صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷دی

ارگان رسانه‌ای دولت، برجام را، ضامن امنیت ایران و فراهم کننده فرصت برای مبارزه با تروریسم در منطقه نامیده است.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نابودی داعش، دستاورد برجام بود!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «برگ‌های بازی ایران» نوشت: «برجام به‌عنوان دستاورد مهم دولت روحانی که همواره از آن به‌عنوان ضامن امنیت ایران، منطقه و بین‌الملل یاد می‌شود، فراهم‌کننده فرصتی بود تا ایران از موقعیت حساس خود با هدف کاستن از بحران‌های درهم تنیده منطقه و در رأس آن مبارزه با گروه‌های تروریستی بهره گیرد. جمهوری اسلامی با طراحی یک سیاست مثبت و مؤثر در مبارزه با تروریسم، افراطی گری و ایجاد صلح و امنیت در منطقه کوشید مانع از عمیق‌تر شدن دامنه خشونت‌های تروریستی و سرایت آن به کشورهای دیگر شود».

ارگان رسانه‌ای دولت، برجام را ضامن امنیت ایران و فراهم کننده فرصت برای مبارزه با تروریسم در منطقه نامیده است. قرار بود با اجرای برجام تمامی تحریم‌ها در روز اجرا- دی ۹۴- یکباره لغو شده و تمامی مردم گشایش اقتصادی حاصل از برجام را لمس کنند. اما اکنون که این اتفاق رخ نداده است و برجام با معضل بزرگی تحت عنوان «بی دستاوردی» مواجه است، برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب دست به کار شده و برای این توافق خسارت بار، دستاورد می‌سازند!

در روزهای گذشته، روزنامه همشهری در مطلبی نوشته بود: «برجام ضمن تغییر تصویر و وجهه کشور در عرصه بین‌الملل، با غیرامنیتی کردن ایران سبب شد تا ایران…در جهت مدیریت بحران‌های منطقه‌ای مطابق با منافع و امنیت ملی کشور اقدام کند که آثار مثبت به رسمیت شناخته شدن نقش ایران در ثبات منطقه در پرونده‌های باز منطقه‌ای از جمله سوریه، عراق، یمن و افغانستان بخوبی قابل مشاهده است».

روزنامه آرمان نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان «برجام و پیروزی بر داعش» نوشته بود: «پیروزی بر داعش در بخش مهمی حاصل گشایش‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از برجام بوده است. اگر برجام نبود، داعش بود».

روزنامه قانون نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان «الگوی ماندگار و مشکل‌گشای برجام» نوشته بود: «تیم مذاکره‌کننده ظریف در ابتدای دولت یازدهم با مخابره پیامی جدید به دنیا، موجبات تغییر سیاست دیپلماتیک روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا و…را فراهم آورد. این رویکرد جدید، ضمن خروج دولت از انزوای دیپلماتیک، شرایط ایران در دفاع از ملت مظلوم سوریه و عراق و حمایت از جبهه مقاومت را به‌شکل چشمگیری بهبود بخشید و همه معادلات دولت اوباما را در منطقه به‌نفع ایران تغییر داد».

لازم به ذکر است که در اواخر آبان ۹۶، با مقاومت و مجاهدت‌های شبانه‌روزی و نثار خونهای هزاران شهید مدافع حرم از ایران و حزب‌الله لبنان و فاطمیون افغانستان و حیدریون و حشدالشعبی عراق و زینبیون پاکستان، «وعده صادق» نابودی شجره خبیثه داعش محقق شد و فرزندان مقاومت به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی و پس از ۷ سال، در نبرد دشوار و پیچیده‌ای پیروز شدند که هنری کیسینجر و موشه یعلون (وزیر جنگ اسرائیل) آن را جنگ جهانی سوم خوانده بودند.

** محمد هاشمی: اگر امام (ره) امروز زنده بودند، روش و منش آیت الله هاشمی را قبول داشتند!

«محمد هاشمی» در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی در پاسخ به این سؤال که «موضوعی که اکنون بعنوان سؤال افکار عمومی است این است که اگر امام در قید حیات بودند، روایت آقای هاشمی از حکومت را قبول داشتند یا برخی روایت‌های دیگر را؟» گفت: «من معتقدم امام روایت آقای هاشمی را از حکومت انجام می‌دادند، دلیل من هم این است که امام فرمودند "هاشمی زنده است: چون نهضت زنده است" یعنی آقای هاشمی را مترادف با نهضت می‌دانستند. رفتار آقای هاشمی و یا ایده آقای هاشمی در واقع همان ایده نهضت است. بنابر این اگر امروز هم امام زنده بودند شیوه و روش و منش آقای هاشمی را، قرائت آقای هاشمی را که قرائت خودشان هم بود قبول داشتند».

هاشمی در ادامه گفت: «آقای هاشمی و ایده‌هایش را خیلی نزدیک به نهج‌البلاغه می‌بینم».

درخصوص اظهارات «محمد هاشمی» گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آن می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و ممتاز جمهوری اسلامی مسئله ساده زیستی مسئولان آن و پرهیز از اشراف منشی بوده است؛ اما متاسفانه این ویژگی با پایان دوران جنگ و استقرار دولت سازندگی مورد تضعیف برخی دیدگاه‌های اشرافی منشانه قرار گرفت. این رویکرد اشتباه بیش از هرکس متوجه مسئولین و خواص شد و برخی از مسئولین مسابقه تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی را آغاز کردند. در چنین فضایی بود که ماشین‌های لوکس زیر پای مسئولان قرار گرفت و سکونت در خانه‌های مجلل شمال شهر برای مسئولان رفته‌رفته عادی شد و گروهی از عناصر سابقاً انقلابی چرب و شیرین دنیا به‌شدت زیر زبانشان مزه کرد

در دهه ۷۰ یک جریان سیاسی خاص تلاش کرد تا ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی را مادام العمر کند و هر مخالفت با وی را مخالفت با مقدسات جلوه دهد!

نوع تعامل و ارتباط مرحوم هاشمی رفسنجانی با مجرمان و متهمان فتنه ۸۸ و نیز حمایت وی از آنان علامت سؤال بزرگی در ذهن دوستداران انقلاب و رهبری ایجاد کرده بود. چرا که ادعای نزدیکی و متابعت از رهبری از سوی وی و اتخاذ رویه‌ای خلاف آن تعارض و تناقض بزرگی بر سر وزن کشی رفتار هاشمی پدید آورده بود.

نقل قول‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) مبنی بر موافقت با حذف شعار مرگ بر آمریکا، واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت.

امام خمینی در پیامی که به منشور روحانیت مشهور است، در ۱۳ اسفند سال ۱۳۶۷ می‌فرمایند: «ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‌ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‌ایم، ما شعار "مرگ بر امریکا" را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانهٔ فساد و جاسوسی امریکا تماشا کرده‌ایم، ما همهٔ شعارهایمان را با عمل محک زده‌ایم... انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همهٔ کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همهٔ اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید!».

** شرق: ایران محتمل‌ترین گزینه برای جنگ در سال ۲۰۱۹ است!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «مأموریت‌های جدید برای تقابل با ایران» به قلم «علی خرم» دیپلمات پیشین و از حامیان برجام نوشت: «اگر به اتحاد نامیمون آمریکا، اسرائیل و عربستان، برزیل تازه‌وارد را هم اضافه کنیم، مشاهده می‌شود ائتلاف دشمنان ایران و راست‌های افراطی جهان چگونه در حال تقویت است که هشداری جدی است. آنچه بر نگرانی‌ها می‌افزاید، هشدارهای برخی سیاست‌مداران و اندیشمندان آمریکایی از تحولات درون سیستم سیاسی آن کشور در راستای برنامه‌ریزی به منظور برافراشتن جنگی احتمالی در سال ۲۰۱۹ در منطقه است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دونالد ترامپ نیازمند یک دستاورد یا پیروزی در صحنه سیاست خارجی آمریکا برای عرضه در مقابل رقیب جمهوری‌خواه و در مقابل رقیب دموکرات در سال ۲۰۲۰ است. تلاش ترامپ و تیم تندرو او تابه‌حال در این عرصه، قرین موفقیت نبوده و در هیچ موردی پیروزی قابل عرضه‌ای کسب نکرده است؛ بنابراین چشمان ترامپ و اطرافیانش به موضوع ایران دوخته شده که به‌عنوان آخرین بهانه، از آن سوءاستفاده شود. ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و نویسنده کتاب «جهان در اغتشاش»، در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی هشدار داد با وجود خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و پیروزی بر داعش، خاورمیانه هنوز خطرناک‌ترین نقطه اشتعال در جهان به شمار می‌رود و ادامه داد: «ایران محتمل‌ترین گزینه برای جنگ عمده جدید در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود… اگر قرار باشد روی این شرط ببندم که در سال ۲۰۱۹ در کجا احتمال وقوع جنگ جدید و جدی در جهان وجود دارد، این مکان نه کره‌شمالی است و نه دریای جنوبی چین. شما هرگز نمی‌دانید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اوکراین چه خواهد کرد؛ ولی من روی ایران شرط می‌بندم؛ چون یا اسرائیل با ایران رودررو می‌شود یا سعودی‌ها شاید به امید تغییر اوضاع، کاری انجام دهند… ما، سعودی‌ها را به دیده یک شریک مهم و ضروری در مقابله با ایران می‌بینیم یا برعکس ایرانی‌ها به خاطر فشار بی‌امانی که از محل تحریم‌ها احساس می‌کنند، در نهایت کاری انجام خواهند داد و درگیری آغاز می‌شود».

شرق در پایان نوشت: «این جملات آن‌قدر روشن و گویا هستند که نیاز به تحلیل و تفسیر ندارد. همه ارکان کشور باید در اندیشه و تدبیر برای عبور از این شرایط باشند».

در حال حاضر، سیطره داعش در منطقه به پایان رسیده است. در روزهای گذشته ترامپ با سفر دزدانه به عراق به شکست در منطقه اذعان و تصریح کرد که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم ولی باید محرمانه و چراغ خاموش به بغداد بیاییم. در حال حاضر حزب الله لبنان و حشد الشعبی عراق قدرتمندتر از گذشته شده و انصارالله یمن نیز محاسبات عربستان را به هم ریخته است. آل سعود همچنان درگیر پس لرزه‌های رسوایی قتل خاشقجی است. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه در ۲ روز به فضاحت کشیئده شد. دستور ترامپ برای خروج کامل از سوریه نیز نشانه استیصال آمریکا در منطقه است.

سیلی سخت ایران به آمریکا و شرکای اروپایی و برخی حکام مرتجع در منطقه، گویا گوش برخی در ایران را نیز به درد آورده است.

یک جریان سیاسی خاص در پی آن است تا با بحرانی جلوه دادن شرایط اقتصادی ایران و هراس افکنی از سایه جنگ، برای اجرای برجام های بعدی، مقدمه چینی کند.

این طیف همان جریانی است که پیش از این مدعی بود که برجام، سایه جنگ را از کشور دور کرد.

** نگاه دولت به تولید، سودجویانه است

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی با عنوان «تولید، چند قدم به عقب» به قلم «فریال مستوفی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نوشت: «حداقل تمهیدات برای تولید تنها مطالبه این بخش از دولت است. بارها از مشکلات و گرفتاری‌های بخش‌های تولید گفته شده اما دولت هیچ توجهی به آن نکرده است. حالا دولت کمر همت بسته و با پرداخت وام‌هایی با سودهای کلان می‌خواهد تولید را توسعه دهد. فشار بازپرداخت این تسهیلات دیگر جانی بر تن خسته تولید باقی نگذاشته است. تولیدکننده می‌خواهد تولید کند و اقتصاد را رونق بخشد اما نگاه کوتاه و سودجویانه دولت به این بخش این عزم را تنها با عقبگرد تولید مواجه کرده است.»

چندی پیش «محمدرضا مرتضوی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفته بود که دولت تولید را رها کرده و مدام حرف از بسته حمایتی می زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    2 28
    شکست داعش نتیجه سیاست خارجی ظریف بود
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      17 5
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • SE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      9 2
      کته با ماست بخورید تا بتونید خودتون رو جمع وجور کنید که حذیان نگوئید
    • سید IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      5 1
      ابوبرجام(ظریف)
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      7 1
      توووووههههم زدی
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      5 1
      شکست داعش نتیجه مقاومت در منطقه بود و تشدید تحریمهای ظالمانه نتیجه سازش با استکبار و برجام بود.
    • DE ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      5 1
      باورکنید سال اخر این دولت که شد همشون الفرار به سمت امریکا کانادا انگلیس همین برجام کشک کی....
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    24 2
    هدف برجام، اقتصادی نبود بلکه تست میزان چسبندگی بتن بود
  • عباس IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    12 0
    واعدو ما ستطعتم من قوه الگوی اخراج وشکست هر دشمنی میشود از جمله واعش نه روحیه سازشکارانه و مرعوب
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    4 0
    ممنون
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      1 2
      شما هرگز نمی‌دانید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اوکراین چه خواهد کرد؛ ولی من روی ایران شرط می‌بندم؛ چون یا اسرائیل با ایران رودررو می‌شود یا سعودی‌ها
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    2 6
    ایران محتمل‌ترین گزینه برای جنگ عمده جدید در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود… اگر قرار باشد روی این شرط ببندم که در سال ۲۰۱۹ در کجا احتمال وقوع جنگ جدید و جدی در جهان وجود دارد، این مکان نه کره‌شمالی است و نه دریای جنوبی چین
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      1 0
      زیر رادیکال بمون تا به موقع بیاریمت بیرون . تو که اینقدر با هوشی و غیب گو برو بلیط بخت آزمایی بخر میلیونر شی علاف.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    12 1
    شکست داعش حاصر رشادتهای سربازان گمنام حضرت روح اله و سیدعلی بود که با گذشتن از زن وبچه و همه تعلقات دنیا به عشق شهادت در این عرصه پانهاده اند. همان بسیجیانی که از دورترین نقاط کشور افغانستان وپاکستان وکشمیر به همراه شیرمردان ایران طعم پیروزی را به جهان اسلام چشانده اند
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    7 1
    اگر امام زنده بود خود مستقیم وارد میشد وقتی میدید اینهمه فساد بین مسئولین راه افتاده دو تا التیماتوم سومین بار خودش وارد و به کمک مردم نسخه فاسدین رو میپیچید و به مصلحت و...کاری نداشت عدالت رو پیاده میکرد
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      4 1
      اگر امام خمینی زنده بود تو دهنی محکمی بر دهان کدخدا و کدخداپرستان می زد.
  • محسن IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    4 0
    هر شخص راما باید در پیروی از خطوط وارمانهای امام بسنجیم نه اینکه برای دیگران فضیلت تراشی بکنیم بگیم امام اگه بودخط ومش فلانی را قبول میکرد امام راهش مشخص است یادگاری گزاشت نه نام ولایت فقیه و سفارش نمود پشتی بانش باشید تا مملکت آسیب نبیند تمام دیگه نمی خواد نیت خوانی بکنید
  • ناشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    0 0
    مگرامام(ره) اشراف واشراف زدگی قبو ل داشتند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس