قرار است دادگاه مرضیه هاشمی، که همکاران و نزدیکانش نگران سلامت و وضعیت قلبی او هستند، امروز جمعه به وقت آمریکا برگزار شود.

این مجری، خبرنگار و مستندساز پرس تی وی، روز یکشنبه در فرودگاه سنت‌لوئیز توسط مأموران اف‌بی‌آی بازداشت و به مقر مرکزی پلیس فدرال در حومه واشنگتن دی سی منتقل شده است.

عبدالحسین، مدیر وب سایت پرس تی وی:

مرضیه هاشمی هزینه «صدای بی صدایان بودن» را پرداخت می‌کند

حبیب عبدالحسین، مدیر وب سایت پرس تی وی به همراه مریم آذرچهر، مجری و خبرنگار این شبکه در گفت و گویی زنده در برنامه «دست به دست» شبکه سوم سیما حضور پیدا کرده و درباره مرضیه هاشمی، گوینده ارشد شبکه پرس تی وی که بامداد یکشنبه در فرودگاه سن لوئیس آمریکا بدون هیچ اتهامی دستگیر و در واشینگتن دی سی زندانی شده است، توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش روابط عمومی شبکه پرس تی وی، عبدالحسین، مدیر وب سایت پرس تی وی در این خصوص به بینندگان گفت: در حال حاضر مقامات آمریکایی و FBI هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص نداده‌اند. خانم هاشمی تبعه آمریکا هستند و هیچ ممانعتی درباره ورود و خروج او وجود نداشته، اما بدون هیچ اتهامی در فرودگاه سن لوئیس دستگیر شده و برای بازجویی به واشینگتن دی سی منتقل شده است. تا بامداد امروز (چهارشنبه) هیچ اطلاعی از ایشان نداشتیم. ما مواردی را امروز از طریق خانواده او متوجه شدیم که مانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند و علیرغم میل باطنی او، حجاب از سر او برداشته و تنها دو تی شرت در این هوای سرد زمستان به او داده‌اند که خانم هاشمی یکی از آنها را به عنوان حجاب به سر بسته و یکی را تن می‌کند، همچنین غذای غیر اسلامی به او داده‌اند علیرغم اینکه می‌دانستند مسلمان است و سعی کردند به نحوی با این کارها وی را شکنجه کنند.

مدیر وب سایت پرس تی وی درباره هاشمی گفت: او در طول زندگی هیچ چیز مخفی نداشته و صراحتاً عقاید خودش را بیان می‌کرد و من فکر می‌کنم مرضیه هاشمی هزینه «صدای بی صدایان بودن را» پرداخت می‌کند؛ هزینه متفاوت بودن از دیگران.

عبدالحسین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه گوینده ارشد پرس تی وی از ابتدا تکلیفش مشخص بود و هیچ چیزی برای مخفی کردن نداشته و عقایدش را خیلی شفاف ابراز می‌کرد؛ افزود: این بار اولی نبوده که خانم هاشمی به آمریکا می‌رفتند چون بعضی از اعضای خانواده شأن آنجا هستند و این بار برای دیدار با برادر بیمارش به آمریکا سفر کرد ولی برخوردی که با او شد مثل برخورد با یک جنایتکار بود؛ به نحوی که به دست و پای ایشان زنجیر بستند. اینجاست که می‌توان گفت مغایرت رفتارها و نمایش‌های حقوق بشری که غربی‌ها در رسانه‌هایشان نمایش می‌دهند با واقعیت اعمال و نگرششان در چنین موقعیت‌هایی خودش را نشان و لو می‌دهد.

مریم آذرچهر، مجری و خبرنگار پرس تی وی نیز در ادامه از زندگی شخصی مرضیه هاشمی برای بینندگان گفت: خانم هاشمی قبل از اینکه اسلام بیاورند هم خیلی انقلابی بودند و همیشه در طول زندگی نسبت به هر ظلمی که به هرکسی روا داشته شده، اعتراض کرده‌اند. در گذشته که در آمریکا بودند با دانشجویان ایرانی آشنا شده و از طریق آنها با انقلاب ایران آشنا شدند و همین باعث گرویدن خانم هاشمی به اسلام شد. او بعد از مسلمان شدن به ایران آمد و با همسرش که اهل نیاسر کاشان بود، آشنا شده و ازدواج کرد. هاشمی با اینکه عاشق زندگی است ولی اعتقاد دارد که فدا کردن جان انسان در این هدف مقدس انقلاب و اسلام، ارزش بالایی دارد.

نادر طالب زاده؛ کارشناس و تحلیلگر رسانه نیز در ارتباطی تلفنی برنامه با او در این باره گفت: ما از چند روز پیش از ماجرای زندانی شدن خانم هاشمی مطلع بودیم، تا به درخواست خانواده ایشان از امروز شروع به صحبت کردیم. قبل تر هم در مراجعات مختلف به آمریکا با ایشان برخورد شده بود ولی این بار با دفعات دیگر تفاوت داشت. به نظر من تصویر بزرگ‌تر این ماجرا، تحریک کردن و به دنبال آن، دعوا و جنجال درست کردن از سوی آمریکایی هاست. قطعاً اصل مطلب در یک اتاق فکر بزرگ‌تری طراحی شده و بی ربط به یک تصویر بزرگ‌تری نیست.

طالب زاده ادامه داد: اولین کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، دعا کردن است. دادگاه خانم هاشمی به احتمال زیاد جمعه برگزار خواهد شد و باید یک وکیل مناسب برای ایشان گرفته شود؛ به لحاظ شبکه‌های مجازی و توییتری حرکت‌های خوبی انجام شده، چند نفر از شخصیت‌های مهم دنیا در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند و امیدوارم موج رسانه‌ای خوبی در این خصوص به جریان بیافتد. خانم هاشمی ده سال است که در یک جریان بزرگ رسانه‌ای که افشا می‌کند در پشت پرده غرب چه اتفاقی در حال جریان است، به جد فعال است و امیدوارم این ماجرا ختم به خیر شود.

خبرنگار شبکه هیسپان تی وی در میامی آمریکا:

آمریکا تحمل صدای منتقدان خود را ندارد / مرضیه هاشمی باید آزاد شود

مارسلو سانچز، خبرنگار شبکه هیسپان تی وی در میامی آمریکا ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی وی در آمریکا خاطرنشان کرد: چنین اقدامی از سوی آمریکایی‌ها بسیار ظالمانه است. زمانی که این خبر را شنیدم، شوکه شدم و برایم باورکردنی نبود.

وی که همکاری خود را از روزهای آغازین تأسیس هیسپان تی وی با این شبکه آغاز کرد، ادامه داد: خانم هاشمی از دوستان نزدیک من است و برایم عجیب بود که چرا آمریکا، کشوری که همواره ادعای آزادی بیان و حقوق بشر دارد، فردی را که در این کشور متولد شده این چنین و بدون هیچ گونه اتهامی دستگیر کرده است.

سانچز افزود: کشته شدن جمال خاشقچی را در نظر بگیرید که چگونه آمریکا و دیگر کشورهای جهان، به شدت به آن پرداختند و بر آزادی حقوق روزنامه نگاران و خبرنگاران تاکید کردند. اما متأسفانه در قضیه مرضیه هاشمی می‌بینیم که آمریکا خود ناقض ادعاهای خود است و با این شهروند آمریکایی که همواره سعی کرده تا حقایق را برملا کند، چگونه رفتار کرده است.

خبرنگار هیسان تی وی تاکید کرد: بسیار دردآور است که آمریکایی‌ها خانم هاشمی را بدون هیچ دلیلی زندانی کردند و حتی من شنیده‌ام او در زندان مورد بدرفتاری و عدم رعایت حقوق اولیه نیز قرار گرفته است. به اعتقاد من، دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ همواره مخالف روزنامه نگاران منتقد خود هستند و خانم هاشمی نیز رویکردی انتقادی را نسبت به ترامپ و سیاست‌های وی داشت.

خبرنگار شبکه هیسپان تی وی در میامی گفت: با دستگیری و زندانی شدن خانم هاشمی، می‌توان این چنین نتیجه گرفت که سیاست دولت آمریکا به گونه‌ای است که هرگز تحمل صداهای مخالف خود را ندارد و هر فردی در هر جایی از دنیا، بخواهد برخلاف میل آنها حرف بزند چنین سرنوشتی در انتظارش است، حتی اگر او یک مادر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AE ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا باماست.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    1 0
    ایران هم باید مقابله به مثل کند
  • سیدحسین IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    2 0
    آمریکای جهانخوار! چقدر زشت و کریه و مشمئزکننده و منزجرکننده ای. اگه طرف اتهامی مثل جاسوسی بهش می چسبید جای توجیه داشت. در اون حالت هم نباید حرمت انسانی زندانیت رو زیر سوال می بردی. جالبه که خودتون اعلام می کنید به خاطر این طرف رو دستگیر کردید که شاهد یک پرونده هست نه متهم. واقعا وحشی هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس