کد خبر 929277
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
طهرانچی نمایه

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه نظام آموزش عالی نتوانست متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال را ایجاد کند، گفت: برای تحقق خواسته‌های مردم باید ریل‌گذاری مجدد انجام داد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی طهرانچی، شامگاه امروز در آئین معرفی رئیس دانشگاه آزاد همدان با اشاره به تلاش دشمن برای جلوگیری از پیشرفت علمی ایران اظهار داشت: سال ۲۰۰۵ میلادی، مقاله‌ای در یکی از مجله‌های خارجی منتشر شد که در آن آمده بود، ایران به دنبال کسب مجدد جایگاه مرجعیت علمی در جهان است مگر اینکه با تحریم و اغتشاش مانع این کار شویم.

وی افزود: در این مقاله مطرح‌شده بود که رهبری ایران توسعه کشور را بر مبنای توسعه علم قرار داده‌اند و جامعه علمی ایران که واقف بر گذشته پرافتخار خود هستند به این ندا لبیک گفته و نتیجه آن رشدی بود که دشمن را غافلگیر کرد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دو دسته دانشگاه در کشور وجود دارد، مطرح کرد: یک دسته نقش ملی داشته و با حمایت دولت راهبری می‌شوند و دسته دوم دانشگاه‌هایی است که توسعه هوشمند منطقه‌ای را دنبال کرده و مردم آن را حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تخفیف هزینه انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد

همه اقدامات دستگاه قضائی در پرونده حادثه دانشگاه علوم تحقیقات

ابلاغ بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی در دانشگاه آزاد اسلامی»

طهرانچی اعلام کرد: نمونه این دسته، دانشگاه آزاد است و اگر روزی احساس کردیم که دانشگاه سرمایه خود را از دست داده و رجوع به آن کمتر شده یعنی از مردم است، اما برای مردم نیست و این بعد کمرنگ شده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به خواسته‌های مردم به عنوان مهم‌ترین حامی دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد یک مرکز اجتماعی است که توسعه منطقه‌ای و شهری را در هر استان پیگیری می‌کند، بنابراین باید با برنامه توسعه استان همسو باشد.

طهرانچی بیان کرد: سیاست ما هماهنگ‌سازی خود با رشد منطقه و بسترسازی اشتغال دانش بنیان است زیرا سرمایه ما متعلق به مردم است و باید کارآمدی خود را برای مردم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نظام آموزش عالی ایران در متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال بی‌توجهی کرد درحالی‌که خواسته مردم دانشگاهی است که زمینه‌ساز اشتغال باشد.

طهرانچی با اشاره به اینکه رشد منطقه‌ای در گرو رشد حوزه سلامت و برنامه‌ریزی برای آن است، گفت دانشگاه آزاد باید سهم خود را ادا کند و وقتی دولت با چالش‌های خاص خود روبروست باید به کمک مردم، حرکتی را با کاغذبازی کمتر در حوزه سلامت انجام دهیم.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد هر استان باید بسترساز آینده جوانان و امیدبخش باشد و این نیاز به تحول دارد و باید با مدرسه‌های مهارت، اشتغال جوانان را در مسیر تازه‌ای تعریف کرد.

طهرانچی با بیان اینکه امروز نیاز به مهارت و اشتغال هست، تأکید کرد: روزی در کشور نیاز به مدرک بود، اما دیگر تمام شد و اکنون نیاز به مهارت هست و دانشگاه آزاد باید در خدمت توسعه استان باشد تا نقش اثرگذار داشته باشد.

وی گفت: رقابت ۶۰۰ هزار نفر در کنکور برای رشته‌های علوم پژوهی و پر شدن نیمی از ۵۰۰ هزار صندلی خالی در حوزه علوم انسانی و ریاضی، نشانگر خواسته مردم از دانشگاه و کارآمد شدن آموزش عالی است.

طهرانچی مطرح کرد: سرمایه بزرگ دانشگاه آزاد در سراسر کشور نشان می‌دهد مردم به دست خود ظرفیتی را ایجاد کرده‌اند که جز ۱۰ کشور نخست جهان است و با وجودی که جمعیت کشور۲ برابر شده، اما جمعیت آموزش عالی ده‌ها برابر شده است.

وی افزود: تعداد مدرسان دانشگاهی از ۷ هزار به ۸۰ هزار رسیده، بنابراین باید خود را در خدمت به مردم قرار دهیم که این کار نیاز به ریل‌گذاری مجدد دارد.

کاهش چشمگیر دانشجویان رشته کشاورزی خطری بزرگ است / به ازای هر استاد سه دانشجو وجود دارد!

رئیس دانشگاه آزاد گفت: تنها با کلاس و تخته نمی‌توان جوان را برای محیط کار آماده کرد و وقتی جوان را تا ۳۰ سالگی پشت میز می‌نشانیم درنتیجه وقتی از نظام آموزشی خارج شد جز پشت‌میزنشینی کاری از دستش برنمی‌آید.

طهرانچی با اشاره به ایجاد خطری بزرگ در حوزه کشاورزی ایران بیان کرد: دانشجویان رشته کشاورزی به‌طور چشمگیری کاهش‌یافته طوری که به ازای هر استاد این رشته ۳ دانشجو در کشور وجود دارد.

وی افزود: وجود هزار و ۶۸۰ استاد رشته کشاورزی و ۵ هزار هکتار زمین خالی نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم در این حوزه نقش‌آفرین باشیم.

طهرانچی مطرح کرد: امروز نیاز است تا تحول‌آفرین بوده و بسترساز اشتغال جوانان شهر محل خدمت باشیم و با در نظر گرفتن تعداد اعضای هیئت‌علمی استان و نیاز شهر محل خدمت خود برنامه‌ریزی کنیم تا خواسته مردم محقق شود.

وی گفت: با نگاهی به گذشته تاریخی ایران در عرصه علم و عالمان متوجه می‌توان دریافت که بی‌شک همدان یکی از نمادهای این گذشته تاریخی است و امروز هم شهر بوعلی سینا که به گفته امام راحل از نظر علمی پس از ائمه اطهار و معصومین (ع) همتایی برای او نیست باید پرچم‌دار عرصه علمی در کشور باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس