کد خبر 926545
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
مازنی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر مشکل کشور با بودجه فرهنگی حل می‌شود، حاضریم آن را به بخش‌های دیگر بدهیم به شرط آنکه تا سال ۹۹ مشکل اشتغال را حل کنید.

به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه دفتر پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی در تهران با حضور حجج اسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و محمدحسین مختاری رئیس پژوهشکده عروة الوثقی و دیگر شخصیت‌های، فرهنگی، دینی، سیاسی عصر امروز (دوشنبه ۱۷ دی ماه) برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

مجلس ۱,۲۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه را بررسی نمی‌کند

مرکز بررسی‌های استراتژیک آشنا چقدر بودجه می‌گیرد؟

لزوم تبیین گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی در داخل و خارج ایران

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خارج از کشور خلاهای زیادی درباره دیپلماسی فرهنگی انقلاب، مبانی انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) وجود دارد، گفت: در این زمینه دشمن هم فعال بوده است، البته این مسأاله هم در داخل کشور هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت چهل سال به یک گفتمان مشترک درباره انقلاب اسلامی دست نیافته‌ایم، افزود: در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله تئاتر، سینما، هنر و دیگر ارکان فرهنگی، تبیین گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی صورت نگرفته است. هر چند دلسوزان انقلاب در این رابطه کارهای زیادی انجام داده‌اند، اما ناکامی‌های فراوانی وجود دارد.

خواص جامعه درباره گفتمان انقلاب اسلامی توجیه نیستند

حجت‌الاسلام مازنی بیان داشت: این ناکامی‌ها مربوط به نسل جوان و حتی نسل جنگ دیده و عوام جامعه نیست، بلکه حتی در خواص جامعه هم درباره گفتمان و فرهنگ انقلاب اسلامی توجیه نیستند. در چنین روزی در ۱۷ دی ماه که سالروز کشف حجاب توسط رضاخان است، زنان ما با ایستادگی در این رابطه، شکست مفتضاحانه‌ای بر آنان رقم زدند.

وی ادامه داد: زنان ما در جریان انقلاب اسلامی از قیام سال ۵۶ در مشهد و ۱۹ دی ماه در قم گرفته در برابر بی‌تفاوتی نظام حاکم آن روزگار نسبت به ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب موضع شجاعانه گرفتند.

لزوم دست یافتن به یک زبان مشترک در حوزه فرهنگ

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حتی خلاهای قانونی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: در کمیسیون فرهنگی مجلس با تمام توان در پی تحقق اوامر حضرت آقا در باب فرهنگ انقلاب اسلامی هستیم. البته این بدان معنا نیست که با قانون گفتمان انقلاب را ترویج کنیم. بلکه باید در سطح جامعه به یک زبان مشترک دست یابیم.

وی با اشاره به سخنان یکی از مسئولان اجرایی در منطقه آزاد که خواستار بی‌حجابی زنان آن منطقه در برابر توریست‌ها شده بود، افزود: من در آنجا گفتم این طرز فکر، انحراف است، در سال هزاران نفر گردشگر به ایران می‌آیند تا از نزدیک در جریان زندگی مردم، نوع تعاملات، آداب و رسوم، حجاب، عشایر، روحانیون قرار گیرند. این موضوعات برای آن‌ها جذابیت دارد و باید از این طریق گفتمان فرهنگی انقلاب را نشر داد.

تنها ۰/۶ درصد از بودجه کل کشور به فرهنگ اختصاص دارد

حجت‌الاسلام مازنی با اشاره به آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بودجه فرهنگی سازمان‌های فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما، حوزه‌های علمیه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و غیره تنها ۶ دهم درصد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی ۹۹/۴ درصد کل بودجه به موارد دیگر نظیر کارهای عمرانی، اقتصادی، معیشتی و غیره اختصاص یافته است.

درک مشترکی از حوزه فرهنگ نداریم

وی ادامه داد: متأسفانه درک مشترکی از حوزه فرهنگ نداریم. اگر گروهی نسبت به بودجه‌های حوزه‌های علمیه انتقادی صورت گیرد، خوشحال می‌شوند و از سویی دیگر اگر گروهی هم نسبت به بودجه موسیقی و تئاتر انتقادی شود، خوشحال می‌شوند که از نتیجه آن خانه هنر بر سر ما تخریب می‌شود.

اگر جامعة المصطفی نبود داعش به پشت خانه‌ها می‌رسید

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: عده‌ای شیاد با روش‌های عوامانه یک عدد و رقمی از این اعتبارات فرهنگی را در برخی استان‌ها مطرح می‌کنند و طوری در جامعه جا می‌اندازند که اگر آسیب اجتماعی، این همه مشکلات و بدبختی وجود دارد، به خاطر اختصاص بودجه به نهادهای فرهنگی است.

وی افزود: در حالی که اگر جامعة المصطفی (ص) العالمیه، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی دینی نباشد، داعش تربیت می‌شود، داعشی که تا پشت در خانه‌ها و از جمله مجلس آمد. جامعة المصطفی طبق وظیفه ذاتی خودش به ترویج معارف اهل بیت (ع) با جذب طلبه از سراسر دنیا می‌پردازد تا جلوی تفکرات افراطی را بگیرد.

بی‌توجهی به فرهنگ مشکل اصلی کشور است

حجت‌الاسلام مازنی با انتقاد از نحوه عملکرد و نگاه دولت به حوزه فرهنگ گفت: آقای دولت، آقای مجلس بفرمایید اگر مشکل کشور با بودجه فرهنگی حل می‌شود، حاضریم آن را به بخش‌های دیگر بدهیم به شرط آنکه در بودجه سال ۹۹ بفرمایید توانسته‌اید مشکل اشتغال را حل کنید. آنها مسائل اصلی را رها کرده‌اند و به مسائل فرعی چسبیده‌اند. در حالی که بی‌توجهی به فرهنگ مشکل اصلی کشور است. فرهنگ درست شود، سایر مشکلات هم حل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس