روحانی در مجلس

شاید بد نباشد در اقدامی قاطع و سریع، کسانی که اولویت کشور را در این شرایط حساس تشخیص نمی‌دهند، از شورای عالی امنیت ملی حذف شوند تا با چنان تفکری، حداقل دسترسی به اطلاعات امنیتی و دفاعی نداشته باشند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، «نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند ... این راه در ایران باز شده و مدیران و دلسوزان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»

شاید این جملات تا چند روز قبل، صرفا یک سخنرانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و حامی و مشاور بزرگ رییس جمهور فعلی به حساب می آمد اما مشاهده جزییاتی مهم از لایحه بودجه ۹۸ که روز ۳ شنبه ۴ دی به مجلس ارائه شد، نشان می دهد این سخنان، تبدیل به یک نقشه راه، وصیت شفاهی یا چیزی شبیه به آن، آنهم با ضمانت اجرای بالا تبدیل شده است.

بررسی اجمالی بخش دفاعی لایحه بودجه ۹۸، نشان می‌ دهد در این پیشنهاد مهم، اتفاق قابل تاملی در حوزه تخصیص بودجه دفاعی رخ داده. بهتر است که در ابتدا یادآوری شود بودجه دفاعی (غیر از ردیف تقویت بنیه دفاعی) عمدتا متشکل از بودجه‌ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح است.

بیشتر بخوانید:

بودجه دفاعی سال ۹۸ نصف شد +جدول

متن کامل لایحه بودجه ۹۸ منتشر شد + جزئیات

به طور کلی، اتفاق تلخ آنجاست که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، بودجه مصوب دفاعی کشور (عمدتا در اختیار وزارت دفاع منظور است) که در سال گذشته، ۶۸،۵۹۱،۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال (۶ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان) بوده، به مبلغ ۳۵،۹۷۱،۷۰۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرده و این بدان معنا است که در این دولت پیشنهاد داده که بودجه این بخش در سال ۹۸، حدود ۵۰ درصد کاهش یابد.

در عین حال، این ارقام نیز قابل توجه است که بودجه ارتش در سال جاری ۱۱ هزار میلیارد تومان و در بودجه سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان، بودجه سپاه پاسداران در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان، بودجه ستادکل نیروهای مسلح در سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و در سال آینده ۴۶۲ میلیارد تومان، بودجه قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء در سال جاری ۲۵۹ میلیارد تومان و در سال آینده ۳۳۵ میلیارد تومان، بودجه سازمان بسیج در سال جاری ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال آینده در همین حدود و اما بودجه وزارت دفاع با کاهش حدودا ۵۰ درصدی از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال آینده تبدیل شده است؛ البته در مرحله فعلی یعنی تقدیم پیشنهاد دولت.

مقایسه بودجه ایران، همسایگان و جهان چه می گوید؟

بررسی بودجه های سال جاری و سال آینده میلادی برخی از کشورهای همسایه و جهان و مقایسه آن با وضعیت بودجه ارائه شده توسط دولت، علامت سوال بزرگی را در ذهن هر مخاطبی ایجاد می کند که این کاهش بر اساس چه معیار، منطق و بررسی نظامی و امنیتی انجام شده و چگونه ممکن است در چنین شرایطی که منطقه آبستن تهدیدات و رخدادهای مختلفی است، مسئولان ارشد اجرایی دست به چنین قلع و قمعی بزنند!؟ در ادامه به بودجه برخی از این کشورها اشاره خواهیم کرد.

اعراب همسایه و ترکیه در مسیر هزینه های سنگین نظامی

در کشورهای اطراف ایران، ابتدا به بودجه نظامی عربستان سعودی اشاره خواهیم کرد. این کشور در سالهای اخیر به شکل دیوانه واری در حال افزایش توان رزمی و خرید تسلیحات از منابع مختلف و در حجمی خیره کننده است. عربستان سعودی در سال  ۲۰۱۸ میلادی چیزی در حدود ۵۶ میلیارد دلار در امور نظامی هزینه کرده که با این بودجه نظامی، بعد از آمریکا و چین و بالاتر از کشورهایی مثل روسیه و هند در رده سومین کشور جهان از نظر هزینه های نظامی قرار دارد.

البته با توجه به کاهش قیمت نفت و هزینه های سرسام آور حمله نظامی به یمن، عربستان سعودی برای سال ۲۰۱۹ میلادی هزینه های جنگی خود را تا حدودی کاهش داده و رقم ۵۱ میلیارد دلار را در نظر دارد که همچنان عددی بزرگ محسوب می شود. به این نکته باید توجه کرد که ظاهرا مسئله جنگ یمن از لحاظ نظامی به نوعی پایان یافته و حالا بخش زیادی از بودجه عربستان برای توسعه و ترمیم توان نظامی آزاد خواهد شد.

در جدول پایین نیز مشاهده می کنید که بر اساس برخی آمارهای موسسات بین المللی، هزینه نظامی و جنگی عربستان برای سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۶۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که دوره اوج جنگ یمن نیز به حساب می آمده است.

۱۵ بودجه دفاعی بالای جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی

در عین حال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، با احتساب بودجه نظامی عربستان سعودی، در مجموع رقم ۱۰۰ میلیارد دلار را برای توان نظامی خود خرج خواهند کرد. بودجه نظامی کشور ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ۶۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیر برابر با ۱۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بوده است.

کشور عراق با توجه به نبرد بر علیه گروه تروریستی داعش، هزینه های زیادی را برای بخش دفاعی خود انجام داده و در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی این عدد در حدود ۱۹ میلیارد دلار بوده و عراق را تبدیل در میان یکی از ۱۵ کشور پرهزینه در زمینه مسائل نظامی قرار داده است.

سامورایی ها خشمگین می شوند

اما کشور ژاپن که در همان سخنرانی معروف هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از معیارها و نمونه های آزادسازی بودجه نظامی و نداشتن ارتش معرفی شده بود، در یکی از تهاجمی ترین برنامه های مدرن سازی برای نیروهای مسلح خود، یک بودجه ۵ ساله به ارزش ۲۴۳ میلیارد دلار را در نظر گرفته که ارزش حدودی برای هر سال به رقمی نزدیک به ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می رسد.

خرید سیستم های بدون سرنشین، جنگنده های اف ۳۵، ارتقاء ناوهای بالگرد بر برای حمل جنگنده های عمود پرواز و خرید زیردریایی از جمله اولویت های آینده دفاعی ژاپن است. ذکر این نکته نیز مهم است که کشور ژاپن دارای قرارداد دفاعی با آمریکا بوده و علاوه بر حضور پایگاه های نظامی آمریکا در این کشور، چتر حمایتی ایالات متحده نیز بر سر ژاپن قرار دارد.

ژرمن ها به دنبال توسعه دفاعی

مثال دیگر ارائه دهنده نسخه ضرورت کاهش بودجه نظامی، آلمان بود که بررسی گزارشات و اسناد نشان می دهد علی رغم قرار گرفتن این کشور در منطقه اروپا و با وجود روابط خوب آلمان و روسیه، باز هم به دلیل تحولات شرق اوکراین و فشارهای آمریکا به اعضای ناتو، آلمان برنامه بسیار سنگین افزایش بودجه دفاعی را در نظر گرفته است. بودجه دفاعی آلمان برای سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۳۸.۵ میلیارد یورو بوده است و این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی به عدد ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو خواهد رسید.

حضور در شورای عالی امنیت ملی و این همه بی توجهی!؟

یکی از موارد مهمی که لازم است بار دیگر به آن توجه شود، ماجرای اطلاع مسئولان مهم اجرایی از ضرورت های توجه به امور نظامی است که حتی اگر سوابق بالاترین مقام فعلی قوه مجریه در این خصوص را نیز نادیده بگیریم، به یک دستور مهم قانون اساسی می رسیم که بیان داشته "به‌ منظور تأمین‌ منافع ملی‌ و پاسداری‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ و تمامیت‌ ارضی‌ و حاکمیت‌ ملی‌"، شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ به‌ ریاست‌ رئیس‌ جمهور، با وظایف‌ زیر تشکیل‌ می‌ گردد: تعیین‌ سیاستهای‌ دفاعی‌ – امنیتی‌ کشور در محدوده‌ سیاستهای‌ کلی‌ تعیین‌ شده‌ از طرف‌ مقام‌ رهبری، هماهنگ‌ نمودن‌ فعالیت‌ های‌ سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ در ارتباط با تدابیر کلی‌ دفاعی‌ – امنیتی، بهره‌ گیری‌ از امکانات‌ مادی‌ و معنوی‌ کشور برای‌ مقابله‌ با تهدیدهای‌ داخلی‌ و خارجی‌.

اما اعضاء شورا نیز عبارتند از: رؤسای‌ قوای‌ سه‌ گانه، رئیس‌ ستاد فرماندهی‌ کل‌ نیروهای‌ مسلح، مسئول‌ امور برنامه‌ و بودجه‌، دو نماینده‌ به‌ انتخاب‌ مقام‌ رهبری‌ و ... یعنی مسئول امور برنامه و بودجه کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی و رسمی شورای عالی امنیت ملی توسط قانون اساسی انتخاب شده و از زیر و بم اتفاقات امنیتی و دفاعی کشور مطلع است و خواهد شد. پس چگونه می تواند در این زمینه، بی توجه به اتفاقات و رخدادهای دیروز، امروز و فردا، دست به چنین اقدامی بزند؟

البته ممکن است محمدباقر نوبخت که دیگر سخنگوی دولت نیست، این اقدام را به مسئولان بالاتر از خود یا وزارت دفاع منتسب کند که در این صورت نیز، شنیدن استدلال های آنها (که معمولا از مواجه با کارشناسان پرهیز و و اهمه دارند) جالب خواهد بود چراکه در تضاد کامل با تاکیدات فرماندهان ارشد و مسئولان اجرایی نیروهای مسلح است.

پس شاید بد نباشد در اقدامی قاطع و سریع، حضور آنهایی که اولویت کشور را در این شرایط حساس تشخیص نمی دهند، از شورای عالی حذف شود تا حداقل احساس شود، آن مسئول و مجموعه زیر دستش، اطلاعی از واقعیت ها و اولویت ها ندارند و با چنان تفکری، حداقل دسترسی به اطلاعات امنیتی و دفاعی نداشته باشند.

تذکر مهم مجلس که نادیده گرفته شد

همین چند روز پیش بود که حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه ای گفت که «در حالی که دولت لایحه بودجه را نهایی کرد، اخبار خوبی از بودجه دفاعی سال آینده به ما نرسیده است. آن هم در شرایطی که ما امسال سعی کردیم در کمیسیون امنیت ملی به پیشواز بودجه برویم.»

با این کد، برخی دیگر از نمایندگان به تشریح اتفاق رخ داده پرداختند و به عنوان مثال، بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بودجه دفاعی را برای سال ۹۸ کاهش داده و توجیهش این است که ارتش و سپاه می‌توانند بودجه خود را از محل صندوق توسعه ملی تأمین کنند!

چنین توجیهی از سوی دولت، یعنی آنکه بار روانی، تبلیغاتی و اجرایی این موضوع روی دوش سایر قوا و نهادهای حاکمیتی قرار بگیرد و طبیعتا، این نهادها تلویحا به دست کردن در جیب آیندگان و قلک ملت برای امور نظامی متهم خواهند شد ...

شاید همزمانی این خبر در روزهای اخیر که سرپرست نهاد ریاست جمهوری در نامه‌ای مراتب تشکر رییس جمهور به جهت صرفه‌جویی‌های بعمل آمده در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به وزیر دفاع ابلاغ کرد، را بتوان به عنوان مکمل اتفاقات بالا در نظر گرفت تا مشخص شود قرار نیست در دولت، هیچکس بابت کاهش بودجه وزارت دفاع از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرزنش شود؛ بلکه تشویق و تقدیر نیز در راه است؛ درست مثل همان وصیتی که پس از حدود ۲ سال، ناگهان به اجرا گذاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    هاشمی زنده است تا نظام زنده است
    • ایرانی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      می خواهند امنیت کشور را هم به روز اقتصاد بیاندازند.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      ترامپ هم زنده است !همه شیاطین هم زنده هستند!
    • محسن121 IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      62 8
      دارم یاد کارهای گورباچف می افنم
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      59 20
      اکبررفسنجانی توی : استخر- سونا - جکوزی(کاخ فرح پهلوی) مرد و تمام شد .
  • علی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    71 15
    آیا دولت اینقدر به امنیت کشور بی تفاوت است .اگربودجه دفاعی نبود چطور دانشمندان دردانش دفاعی پیروز می شدند.وزیر دفاع باید دراین مورد مسولین راآگاه نمایند.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      20 44
      ساده نباشید . هیچ جای دنیا ارقام واقعی بودجه های نظامی منتشر نمیشه . کاهش ظاهری بودجه نظامی جدی نگیرید بودجه مخفی زیاد دارن .
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      21 6
      در همه جای دنیا بودجه نظامی کشورها مشخص است و در خاورمیانه بودجه نظامی در حال افزایش است
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    65 17
    آخه عقل هم خوب چیزیه توی این اوضاع کاهش میدن بودجه رو این بود تدبیر این بود دولت عقلاء؟ عقلا خخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      28 10
      عاقل ؟! آزموده رو نمیآزماید.نیروهای مسلح ما در شرایطی که بنی صدر اجازه دادن ژسه وسلاح به انهارا نمیداد ،دشمن رو به خاک سیاه نشاندند.حالا...............
    • على IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      1 4
      اىن کار خىانت به نظام است کشور ما در جرىره نا ارامى قرار دارد و ما درمحاصره ترورسىتها هستىم و چهل سال است که با ابرقدرتى مثل امرىکا درگىر هستىم اتفاقا باىد بودجه نظامى را افزاىش داد واز زحمتکشان نىروهاى امنىتى تشکر کرو
  • US ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    18 47
    بودجه سپاه افزایش یافته کار درستی هست شرایط کشور بحرانی هستش و ارگان هایی که بازده مناسبی ندارند نباید بودجه کلان بهش تعلق بگیره
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      43 16
      افزایش بودجه سپاه با در نظر گرفتن تورم وحشتناک فعلی اصلا کافی نیست.مال ارتش هم همینطور .
  • اصلاح طلب IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    40 سال لحظه شماری می کردم تا سه چیز رو ببینم اول برجام و سر خم کردن جمهوری اسلامی پر مدعا جلوی امریکا و اسراییل دوم نابودی صنایع نظامی ایران و ادعای قدرت منطقه ای و سومی که هنوز محقق نشده اینکه مدیران مشرق رو در میدان انقلاب به دار آویخته شده ببینم
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      43 11
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      24 6
      خدا شفات بده
    • ج د ا IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      35 9
      این آرزوها را 100 سال دیگر هم صبر کنی نمیبینی و به گور میبری مزدور کثیف وطن فروش / میری کنار همون پهلوی گور بگور شده / کورش آسوده بخواب که احمق هایی مثل این افساد طلب بیدارند که البته خودشون رو به خواب زدند /
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      21 9
      بی پدر و مادری
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      15 11
      ای وطن فروش پست فطرت
    • US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      7 1
      خفه شو منافق وطن فروش
    • ایران قوی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      چهل ساله هر روز داری آتیش میگیری چهل ساله هر روز داری آب رو می‌ریزی اونجات که میسوزه تا آخر عمرت همین کار رو انجام بده
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    54 12
    خدا میدونه این بودجه رو نوبخت بی کفایت نوشته
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      9 22
      شاید آمریکا فریب بخوره و گزینه نظامی کنسل کنه
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    39 6
    امان از کوتاه بینی -- در تمام دنیا حرکت صنایع دفاعی باعث سرریز علوم به بخش های دیگه می شود --- کاهش بوجه وزارت دفاع یعنی کاهش بوجه تحقیقات
  • US ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 11
    3 تا صفر زیادی گذاشتید
  • احمد IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    41 16
    به قول فلانی دوره جنگ و موشک تموم شده، اقتصاد کشور رو باید درست کرد اونم با پراید و پژو و مکدونالد و خام فروشی هر جه بیشتر نفت. باید مدیریت خارجی لیبرال بیاریم برای کشت گوجه و ساخت هتل. کنسرت از موشک مهمتره. این مدیریت پیر فشل کارگزارانی، اصلاحاتچی و اعتدالی چرا نمیره بمیره، خیال همه رو راحت کنه؟!
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    33 3
    من واقعا نمی فهم !! ما الان در استانه پایان عمر خدمتی جنگنده ها و بالگرد ها و ... هستیم و با این کار جنگنده کوثر و بالگرد هما و صبا و تانک کرار و ناو ها و ... یعنی پر ?! آقایان انگار حالیشون نیست یک دهه دیگه با این روند از افغانستان هم ضعیف تر می شویم .
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    14 24
    مشرق جان تو که بودجه نظامی کشورها را لیست کرده ای بودجه عمرانی خدماتی ورزشی فرهنگی و ... همون کشورها رو هم منتشر کن تا مردم مقایسه کنند اگر عربستان صد و سی میلیارد دلار پول تسلبحات میده همون قدر هم خرج بخش های دیگه میکنه
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      17 11
      عرستان اگه همونقدر پول داشت که خرج بخشهای دیگه بکنه ،شاهزاده ها روش شکنجه نمیکرد ازشون پول بگیره !
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      7 2
      خوب گفته اید ثروتمندان نجومی را مثل عربستان سرکیسه کنندها
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    23 3
    برای آگاهی : چین اعلام کرد ۲۰ میلیارد دلار برای موتور جنگنده جی ۲۰ که کپی موتور ای ال۳۱ روسی است با نام دبیلیو اس ۱۵ هزینه کرده است ---- حالا ما می خواهیم با این بوجه ها جنگنده سنگین بسازیم
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    10 3
    برای آگاهی : چین اعلام کرد ۲۰ میلیارد دلار برای موتور جنگنده جی ۲۰ که کپی موتور ای ال۳۱ روسی است با نام دبیلیو اس ۱۵ هزینه کرده است ---- حالا ما می خواهیم با این بوجه ها جنگنده سنگین بسازیم
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    7 3
    برای آگاهی : چین اعلام کرد ۲۰ میلیارد دلار برای موتور جنگنده جی ۲۰ که کپی موتور ای ال۳۱ روسی است با نام دبیلیو اس ۱۵ هزینه کرده است ---- حالا ما می خواهیم با این بوجه ها جنگنده سنگین بسازیم
  • DK ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 14
    هم از آخور می خورن هم از توبره تازه شاکی هم هستند
  • US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 8
    دزدی آشکار از جیب ملت
  • US ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 5
    بودجه بیشتر شبیه جوک .
  • مهربان IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    28 5
    دولت بی عرضه کنار برود
  • amirza IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 23
    یعنی یه تارنمای نصفه معتبر مثل مشرق به خودش این اجازه رو میده که برای شورای امنیت ملی تعیین تکلیف کنه.معلومه شهر بد جوری شلوغ شده
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    15 6
    یه کلام بگو اون همه مَرد توی وزارت دفاع عرضه نداشتن با مسئولین حرف زنن که اینطوری بودجه دفاعی نوشته نشه
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      19 4
      پنبه عشق به کدخدا توی گوششون فرو رفته ؛صدای شیپور عزرائیل هم رو نمیشنوند چه برسه به صدای مردان رو.
  • مرگ بر مسئول بی لیاقت IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    25 8
    جلوگیری از خیانت و به خطر افتادن امنیت کشور واجب شرعی است.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    27 4
    هسته ای نابود شد... فضایی نابود شد... حالا هم نوبت نابودی موشکیه الا لعنت الله علی الخائنین
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    24 9
    امده بودجه وزارت خارجه را دوبرابر کرده.خدای نکرده برای جواد جون ودار دسته اش کم نیاید
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    25 3
    اینها با آن سخنرانی کذایی در مجلس که ضعیف نشان دادن کشور و چراغ سبز برای آمریکا بود برای سال 98 برنامه دارند . خیانت پشت خیانت . علی لعنت الله
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    23 3
    خودتون رو خسته نکنید.هر عاقلی میدونه که کشور ما در منطقه وجهان ،ضریب بالای امنیتی داره.این پایه قدرت رو هم مثل هسته ای بی سروصدا ودر قالب الفاظ خوش واب رونگ میخواند پودر کنند وبعد بتن ریزی کنند !ماموریت دارند دیگه ! بفهمیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    18 5
    کاهش قدرت نظامی کشور بسیارخطرناک است
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    24 8
    ما انقلابی نبودیم وگرنه اصلاح طلبان خائن بعد از سال 88 حذف شده بودند. تاوان این کار را خواهیم پرداخت
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 10
    من موندم چه جوری بودجه کم شده ولی اینهمه دستاورد عظیم و بنیادین رونمایی میشه؟ از موتور جت گرفته تا اولین جنگنده ایرانی و ناوشکن سهند و ... .شاید هم قبلا بودجه صرفا صرف ماکتسازی میشد!
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      17 5
      چون استفاده بهینه از منابع میشه وخرج حقوق نجومی مدیران چند شغله بازنشسته نمیشه.
  • حسینی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 6
    الآن در محضر الهی پاسخگوست؟!
  • علیرضا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    16 4
    اصلاً قابل قبول نیست، گرچه بودجه سپاه و قرارگاه خاتم اضافه شده(با توجه به کاهش ارزش ریال فرض کنید کم شده) اما بودجه ارتش که حجم تجهیزات و نیروی انسانی بیشتر دارد و وزارت دفاع که عملاً تامین کننده ادوات هست کاهش پیدا کرده، در شرایط فعلی و با توجه به افت ارزش پول ملی حتی اگر اعداد سال قبل هم در نظر گرفته شده بود به نسبت کم بود. منطقی نیست!
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    16 5
    میگن یه قورباغه رو اگه بندازی تو آب داغ سریع می پره بیرون تا نمیره! اما اگه همون قورباغه رو بذاری تو یه قابلمه با آب سرد و بذاری رو اجاق گاز، آروم آروم میپزه و میمیره!! حکایت امروز ماست که آروم آروم داریم می میریم و کسی نیست......
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 3
    این خبر سیگنال خوبی برای اهل دلار و سکه اس
  • محمد IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    30 7
    استخر فرح در انتظارت..............
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      13 5
      ان شا الله
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    13 4
    المامور=معذور !
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    12 6
    شاید دولت می خواد سپاه و ارتش رو مثل پرسپولیس و استقلال خصوصی کنه خخ...
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      8 3
      داره میکنه دیگه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    15 3
    کلا با خائن ها تعارف نکنید
  • مهدی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    12 2
    این خیانت ها رو من که یه جایی تو صنایع نظامی کار می کنم دارم 6 ساله با گوشت و پوستم حس می کنم. مرگ بر خائنین. سال اینده رو هم که دیگه کولاک کرد بی شرف
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 8
    سایت مشرق! پیشنهاد می کنم که وضعیت بودجه کشور را از سال 1392 تا 1397 بررسی کنید. میزان تحقق درآمدها- میزان اختصاص به دستگاه ها- میزان پیش بینی ها... فکر می کنم که کسی مسئولیت بودجه نویسی کشور را دارد در حد و اندازه این کار نیست که بودجه ها این گونه به مشکل برخورد می کند.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    6 4
    مجلس بي.......
  • IL ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    7 22
    برای چی پول ها هدر برود در صنایع بی خاصیت نظامی. به جای این کار ها این پولهای میتونه کلی از فقرا و کودکان کار رو نجات بده
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      10 8
      عزیزجان !!! که زیرپرچم اسراییل برای فقرای ما سینه میزنی !!! داداش گلم !!! برو برای اسراییل کامنت بزار که سی درصد مردمش زیر خط فقرند! در ضمن ما اونقدر پول داریم که برای تحقیقات منشی جهانگیری در همین بودجه ۹۸ پنج میلیارد دلار در نظر گرفتند.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      5 3
      تصحیحی میکنم:عزیزجان !!! که زیرپرچم اسراییل برای فقرای ما سینه میزنی !!! داداش گلم !!! برو برای اسراییل کامنت بزار که سی درصد مردمش زیر خط فقرند! در ضمن ما اونقدر پول داریم که برای تحقیقات منشی جهانگیری در همین بودجه ۹۸ پنج میلیارد تومان در نظر گرفتند.
    • سالار IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      2 5
      تو رفقی قافله ای یا شریک دزد از علامتت معلوم شریک دزد گردنه هستی
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    10 2
    یه مقدار از بودجه جاهای غیر ضروری کم کنند وبه بودجه نظامی و دفاعی تصخیص دهند
  • محمد احمدی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 9
    ذخیره تسلیحات نظامی ایران از سالهای گذشته ذخیره شده و از این لحاظ خیالتان آسوده باشد .
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      2 2
      شما انبار کردین یا اخبارش را از رادیو اسرائیل گرفتید
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 6
    بهترین وموزون ترین بودجه نطامی ودفاعی رو بنظر عربستان دارد-دراوج ثروت ورفاه مردم برای تسلیحات ودفاع هم هزینه میکنه
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      8 3
      تصویر فقرائی که در اشغالدانیهای ریاض دنبال غذا هستند وتوسط خبرنگاران غربی گزارش شده رو سرچ کن . تا حقیقت دستت بیاد.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    5 13
    قویترین،بروزترین وکارمدترین ارتش را ایران قبل ازانقلاب درمنطقه داشته که این اخوندهای حکومتی اعتراض و ایراد میگرفتندوبرای جنگ ایران علیه عراق تمام تسلیحات را حیف ومیل کردند
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      7 3
      اگه ارتش وتسلیحات برای جنگ و ونگهداری از مرزها هزینه نشه ! دقیقا برای چی باید مصرف بشه ؟! دکوراسیون؟! معلومه چقدر روی حساب حرف میزنی!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      0 3
      یعنی چه کار باید می کردیم؟ جلوی ارتش عراق مقاومت نمی کردیم؟ ثانیاً تجهیزات ارتتش در همان اوایل جنگ عمرشان را دادند به شما، البته اسمش را حیف شدن (و صد البته میل شدن) نباید بگذاریم
  • علی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 3
    چه چیز ما جهانی است و قابل مقایسه با دنیاست که این بودجه باشد یا باید بودجه نظامی یا حقوق و دستمزد را اظاف کنیم بودجه محدود است
  • DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    9 11
    چرا دورغ به مردم می گید بودجه وزارت دفاع نصف شده ولی سپاه که اضافه شده رو چرا تیتر نمی زنی ؟
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      11 3
      با در نظر گرفتن میزان تورم ،دولت از بودجه همه نهادهای نظامی کاسته است.در ضمن شیطنت خاصش در کم کردن اندکی از بودجه ارتش واضافه کردن اندکی به بودجه سپاه.......................
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    6 12
    بوجه دفاعی متعادل است
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 3
    آقایان ابوترابی توکلی باهنر را قانع کنید نسبت به روحانی ودولت کوتاه بیاییند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    6 3
    دلیل افزایش بودجه سپاه ساکت کردن منتقدین است ونه بیشتر مگرنه چرا ارتش و....راکمکرد تا اعتراضی بلند نشود
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    5 3
    امنیت و مدیریت این کشور دست امام زمانه اینو چیکار میخواین کنید؟ هیچ با خودتون فکر کردید که با این همه بی نظمی و این همه حجمه چجوری این مملکت هنوز سرپاست زمین نمیخوره که هیچ ما الان بیخ گوش اسرائیلیم
  • معتضد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    10 1
    چرا همگی سر جنگ دارند .مگر نه اینکه خدا باماست؛اعتقادی پوچ است به خود آمد و حرف و عملتان یکی باشد.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 7
    منافق که شاخ و دم نداره...
  • پویا IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    7 6
    مشرق جان عزیزم سیاه نمایی نکن اکثر کارهای دفاعی در سپاه انجام میشه که خدارو شکر امسال افزایش بودجه داشته. انشالله بعد 1400 که اصول گراها امدن سرکار شماها چی دارید برا نوشتن بجای اینکه با حزب بازی مردم سرگرم کنید مشکلات کشور رو حل کنید.روزنامه نگار عادل باعث انعکاس صحیح مزایا و معایب جامعه میشه.
    • حسین IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      2 0
      نگفتی چند میگیری که بری این ور اونور کامنت بذاری!!
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    6 3
    چگونه است که درزمان جنگ ارتش وسپاه وبسیج باید سینه سپر کنند ولی درزمان صلح هیچ کاره باشنددرامریکا بالاترین پروزهای اقتصادی درمراکز نظامی ومحرمانه ساخته وتولید می شود به خاطر همین است که می دانند قدرت نظامی یعنی چه وعلیه ان در کشور ما فشار می اورند.
  • مهندس عمران IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 9
    360 میلیون دلار ارزش کل بودجه نظامی ایران با دلار 10 هزار تومنی هست امروز رو باید در تاریخ جهان ثبت کنن بحرین بودجه نظامیش 5 میلیارد دلار هست
  • مقدم IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 3
    هاشمی رفسنجانی مرد . انقلاب هنوز پایدار است و بکوری چشم دشمننان و بد خواهان پایدار خواهد ماند .
  • سید رضا IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 14
    هاشمی زنده است ؛ تا خط ؛ سازش ، غربزدگی و اشرافی گری زنده است !!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 7
    چرا بودجه دفاعی بر حسب ریال است چون خریدهای نظامی همه به دلار است و باید بودجه ارتش و سپاه سه برابر شود تا این نیروها همان قدرت سابق را داشته باشند تو این مملکت چه خبر است
  • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    9 4
    سلام مشرق جان بنظر میرسد درآمدهای کشور در کل کم شده نفت که ارزان شده و میزان صدور نفت هم یا کم شده و یا کم خواهد شد و مالیات هم که بسیاری از نهادهای قدرتمند اقتصادی معافیت دارند پس ناچار باید هزینه ها کنترل شود و نیروهای مسلح هم از این قاعده استثنا پذیر نیستند
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      2 0
      ولی بودجه وزارت خارجه را دوبرابر میکنید چون ظریف باید بیشتر بگرده
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    20 2
    بودجه کم شده و نباید میشد درست اما مگه سپاه تخم دو زرده میکنه و ارتش و...آدم نیستن که واسه اون زیاد و واسه ارتش و...کمه؟
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 0
    وقتی رفت کتابها می نویسن در مورد اینکه چه بلاهایی که سر ملت ایران نیاوردن
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 1
    اکبررفسنجانی توی : استخر - سونا - جکوزی(کاخ فرح پهلوی) در حین خوشگذرانی مرد و تمام شد.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
      0 0
      بی ادب
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    0 0
    لذا لذت بردیم افرین
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 0
    اون ها مجبورند خرید کنند ولی ما خودمان سلاح می سازیم خوب این خیلی کمتر هزینه می بره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس