شهادت - لاله

در محله‌ای که نوه شهید آیت‌الله مطهری، معاونت عمرانی را برعهده‌دارد جای بسی تعجب است که جمع‌آوری عکس شهدا از روی دیوارهای محله به بهانه زیباسازی اتفاق افتاده!

به گزارش مشرق، تقدیم ۴۰۰۰ شهید به انقلاب، افتخار یکی از محله‌های تهران است. محله‌ای که از نظر وسعت کوچک‌ترین منطقه شهرداری است اما بیشترین تعداد شهدا را نسبت به دیگر مناطق و حتی شهرهای جنگ زده دارد. منطقه 17 تهران که دارالشهدای تهران نامیده شده است.

تا همین چند ماه پیش عکس شهدا زینت بخش میدان اصلی و معروف منطقه یعنی میدان ابوذر و خیابان‌های اطرافش بود اما با تصمیمات جدید شهرداری، عکس‌های شهدا از خیابان‌ها و میادین محله جمع‌آوری شد و به جای آنها گلدان‌های دیواری نصب شده است!

بیشتر بخوانیم:

قاب عکس شهیدِ ترور در دست «حاج حسین» بود که ترور شد + عکس

در محله‌ای که نوه شهید آیت‌الله مطهری، معاونت عمرانی را برعهده‌دارد و خود از خانواده محترم شهداست و درک بهتری از مقام شهید و شهادت دارد جای بسی تعجب است که جمع‌آوری عکس شهدا از روی دیوارهای محله به بهانه زیباسازی اتفاق افتاده!

در محله‌ای که هنوز مادرانی چشم به راه پیکر فرزندان جاویدالاثر خود هستند و هنگام گذر از کوی و خیابان با دیدن عکس فرزند خود خشنود می‌شدند و می‌فهمیدند که هنوز هستند کسانی که رشادت‌های فرزندان آنها را برای این مرزو بوم فراموش نکرده‌اند، حالا دیگر جای این تصاویر را خالی می‌بینند.

زمانی که عکس شهدا روی دیوار خیابان‌ها نصب بود مادران و پدران شهدا با دیدن عکس فرزندشان توقف می‌کردند، نگاهی به چهره معصوم فرزندشان می‌انداختند و با دست، غبار روی عکس را کنار می‌زدند و در دل و یا با صدای بلند، قربان صدقه آنها می‌رفتند. اما حالا که یک به یک از تعداد این پدران و مادران کاسته می‌شود و یا در اثر کهولت، خانه نشین می‌شوند هستند فرزندان و همسرانی که روی دیوارهای خیابان به دنبال عکس شهید خود می‌گردند.

به همین دلایل این کار زیبنده شهرداری منطقه 17 تهران که بزرگ‌ترین افتخارش چهارهزار شهیدی ست که خانواده‌های این محله تقدیم وطن کرده‌اند نیست که عکس‌های شهدا را جمع‌آوری کنند. زیباترش این بود که لابلای گلدان‌هایی که به دیوار زدند و برنامه تلویزیونی را برای نصب این گلدان‌ها خبر کردند عکس شهدا را هم نصب می‌کردند. مگر زیباتر از این شهدا که افتخار منطقه هفده تهران و همه ملت ایران هستند هم داریم؟ مگر این‌ها لاله‌های گلگون کفن نبودند؟ مگر همین محله نبود که در خیابان‌هایش مدام تشییع شهدا برگزار می‌شد؟ چشمان منتظر و غم‌بار مادران شهدا را چه می‌کنند؟ همان جایی که عکس فرزندانشان نصب بود روزگاری محل تحصیل و بازی و رفت و آمد آنها بود؛ کسی چه می‌داند که هر پدر و مادر شهید چقدر با دیدن عکس فرزندش دلش آرام می‌شد. همان مادری که هنوز لباس فرزند شهیدش را روی چوب رخت، آویزان می‌کند و می‌گوید پسر من همیشه زنده است. همان مادری که عصرها صندلی را جلوی خانه می‌گذارد و به انتهای خیابان چشم می‌دوزد و بعد از سال‌ها هنوز هم منتظر است تا پسرش را با ساک دستی خاکی رنگش ببیند که به سوی خانه می‌آید.

چراغ امید را در دل چه کسانی خاموش کردید؟ جمع‌آوری عکس شهدا از میدان بزرگ محله، زیباسازی حساب می‌شود؟
امیدواریم که روزی نرسد که مقام شهید برای مسئولان، نا زیبایی به نظر رسد!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 0
    پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    5 1
    عزیز من! چرا می خواید بعضی از مردم رو دق بدید؟ اینا مشغول زندگی روزمره هستند و مسئولین هم که برخیشون مشغول ارتزاق انشاالله حلال!!!! دیدن عکس این شهدا می تونه آرامش روحی اینها رو به هم بزنه. بذارید راحت باشن.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    ناسپاسی تا کجا ؟!
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 0
    سطح فکر بعضیها رو میشه توی عملکردشون مشاهده کرد
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    1 0
    وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند (۱۶۹) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾ به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‏شوند (۱۷۰) سوره آل عمران . / خدا می فرماید مرده مپندارید ، اما عملکرد بعضیها ...
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    0 0
    *- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها و خدا لعنت کند مردمی را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائی که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود *- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ و خدا لعنت کند مردمی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنانکه تهیه اسباب کردند برای کشندگان شما تا آنها توانستند با شما بجنگند *- بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم بیزاری جویم بسوی خدا و بسوی شما از ایشان و از پیروان و دنبال روندگانشان و دوستانشان *- یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ای اباعبداللّه من تسلیمم و در صلحم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با هر کس که با شما در
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    كاش ايشان را منطقه ديگري ميگماردند!!!منطقه ١٧ با تقديم ٤٠٠٠ شهيد حتي بيشتر تز يك استان شهيد داده !شايد نوه شهيد مطهري از اينكه در خيابانهاي اين منطقه قدم ميزده و تعداد بي شماري نام و عكس شهيد ميديده دپرس ميشده !ايشان بايد در محل زندگي خود كار كند نه در جنوب دود گرفته و خفه تهران !!!!
  • حقیقت IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    مطالب رو خوندم دلم شکست .واین شعر تو ذهنم اومد پسر کو ندارد نشان ازپدر تو بیگانه خوانش .نخوانش پسر
  • حقیقت IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    مطالب رو خوندم دلم شکست .واین شعر تو ذهنم اومد پسر کو ندارد نشان ازپدر تو بیگانه خوانش .نخوانش پسر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس