کد خبر 928949
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
سلامت نمایه محصولات لبنی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف محصولات لبنی پرچرب، از جمله شیر و پنیر، با کاهش وزن بدن همراه است.

به گزارش مشرق، با الگویی که به سمت طبیعی‌تر شدن و سالم غذا خوردن می‌رود، برخی اعلام می‌کنند که محصولات لبنی طبیعی شیر، پاک‌تر و انتخاب سالم‌تری نسبت جایگزین‌های کم چرب “دستکاری شده” است. مطالعات اخیر سوالاتی در مورد اینکه آیا محصولات لبنی کم‌چرب باعث کاهش وزن می‌شوند یا خیر را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

جمع‌آوری دو مکمل تقلبی تبلیغی در فضای مجازی

جدال بین کم‌چرب و پرچرب در نهایت، یک انتخاب شخصی است. اگر شما لبنیات را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید، مسلماً یک انتخاب سالم را وارد رژیم غذایی خود کرده‌اید اما همچنان برخی از هشدارهای احتیاطی برای مصرف لبنیات وجود دارد.


یافته‌های جالب درباره لبنیات و وزن بدن

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف محصولات لبنی پرچرب، از جمله شیر و پنیر، با کاهش وزن بدن همراه است.

این یافته ممکن است با معلومات شما متضاد به نظر برسد، چون نسخه‌های پرچرب کالری بیشتری دارند اما در ۱۱ مطالعه از ۱۶ مطالعه این نتیجه به دست آمده که افرادی که محصولات لبنی با چربی بالا مصرف می‌کنند یا کاهش وزن دارند یا وزن خیلی کمی اضافه می‌کنند. (بعضی از دانشمندان معتقدند ممکن است به این خاطر باشد که محصولات لبنی که حاوی چربی بیشتری هستند، باعث احساس سیری بیشتر شوند، به این دلیل مردم ممکن است که کمتر غذا بخورند.). اما با همه‌ی این مطالعات نمی‌توان ثابت کرد که خوردن محصولات لبنی پر چرب مانع از افزایش وزن می‌شود.

با این حال آزمایشات نشان می‌دهد که در بهترین حالت مصرف لبنیات پرچرب تأثیر متوسطی بر وزن بدن دارد. کسانی که مصرف لبنیات پرچرب خود را افزایش دادند افزایش وزن کمی بیشتر (حدود ۲ پوند) نسبت به کسانی که محصولات لبنی کم چرب مصرف کرده‌اند داشته‌اند.


باید از کدام نوع از محصولات لبنی استفاده کرد؟

درنظر گرفتن چگونگی انتخاب محصولات لبنی که در سلامت کلی تأثیر دارد، بسار مهم است. بسیاری از کارشناسان، مصرف محصولات لبنی کم‌چرب را توصیه می‌کنند، زیرا چربی‌های اشباع آن‌ها کمتر است.

تا به امروز، شواهد نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده ممکن است بر سلامت قلب بی تأثیر باشد، اما چربی‌های اشباع شده نسبت به نوع غیر اشباع (موجود در روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب) مزایای بیشتری ارائه می‌دهند و در واقع خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

اولویت لبنی شما چه شیر پرچرب باشد چه کم‌چرب، می‌توان آن را بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفت. اگر شما در شرایط خوبی هستید و نسخه‌های پر چربی شیر، ماست و پنیر را به این خاطر که فکر می‌کنید طبیعی‌تر است ترجیح می‌دهید، کنترل مقداری که مصرف می‌کنید ضروری است.

با اینکه اختلاف بزرگی بین تأثیر شیرهای پرچرب و کم چرب بر سلامتی وجود ندارد توصیه می‌شود که نسخه کم چرب شیر و ماست را همراه با مقداری از پنیر دو درصد چربی (مانند چدار و موزارلا) به عنوان انتخاب‌های اصلی به صورت روزانه مصرف کنید. چون چربی بیشترین کالری متراکم را در مواد غذایی دارد، بهتر است از سالم‌ترین منابع چربی، از جمله آجیل، دانه‌ها، آوکادو، و زیتون و روغن‌های دیگر در تهیه غذا و سس سالاد روزانه استفاده شود.

آخرین نکته این است که شما ممکن است شنیده باشید که محصولات لبنی کم‌چرب به شدت پردازش شده هستند و به آن‌ها مواد افزودنی و شکر اضافه می‌کنند، اما این اغلب درست نیست و کاملاً بستگی به آنچه که شما می‌خرید دارد.

شیر کم چربی و شیر کامل حاوی مقدار یکسانی شکر (۱۲ گرم در هر فنجان) هستند. لیست مواد تشکیل دهنده پنیر کم چربی نیز مشابه پنیر از شیر کامل است.

دیگر محصولات لبنی کم‌چرب ممکن است حاوی صمغ‌های گیاهی و دیگر مواد افزودنی باشند اما اقلام اساسی به طور معمول افزودنی ندارند. مثل همیشه شما باید برچسب روی مواد غذایی برای اطلاع از مواد افزودنی را بخوانید.

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ابن الرضا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    4 1
    شیر وماست کم چرب یعنی دوغ بی خاصیت اینها تبلیغات سودجویانی است که می خواهند همه چربی را گرفته وسود ببرند. بسیاری از این گونه تبلیغات کاربازرگانان است وبا سلامتی مردم بازی می کنند.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      2 0
      بهترین شیر شیر کامل هستش که هیچی ازش کم نشده باشه و کارخونه های دزد لبنی چربیش رو نگرفته باشن و بهش پالم اضافه نکرده باشن اگه گیر آوردین حتما پر چرب اصل مصرف کنید شما تهرونیا عمرا گیر بیارین اما ما تو شهرستان راحت راحت
  • امرالله زائری IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    2 1
    پرسپولیس Perspoolis
  • AE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    11 1
    خدا الهی این دانشمندان را گور به گور کنه که هر روز یه حرف جدید می زنند دقیقا برعکس حرف دیروزشون !
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    3 1
    مسلما شیر پرچرب به طبیعت شیر نزدیکتر است. البته اگر چربی مال خود شیر باشه و روغن پالم اضافه نشده باشه
  • خودی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    1 0
    قطعاا روغن طبیعی را ازلبنیات میگیرن وروغن پالم قاطی می کنن.از طعمش پیداست.یاد لبنیات سنتی بخیر.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    1 0
    دكتر تغذيه من كه هميشه تاكيد داره بايد كم چرب خورد واسه متخصص تغذيه كه سودى نداره بخواد دروغ بگه حالا اونايى كه دوست دارن برن پرچرب بخورن نتيجشم ببينن
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    فكر كنم شير پرچرب رو دستشون مونده دارن بازي درميارن
  • RO ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    1 0
    لبنیات پر چرب برای کسانی که کلسترول بالا دارند مناسب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس