جزئیات تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان کمیته امداد/ ایجاد۲۳۰۰ فرصت شغلی در هفت ماه سال جاری

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران با اشاره به جزئیات تسهیلات اعطایی به مددجویان این نهاد در استان تهران، از ایجاد ۲۳۰۰ فرصت شغلی و پرداخت ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات مالی به مددجویان در هفت ماهه امسال خبر داد.

به گزارش مشرق،حسین فتح آبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران با اشاره به برنامه‌های اشتغال زایی کمیته امداد در استان تهران، اظهار داشت: افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند در حوزه اشتغال و خودکفایی بر اساس برنامه ریزی‌ها باید در مدت زمان خاصی به استقلال اقتصادی برسند.

بیشتر بخوانید

کمیته امداد امسال ۲۰۰ هزار وام می دهد

ایجاد ۲۰۵ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد

 وی ادامه داد: بیشتر خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از بُعد اقتصادی دچار مشکل می شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرند. کمیته امداد در تولید فقر هیچ نقشی ندارد بلکه سدی است  که مقابل فقر قرار می‌گیرد. در حوزه  اقتصاد خانواده را تقویت کنیم تا بتواند به حداقل در آمدی که شورای عال اشتغال هر سال تعیین می‌کند برسند و بتواند استقلال اقتصادی خود را به دست آورد.

معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان تهران افزود: در حوزه اشتغال و خودکفایی برنامه خاصی طراحی  شده است و افرادی که تحت حمایت ما قرار می‌گیرند براساس نیازی که در خانواده آنها وجود دارد ابتدا مشاور برای آنها تعریف می‌کنیم. نگاه کمیته امداد فقر محور نبوده بلکه خانواده محور است و خدمات ما  علاوه بر سرپرست خانواده روی اعضای خانواده نیز برنامه ریزی می‌شود.

فتح آبادی بیان داشت: مشاوره در بُعد بالینی، روان شناختی و دیگری مشاوره شغلی است. بر اساس مشاوره روان شناختی وضعیت روحی و روانی خانواده و توانمندی آن مشخص می‌شود و در بحث مشاوره شغلی مهارت خانواده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: پس از انجام مشاوره مشخص می‌شود که وضعیت خانواده‌ها چگونه است؛ برخی به پشتیبانی و حمایت مداوم نیاز دارند مانند پیرمرد و پیرزنها و گروهی دیگر در بحث آموزش ورود می‌کنند. در این بخش آموزش‌ها و حرفه آموزی به این خانواده‌ها  ارائه می‌شود.

*پرداخت ۲ میلیون تومان بابت هزینه آموزش هر مددجو 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران خاطرنشان کرد: ما با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و  آموزشگاه‌های خصوصی قرارداد داریم و برای هر فردی که از آموزش‌ها بخواهد بهره مند شود تا سقف دو میلیون تومان هزینه آموزش را پرداخت می‌کنیم.

*پرداخت دو سال حق بیمه کار فرمایان 

فتح آبادی گفت: بعد از انجام آموزش، بر اساس نوع مهارت کسب شده برای خانواده برنامه ریزی می‌شود و کارشناسان ما از ظرفیت سایر سازمانها، مؤسسات و شرکت‌ها که اعلام نیاز می‌کنند استفاده کرده و نیرو به آنها معرفی می‌کنیم. افراد و مراکزی که از این نیروها استفاده می‌کنند بسته تشویقی برای این کارفرمایان در نظر می‌گیریم؛ به این صورت که تا دو سال حق بیمه کار فرمایی که ۲۳ درصد است و باید پرداخت کنند را به صورت کامل پرداخت می‌کنیم.

* تحصیل ۴ هزار دانشجوی مددجو در استان تهران 

وی تصریح کرد: در کمیته امداد دانشجویانی داریم که فارغ التحصیل شده و دارای تخصص کافی هستند و خیلی از افرادی که به مراکز کار معرفی می‌کنیم  از همین افراد هستند. در استان تهران نزدیک به ۴ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستندکه سعی شده برای آنها دوره‌های آموزشی و مهارتی برگزار شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران یادآور شد: برای دانشجویان برنامه ریزی کرده‌ایم تا از امکانات آموزش ما استفاده کنند و تخصص و تجربه لازم را کسب کرده و وارد بازار کار شوند. چند سالی است که برنامه حرفه آموزی دانش‌آموزان انجام می‌شود و دانش‌آموزان دبیرستانی در تابستان آموزش مهارتی را می‌بینند تا پس از اخذ دیپلم، حرفه‌ای داشته باشند.

* اعطای تسهیلات ۵ تا ۵۰ میلیون تومانی اشتغال

فتح آبادی ابراز داشت: بخشی از افرادی که مشاوره شدند وارد بازار کار می‌شوند و بخش دیگر که آموزش دیده‌اند، کسانی هستند که توانمند بودند اما به دلایلی شکست خورده‌اند و نتوانسته‌اند ادامه کار دهند اما کارآفرین هستند و به این افراد تسهیلات  پرداخت می‌کنیم.

وی بیان داشت: تسهیلات این افراد از ۵ میلیون تومان شروع و تا ۵۰ میلیون تومان به صورت  قرض الحسنه پرداخت می‌کنیم. این افراد توسط کارشناسان ما توجیه فنی و اجرایی می‌شوند تا در نهایت خانواده به خود کفایی برسد. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران تصریح کرد:طرح‌ کارآفرینی که برای این خانوده مشخص شده توسط  کارشناسان فنی،  قبل، حین و بعد از اجرا مورد نظارت قرار می‌گیرد و سه ماه یک بار نظارت و ارزیابی می‌شود؛ ضمن اینکه هر سال دوره‌های پایدار سازی طرح برگزار می‌شود و اگر نیاز باشد آموزشها به این افراد ارائه می‌شود.

فتح آبادی با اشاره به اینکه خدمات، صنایع دستی، دامپروی، کشاورزی و حمل و نقل از جمله رشته‌های در نظر گرفته شده است، افزود: هیچ محدویت شغلی نداریم و تنوع شغلی و رشته‌ های زیادی داریم. ما دنبال ایجاد روزی حلال با توجه به عرف جامعه برای خانواده ها هستیم.

*اعطای ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات مالی به مددجویان در هفت ماه گذشته

وی افزود: در هفت ماه امسال نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات مالی پرداخت کردیم که به بیش از ۱۸۰۰ نفر پرداخت شده و حدود ۲۳۰۰ فرصت شغلی جدید فراهم کردیم. نگاه این بوده است تا از بهترین کارفرمایان برتر بهره گیریم تا در کنار مددجوی ما قرار گیرند و به عنوان «راهبران شغلی» تسهیل گری کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران درباره اینکه «آیا در حوزه اشتغال برای افراد غیر از مددجوی کمیته امداد برنامه ای دارید؟»، اظهار داشت: ما در حوزه اشتغال  سعی می‌کنیم افرادی که از حوزه حمایت به ما ارجاع داده می‌شوند پوشش دهیم؛ البته غیر از افراد تحت پوشش در حوزه  اشتغال سرپرست خانواده‌ای که بیکار باشد، از جایی مستمری دریافت نکند و دارای توانایی و مهارت باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

فتح آبادی متذکر شد: ما از سیستم بانکی  برای چنین افرادی تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصدی با باز پرداخت پنج ساله پرداخت می‌کنیم. اولویت اول برای پرداخت تسهیلات،  افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند؛ بقیه افراد خدمات تک خدمتی و موردی دریافت می‌کنند؛ برای نمونه افرادی که نیازمند  شغل هستند اگر سرپرست خانواده باشند،  زن سرپرست  و پسر در آستانه ازدواج  در اولویت قرار دارند.

* سهم ایجاد ۵ هزار شغل توسط کمیته امداد  در سال‌جاری

وی درباره «سهم کمیته امداد استان تهران در ایجاد اشتغال»، افزود::ما امسال برای استان تهران باید ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و بین نهایت‌های حمایتی ما از همه بالاتر هستیم. اکنون با کاریابی که انجام دادیم نزدیک به ۳ هزار فرصت شغلی محقق شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران  درباره «معرفی مددجویان به دستگاه‌های دولتی برای اشتغال» ، بیان داشت: کمیته امداد سهمیه معرفی نیرو ندارد بلکه ما از ظرفیت برون سازمانی دستگاه‌ها و بخش خصوصی بهره می‌گیریم. امسال در بخش تسهیلات اشتغال روستایی غیر از تسهیلات کلی مربوط به هر اداره، برای روستاها ۷۲ میلیارد تومان بودجه مصوب شده  که مربوط به مشاغل روستایی است.

 فتح آبادی متذکر شد: برای مشاغل روستایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با ۶درصد سود و باز پرداخت ۹ ساله پرداخت می‌شود؛ضمن اینکه با  بانک توسعه تعاون، پست بانک، بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی کار می‌کنیم. 

وی  افزود: ۴۴ اداره کمیته امداد در استان تهران داریم و به آنها برنامه می‌دهیم تا براساس جمعیت مددجویی خود بدانند چه تعداد اشتغال ایجاد کنند. از بخش قرض‌الحسنه صندوق امداد ولایت،  از بند ب تبصره ۱۶ که تسهیلات بانکی است و  تسهیلات اشتغال روستایی که صندوق توسعه ملی به بانک ها  ابلاغ کرده  برای ایجاد اشتغال روستایی استفاده  می‌کنیم. البته  بخش کاریابی ما نیز فعالیت می‌کند و افراد آموزش دیده جذب  بازار کار می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس