کد خبر 923298
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
محمد زهرایی

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: دومین جشنواره ملی جهادگران بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود، تاکنون ۱۰ هزار و ۹۹۰ گروه جهادی در کشور تشکیل شده است.

به گزارش مشرق، محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی امروز در جمع خبرنگاران گفت: بسیج سازندگی بر اساس حرکت‌های جهادی دانشجویان از سال ۷۹ آغاز به کار کرد و جوهره حرکت آن بر مبنای حرکت جهادگران و مدیریت جهادی است و خود مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین پشتیبان جهادگران به شمار می‌رود.‌

‌وی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۹۹ گروه جهادی تشکیل شده که از اقشار مختلف مردم که در گرو انقلاب اسلامی دارند، در گروه‌های مختلف جهادی حضور دارند.‌

‌زهرایی اضافه کرد: در حال حاضر بسیج اقشار متشکل از ۲۲ قشر از گروه‌های مختلف جامعه و مردم انقلابی تشکیل شده است و طی دو دهه فعالیت جهادگران گروه‌های مختلف جامعه به صورت داوطلبانه در گروه‌های جهادی حاضر می‌شوند.

‌رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۲ مهرماه سال جاری در ورزشگاه آزادی گفت: ما به جهادگران و جوانان بسیجی امید داریم و اینها مژده آینده کشور به شمار می‌روند و فصل جدید انقلاب در ۴۰ ساله دوم با ظرفیت جوانان جهادگر آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات پزشکی توسط بسیج پزشکان به صورت رایگان و داوطلبانه انجام می‌شود و همچنین آیا اثر هنری که گروه‌های هنری بسیجی در قالب گروه‌های سرود، شعر و یا تئاتر ارائه می‌کنند مگر ارزش آن کمتر از خدمات مهندسان بسیج کشاورزی است و به طور کلی خدمات اقشار مختلف مردم در گروه‌های جهادی و به صورت بسیجی دارای ارزش است چون این حرکت‌ها داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مادی صورت می‌گیرد.

زهرایی افزود: در حال حاضر طبق گفته دکتر جهانسوز رئیس بسیج مهندسان کشاورزی ۴۰۰۰ متخصص کشاورزی آماده ارائه خدمات به روستائیان در کشور وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در مورد اینکه برخی می‌گویند هزینه انجام کار توسط گروه‌های جهادی اگر توسط خود نیروهای روستایی انجام شود، ارزان‌تر خواهد بود گفت: هدف ما فقط ایجاد بنا نیست که مثلاً یک خانه عالم و یا یک مدرسه و یا غسالخانه در روستا درست کنیم، بلکه هدف اصلی انسان‌سازی است و کسانی که به صورت داوطلبانه در اردوهای جهادی و برای رضایت خدا و خلق خدا کار می‌کنند، در مرحله اول خودسازی کنند و آماده خدمت به جامعه اسلامی شوند.

وی ادامه داد: نظام اسلامی باید مدیری در تراز انقلاب اسلامی داشته باشد که کف آن داشتن تفکر جهادی است. مگر می‌شود مدیران نظام اسلامی از مردم فاصله بگیرند.‌

به گفته زهرایی یکی از مأموریت‌های جهادگران این است که صدای مردم را و مشکلات واقعی آنها را به گوش مسئولان برسانند و بسیار اتفاق می‌افتد که به واسطه حضور جهادگران در یک نقطه محروم، مسئولان کشور هم در آنجا حاضر شده و خدماتی ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: از ابتدای تشکیل بسیج سازندگی تاکنون ۲۲ نفر از جوانان مخلص در گروه‌های جهادی در راه خدمت به خلق خدا و جلب رضای خدا جان خود را از دست داده‌اند اما هنوز این جهادگران به عنوان شهید خدمت به حساب نیامده‌اند و ما انتظار داریم مسئولان کشور کاری کنند که جوانی که بدون چشم‌داشت و برای جلب رضای خدا به مردم مناطق محروم خدمت می‌کند، اگر دچار حادثه‌ای شد، به عنوان شهید خدمت محسوب شود.

وی افزود: ما هر ماه به دیدار خانواده یکی از این جهادگران جان باخته می‌رویم.‌

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه جشنواره بسیج سازندگی تا ۳۰ دی‌ماه مهلت دریافت آثار جهادگران را در نظر گرفته است، گفت: ۹ کارگروه از خود جهادگران و پیشکسوتان این عرصه تشکیل شده که آثار آنها را داوری می‌کنند و در جشنواره جهاد بسیج سازندگی در بهمن‌ماه معرفی می‌شود.‌

زهرایی همچنین به رویکرد بسیج سازندگی در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری خیلی بر آن تأکید دارند، از اولویت‌های اردوهای جهادی به شمار می‌رود که در این زمینه طرح محله‌های کرامت در نظر گرفته شده که ۴۵۹ محله آسیب‌دیده در کشور شناسایی شده که دغدغه جهادگران این است که به میان مردم این محلات بروند و به آسیب‌دیدگان اجتماعی خدمات رایگان ارائه کنند.‌

وی افزود: جهادگران داوطلب با حضور در اردوهای جهادی معمولاً با کارهای تبلیغی و ترویجی خود ۵۰ درصد منابع مالی اجرای این طرح‌های جهادی را از گروه‌های نیکوکار و خیران جذب می‌کنند و فقط ۲۰ درصد منابع انجام کار در اردوهای جهادی توسط بسیج سازندگی تأمین می‌شود و بقیه آن به وسیله خیران و آورده خود جهادگران از جمله نیروی رایگان کار و حتی کمک‌های مالی و خدماتی تأمین می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: اردوهای جهادی برای یک جوان انقلابی و جهادگر فرصت بسیار مغتنمی است که در یک مانور عملی و رزمایش واقعی برای انقلاب اسلامی کادرسازی می‌شود و این افراد با مشکلات مناطق محروم به صورت عملی و واقعی آشنا می‌شوند.

زهرایی یکی دیگر از مشکلات جهادگران را عدم معرفی به مردم ذکر کرد و گفت: مثلاً حدود ۵۰ درصد جامعه هدف برای اردوهای جهادی و نیز جهادگران در این اردوها از خواهران هستند و نقش بسیج جامعه زنان با محوریت مسائل زنان دیده نشده و به جامعه معرفی نشده است. همچنین بسیاری از خدمات گروه‌های جهادی به صورت شایسته به جامعه معرفی نشده است.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های بسیج سازندگی را محتواسازی و تخصصی کردن کار دانست و گفت: با استانداردسازی کار و خدمات جهادی بر تراز انقلاب اسلامی باید محتوای مناسب ارائه کنیم و شبکه‌سازی در دستور بسیج سازندگی قرار دارد که فراهم کردن زیرساخت از وظایف ماست و مأموریت‌های مختلف در این زیرساخت‌ها توسط جهادگران انجام می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی همچنین اولویت کارهای جهادی را محرومیت‌زدایی جهادگران با رویکرد آب شرب و کشاورزی در روستاها دانست و گفت: در سال آینده پروژه‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی با رویکرد آب اجرا می‌شوند.‌

زهرایی همچنین گفت: ۹ عرصه از کارهای جهادی و ۹ کارگروه تشکیل شده و دبیرخانه دائمی جشنواره ملی جهادگران تشکیل شده است و ۵ قشر ویژه هم معرفی می‌شوند.‌

وی همچنین با معرفی مسئولان کارگروه‌ها گفت: آقای خان‌محمدی دبیر کارگروه عمرانی، میرچی به نمایندگی از ایزدخواه دبیرخانه اقتصادی، مقتدی دبیرخانه سلامت، مسکنی دبیرخانه اجتماعی، احمدی دبیرخانه رسانه، شکرایی دبیرخانه فرهنگی، آزادی دبیرخانه فرهنگ و ادب و کمرروستا دبیرخانه راهبردی که این گروه‌ها ۷ قشر جهادی به شمار می‌روند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    هر کدوم یک ساعت کار مفید کنن کشور درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس