کد خبر 968464
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
چگونه دست متقلبان شیر را بخوانیم؟

در مطلب زیر راهکارهایی برای شناسایی انواع تخلف در تولید محصولات لبنی را می‌خوانید.

به گزارش مشرق، تاریخ انقضای غیرواقعی، استفاده از وایتکس در شیر، استفاده از نشاسته و روغن پالم ازجمله نگرانی‌های جدی ایرانی‌ها برای استفاده از محصولات لبنی است.

بیشتر بخوانید

نگرانی‌هایی که بسیاری از ایرانی‌ها را به خرید از فروشگاه‌هایی با عنوان لبنیات سنتی سوق داده است و البته فصل گرم که می‌رسد، همین رواج استفاده از لبنیات سنتی خبرساز می‌شود و اخبار مربوط به شیوع ابتلاء به تب‌مالت و سایر بیماری‌ها روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما اگر شما کارشناس نیستید و نمی‌دانید چگونه به انواع تقلب در لبنیات پی ببرید، بهتر است این گزارش را بخوانید:

تاریخ انقضای واقعی شیر چند روزه است؟

تاریخ انقضای نادرست یکی از موارد تخلف برخی شرکت‌های لبنی است. آن‌ها برای این‌که محصولات‌شان حداکثر فروش را داشته باشد و مرجوعی‌ها کمتر شود، ترجیح می‌دهند با درج تاریخ انقضای طولانی‌تر، زمان بیشتری را برای فروش کالاهایشان اختصاص دهند. به‌عنوان مثال بارها پیش آمده مصرف‌کنندگان بعد از مصرف یک محصول لبنی متوجه تغییر طعم و رنگ آن شده باشند، درحالی‌که از تاریخ انقضای محصول مدت زمان زیادی باقی مانده، اما محصول فاسد شده است. دلیل این موضوع هم این است که برخی از کارخانه‌های تولیدکننده چند روز بعد از تولید محصولات خود برای آن‌ها تاریخ تولید و انقضا در نظر می‌گیرند که نتیجه آن می‌شود فاسدشدن محصول قبل از سررسیدن تاریخ انقضا.

یکی از سوپرمارکت‌داران محله صادقیه دراین‌باره می‌گوید: «تقریبا یک روز در میان با این مشکل روبه‌رو می‌شویم. خریداران با بطری شیر یا دبه ماست یا پنیر فاسد شده می‌آیند و می‌گویند این محصولات قبل از سر رسیدن تاریخ انقضایشان فاسد شده و قابل استفاده نیستند. محصولات دو کارخانه تولید لبنیات که اتفاقاً یکی از آن‌ها هم دولتی است، بیشترین مرجوعی را دارند و ما هم مجبوریم پول خریدار را پس بدهیم و محصول را مرجوع کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه این روزها هم که هوا گرم است، بیشتر با این مشکلات روبه‌رو می‌شویم، زیرا محصولات لبنی از وقتی که از کارخانه خارج می‌شوند تا زمانی که به مغازه‌ها برسند، در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند و به همین دلیل زودتر از موعد مقرر فاسد می‌شوند.»

آراسب دباغ مقدم، نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی دراین‌باره می‌گوید: «تاریخ انقضای واقعی شیرهای پاستوریزه ٥ روز است که اگر نگهداری مناسب و حمل‌ونقل آن‌ها در شرایط استاندارد انجام نپذیرد، انقضا زودتر از موعد به سر می‌آید. در این شرایط نمی‌توان کارخانه‌ها را صددرصد مقصر دانست، زیرا ممکن است شیر در فضای نامناسب منتقل‌شده یا این‌که مغازه‌دار نتوانسته آن را در سرمای ٤ درجه سانتیگراد نگهداری کند.»

چربی واقعی شیر چقدر است؟

«پالم» یکی از ترس‌ها و گرفتاری ایرانی‌ها در بازار لبنیات است. تقریباً ٤‌سال پیش بود که استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی حواشی زیادی در ایران آفرید و حتی برخی کارخانه‌های لبنی را با ورشکستگی مواجه کرد. گرچه برخی کارشناسان می‌گویند که پالم نوعی روغن گیاهی و برگرفته از درخت نخل است و ضرر خاصی برای بدن ندارد، اما ایرانی‌ها سرانه مصرف چربی‌شان بالاست و استفاده از فرآورده‌های پرچربی مفید نیست.

پیام محبی، رئیس پیشین جامعه دامپزشکان دراین‌باره گفته است که نژاد دام‌های ایرانی حداکثر چربی‌ای که در شیرشان وجود دارد، ٢ تا ٢, ٥‌درصد است و اگر شما با فرآورده لبنی با بیش از این مقدار چربی مواجه شدید، حتماً بدانید که در آن فرآورده از روغن پالم استفاده شده است.

آراسب دباغ مقدم درباره استفاده از روغن پالم در محصولات پرچرب هم خیالمان را راحت می‌کند و می‌گوید درحال حاضر و با توجه به زهرچشمی که وزارت بهداشت سابق از کارخانه‌های متخلف گرفته، بعید است کارخانه‌ای ریسک استفاده از روغن پالم را به جان بخرد. او توضیح می‌دهد: «وقتی خبر استفاده از روغن پالم منتشر شد، از بین ٣٠٠ کارخانه تولیدکننده لبنیات، تقریباً ٨-٧ کارخانه بودند که مرتکب چنین تخلفی شدند. به اعتقاد من وزارت بهداشت در بحث استفاده از روغن پالم و برخورد با متخلفان بی‌تجربگی کرد و نباید اجازه می‌داد این خبر رسانه‌ای شود، چون ضربه جبران‌ناپذیری به استفاده مردم از لبنیات زد. این درحالی است که در آن زمان روغن پالم فقط در برخی محصولات پرچرب استفاده می‌شد و این‌طور نبود که در محصولاتی مثل شیر و خامه هم از این روغن استفاده شود.»

لبنیات سنتی نخرید

استفاده از موادی مثل وایتکس، جوش‌شیرین و نشاسته در شیر هم ازجمله تخلفاتی است که نمی‌توان استفاده از آن‌ها را در مواد لبنی منکر شد. شایعه استفاده از وایتکس بین افکار عمومی این‌طور مطرح شده که برای افزایش ماندگاری شیر استفاده می‌شود.

اضافه‌شدن آب به شیر برای افزایش وزن آن و افزودن نشاسته برای غلظت آن هم از دیگر تقلب‌هایی هستند که در کارخانه‌های لبنی اتفاق می‌افتند.

محبی، رئیس پیشین جامعه دامپزشکان می‌گوید که لبنیات سنتی که در مغازه‌ها به صورت فله عرضه می‌شود، از نظر سلامت بیشترین مشکل را دارند، زیرا در برخی موارد شیرهای مرجوعی کارخانجات که بار میکروبی بالایی دارند یا آنتی‌بیوتیک مازاد در آن‌ها وجود دارد، به مغازه‌های لبنیات سنتی عرضه می‌شوند.

منبع: روزنامه شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    6 3
    عجب خبر ابهام انگیزی، چقدر اطلاعات راست و دروغ بدون سند.....
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    2 8
    گزارش فوق العاده به درد نخور. کجاش بدرد مصرف کننده بود؟
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    2 0
    پس بالاخره چی شد سنتی یا صنعتی؟؟؟جواب درست بدید تورو خدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس