کد خبر 926249
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
شاه مالزی

پانزدهمین شاه مالزی در حالی از مقام خود کناره گیری کرد که تازه در سال ۲۰۱۶ بر تخت نشسته بود.

به گزارش مشرق، کناره‌گیری شاه مالزی از مقام خود به چند هفته حدس و گمان در این زمینه پایان داد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «سلطان محمد پنجم» شاه ۴۹ ساله مالزی در حالی از مقام خود کناره‌گیری کرد که شایعات ی در خصوص ازدواجش با یک زن روس در گوشه و کنار این کشور شنیده می‌شد. رسانه‌های روسی و بریتانیایی عکس‌هایی از این عروسی منتشر کرده‌اند، اما نه دولت و نه کاخ سلطنتی این ازدواج را تأیید نکرده‌اند.

پادشاه مالزی از دو ماه پیش به مرخصی درمانی رفته و از آن زمان در محافل عمومی حضور نیافته است.

با وجود انتشار شایعاتی در مورد احتمال کناره‌گیری پادشاه، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی روز جمعه گفت که از چنین مسئله‌ای بی‌اطلاع است.

طی یک سیستم منحصر به فرد پادشاهی، از زمان استقلال مالزی از بریتانیا در سال ۱۹۵۷، طبق قانون هر شاه ۵ سال حکومت می‌کند و سپس قدرت را به یکی دیگر از اعضای خاندان سلطنتی تحویل می‌دهد. سلطان محمد پنجم، پانزدهمین شاه مالزی بود و در سال ۲۰۱۶ به این سمت رسید.

نظام حکومتی مالزی پادشاهی مشروطه است، پادشاه نقشی عمدتاً نمادین دارد و عمده اختیارات به پارلمان و نخست‌وزیر واگذار شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 0
    بر اساس قانون اساسی مالزی، پادشاه مالزی به مدت 5 سال با رای پادشاهان ایالت های مالزی انتخاب می شود. مالزی دارای 13 ایالت است که 9 تای آنها پادشاه دارند. و این 9 پادشاه هر 5 سال یک نفر را به عنوان پادشاه و یک نفر را به جایگزین انتخاب می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس