کد خبر 925650
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
«اس. پی. وی» را برای فروش نفت در برابر خرید غذا قبول نداریم

عضو کمیته هسته‌ای مجلس گفت: اگر قرار است کانال مالی ایران - اروپا موسوم به «اس. پی. وی» ما را به «فروش نفت در برابر خرید غذا» بکشاند ما این مسئله را قبول نداریم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور گفت: اگر قرار است کانال مالی ایران - اروپا موسوم به «اس. پی. وی» ما را به «فروش نفت در برابر خرید غذا» بکشاند ما این مسئله را قبول نداریم.

 


وی با بیان اینکه برای اجرای «اس. پی. وی»، سه سطح قائل هستیم، گفت: اروپا باید در همه ابعاد اقتصادی و بر اساس برجام به تعهدات خود عمل کند که این مسئله شامل همه تکنولوژی‌ها و هواپیما می‌شود.

 


رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین در سطح دیگری از این موضوع باید گفت که اروپا با آمریکا در یک طرف ایستاده‌اند و تعهداتی دارند بنابراین وقتی آمریکا از برجام خارج شد اروپا یا می‌تواند تعهدات خود را انجام دهد و یا نمی‌تواند.

 

بیشتر بخوانید:
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ارتباط با همه دنیا، از جمله مهمترین تعهدات برجامی اروپاست گفت: «اس. پی. وی» باید کانال ارتباط مالی ما با همه دنیا باشد نه فقط اروپا و برجام این را می‌گوید، لذا ما هم این موضوع را مطالبه می‌کنیم واگر غیر از این باشد اروپا به تعهدات خود عمل نکرده است.
بهرام قاسمی روز دوشنبه - ۱۰‌ ی - در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره آثار اجرای «کانال مالی اروپا - ایران» موسوم به « اس.پی.وی» در اقتصاد ایران در شرایط تحریم ایران، گفت: اگر این سازوکار علی‌رغم فشارهای سنگین آمریکا و برخی ناتوانی‌های اروپا، اجرایی شود به نفع همگان در جامعه جهانی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: قطعاً این مکانیسم می‌تواند به رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات اقتصادی در شرایط تحریم منجر شود.
قاسمی همچنین در نشست خبری امروز درباره این کانال اظهار داشت: اگر این سازوکار به مرحله اجرا گذاشته شود می‌تواند همه اقلام را دربگیرد و صرفاً برای مبادله نفت و یا دارو و غذا نیست. می‌تواند نقطه اتکا بین ایران و دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

 

پیشتر مرتضی صفاری‌نطنزی، با اشاره به سرنوشت اجرای ساز و کار «اس پی وی» گفت: اروپایی‌ها این اراده را دارند که ساز و کار «اس پی وی» را به جریان بیندازند و از منظر سیاسی هم این موضوع را مرتب تکرار می‌کنند اما از سوی دیگر آمریکایی‌ها حرکت‌شان را مختل کرده‌اند.
وی تأکید کرد: حتی در راستای اجرای «اس پی وی» کشورهایی نظیر اتریش و لوکزامبورگ آمده بودند تا این ساز و کار را در کشور خود عملیاتی کنند، اما آمریکایی‌ها آن‌ها را تهدید کردند.

 

رئیس «کمیته سیاست خارجی» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها بر روی سایر پیشنهادات در جهت اجرای ساز و کار کانال مالی «اس پی وی» کار می‌کنند، گفت: حتی در این راستا پیشنهاد جدیدی مطرح شده که ساز و کار «اس پی وی» در درون سیستم قضایی یکی از کشورهای اروپایی مستقر شود تا از این طریق از سنگ اندازی آمریکا مصون بمانند. البته علمی شدن و نشدن این پیشنهاد هنوز مشخص نیست.
صفاری نطنزی با بیان اینکه بالاخره ما باید راه خود را پیدا کرده و در آن مسیر حرکت کنیم تاکید کرد: ما نباید زندگی روزمره مردم را متکی به اینگونه مباحث کنیم و بالاخره باید راه خود را برویم لذا اگر اروپایی‌ها موفق به اجرای ساز و کار اجرای «اس پی وی» شدند که این مسئله خوب است در غیر این صورت ما نباید از این مساله بیش از اندازه لطمه ببینیم.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    همینم بهمون نمیدن گشنه میمونیما، قبول کنید بره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس