صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۰ دی

خانم مرعشی در سال‌های اخیر اظهارات متنوعی علیه ارکان مختلف نظام، بخصوص قوه قضاییه داشته و نظام اسلامی را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تاجزاده: تحریم‌های فعلی سنگین‌تر از قبل از برجام است

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «"مصطفی تاجزاده" میهمان جلسه آخر سلسله‌نشست‌های «چه باید کرد؟» حزب اتحاد ملت بود.... تاجزاده گفت: …به لحاظ اقتصادی تحریم‌های فعلی، با وجود اینکه یک‌جانبه است، به مراتب سنگین‌تر از دور قبل دنبال می‌شود.»

گفتنی است در روزهای گذشته «پویا جبل عاملی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشته بود: «امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپایی‌ها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند… ایران موبه مو تعهدات هسته‌ای خود را اجرا می‌کند، اما تحریم‌هایی را تحمل می‌کند که به مراتب سخت‌تر از دوره قبل از توافق است و طرف‌های دیگر کاملاً از تعهدات خویش خارج شده‌اند… امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده... اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».

در حال حاضر اروپا به نیابت از آمریکا در پی تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه‌ای است. همانطور که اصلاح طلبان نیز اعتراف کردند، کانال مالی و موارد مشابه همگی وعده‌های سرخرمن است.

** علیزاده طباطبایی: خانم عفت مرعشی می‌گفت «ما اصل انقلاب و نظام هستیم»!

«محمود علیزاده طباطبایی» وکیل خانواده هاشمی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «فشارها و هجمه‌ها بعد از اتفاقات سال ۸۸ نسبت به آیت الله هاشمی و خانواده‌شان خیلی زیاد بود، به طوری‌که فائزه، مهدی و حسین مرعشی زندان بودند. روزی در نبود آیت‌الله به منزلشان رفتم و با عفت خانم صحبت کردم و سعی کردم کمی آرامشان کنم اما به محض ورود حاج‌آقا، ایشان از شدت عصبانیت گویی منفجر شدند و با تندی خطاب به ایشان گفتند: "شما در جوانی شجاع‌تر بودید، الان از چی می‌ترسید که سکوت کرده‌اید! ما که اصل انقلاب و نظام هستیم، باید سه تا از فرزندان ما در زندان باشند و شما هیچی نگویید! من این ۴ بچه را جلوی زندان‌ها بزرگ کردم…".»

خانم مرعشی در سالهای اخیر اظهارات متنوعی علیه ارکان مختلف نظام، بخصوص قوه قضاییه داشته و نظام اسلامی را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود.

یکی از اظهارات جنجالی وی مربوط به نامه‌ای است که-شهریور ۹۴- به اسم ایشان در رسانه‌ها منتشر شد و حاوی نقدها و کنایه‌های زیادی به قوه قضاییه و در اعتراض به‌حکم مهدی هاشمی بود.

گفتنی است دادسرای پاریس- مهر ۹۷- خواستار مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های شرکت نفتی توتال در پرونده پرداخت رشوه به ایران شد. شرکت فرانسوی توتال متهم است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ برای عقد قرارداد با ایران به میزان ۳۰ میلیون دلار به مقامات ایرانی رشوه داده است. در آن زمان، مهدی هاشمی رفسنجانی، مدیر شرکت‌های پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود. این رشوه توتال به عقد قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با توسعه میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۹۹۷ منجر شد.

** از «موگرینی: هر چه تهران بگوید» تا اذعان به سرِکاری بودن برجام اروپایی

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «ایجاد کانال مالی ناکام ماند» نوشت: «پس از ماهها انتظار سرانجام اروپایی‌ها آب پاکی را روی دست ایران ریختند و بر ناتوانی خود در اجرای تعهدات مرتبط با کانال مالی اذعان کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که پیشتر بسیاری از صاحبنظران بدبینی‌های زیادی به شکل گیری کانال مالی میان اروپا و ایران داشتند.»

این روزنامه اصلاح طلب که به سرِکاری بودن «برجام اروپایی» اذعان کرده است، همان روزنامه‌ای است که- مهر ۹۶- با انتشار عکس بزرگ و یک چهارم صفحه‌ای موگرینی، به دروغ از قول وی تیتر زده بود: «هر چه تهران بگوید»!

گفتنی است در روزهای گذشته، روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود: «جامعه اروپایی خاطرجمع شده است چنان‌که تعهدات برجامی خود را زیر پا بگذارد یا انجام آن را به تعویق بیندازد، واکنش جدی ایران ازجمله خروج این کشور از برجام را برنخواهد انگیخت؛ بنابراین دلیل و توجیهی نمی‌بیند که خود را درگیر کاری کند که بالاخره با ریسک و مخاطرات خاص خود همراه است».

منتقدان برجام و کارشناسان، پیش از این و با اشاره به تجربه عبرت آموز مذاکرات سعدآباد در دولت اصلاحات، بارها و بارها به موارد فوق اشاره کرده بودند، اما اصلاح طلبان، این انتقادات کارشناسی را با فحاشی پاسخ داده و واقعیت را انکار می‌کردند!

** دولت در حوزه تولید خوب عمل نکرده است

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «ارز صدرنشین شد، تولید باخت» نوشت: «آمارهای رسمی به رشد ۲۰ درصدی نقدینگی طی ۷ ماهه ابتدایی سال جاری اذعان کرده و خبر یک هزارو ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی شدن پول‌های سرگردان را منتشر کنند. این حجم از نقدینگی سال‌هاست مانند بمب ساعتی
بخش‌های مختلف اقتصادی را با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه کرده است…دولت در حوزه تولید متاسفانه به خوبی عمل نکرده است و کم‌کاری‌های زیادی در این بخش‌ها وجود دارد…به گفته بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، یکی از علت‌های اصلی که باعث شده تا مردم هیچ اعتمادی به بخش‌های مولد نداشته باشد، عدم حمایت دولت از این بخش‌ها است. به باور آگاهان اقتصادی دولت می‌تواند برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی از سیاست‌های حمایتی و تشویقی استفاده کند».

در روزهای گذشته، «فریال مستوفی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفته بود: «حداقل تمهیدات برای تولید تنها مطالبه این بخش از دولت است. بارها از مشکلات و گرفتاری‌های بخش‌های تولید گفته شده اما دولت هیچ توجهی به آن نکرده است. حالا دولت کمر همت بسته و با پرداخت وام‌هایی با سودهای کلان می‌خواهد تولید را توسعه دهد. فشار بازپرداخت این تسهیلات دیگر جانی بر تن خسته تولید باقی نگذاشته است. تولیدکننده می‌خواهد تولید کند و اقتصاد را رونق بخشد اما نگاه کوتاه و سودجویانه دولت به این بخش این عزم را تنها با عقبگرد تولید مواجه کرده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    41 80
    خانم مرعشی بیخود کرد هرکس جرم کنه باید بره زندان در ضمن وای به حال انقلاب اگر اصل شما باشید ...
  • مهماندار هواپیما IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    26 88
    عفت میگه ما اصل نظام هستیم بگو چرا نظام منحرف شده باید انقلابی دیگر رخ بده بدون گذشت و اجازه فرار به خارج
  • سید رضا IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    33 83
    وای به حال انقلابی ، که اصل انقلاب و نظامش ؛ خاندان هاشمی باشند !!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    10 4
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد.!!
  • سرباز نظام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    13 55
    سلام خيانتي كه خانواده هاشمي به نظام مقدس كردهيچ كس نكرد
  • سید رضا IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    9 27
    خاندان هاشمی هم ؛ مثل صهیونیست ها منفی هجومی می زنن !!
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      3 0
      :)))باحال بود شایدم باهم هستن:/
  • کیا IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    2 0
    علیزاده طباطبایی: خانم عفت مرعشی می‌گفت «ما اصل انقلاب و نظام هستیم»! این یعنی نشانه فاسقین
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    2 0
    بله هاشمی از انقلاب بود ، تا مدتی هم سخن از عدالت میگفت .. ولی ضربه هم به همین اقلابی که از راهبانش بود زد .. 88 متوانست جلوی کشتار مر م رو بگیره .. هر کی میکن نه ... دیدارش به اون دنیا .. که بهترین قاض اونجاست انشالله بهشت در انتظارشان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس