در مقابسه با زیردریایی های اتمی، زیردریایی های دیزل الکتریک کم صدا تر بوده و دارای پنهان کاری بیشتری هستند به همین خاطر دست برتر را در اختیار دارند و این قابلیت‌مهم و استراتژیک، می تواند مشکلات بسیار بیشتری را برای نیروهای مهاجم به وجود آورد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از کلیدی ترین مفاهیم در بحث طراحی و ساخت زیردریایی ها توان باقی ماندن بیشتر در زیر آب می باشد که این مسئله ارتباط مستقیمی با بحث تامین اکسیژن زیردریایی دارد. امروزه دو نوع زیردریایی از لحاظ نوع سامانه پیشران در جهان وجود دارد که یکی زیردریایی های اتمی و دیگر شناورهای زیر سطحی با پیشران دیزل الکتریک هستند.

زیردریایی های اتمی به دلیل استفاده از نیروی هسته ای از توان باقی ماندن نامحدود در زیر آب برخوردار هستند و بیشتر برای عملیات در آبهای عمیق و اقیانوس ها به کار می روند. گونه دیگر زیردریایی ها از ترکیب موتورهای دیزلی و باطری های الکترونیکی برای تامین نیرو بهره می برند و عمدتا برای عملیات در آبهای کم عمق تر و برای محدوده زمانی کمتری طراحی شده اند.

در جنگ دوم جهانی، آلمان نازی در خصوص طراحی و ساخت زیردریایی کشور پیشرو و برتر در جهان محسوب می شد و توانست در مقاطعی از جنگ مشکلات فراوانی را برای متفقین ایجاد کند. اما یکی از مشکلات بزرگ آلمانها بحث تامین اکسیژن برای شارژ باطری زیردریایی های آنها بود که مدت زمان زیرآب ماندن آنها را محدود می کرد. در اواخر جنگ با افزایش حضور و قدرت دریایی متفقین، خصوصا در اقیانوس اطلس، بالا آمدن زیردریایی های آلمانی به سطح آب برای اکسیژن گیری به اقدامی خطرناک بدل شده و در موارد زیادی به کشف و در نهایت غرق شدن زیردریایی های آلمانی منجر می شد.

در دهه 1930، دانشمندی آلمانی به نام دکتر والتر به این نتیجه رسید که با تجزیه آب اکسیژنه، اکسیژن مورد نیاز زیردریایی را در درون آن و بدون نیاز به رفتن زیردریایی به سطح تامین کند. در طول سالهای جنگ دوم جهانی آلمانها سعی کردند تا از این طرح در زیردریایی های خود بهره بگیرند که البته این امر به اواخر جنگ جهانی دوم برمی گشت و تا پیش از پایان جنگ تنها تعداد هفت فروند زیردریایی Type XVIIB با این تکنولوژی تولید شد که البته هیچ کدام فرصت ورود به نبرد را نیز پیدا نکرد. این زیردریایی ها بعد از پایان جنگ به دست آمریکا و انگلستان افتاد و این کشورها طرح هایی را برای طراحی و ساخت این زیردریایی ها دنبال کردند.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی Type XVIIB

زیردریایی آمریکایی X-1 در سال 1955 اولین زیردریایی با قابلیت پیشران مستقل از هوا بود که در اندازه کوچک و برای عملیات های ویژه در عمق کم طراحی شده بود. ایکس 1 دارای 60 تن وزن و 15 متر طول بود و از سامانه پیشران مستقل از هوای حلقه بسته آب اکسیژنه – دیزلی بهره می برد. لازم به ذکر است که آب اکسیژنه ماده ای ناپایدار بوده و احتمال انفجار آن وجود دارد. این حادثه دقیقا در سال 1957 برای X-1 رخ داد و باعث شد که آمریکایی ها با توجه به دستیابی به دانش زیردریایی اتمی طرح پیشران مستقل از هوا را رها کرده و به سمت زیردریایی های اتمی بروند.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی آمریکایی X-1

روسها، انگلیسی ها و برخی دیگر از قدرتهای جهانی نیز با پیروی از همین مسئله به سمت پیشران اتمی رفتند. در سالهای بعد و در طول جنگ سرد آمریکایی ها به طور کل از ساخت زیردریایی های دیزل الکتریک کنار کشیدند و بازار این محصول بیشتر در دست 3 کشور روسیه، آلمان و فرانسه باقی ماند. البته در سالهای اخیر چین نیز به جمع این کشورها افزوده شده است.

زیردریایی های دیزل الکتریک فاقد سامانه پیشران مستقل از هوا معمولا می توانند 10 الی 12 ساعت را در زیر آب بمانند و سپس برای هوا گیری به سطح بیایند. با توجه به افزایش قدرت سامانه های ضد زیردریایی و امکان سریع تر کشف زیردریایی ها سامانه های پیشران مستقل از هوا بار دیگر مطرح شده و در 4 گونه اصلی به بازار عرضه شدند. این 4 گونه عبارت اند از:

- سامانه حلقه بسته موتور دیزل مبتنی بر آب‌اکسیژنه ذخیره‌شده
- سامانه حلقه بسته توربین بخار
- موتور گرمایی حلقه استرلینگ با احتراق خارجی
- سلول‌های سوختی هیدروژن اکسیژن.

سامانه حلقه بسته موتور دیزل از یک منبع دخیره اکسیژن برای فعال کردن موتور دیزل در زمانی که زیردریایی به طور کامل در زیر آب قرار دارد استفاده می کند. در این روش از اکسیژن مایع قابل ذخیره استفاده شده که با گازهای تولیدی توسط توربین ترکیب می شوند. روسها در اویل جنگ سرد بر روی تعدادی از زیردریایی های کلاس "کبک" استفاده شد. البته امنیت پایین این سامانه و احتمال بالای انفجار باعث شد تا روسها این زیردریایی ها را از خدمت خارج کنند.


چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی کلاس کبک

سامانه حلقه بسته توربین بخار به نوعی شبیه به سامانه های انرژی اتمی عمل کرده و با استفاده از تولید گرما بخار تولید شده را صرف به حرکت درآوردن سامانه پیشرانه می کند. این گرما در این سامانه با استفاده از اتانول و اکسیژن تولید می شود. این سامانه توسط فرانسوی ها تکمیل شده و بر روی زیردریایی های کلاس " Scorpène " ساخت این کشور نصب شده است. این زیردریایی با مشارکت اسپانیا ساخته شده و در نیروهای دریایی شیلی، هند و مالزی خدمت کرده و قرار است به برزیل نیز صادر شود.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی کلاس  Scorpène

فناوری بعدی مربوط به موتورهای سری استرلینگ می باشد که به صورت عمده در کشور سوئد به تکامل رسیده و بر روی زیردریایی های کلاس گوتلند این کشور نصب شده است.  اساس کار این سامانه بر پایه ترکیب سوخت با اکسیژن مایع به عنوان اکسیدگر رخ می دهد و که با هم واکنش داده و گرما و در حقیقت انرژی مورد نظر برای تغذیه ژنراتوری که باطری های زیردریایی را شارژ می کند به کار می رود.

اما لازم است قبل از رسیدن به سامانه آخر در مورد زیردریایی های گوتلند و اثر آن ها بر روی تفکر در مورد زیردریایی های مجهز به سامانه پیشران مستقل از هوا اشاره شود. این زیردریایی ها اولین زیردریایی های بودند که به سامانه پیشران استرلینگ مجهز شدند.

در سال 2000 میلادی یک فروند زیردریایی گوتلند در جریان یک رزمایش با کشورهای ناتو در اقیانوس اطلس موفقیتهای چشم گیری را بدست آورد که تصور را در مورد این گونه از زیردریایی ها کاملا تغییر داد.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی گوتلند

این زیردریایی در ابتدا موفق شد واحدهای دریایی اسپانیایی را با موفقیت شناسایی و به صورت فرضی منهدم کند. در ادامه نیز موفق شد یک زیردریایی اتمی تهاجمی آمریکایی و یک زیردریایی اتمی فرانسوی را نیز در نبرد فرضی شکست دهد. اما موفقیتهای گوتلند به همین جا ختم نشد و در سال 2005 این زیردریایی موفق شد در جریان یک رزمایش در اقیانوس آرام این بار ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان را شناسایی و به صورت فرضی غرق کند.

ورود ایران به جمع کشورهای پیشرو در عرصه پیشران های زیردریایی

اما آخرین بخش از سامانه های پیشران مستقل از هوا بخشی است که کشور ما را به این ماجرا وارد کرده و به نوعی انگیزه اصلی از نگارش این متن به شمار می آید.

مسئولان نیروی دریایی و مدیران جهاد خودکفایی ارتش در گفتگوهای اخیر خود سخن از "سامانه های پیشران مستقل از هوا" کرده و از برنامه ریزی متخصصان دفاعی کشورمان برای استفاده از این تکنولوژی جدید سخن گفته اند. یکی از این اشاره ها، اهمیت توجه به دانش پیل سوختی است.
 
معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش در خصوص عملکرد این زیردریایی‌ها می گوید: وقتی انرژی الکتریکی را به آب بدهیم تبدیل به اکسیژن و ئیدروژن می‌شود. در این زیردریایی‌ها، عکس این عمل اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ئیدروژن و اکسیژن را با هم تلفیق می‌کنیم آب و انرژی الکتریکی بدست می‌اید که انرژی الکتریکی صرف رانش زیردریایی و نیز شارژ باطری‌ها خواهد شد.
 
امیری با بیان اینکه برنامه هایی برای بکارگیری این علوم در زیردریایی‌های بومی خودمان مانند فاتح و بعثت نیز در دست است، افزود: ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های با پیل سوختی، قابلیت شلیک موشک و با نویز کم هستیم که قابل کشف نباشند. "

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی فاتح

اما سامانه پیل سوختی چیست و دارای چه مزیتهایی می باشد؟

این سامانه از پیل های سوختی که با استفاده از ترکیب اکسیژن و هیدروژن فعالیت می کنند بهره می برد. این دو عنصر با ترکیب با یکدیگر نیروی الکتریسیته و البته آب و گرما تولید می کنند. الکتریسیته مورد نظر که برای فعال کردن سامانه های پیشران به استفاده می رسد و این جاست که مزیت اصلی این پیل های سوختی مشخص می شود. در تقریبا تمامی بخش های تولید کننده انرژی در این فرایند بر خلاف سایر سامانه های نام برده شده تقریبا هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. این به معنای رسیدن به حد بسیار بالایی از پنهان کاری در زیر آب می باشد.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
نمایه عملکرد سیستم پیل سوختی

تصور کنید یک زیردریایی با کمترین سیگنال منتشره به مدت 20 الی 30 روز در زیر آب در حال حرکت باشد. در این حالت یک زیردریایی ایرانی مجهز به این سامانه می تواند به مسافتهای قابل توجهی رسیده و به راحتی دشمنان را در زیر و یا روی سطح آب غافلگیر کند. عملیات زیردریایی گوتلند سوئدی شاهدی زنده بر این مدعا می باشد. باید گفت که زیردریایی های اتمی از نظر ماندگاری در دریا، میزان پایین رفتن در عمق و سرعت بر همتایان دیزل الکتریک خود برتری دارند.

اما در حوزه کم صدا بودن و پنهان کاری این دیزل الکتریک ها هستند که دست برتر را دارند و این عاملی بود که موجب موفقیت گوتلند شد.  حال زیردریایی های مجهز به پیل های سوختی مثل تایپ 212 ساخت آلمانی که بنا بر گفته کارشناسان از پنهان کاری بالاتری برخوردار هستند می تواند مشکلات بسیار بیشتری را برای نیروهای مهاجم به وجود آورند.

حتی برخی از کارشناسان این زیردریایی ها را به نوعی غیر قابل شناسایی ارزیابی کرده اند که یکی از اصلی ترین نکات در رسیدن به این توانایی استفاده از پیل های سوختی می باشد.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی تایپ 212

با توجه به وعده فرمانده نیروی دریایی ارتش مبنی بر ورود به خدمت زیردریایی فاتح در سال جاری و صحبتهای دریادار امیری مبنی بر احتمال مجهز بودن این زیردریایی به این سامانه امیدواریم که به زودی شاهد ورود به خدمت یک کلاس بسیار پیشرفته از زیردریایی های دیزل الکتریک در نیروی دریایی ارتش باشیم که قابلیت های آن از هر جهت با تکنولوژی روز دنیا رقابت می کند و این زیردریایی بتواند همچون دیگر برادران خود در اعماق دریا، همچنان خواب را از چشم دشمنان این سرزمین ربوده و هر لحظه آماده غافلگیر کردن متجاوزین در روی و زیر آب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 16
    این الان مقاله بود یا خاطره؟
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 0
    مگر گفته نمی شد که غیرقابل شناسایی هستند؟ چرا می گید می شوند!؟
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    با آی پی انگلیس اومدی همینو بگی؟!!!! شما اصلا خودشو هش نایراحت نکن....برو دنبال صفا سیتی خودت!!!!!....
  • حامد ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آیا فاتح باتوجه به ابعادش قابلیت شلیک موشکو داره یا برای بعثت این قابلیتو درنظر گرفتند؟ چون من شنیدم موشک قیام رو میخوان با تغییراتی در زیردریایی های بومی آینده ایران استفاده کنند.
  • صداقت ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    انرژی اش از کجا می آید؟ مشخصات فاتح و بعثت را بگین
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    گزارش خوبی بود
  • اعتدال گرا ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 1
    آقا چرا تنشزایی می کنی؟ چرا با مقاله سازی سعی می کنی غرب و جهان عرب و اسراییل رو علیه ما تحریک کنی؟؟؟ ایران قول داده زیر دریایی های بزرگتر از کلاس غدیر که کلاس کوچک هستن نسازه چون توانایی حمل تسلیحات اتمی و موشک های دوربرد بالستیک رو دارن مانند قولی که در مورد برد حداکثر 2000 کیلومتر موشک ها قولی که در مورد نساختن ناو هواپیمابر قولی که در مورد نساختن بمب اتمی قولی که در مورد نساختن رئاکتور آب سنگین قولی که در مورد نساختن ماهواره بر سیمرغ قولی که در مورد نساختن موشک قاره پیما و خیلی چیزهای دیگه داده
  • دکتر ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    رونمایی از پروژه زیر دریایی فاتح مثل ماهواره بر سیمرغ بستگی به نتیجه رسیدن مذاکرات داره اینکه چقدر برنامه اتمی ایران محدود بشه و اینکه غرب مطمئن بشه ایران دنبال بمب نیست تا بخش هایی که می تونه به بخش نظامی اون مربوط بشه رو اجازه بدن ایران داشته باشه چون خود وزیر دفاع قبلا گفته بود این پروژه مدتهاست آماده رونمایی هست متاسفانه مشخصه همانطوری که وزیر دفاع مدتی پیش در اوایل روی کار آمدنش گفته بود این زیر دریایی آماده شده ولی به دلیل اصرار غرب بر ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران که یکیش ساخت موشک قاره پیما مثل سجیل و یکی دیگرش زیر دریایی ای هست که بتونه اون رو از اعماق اقیانوس شلیک کنه مثل فاتح عملا دو ساله هر دو پروژه برای رونمایی و عملیاتی شدن به مشکل خوردن یا بهتر بگم متوقف شدن دلیل اینکه 3 سال هست دیگر سجیل پرتاب نمیشه و سیمرغ 4 سال هست عملا ساختن متوفق شده و فاتح 3 ساله رونمایی اون هر سال تاخیر می خوره همینه
  • ناصر ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    وقتی ساخت موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر برای ایران ممنوع هست ساخت زیر دریایی که موشک دوربرد نداشته باشه چه توجیهی داره؟؟؟؟؟؟؟
  • فرهاد ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    در طول 4 سال گذشته دها مقاله در مورد فاتح و..زده شده ولی هنوز یک فروند از اون عملیاتی نشده اگر نرخ رشد ایران رو بخواهیم با هر کشوری که ابرقدرت که هیچ حتی یک قدرت منطقه ای شده مقایسه کنیم میشه گفت در حال پسرفت هستیم نه پیشرفت!!
  • سعید ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 1
    20 ساله از اولین مقاله ای که در مورد جنگنده شفق خوندم گذشته رفیق مدرسی های اون زمان من بزرگ شدن رفتن دانشگاه مدرک گرفتن شاغل شدن زن گرفتن بچه دار شدن بچشون الآن 5 ساله!! جنگنده های هم نسل شفق دارن کم کم بازنشسته میشن خبری از شفق نیست! امیدوارم فاتح و قاهر و سیمرغ و...راه شفق رو نرن!...... اگر محیط نت در ایران سیاسی امنیتی و دولتی نبود حداقل باید این موضوع دقیق آسیب شناسی بشه که میشه گفت بزرگترین اشتباه مدیریتی در این موضوع رخ داد با وجودی که همه مشکلات مالی و تحریم رو عنوان می کن ولی وقتی آسیب شناسی می کنیم اشتباهات فاحش مدیریتی رو می بینیم مثل همین شفق که پولی رو که باید از اول صرف اعتماد به متخصصین داخلی میشد که طرح رو شروع کرده بودن با مهندسی معکوس و حتی طراحی از صفر رو بردن در شراکت با روسها به امید میانبر زدن و طی کردن یک شبه راه که در نهایت بعد چند دهه مدل های شفق داره برای روسیه و ایتالیا و کره جنوبی و عراق و ..پرواز می کنه ...نه برای ایران
  • نصیر ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    فرمانده نیروی دریایی یک بار میگه دو ماه دیگه این زیر دریایی رونمایی میشه یک بار انشاالله سال آینده آماده میشه!! به نظرم پشت این تاخیرهای حداقل دو سه ساله به خاطر رونمایی این زیر دریایی یک مانع سیاسی وجود داره وگرنه امیر سریاری آنقدر مدیر ضعیفی نیست که ندونه یک پروژه واقعا کی عملیاتی میشه!! بخصوص که ساخت زیر دریایی اولمون هم نیست...
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    می گن اگر می خواهید کسی رو نابود کنید فقط از اون تعریف کنید مدتهاست مقالات مشرق وفارس فقط شده تعریف و تمجید و دیگه خبری از مقالات برسی نقاط ضعف نظامی ایران و برسی نقاط قوت دشمن نیست یه زمانی یادمه در مورد نقاط ضعف نیروی هوایی و در کنار پیشنهاداتی برای رفع اون مقاله می نوشتین ولی مثل اینکه آزادی های همان موقع رو هم دیگه ندارین!
  • سعید ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ههههههههههه!!
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آخرش معلوم نشد برای ذخیره اکسژن میخواهند چکار کنند . چون زیر دریایی پیل سوختی باید با خودش علاوه بر اکسیژن ...هیدروژن را که به شدت خطرناک است حمل بکند......در کل سرنشینان ان باید قبل از سوار شدن...
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    خاطره بود. باز دست کمک به برادران چینی دراز شده تا ببینیم که چه کار می کنند.
  • بنابی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 0
    ساکت شو امسال شما هستین که این همه پیشرفت رو کم ،ناچیز یا اصلا نمیبینید
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    درد بی درمان
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    راست است که یک زیر دریایی در تنگه هرمز غرق شده است ؟
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ترکیب هیدروژن و اکسیژن آب به همراه مقدار زیادی انرژی گرمائی تولید میکنه .
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    اولا لااقل درباره ی فاتح میشه گفت که از زمان آمادگی برای انجام تست ها و آزمایشات کمتر از یک سال میگذره و چجوریه که فاتح سه ساله به تاخیر میفته؟ درضمن بیان شد که آزمایشات و تست های فاتح بیش از 6 ماه طول میکشه. چون اولین تجربه ی ایران در این حجم هست. فرض بگیر یک ایراد کوچک توی این تست ها کشف بشه. حتما مدتی تاخیر بوجود خواهد اومد. اینجوری که تو تعریف میکنی پس ما برای چی جنگیدیم؟ برای چی انقلاب کردیم؟ برای چی داریم تحریم میشیم؟ بریم پی کار و زندگیمون بیخیال استقلال بشیم مثل عربستان که فقط ظاهرش قدرتمنده به ظاهر استقلال داره و ... یا بشیم اوکراین که شده آلت دست روسیه و آمریکا
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 1
    بهتره به جای اعتدال گرا اسمتو بذاری بزدل ترسو
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    اشتباهی مثبت دادم
  • حجت ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    2 0
    چقدر خوب تفسیر ایه قران در سوره بقره مشخص میشه که یهود و مسیح از شما راضی نمیشن تا دربست در اختیارشون باشیم.همین چیزی که یک عده به اسم اعتدال دنبال تحققش هستن
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    اگر دوستان، گذشته نیروهای مسلحمان را در زمان پهلوی دوم را به خاطر بیاورند ،ما محتاج مستشاران مختلفی بودیم ،که در همه سطوح فنی مجری و ناظر ما بودند حال به جهت این همه پیشرفت باید دست و بازوی توانمند سربازان وطن را در عرصه سازندگی و خودکفایی را به گرمی فشرد و برآن بوسه زد . ، 2 عزیزان منتقد ، رشد و پیروزی مرهون ارایه صحیح انتقاد و پیشنهاد است برای ساختن ایرانی قوی ، آباد ، زیبا ، همه باید بهترین راهها را برای پیشرفت چه در زمینه مدیریت خلاقیت و چه در زمینه فنی و ،،،،،،،،، بکار بریم
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    اگر دوستان، گذشته نیروهای مسلحمان را در زمان پهلوی دوم را به خاطر بیاورند ،ما محتاج مستشاران مختلفی بودیم ،که در همه سطوح فنی مجری و ناظر ما بودند حال به جهت این همه پیشرفت باید دست و بازوی توانمند سربازان وطن را در عرصه سازندگی و خودکفایی را به گرمی فشرد و برآن بوسه زد . ، 2 عزیزان منتقد ، رشد و پیروزی مرهون ارایه صحیح انتقاد و پیشنهاد است برای ساختن ایرانی قوی ، آباد ، زیبا ، همه باید بهترین راهها را برای پیشرفت چه در زمینه مدیریت خلاقیت و چه در زمینه فنی و ،،،،،،،،، بکار بریم
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    در پاسخ به دوستانی که میگن نیروهای مسلح در بخش تولید فقط حرف میزنن و عمل نمیکنن مانند رونمایی نشدن از جنگنده شفق: میدونید چرا از خیلی از جنگ افزار ها حرفی زده میشه اما رونمایی نمیشه؟ جواب خیلی ساده ست! چون اگر رونمایی بشن دشمن برای مقابله با اون ها به فکر چاره جویی می افته و ما اصل غافلگیری در صحنه ی نبرد رو از دست میدیم. قطعا یکی از دلایلی که اونها تا حالا به ما حمله نکردن اینه که نمیدونند تکنولوژی نظامی ایران در چه سطحیه, تا برای مقابله با اون برنامه ریزی کنند.ایران از سلاح هاش زیاد حرف نمیزنه برای همین اون ها خودشون سعی میکنند توان دفاعی ما رو چک کنند(مثل فرستادن U2 یا RQ170) که میبینیم اون وقت با سلاحهای محرمانه ی ما غافلگیر میشن. یک کلام! شفق 2 و امثال اون وقتی باید رونمایی بشن که ورژن بالاتری از اونها به صورت محرمانه ساخته شده باشه, وگرنه به مهره ی سوخته تبدیل میشن!
  • محمد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    با نظرتون که بوی یک کارشناسی خوبی را میداد موافقم
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    این اطلاعات ریز رو میخوای چیکار؟! جاسوسی یا کنجکاو؟! اگر کنجکاوی بدون کنجکاوی در اطلاعات نظامی، اصلاً چیز خوبی نیست.
  • محمد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    جناب اعتدال گرا! اولاً این قول ها رو پدر معنوی شما داده نه ایران. موشک قاره پیما میسازمی، روی زیردریایی اتمی نصب می کنیم و به سمت آمریکا شلیک می کنیم تا ته ته آمریکا و عاشقانش جزغاله شه. اما در مورد خظ اول جنابعالی باید عرض کنم دشمنی آمریکا و رژیم جعلی و حرام زاده صهیونیستی و دنباله هایش به دلیل حرف بزرگ و قاطع ملت ایران، پیش تر تحریک شده است، لذا الان وقت مقابله و مبارزه جانانه برای گرفتن حق است، نه خزیدن کنج سولاخ موش! البته مردم با دیدن نظرات شما خواهند فهمید که اوج آرزوهای یک مدعی اعتدال، چقدر کوچک و حقیر است.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    امثال این دکتر جاسوسن بابا جان! اینارو رها کنید. جواب ندید. اینا تو تخیل فکر کردن اینجا محل اطلاعات جمع کردنه. کی گفته ما در مورد صنایع نظامی مون با غر مذاکره کرده ایم؟! این دروغه. هر جا شنیدید، بدونید طرف جاسوسه.
  • محمد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    همون جوابای بالا
  • محمد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    تو هم همون بالایی هستی. به ساعت ارسال این نظرات اخیر دقت کنید! چهار و نیم نصف شب از ایران!
  • محمد ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    قبلاً هم نظرتون رو گفتید دقیقاً با همین ادبیات. لحن های متفاوت استفاده کن تابلو نشی! (میخوای بدونی چرا ایران اطلاعات نظامیش رو بروز نمیده و با توجه به اصل غافلگیری پیش میره؟ معلومه دیگه واسه اینکه اگه غلطی کردید، غافلگیرانه و بی وصیت بمیرید.)
  • محمد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    شما؟! اول ثابت کن محرم اسراری تا ببینیم!!
  • محد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    برادر چینی ایران دوست، به ز خائن ایرانی دشمن دوست
  • سعید ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    وزیر دفاع در اوایل کار گفت بنا را براین داریم که تا پروژه ای عملیاتی نشود آن را رو نمایی نکنیم. ایشون نگفت که آماده است و در مورد ناوشکن دماوند هم این مسئله صادقه احمدی نژاد رونمایئش کرد ولی هنوز عملیاتی نشده ... سجیل برای پرتاب شدن از زیر دریایی طول زیادی دارد و فاتح قرار نیست که موشک بالستیک پرتاب کند. موشک روسی که از زیر دریایی پرتاب می شود شاید این طرح برای بعثت مد نظر باشد.
  • سعید ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    برادر ساخت یک جنگنده به این آسانی ها نیست ... بسیار سخت است و نیاز مند سرمایه گذاری عظیم ... البته وزیر دفاع سابق گفت که طرح رها نشده است ... بنظر میرسد زیر ساخت های مورد نیاز برای یک جنگنده در حال آماده شدن است ... تونل باد ... آزمایشگاه پرنده ... دستیابی به سوپر آلیاژ ها و پیشرفت در زمینه آیونیک نوید اینو میده که تا چند سال آینده شاهد پرواز یک جنگنده نسل چهار در ایران باشیم
  • سعید ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    برادر عزیز همنام من این خنده شما بسیار تلخ است
  • سعید ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    یک جنگنده و ناو زیر دریایی فقط از طریق نمایش های تلویزیونی نیست که رصد می شوند عکس های ماهواره ای و هزار راه دیگه ... البته فاتح وجود خارجی دارد و بنظر می رسد که در مرحله تست است ولی شفق شاید هنوز به مرحله تست نرسیده باشد.
  • عمار ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آخه اینا که در مقابل زیر در یایی های خارجی چیزی نیستن الکی خودتونو گولل نزنید...
  • محمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    همون جوابای بالا
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    شما رو داریم گول میزنیم، نه خودمون رو نخبه. راست میگی برو بگو آمریکاجونت بیاد!
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    نمیدونم چه سری که هروقت مشرق در مورد پیشرفت های نظامی ایران علی الخصوص هوایی مطلب میذاره به جای تایید وتشویق موجبات انتقادات شدید وگاه تمسخر رو فراهم میکنه
  • aras ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    و این مهم با شیب ملایم و البته با تدبیر ژنرال ها صورت گرفته!!!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    در پاسخ به سعید جان باید بگم: در مورد دقت بالای دوربین های ماهواره ای اونها شکی نیست. اما سوال اینجاست که چطور میخوان یه زیردریایی رو که در یک مکان سرپوشیده ساخته شده و شبانه اون هم زیر آب از آبهای ایران برای تست خارج میشه ,ببینن؟ (وقتی از آبهای ایران خارج بشه یک زیردریایی ناشناس به حساب میاد). ضمنا چطور میخوان یه فرودگاه خاکی(استتار شده) و محرمانه رو پیدا کنند؟ من خودم یه کلیپ توی آپارات دیدم که آمریکا یه هواپیمای بدون سرنشینش رو روی فرودگاه خاکی آزمایش میکرد(البته قطعا فیلمش رو خودشون پخش کردن). این یعنی اینکه خودشون هم نگران دیده شدن توسط ماهواره ها هستند. پس پنهان ساختن و پنهان آزمایش کردن یه زیر دریایی یا هواپیما یا حتی ناو هم هزار راه داره. ضمنا اگر منظورت از هزار راه دیگه جاسوساشونه که باید بگم کاملا منتفیه.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعا برات متاسفم!
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    انشاله که بتونیم با قدرت روزی بگیم بهترین تو همه چی هستیم
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    انشاله که بتونیم با قدرت روزی بگیم بهترین تو همه چی هستیم
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ميشه بفرمايين كي اين قولها رو به شماداده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
  • امیر ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    شرکت ساب سوئد هم یکی از پیشرفته ترین شرکت ها در زمینه ی ساخت جنگنده، رادار و تجسس و تجهیزات الکتریکی و موشک های هوا به هوا و هوا به سطح هستش اما متاسفانه ما ایرانی ها با کل دنیا قطع رابطه هستیم... اگر می تونستیم با ساب سوئد کار بکنیم واقعا در صنایع نظامی پیشرفت خیلی خوبی می کردیم هم ما هم سوئدی ها
  • ساجد ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ایران موشک ......با برد 10000 کیلومتر داره اما بدلیل مسائل امنیتی رسانه ای نکرده
  • ساجد ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    چین اندازه ما پیشرفته نیست که بخواهیم ازش تکنولوژی وارد کنیم
  • ساجد ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    وایییییییی خارجی ،عشق خارج کشتت نه....!!! خارج کجا میشه؟!!!!!
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ای بابا تو نظر گذاشتن هم یه عده میخوان معلم بازی در بیارن . خوب کنجکاوی کنه به توچه ؟ اگه ... پس .... .
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    میدونین چرا ترکیه تو صنایع نظامی چطور پیشرفت کرد؟؟ چون مطبوعاتشون صنایع نظامی رو به توپ بستن نه اینکه هر چیزی که بدرد بازی هم نمیخوره ساخته شد به به و چه چه را بندازن( البته این زیردریایی چیز خوبیه و اگه اونی که فکر میکونم باشه نردبانی برای پروژه های بعدیه) ما تا یه نفر بگه اینی که ساختین یه جاش کجه میگیم جاسوس و وطن فروشه جای اینکه منطقی قبول کنیم باه این محصول ایراد داره اینجوری ما به هیچ جا نمیرسیم حتما نباید وایسیم تا رهبر بگه تو یه زمینه پیشرفت کنین تا تکون بخوریم باید خودمون شروع به پیشرفت کنیم
  • نصیر ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ماهواره های حرارتی و سار دشمن عملا حتی زیر خاک و داخل کانتینر رو هم می تونه ببینه رادارهای اونها هم عملا هر پرنده ای که پرواز کنه رو در آسمان ایران رصد می کنن چرا ایران مدام اصرار داره با پرواز دادن تامکت ها به غرب نشون بده هنوز اونها عملیاتی هستن... چون غربی ها اونها رو در صفحه رادار می بینن و نسل جدید ماهواره های راداری اونها هم عیضا
  • اعتدال گرا ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    با بمب و موشک و این فشفشه ها چرا نتوانستید چلوی تحریم ها و گستاخی امریکا و غرب رو بگیرید؟؟ حتی جرات نداشتید یک فشنگ به طرف ناو امریکایی وقتی ایران رو تحریم نفتی و بانکی که در اصل اعلام جنگ یک طرفه بود کنید سوسک هایی هستید که فقط جلوی داخلی ها شیر هستید
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    میگم این مشرق نیوز یه پا یه قرص کارکنه ها !!!!!!!
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    اینجا اگر بخوای بخش های نظامی یا هسته ای و..که نماد پیشرفت نظام هست رو نقد کنی کارت ساخته هست......
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    البته در ادامه حرف های آقا سعید این که فقط کافیه به تاریخچه اف35 نظری بیندازید. اف 35 لایتنینگ 1 در اصل جنگنده ای هست که در سال 2001 پروازهای آزمایشیش تمام شده. اف35 معروف همون اف35 لاینتینگ 2 هست که بر اساس لاینتینگ 1 ساخته شده و در سال 2006 اولین پرواز آزمایشی رو کرده و هنوز هم پروازهای آزمایشیش تموم نشده. یعنی اف35 فعلی در اصل یک ارتقا به حساب میاد. ارتقایی که 5 سال به طول کشید و بعد از اون 5 سال 8 ساله که داره پرواز های آزمایشی رو میگذرونه و تا 2 سال دیگه هم حداقل ادامه خواهد داشت. یعنی یک جنگنده روز که حتی نمونه ی ارتقا یافته به حساب میاد تا الان 13 سال طراحی و ساختش طول کشیده و 2 سال دیه هم ادامه خواهد داشت. این نمونه ای از ارباب برخی ها. اما به یاری خدا ما توانمند تر از اینها خواهیم بود
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    در تکمیل گفته های ناشناس اولی. یک بار یکی از فرماندهان بلند پایه ی آمریکایی اشاره کرده بود که ما قبلا از قدرت تصمیم گیری و غافلیری خلبانهای ایرانی میترسیدیم. اما الان به جز این مورد حتی نمیدونیم اونها از چه نوع تجهیزاتی استفاده خواهند کرد و این ترس ما رو بیشتر کرده. البته بعید میدونم آمریکایی ها دست روی دست گذاشته باشند و حتما اونها با توجه به روش های جاسوسی از جمله ماهواره و آواکس و نیروی جاسوس و سایبری و ... اطلاعاتی بسیارگشترده تر از افکار عمومی ایران نسبت به پروژه های نظامی دارند. اما این به معنی این نیست که همه چیز رو میدونند. در اصل بیشتر چیز ها رو خبر ندارند.
  • سعید ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    برادر اینا بخاطر منافعی که تجارت با امریکا براشون داره ایران رو جواب می کنن
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    مثل اینکه می خوای بری جایی که عرب نی انداخته!
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    شما متوجه نیستید عزیز من !! یه مقاله یک ساختار مشخص داره. ۷۵% این مقاله تاریخ هست. اون ۲۵ % ما باقی‌ هم هیچ اطلاعات جدیدی در اختیار مخاطب قرار نمیده
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    رفيق 4 سال گذشته رو ول كن.اون دوران تموم شد . دوران ماكت رو كردن و تبليغات براي مشهوريت تموم شد. دولت تدبير اومده روي كار. بي سر و صدا براي رشد ايران كار انجام ميده نه براي معروفيت و مشهوريت شخص خودش در جهان. نه براي اينكه بگن فلاني معجزه قرن بود!!!!!!
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    مخزن هیدروژن بیرون بدنه است و رو به بیرون منفجر میشه
  • حامد ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    پاسخ به ناشناس 12:02 : گفته های شما صحیح است اما این مطالب فرق میکند با موردی مثل فاتح و امثالهم که یک فرمانده رده بالا وعده رونمایی در تاریخ معین را به مردم میدهد اما باز به تعویق میفتد! درضمن یه فیلم کوتاه و بی کیفیت از رونمایی شفق در نت وجود دارد البته رونمایی از نوع قاهر!
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعا نمیدونی نه واقعا نمیدونی؟!
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    احسنت حرف دل مارو زدی.
  • عمار ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    یه وسیله ای ساخته شده من هم نظر خودمو دادم ونظرم برای خودم محترمه می دونید چرا اسمم عمار است برای این که یک ذره ظرفیت داشته باشید و انتقادی می شود انقدر هوچی گری نکنید پس این گفتمان عماری چه شد کجایند عماریون...
  • حجت ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    حالا روسیه که تحریم شد خیلی با آمریکا وارد جنگ شد که شما توقع آغاز جنگ رو داشتی
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    اقای صداقت کله مقاله داشت همینه می گفت
  • محسن ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ما باید بریم سمت زیر دریایی اتمی با قابلیت شلیک موشک قاره پیما همچنین من یه سوال برام مونده که چرا ما آواکس نداریم یعنی خودمون نمیتونیم بسازیم؟
  • احمد ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    اعتدال گرا 16:01 اگه این کار را می کردیم که کاملاً تحریک آمیزبود!!!، روسیه هم تحریم شد پس باید حمله کنه؟ ظاهراً شما افکار قرن نوزدهمی دارید ، خوبه شما تصمیم گیر این کشورنیستید ،بارها گفته شده که توان نظامی ایران برای بازدارندگی است فهم این موضوع هوش زیادی نمی خواد، ادبیات توهین آمیزت با اعتدال گرایی کاملاً در تضاده عزیزم
  • حقگو ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    مجید جان دلبندم اعلام پیشرفت های نظامی نقش بازدارندگی از آغاز جنگ را دارد .
  • یاسین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    من فقط می خواهم گفته های یکی از ناشناس ها رو تکرار کنم چون خودش کلی حرفه برای مخالف ها : یک بار یکی از فرماندهان بلند پایه ی آمریکایی اشاره کرده بود که ما قبلا از قدرت تصمیم گیری و غافلیری خلبانهای ایرانی میترسیدیم. اما الان به جز این مورد حتی نمیدونیم اونها از چه نوع تجهیزاتی استفاده خواهند کرد و این ترس ما رو بیشتر کرده.
  • رضا ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    بنابی جان فارسی را پاس بدار امثال شما نه امسال شما
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    پرنده ملخی توی ایران ساخته میشه که شما انتظار آواکس داری!! یه ایران 140 وپرنده آبی هم که هر دو ملخی هستن موتور و خیلی قطعات از اوکراین و..وارد میشد
  • اعتدال گرا ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    نه روسیه نه هیچ کشوری تحریم بانک مرکزی و نفتی نشده آخرین کشوری که تحریم بانک مرکزی شد ژاپن بود که 6 ماه بعد علیه امریکا اعلام جنگ کرد
  • حسین ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    دوست عزیز شفق دهه 80 بود و جنگنده قاهر هم ارتقا یافته همونه
  • مسعود ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    اینا رو که می بینم متاسف میشم که هیچ خدمتی به میهنم نکردم.دیگه کاملا مطمئن شدم که کشورم نیازی به امثال ماجوانان نداره.وقتی گزینششون رو برای سازمان های دانش بنیان و پروژه های تحقیقاتی میبینم و اینکه به کمترین چیزی که فکر میشه توانمندی و هوش و ارادت قلبیه و تنها روال گزینش خشک و بر اساس ظواهره افسوسم بیشتر میشه.همیشه این امید رو داشتم که تخصصی داشته باشم وبه هر قیمتی شده حتی به قیمت جانم بتونم به کشورم خدمت بزرگی کنم.اما افسوس میبینم هرچه تلاش میکنم بیشتر رانده میشم و انگار نه انگار فرزند این میهنم.
  • حجت ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    نخیر، فعلا نمی تونیم بسازیم
  • حجت ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    عزیز جان بشکه به زیردریایی نمی بندند که، با کمک مواد و روش های شیمیایی اکسیژن تولید می کنند
  • سعید ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    اولآ پروژه های نسل پنج و پنج و نیم F-35 و F-22 قابل مقایسه با شفق که یک جت نسل نسل چهار اولیه حساب میشه نیست به جز امریکا هیچ کشوری نسل پنج رو تولید انبوه نکرد دوما دلیل اصلی کند پیش رفتن این دو پروژه در امریکا این بود جنگنده های فعلی امریکا در دنیا رقیب چندانی نداشتن و عملا آخرین نسل ایگل برترین جنگنده عملیاتی فعلی جهان هست که عملا نیازهای امریکا رو تامین می کردن و میل چندانی به دادن بودجه برای تولید انبوه سریع اونها در بازه کوتاه مدت نبود این درحالی هست که ایران کاملا برعکس امریکا و حتی رقبای منطقه ای او مثل امارات قطر عربستان ترکیه و اسراییل و پاکستان دچار بحران در نیروی هوایی بود و هست که این رو میشه در طرح هایی مثل عمر انقلابی دادن به جنگنده هایی که نسل آنها تمام شده هم دید
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    زیردریایی های اتمی به علت نیاز به پمپ برای خنک کردن راکتور پر سرصدا هستن
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    نگران نباش رفیق شما اگر واقعا همچنین حسی داری شک نکن به هدفت میرسی. گزینش اصلا نمیتونه سد راه شما باشه. فقط باید در رسیدن به هدف مصر باشید.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    توانایی بالای زیر دریاییهای المانی باعث شد تا اسرائیل تعدادی از همین کلاس زیر دریاییها را از المان خریداری کند انشاالله دانشمندان ما بتوانند بهتر از اینها را تولید کنند
  • افشین تهران ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    یه سرچ بکن تا ببینی که شفق بکجا رسیده.نسل 5.5 رو از کجات در اوردی.
  • کامیار ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    راستی از هواپیمای قاءم 313 چه خبر؟ یه خبری یه چیزی مشرق جان
  • افشین تهران ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    خدایی نظرت برای خودت خوبه.عماررررر!!!!!!!!!!!
  • کامیار ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    راستی از هواپیمای قاءم 313 چه خبر؟ یه خبری یه چیزی مشرق جان
  • افشین تهران ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    تسهیلاتی که با کمک غرب ساخته بشه به مفت نمی ارزه.چون اسرارش هم به طرف مقابل منتقل میشه.باید کاملا بومی باشه.
  • افشین تهران ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    همین ترکیه از اف 4 داره هنوز استفاده میکنه اما به ما که میرسه بده.حرف از کدوم پیشرفت میکنی.چرا مرغ کور همسایه غازه.
  • محمد ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ما که خبرنداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس