کانال مالی اروپا - ایران می‌تواند به رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات اقتصاد منجر شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره آثار اجرای «کانال مالی اروپا - ایران» موسوم به «اس.پی.وی» در اقتصاد ایران در شرایط تحریم، گفت: قطعا این مکانیسم می‌تواند به رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات اقتصادی کمک کند.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی در امروز در نشست خبری و در پاسخ به سوال میزان درباره آثار اجرای «کانال مالی اروپا - ایران» موسوم به «اس.پی.وی» در اقتصاد ایران در شرایط تحریم  گفت: اگر این سازوکار علی‌رغم فشارهای سنگین آمریکا و برخی ناتوانی‌های اروپا، اجرایی شود به نفع همگان در جامعه جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: قطعاً این مکانیسم می‌تواند به رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات اقتصادی در شرایط تحریم منجر شود.
بیشتر بخوانید:
قاسمی همچنین در نشست خبری امروز درباره این کانال اظهار داشت: اگر این سازوکار به مرحله اجرا گذاشته شود می‌تواند همه اقلام را دربگیرد و صرفاً برای مبادله نفت و یا دارو و غذا نیست. می‌تواند نقطه اتکا بین ایران و دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
پیشتر مرتضی صفاری‌نطنزی با اشاره به سرنوشت اجرای ساز و کار «اس پی وی» گفت: اروپایی‌ها این اراده را دارند که ساز و کار «اس پی وی» را به جریان بیندازند و از منظر سیاسی هم این موضوع را مرتب تکرار می‌کنند اما از سوی دیگر آمریکایی‌ها حرکت‌شان را مختل کرده‌اند.
وی تأکید کرد: حتی در راستای اجرای «اس پی وی» کشورهایی نظیر اتریش و لوکزامبورگ آمده بودند تا این ساز و کار را در کشور خود عملیاتی کنند، اما آمریکایی‌ها آن‌ها را تهدید کردند.
رئیس «کمیته سیاست خارجی» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها بر روی سایر پیشنهادات در جهت اجرای ساز و کار کانال مالی «اس پی وی» کار می‌کنند، گفت: حتی در این راستا پیشنهاد جدیدی مطرح شده که ساز و کار «اس پی وی» در درون سیستم قضائی یکی از کشورهای اروپایی مستقر شود تا از این طریق از سنگ اندازی آمریکا مصون بمانند. البته علمی شدن و نشدن این پیشنهاد هنوز مشخص نیست.
صفاری نطنزی با بیان اینکه بالاخره ما باید راه خود را پیدا کرده و در آن مسیر حرکت کنیم تاکید کرد: ما نباید زندگی روزمره مردم را متکی به اینگونه مباحث کنیم و بالاخره باید راه خود را برویم لذا اگر اروپایی‌ها موفق به اجرای ساز و کار اجرای «اس پی وی» شدند که این مسئله خوب است در غیر این صورت ما نباید از این مساله بیش از اندازه لطمه ببینیم.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمـّ؁د IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 1
    ۱- spv اگر نفت و موارد دیگه رو در بر بگیره به معنای اوون هست که اروپایی ها بخاطر برجام و ایران مستقیم خودشون رو با آمریکا درگیر کردن. مطلقا اروپایی ها همچین کاری رو نمی کنن ٢- spv فقط موارد بشر دوستانه رو پوشش خواهد داد، اونم در سطحی که آمریکا به اروپا اجازه بده، ولاغیر!
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    آقای قاسمی برجام مرد....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس