زیردریایی

اگرچه فرانسه در رقابتی نفس گیر با ژاپن موفق شد در معامله قرن حوزه دریایی به پیروزی برسد اما شرط مهم در این قرارداد که اکنون مورد تاکید اکثر کشورهای جهان قرار گرفته، تولید بومی در کشور خریدار است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، زیردریایی‌ها امروز در بحث طبقه بندی به دو دسته مجهز به پیشران اتمی و پیشران دیزل الکتریک تقسیم بندی می‌شوند. زیردریایی‌های اتمی شناورهای بسیار پیچیده، گران قیمت و حساسی هستند که در حقیقت انتهای فناوری زیر سطحی محسوب می‌شوند. اما برای شروع کار در بخش زیر سطحی به صورت بومی یا رسیدن به یک توان مناسب زیردریایی برای تأمین نیازهای دفاعی، بسیاری از کشورها اصولاً نیازی به زیردریایی اتمی نداشته و با ترکیب زیردریایی‌های دیزل الکتریک و فناوری پیشران مستقل از هوا (AIP) توان بسیار خوبی در این بخش بدست آورده اند.

طی سالهای اخیر، جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و دستاوردهای مهم و قابل تقدیری در حوزه طراحی و تولید زیردریایی های دیزل الکتریک داشته و بیش از ۱۰ فروند زیردریایی سبک غدیر هم اکنون مشغول مرزبانی و گشت زنی در آبهای جنوب کشورمان هستند اما در ادامه این روند، اتفاقی بزرگ در ماه آینده رخ می دهد و پس از تلاش ها و زحمات فراوان، زیردریایی فاتح عملیاتی خواهد شد. به گفته دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، زمان الحاق زیر دریایی فاتح به ناوگان این نیرو، نهم بهمن‌ماه امسال خواهد بود.

حتی با فرض نادیده گرفتن تحریم های سنگین و همه جانبه غربی ها در حوزه نظامی علیه کشورمان، این سوال همواره مطرح بودهکه چرا جمهوری اسلامی ایران سراغ تولید مستقل زیردریایی رفته است در حالی که سایر کشورها، دست به اقدامی ساده تر یعنی خرید می زنند؟ پاسخ به این سوال را نه در گذشته بلکه در آینده رفتارها و برنامه های نظامی کشورها خواهیم دید؛ جایی که قرار است در دهه آینده میلادی، بسیاری از علاقمندان به در اختیار داشتن زیردریایی نظامی، شرط مهم تولید در داخل کشور خود را به عنوان پیش نیاز خرید مطرح و تاکید کرده اند.

بررسی های مشرق نشان می دهد در دهه آینده میلادی شاهد وارد خدمت شدن نسل جدیدی از زیردریایی‌هایی دیزل الکتریک خواهیم بود که نشان دهنده اهمیت بیش از پیش قدرت زیر سطحی برای کشورهای مختلف است.

آلمان‌ها؛ میراث داری که ماترک را می فروشد

وحشت از زیردریایی در میدان جنگ را اولین بار به صورت جدی آلمان‌ها در جنگ اول جهانی به دنیا نشان دادند. این کشور از همان دوره تا به همین امروز یکی از ملت‌های پیشرو در حوزه زیردریایی‌های دیزل الکترونیک بوده و علاوه بر تأمین نیاز ارتش خود با توان بومی بازار صادراتی بسیار پر سودی را نیز در جهان برای خود دست و پا کرده است. در حال حاضر به صورت عملیاتی نیروی دریایی آلمان زیردریایی‌های تایپ ۲۱۲ را در اختیار دارد که به اعتراف کارشناسان از جمله بهترین زیردریایی‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود.

شرکت طراحی "HDW" آلمان امروزه اصلی ترین سازنده زیردریایی در این کشور به حساب می‌آید. زیردریایی‌های کلاس "تایپ ۲۱۲" جدیدترین زیردریایی‌های آلمانی محسوب می شود که به صورت مشترک و اختصاصی برای دو نیروی دریایی آلمان و ایتالیا ساخته شده است. این زیردریایی به هیچ کشور دیگری صادر نشده است. زیردریایی‌های " تایپ ۲۱۴ " گونه ساده‌تر این زیردریایی‌ها هستند که به یونان، پرتقال و کره جنوبی صادر شده‌اند.

زیردریایی تایپ ۲۱۲ نیروی دریایی آلمان

این زیردریایی‌ها دیزل الکتریک علاوه بر سامانه " AIP " از سلول‌های سوخت هیدروژنی نیز بهره می‌برد و می‌تواند به مدت ۳ هفته در زیر آب باقی بماند. قابلیت حرکت بسیار آرام و همچنین طراحی پیشرفته که تشعشعات حرارتی را در این زیردریایی به کمترین حد ممکن رسانده است آن را به نوعی غیر قابل شناسایی کرده است. این زیردریایی از جمله اولین زیردریایی‌هایی در جهان حساب می‌شود که توانایی درگیری با اهداف هوایی را از زیر آب نیز دارد. تایپ ۲۱۲ با موشک‌های سری " IDAS " که بر اساس سری موشک‌های هوا به هوای مدل " IRIT-S " ساخته شده‌اند توانایی درگیری با اهداف هوایی تا فاصله ۲۰ کیلومتری زیردریایی را می‌دهد. همچنین در بخش برج فرماندهی این زیردریایی نیز ۳ فروند پهپاد نصب می‌شوند که قابلیت انجام شناسایی را برای این زیردریایی فراهم می‌کنند.

این زیردریایی برای مقابله با تهدیدات سطحی و زیر سطحی نیز با شش پرتاب گر ۵۳۳ میلی متری اژدر مسلح شده که می‌تواند انواع مختلفی از اژدرها را شلیک کند. تایپ ۲۱۲ همچنین قابلیت مین گذاری را نیز دارد. این زیردریایی با وزنی در حدود ۱۸۳۰ تن و طول ۵۶ متر توان خود را از یک دستگاه موتور دیزل به همراه یک موتور برقی تأمین می‌کند و می‌تواند مسافتی در حدود ۱۴۸۰۰ کیلومتر را با سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت طی کند.

همان طور که در بالا اشاره شد یونان، پرتغال و کره جنوبی از جمله مشتری‌های گونه تایپ ۲۱۴ هستند که در حقیقت گونه ساده‌تر شده تایپ ۲۱۲ هستند اما این تمام ماجرا نیست. ترکیه به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای ناتو در بحث دریایی و مقابله با تهدیدات همواره توجه خاصی به بخش زیر سطحی داشته است. ترکیه قراردادی را با آلمان برای ساخت زیردریایی‌های جدیدی در داخل این کشور و توسط شرکت ترکیه‌ای Gölcük به امضا رسانده و قرار است که اولین شناور برای این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی آماده شود. قرارداد مذکور شامل ساخت ۶ فروند زیردریایی است و بخش زیادی از سامانه‌های داخلی آن ساخت ترکیه خواهد بود. این کلاس به اسم Type214TN شناخته خواهد شد.

بیشتر بخوانیم:

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

اما کره جنوبی دیگر میراث دار فناوری آلمانی است که یک قدم جلوتر رفته و امروز به نوعی مستقل از فناوری آلمانی، اقدام به توسعه برنامه زیر سطحی برای خود کرده است. کره جنوبی در سالهای ابتدایی هزاره جدید با آلمان قراردادی را برای ساخت ۹ فروند زیردریایی کلاس Son Won-Il که در حقیقت مدل خاصی از تایپ ۲۱۴ بودند را به امضا رساند. این ۹ زیردریایی توسط صنایع داخلی کره جنوبی مثل شرکت‌های دوو و هیوندای در داخل این کشور سر هم شده و حال نیز در خدمت ارتش این کشور هستند.

اما در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی اولین زیردریایی از کلاس Jangbogo–III به آب افتاد. این زیردریایی با وزن حدود ۳۵۰۰ تن در حقیقت اولین زیردریایی کاملاً بومی کره است و قرار بر ساخت ۹ فروند از آن توسط بخش دریایی شرکت دوو است. سیستم پرتاب عمودی موشک کروز ساخت کره جنوبی با قابلیت حمل ۱۰ تیر موشک Hyunmoo را با برد نهایی ۱۵۰۰ کیلومتر برای این زیردریایی‌ها در نظر گرفته شده است.

اولین زیردریایی کلاس Jangbogo–III ساخت کره جنوبی

در کلاس Jangbogo–III پنجاه نفر خدمه حضور خواهند داشت، طول این زیردریایی ۸۳ متر و سرعت آن در حدود ۳۷ کیلومتر بر ساعت در زیر آب خواهد بود. توان حمل اژدر و دیگر تسلیحات معمول نیز برای این زیردریایی در نظر گرفته شده است.

چین و پاکستان؛ زیردریایی، یک داستان عاشقانه جدید

فضای دیپلماسی و روابط بین کشورهای جهان در حال تغییرات مهمی است و در منطقه آسیا شاید یکی از مهم‌ترین این تغییرات، چرخش کم و بیش موضع پاکستان از سمت آمریکا به سمت چین است. دو کشور وارد روابط استراتژیک شده و برنامه‌های سنگین نظامی و اقتصادی را با هم تعریف کرده‌اند. یکی از این بخش‌ها توسعه توان دریایی پاکستان است که با محوریت بندر کراچی و صنایع بومی این کشور با کمک متخصصان چینی در حال انجام است. آنچه برای دهه آینده میلادی یعنی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ در بخش زیر سطحی منتظر پاکستان است به خدمت گرفتن ۸ فروند زیردریایی از کلاس S20 است. این کلاس در حقیقت مدل صادراتی از زیردریایی‌های کلاس Type 039A ساخت چین است. ۴ فروند از این زیردریایی‌ها در چین و ۴ فروند از آنها نیز در بندر کراچی پاکستان به صورت تحت لیسانس ساخته خواهد شد.

مدل زیردریایی اس ۲۰ چینی

این زیردریایی‌های ۲۲۰۰ تنی، طولی در حدود ۶۶ متر خواهد داشت و خدمه آن نیز در حدود ۴۰ نفر خواهد بود. اما یک نکته درباره این زیردریایی آن را به گزینه‌ای خاص و خطرناک برای دشمنان پاکستان بدل می‌کند و آن هم توانایی حمل و پرتاب موشک‌های کروز بابور است. این موشک حدود ۷۰۰ کیلومتر برد داشته و توان حمل کلاهک اتمی را نیز دارد. داشتن یک زیردریایی مجهز به موشک کروز مسلح به سر جنگی اتمی یک توان بازدارندگی دریا پایه با قابلیت بقا پذیری بالایی را به اسلام آباد می بخشد و خصوصاً کشور هند را به عنوان رقیب شماره یک پاکستان با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

فرانسه؛ برنده معامله قرن با زیردریایی‌های بومی

فرانسه یکی دیگر از سازندگان مهم و مشهور زیردریایی‌های اتمی و دیزل الکتریک در جهان محسوب می‌شود که البته به لطف این صنعت بومی در سالهای اخیر سود هنگفتی را نیز به جیب زده است. زیردریایی‌های کلاس اسکورپیون یا عقرب از جمله محصولات موفق فرانسوی‌ها در این بخش بوده است. دو فروند به شیلی، دو فروند به مالزی، ساخت تحت لیسانس ۶ فروند از این کلاس در بمبئی هندوستان و همچنین ساخت ۴ فروند به صورت تحت لیسانس در برزیل کارنامه‌ای موفق برای این شناور فرانسوی بوده است.

اولین زیردریایی ساخته شده از کلاس عقرب برای نیروی دریایی برزیل در داخل این کشور

اما قصه موفقیت فرانسه به اینجا ختم نمی‌شود. پیروزی در قرارداد نفس گیر برای فروش زیردریایی به ارتش استرالیا جایی بود که شرکت فرانسوی DCNS توانست یکی از سنگین‌ترین قراردادهای چند دهه اخیر در بخش زیر سطحی را از آن این کشور کند. این برنامه که برای ساخت ۱۲ فروند زیردریایی برای ساخت به صورت تحت لیسانس و انتقال فناوری در نظر گرفته شده ارزشی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار خواهد داشت. البته در طول زمان بکارگیری نیز استرالیایی‌ها مبالغ بیشتری را نیز بایستی برای تعمیر، نگهداری و ارتقا این شناورها هزینه کنند. پیروزی در این قرارداد را برخی از مطبوعات و کارشناسان دفاعی، معامله قرن در مباحث نظامی مرتبط با دریا به حساب آوردند. نکته جالب اینجا بود که ارزش این قرارداد به قدری بالا بود که ژاپن نیز با کنار گذاشتن سیاست‌های عدم صادرات تسلیحاتی خود، طرحی را در این رقابت شرکت داده بود.

نمایه گرافیکی از زیردریایی آینده نیروی دریایی استرالیا
نمایه گرافیکی از زیردریایی آینده نیروی دریایی استرالیا

طرح پیشنهادی فرانسویها در این رقابت یک زیردریایی دیزل الکتریک بر اساس مدل اتمی Barracuda است که حدود ۴۵۰۰ تن وزن داشته و از سیستم پیشران دیزل الکترونیک با پیشران مستقل از هوا بهره می‌برد. این زیردریایی توان حمل انواع اژدر، مین، موشک کروز ضد کشتی و موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی را نیز خواهد داشت. کار ساخت این زیردریایی‌ها در بندر آدلاید استرالیا انجام خواهد شد. بر اساس اخبار و پیش بینی‌های موجود قرار است اولین زیردریایی‌ها در این کلاس در اواخر دهه آینده میلادی یعنی حدود سال ۲۰۳۰ میلادی وارد خدمت شده و تا سال ۲۰۵۰ میلادی نیز در خدمت باشند.

سوئد؛ قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا باز دست به کار شد

اما در انتهای این گزارش به سراغ یکی از پرچم داران امروز صنعت زیردریایی سازی در جهان ، یعنی کشور سوئد می‌رویم. جایی که اولین بار به صورت عملیاتی زیردریایی‌های مجهز به سامانه AIP را وارد خدمت کردند. زیردریایی‌های کلاس گوتلند ساخت سوئد در چندین رزمایش با نیروی دریایی آمریکا موفق به غرق کردن ناوهواپیمابر آمریکایی شدند و کار را به جایی رساندند که آمریکایی‌ها یک فروند از آنها را با خدمه به مدت یک سال از سوئد کرایه کرد تا به وسیله آن با ضعف‌های خود در بخش جنگ ضد زیردریایی آشنا شود!

و حالا دو شرکت سوئدی ساب و Kockums با یکدیگر به صورت مشترک در حال ساخت نسل جدید از زیردریایی‌ها برای نیروی دریای سوئد هستند که کلاس جدید به اسم A26 شناخته می‌شود. یک زیردریایی برای نبردهای قرن بیست و یکم که فعلاً نیروی دریایی سوئد ۲ فروند از آنها را سفارش داده است. ارزش ۲ زیردریایی سفارش داده شده توسط نیروی دریایی سوئد حدود ۹۵۹ میلیون دلار است و قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی آماده شود.

نمایه‌ای از زیردریایی کلاس A26
نمایه‌ای از زیردریایی کلاس A26

مدل فعلی سفارش داده شده توسط نیروی دریایی سوئد ۱۹۰۰ تن وزن داشته است و می‌تواند انواع اژدر و مین‌ها را با خود حمل کند. اما این همه چیز درباره این زیردریایی نیست. دو شرکت سازنده اعلام کرده‌اند که می‌توانند زیردریایی مورد نظر را برای هم شرایط عملیات در آب‌های سرد قطبی و هم مناطق گرمسیری جهان نیز آماده کنند. در عین حال دو مدل سنگین‌تر از این زیردریایی نیز برای صادرات ارائه شده است. مدل بسیار سنگین این زیردریایی با وزن ۳ هزار تن ارائه شده و می‌تواند تا ۱۸ تیر موشک کروز را در پرتاب گره‌ای عمودی را با خود حمل کند. موشک‌های مورد نظر می‌تواند در کلاس تاماهاوک آمریکایی باشد.

این زیردریایی نیز کاندیدای مهم مد نظر برخی کشورهای در حال توسعه برای خرید است که یکی از شروط آنها نیز، آشنایی و انتقال تکنولوژی به آنها برای رشد فناوری های نظامی این کشورهاست؛ موضوعی که فعلاً با موافقت سوئدی ها همراه نشده است.

آنچه که در نهایت به آن باید اشاره کرد این است که زیردریایی‌های دیزل الکترونیک با مجهز شدن به فناوری پیشران مستقل از هوا، تبدیل به یک گزینه بسیار مهم و قابل توجه برای بسیاری از کشورهای دنیا شده‌اند و کارایی آنها به جایی رسیده است که حتی بسیاری از کارشناسان آمریکایی به مسئولان این کشور اعلام می‌کنند که بهتر است ایالات متحده نیز به سمت توسعه زیردریایی‌های دیزل الکترونیک نسل جدید حرکت کند تا هم بخشی از کار نیروی دریایی خود را به آنها سپرده و در عین حال در بازار صادرات این محصول نیز وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    54 20
    فضای دیپلماسی و روابط بین کشورهای جهان در حال تغییرات مهمی است و در منطقه آسیا شاید یکی از مهم‌ترین این تغییرات، چرخش کم و بیش موضع پاکستان از سمت آمریکا به سمت چین است
    • ستاره داوود US ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      15 67
      دستمون رو ماشه قاره پیما هاست ‌.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      43 7
      ستاره نحس داوود
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      12 6
      این سوال همواره مطرح بودهکه چرا جمهوری اسلامی ایران سراغ تولید مستقل زیردریایی رفته است در حالی که سایر کشورها، دست به اقدامی ساده تر یعنی خرید می زنند؟ در واقع امریکا اجازه نمی دهد که کشوری هر کاری خواست بکند و اگر به دستورات ترامپ به ترکیه درباره حتی خرید سلاح توجه کنید متوجه میشوید کشورها اجازه خرید را هم باید از امریکا بگیرند چه رسد به ساخت
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    28 96
    عالی است این تلاش و این کارها امت اقتصاد را سامان دهید عزیزان من. ابها را رها کنید و ماهی را بگیرید بیاورید خانه نان بخوریم
    • MD ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      30 35
      کسی فهمید این مزدور چی گفت؟
    • ابراهیم RO ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      36 4
      در آن آبی که می خواهیم ماهی بگیریم،زیردریایی دشمن هست،نمی زاره ماهی بگیریم؛حالا چی کار کنیم ؟!!
    • سعید ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      25 2
      خطاب به 23:33، مسائل را با هم قاطی نکنید، هر چیزی به جای خود.
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      10 2
      شما بیای توی آب ماهی گیری رو یاد بگیری بهتر نیست؟؟؟
    • قریشی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      31 1
      بجای استفاده از معده از مغزت استفاده کن . خودت قبل از اینکه به فکر خوردن باشی به فکر سرپناهی امن بنام خانه هستی با کلی سقف و دیوار و در و پنجره و نرده و دزدگیر و قفل و کلید ... یعنی اینکه اول امنیت برات مهمه وگرنه دو سال قبل از خونه دار شدن میرفتی زن میگرفتی شبها هم روی همون چمن کنار خیابون میخوابیدی ! توی منطقه ای که آتش افروزانی مثل امریکا و اسرائیل حضور دارند نهایت حماقت و بی شعوریه که سرت رو بکنی توی لاک خودت و فعالیت های دفاعی کشورت رو به باد انتقاد بگیری !
    • علیا IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      21 3
      آبها را رها کنیم و ماهی بگیریم؟ میدونی اگه نیروی دریایی نباشه بهت اجازه نمیدن از ساحل خودت هم ماهی بگیری؟ میدونستی در زمان پهلوی ایرانیها فقط اجازه ی ماهی گیری از خط ساحلی دریای خزر رو داشتند؟ چرا؟ چون ما در شمال عملا نیروی دریایی نداشتیم. میدونستی در شمال آذربایجان داشت برداشت نفت میکرد و همین نیروی دریایی رفت و مجبورشون کرد که ادامه ندند؟ میدونستی اگه نیروی دریایی در جنوب نداشته باشیم شاید حتی اجازه ی قایق رانی در ساحل خودمونم بهمون ندند چه برسه به کشتیرانی و صیادی و .... میدونستی الان توی یمن چون نیروی دریایی ندارند اجازه ی ماهی گیری هم ندارند؟ میدونستی توی نوار غزه چون نیروی دریایی ندارند هر روز به جای اینکه قایق های صیادی ماهی صید کنند ناو ها و ناوچه های اسراییلی قایق های صیادی رو صید میکنند؟ بازم برات مثال بیارم؟
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      27 0
      جنگ و دفاع کار یکی دیگر است و نان و ماهی پلو کار یکی دیگر. ارتش باید زیردریایی و کشتی داشته باشد تا کسی زندگی تو را سیاه و نا امن نکند./ نامه تمام
    • امیروف IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      12 0
      چرا ماهی هارو میریزی تو زیردریایی ها بدبخت....
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      6 0
      در کشور عده ای مسئول ماهیگیری هستند که در دولت هستند و عده ای مسئول دفاع از کشورند. شما میفرمایید چونکه مسئولین شیلات یا دولتی کار نمی کنند شما که مسئول دفاع هستید هم کار نکنید ؟ این حرف و تفکری استکه ماهواره های صهیونیستی ترویج میدهند عده ای کن اطلاع و مغرض باور می کنند و ترویج میدهند. شما از کدام گروه هستید؟
    • حميد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      5 1
      اين گوسفند اصلاً ايراني نيست
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    8 21
    مشرق ایران اینقدر اسکله که تصویر پره های زیر دریایی شو منتشر کرده بود که با بررسی پروفایل اون و متعاقبا تشخیص نویز حاصله، به راحتی رد گیری میشه!
    • قریشی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      11 2
      اسکل صاحبته صهیونیست زاده
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 3
      به نظر ما ایران مردمش باید سعی تلاش شود به دولت و حکومت برخورد تند و انقلاب نابود و برزیم خیابانها
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    12 5
    بهتر بگی نسخه ای که المانا و فرانسویا برا جهان صادر کردن هزینه نگهداری زیردریایی ها بسیار سنگینه و فشار مالیه زیادی به خریداران وارد میکنه به علاوه دانش ساخت مواد اولیه مثل الیاژهای بدنه زیر دریایی به کشور خریدار منتقل نمیشه
  • CZ ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    20 1
    در اختلاس و رانت، درآمدی هست که در ساخت زیردریایی نیست.
  • ستاره داوود US ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    14 34
    جان بولتون در حال بررسی تدارکات نهایی جهت حمله به عیران است ، 11 ناو هواپیمابر به همراه 11 ناوگروه عظیم در راه اند ، نوروز 98 را در تهران جشن خواهیم گرفت .
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      20 2
      منتظریم تشریف بیاریید تا به خوبی از شما حضرات پذیرایی کنیم ؛ فقط می ترسم خیلی بهتون خوش بگذره دیگه نتونید از جهنم خودساختتون خارج بشید. راستی قبل حمله فکر کشورهای بزدل حاشیه خلیج فارس و اسرائیل کوچلوتون هم هستید یا فقط میخایید بیاید خودتون را به کشتن بدید. در هر صورت منتظریم حتما تشریف بیارید برای اون زمان لحظه شماری می کنیم . چون موشکامون اماده پرتاب به اراسئیل جونتون و ایادیتون تون منطقه و پایگاههای نظامی تونه راستی چه جوری از تنگه هرمز میخایید عبور کنید نمی ترسید...
    • محمدرضا DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      18 1
      دعا کن این اتفاق نیوفته موشه کثیف چون با ورود اولین ناو به مرز های دریایی جمهوری اسلامی ایران موشک های شهاب 3 ماست که به سمت تل اویو و حیفا لانچ میشه نیرو های حزب الله ها اند که مزارع اشغالی رو پس میگرند و شما از صحنه گیتی حذف میشوید . پس به نفعتونه فلا به تیله بازیتون با حماس بپردازید و به فکر جنگ نباشید چون ما عاشق مبارزه با ال یهود کثیفیم و با شورع جنگ مطمئنا شما از صحنه هستی محومیشوید
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      7 0
      اتفاقا ناو و کشتی خوراک خوبیه واسه موشکهای ما..خاک آمریکا یه کم دوره ،بهش دسترسی نداریم.پایگاههای آمریکا هم به نسبت کم هستند و امکان نجات نیروها هست.ولی تودریا یه چیز دیگه ست..دریا پر میشه از اجساد یانکی ها و نجاساتی مثل تو...
    • FR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      16 2
      ما اهالی قزوین هم منتظر چتربازانتون هستیم۰۰۰
  • US ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    15 37
    من دوست دارم توی کشوری زندگی کنم که کشورهای دیگه دوست نداشته باشند بهش حمله کنند نه اینکه جرات نکنند بهش حمله کنند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      16 6
      اون کشورها همان کشورهایی هستن که می خوان به کشور تو حمله کنن به هر دلیلی! یا رسما پایگاه نظامی اون کشورها هستن برای بخشی از موج های حمله!!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      9 4
      با این نوع تفکر باید نشست و دشمن را در خانه تماشا کرد. انشاالله تلاش کنیم چنین فرهنگی ایجاد بشه. ولی برای بقا که پیش شرط تلاش برای رسیدن به چنین دنیایی هست نیاز به قوی بودن داریم.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      22 5
      پس باید تو کشوری باشی که همه مسئولانش مثل ماستند و دربست در اختیار قدرت های بزرگ دنیا
    • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      6 0
      نادان!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      6 0
      همچین کشوری نداریم حتی فرانسه هم دنبال تجهیزات هست خیلی رویایی هستی رومان عاشقانه زیاد نخون
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    8 18
    دنیای آینده دنیای مذاکره است !!!
    • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      5 2
      نادان تر از نادان!
  • مسعودی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    14 21
    من تو یه چیز موندم الان که الحمدالله داریم زیردریایی میسازیم چرا از عهده ساخت یه مداد پاک کن و یه خودکار موندیم و همه چیرو از خارج وارد میکنیم و شدیم یه ملت مصرف کننده . بهتر نیست اول تو اینطور چیزها که ارز مملکت را خارج میکنن خودکفا بشیم بعد به سایر امور برسیم
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      5 13
      خب عزیز برادر همین تجهیزات بقطعاتش از کجا میاد؟؟؟؟؟؟؟؟اونا هم وارداتی هستن یا فناوریشو در طول چند سال از دیگر کشورها خریدیم
    • حمید IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      19 0
      خطاب به ۸:۱۷، ایران ، خودکار ( خودکار کیان) و مدادپاک کن هم می سازه، البته برخی یرای سودجویی ، چیزهایی که مشابه داخلیش وجود داره را هم وارد می کنند، در صمن متولی ساخت زیردریایی با متولی ساخت خودکار و پاک کن فرق می کنه و قیاس شما مع الفارق، افراد سودجو اگر میتوانستند ، زیردریایی هم وارد می کردند !!!!!!
    • سعید IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      16 0
      زیردریایی در ایران به صورت بومی تولید می شود و قطعاتش هم قطعات بسیار خاص و با فناوری بالا است ، به علت تحریم تسلیحاتی نه امکان وارد کردن قطعاتش را داشتیم ونه امکان انتقال فن اوری ، ولی متاسفانه افراد خود کم بین و حقیر در این زمینه ایجاد شبهه می کنند.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    10 7
    جنگ و دفاع کار یکی دیگر است و نان و ماهی پلو کار یکی دیگر. ارتش باید زیردریایی و کشتی داشته باشد تا کسی زندگی تو را سیاه و نا امن نکند./ نامه تمام
  • US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    12 0
    درود بر نیروی دریائی دلاور و پرافتخار ایران که با ساختن زیر دریائی فتح هم بر قدرت رزمی ایران افزوده و هم بر قدرت فن آوری آن. خیلی خوب می شد از این زیردریائی که توسط دانشمندان و مهندسان و طراحان ایرانی ساخته شده بیشتر صحبت می کردید
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    7 0
    منتظریم تشریف بیاریید تا به خوبی از شما حضرات پذیرایی کنیم ؛ فقط می ترسم خیلی بهتون خوش بگذره دیگه نتونید از جهنم خودساختتون خارج بشید. راستی قبل حمله فکر کشورهای بزدل حاشیه خلیج فارس و اسرائیل کوچلوتون هم هستید یا فقط میخایید بیاید خودتون را به کشتن بدید. در هر صورت منتظریم حتما تشریف بیارید برای اون زمان لحظه شماری می کنیم . چون موشکامون اماده پرتاب به اراسئیل جونتون و ایادیتون تون منطقه و پایگاههای نظامی تونه راستی چه جوری از تنگه هرمز میخایید عبور کنید نمی ترسید...
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    18 0
    نیروی دریایی عربستان 7 ناوچه سنگین 2500 تن تا 5000 تن و تعداد زیادتری کشتی های کوچک تر داره و سفارش های بیشتری هم داده و سایر تجهیزات مثل هلیکوپترها و ... اما زیردریایی نداره هیچ کدام از کشورهای جنوبی ما که شرکای آمریکا هستند و خرپول ، زیردریایی ندارند یعنی بهشون ندادن همین جا اهمیت اول داشتن زیردریایی و دوم که مهم تره داشتن توان ساخت بومی زیردریایی ها مشخص می شه نکته بعدی اینکه تسلیحات زیردریایی ها هم مهمه مثلا پرسرعت ترین اژدر جهان تنها در اختیار ایران و روسیس و آمریکا و شرکایش خیلی عقب ترن زیردریایی بومی+این تیپ تسلیحات یک بازدارندگی بزرگ ایجاد می کنه .
  • اا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    5 5
    ایران هم از کره شمالی زیردریایی وارد کرده عوض بدهیش.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      خخخخخخخخخخ
  • زیردریایی DE ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    19 5
    الان ایران دقیقا چه درسی به کیا داده؟! اینا که مدتها قبل از ایران خودشون سازنده زیردریایی بودن!
  • رضا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    2 3
    اگه یه پراید درست حسابی ساختین بزرگترین درسو به دنیادادید ؛موشک فعلن پیشکش
    • رامین ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      1 2
      آقا رضا خودت را به اون راه نزن، پراید ساختن وظیفه کارخانه سایپاست که هیچ ربطی هم به وزارت دفاع نداره دانشمند، صنایع دفاعی وظایف محوله خود را به بهترین نحو انجام می دهند، بعد شما به خاطر کم کاری دیگران ، صنایع دفاعی را سرزنش می کنی؟!!!!! خدا شفات بده.
  • مسلم AE ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 1
    نیروی دریایی قلب ارتشهای جهان همونتورکه نیروی هوایی مغز یک ارتش نداشتن نیروی دریایی یعنی محاصره وباخت یک کشوراگرنیروی دریایی قوی نداشتیم کشتیهای کشورهای دشمن توساحل مازبالهاشونو خالی میکردن فهمیدی نفهم وطن فروش اگرنیروی دریایی قوی نداشتیم الا به بابات میگفتی یااخی افتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس