شورای شهر تهران

هزینه‌های زندگی در شهر تهران با روی‌ کار آمدن اصلاح‌طلبان در حال افزایش است و این جناح سیاسی نسبت به گران‌تر کردن شهر تهران، تاکید مکرر دارند.

سرویس سیاست مشرق - «کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد.» این موضوعی است که قریب به اتفاق اصلاح طلبان درباره شهر تهران می‌گویند. اصلاح طلبان ۱۵ ماه است که سکان مدیریت تهران را در دست گرفته‌اند اما نه تنها از لحاظ عمرانی و عملی توفیقی در این شهر حاصل نشده بلکه پایتخت دچار حواشی مختلف برای تعیین سه شهردار و حاشیه‌های مکرر اعضای شورای شهر تهران شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا شورای شهر می‌خواهد مردم را عصبانی کند؟ / تأکید رئیس در سایه شورای شهر بر گرفتن مالیات از تهرانی‌ها

شورای شهر تهران به روایت اصلاح‌طلبان: مایه آبروریزی، ناآشنا به امور شهری، پوپولیست و سیاسی‌کار

حالا با وجود کم کاری اصلاح طلبان در مدیریت شهری تهران «گران تر کردن هزینه‌های تهران برای شهروندان» ترجیع بند سخنان بسیاری از اصلاح‌طلبان برای اداره این شهر شده است.

اخیراً هم «محمود یرلوحی» عضو شورای شهر تهران در گفتگویی درباه هزینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران بیان کرد:

«کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد. متأسفانه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد، قیمت واقعی بلیط مترو حدود ۱۰ هزار تومان است.»

اگر میرلوحی را فاکتور بگیریم تا به حال «پیروز حناچی»، «محمد علی نجفی»، «غلامحسین کرباسچی»، «محسن صفایی فراهانی»، «محمدحسن ملک مدنی»، «سیدحسین هاشمی» و … از جریان اصلاح طلبی بیان کرده‌اند که بایستی شهر تهران را گران کرد تا پایتخت را بهتر اداره کرد.

نظریه اصلاح طلبان این است که با گران‌تر کردن هزینه‌های تهران سه اتفاق در این کلان شهر رخ می‌دهد. اول اینکه مهاجرپذیری در شهر تهران کمتر می‌شود و کمتر از شهرستان‌های دیگر به امید کار و درآمد به پایتخت می آیند. در شرایطی که با توجه به اینکه امکانات دیگر از جمله مسائل خدمات پزشکی و ادارات دولتی در تهران قرار دارد این موضوع تا اندازه زیادی رد می‌شود. چراکه مردم مجبور می‌شوند با هزینه بالاتری هم که شده به شهر تهران بیایند. ارتقای هزینه شهر تهران باعث می‌شود که افراد بیشتری برای کسب سود بیشتر مثلاً برای مسافرکشی که حالا با پدیده مسافر کش شهرستانی که هفته به هفته به امید درآمد به تهران می آیند و کار می‌کنند و در همان ماشین شب را به روز می‌رسانند، مواجه هستیم.

در همین رابطه، «سیدحسین هاشمی» استاندار تهران در دولت یازدهم بیان کرد:

«امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»


استدلال دوم اصلاح طلبان این است که تهران خود هزینه‌های خود را تأمین کند که باید این سوال را از اصلاح طلبان پرسید که آیا بالابردن هزینه‌ها سبب اخذ خدمات بیشتر و بهتر از سوی مردم می‌شود یا خیر.

در این زمینه، «محسن صفایی فراهانی» فعال اصلاح طلب بیان می‌کند:

«شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تأمین می‌کنند.»

روزنامه ابتکار درباره همین موضوع از زبان یک کارشناس نوشت: «تهران همین الان هم نسبت به میانگین درآمدها و با توجه به خط فقر تعیین شده، شهر گرانی است. اگر می‌خواهیم خدمات شهری پایتخت را گران‌تر کنیم، باید هم خدمات خوبی به شهروندان بدهیم و هم امکان تأمین درآمدهای‌شان را بیشتر کنیم، اما اگر هدف مسائلی مثل جمعیت و ترافیک و محیط زیست است، تنها راهش تمرکززدایی خواهد بود که به برنامه‌ای بلندمدت و گران نیاز دارد که در سطوح کلان انجام شود و البته فراتر از برنامه‌هایی مثل تغییر پایتخت اداری یا تمرکززدایی اداری است که در دوره دولت‌های نهم و دهم انجام شد. آن وقت شاید کسی تهران را برای زندگی انتخاب کند که واقعاً آن را دوست داشته باشد، در آن آرامش داشته باشد و پرداخت هزینه‌هایش را هم به همین خاطر متقبل شود».

استدلال سومی که از سر اجبار بر شهر تهران از سوی اصلاح طلبان مطرح می‌شود عدم تخصیص منابع مالی به شهر تهران از سوی دولت است. در همین رابطه «محمدعلی نجفی» شهردار اول اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم در سال گذشته بیان داشت:

«از بهمن ماه سال گذشته، به پروژه‌های شهری هیچ منابع مالی تزریق نشده بود و ما به دنبال برطرف کردن مشکلات در این زمینه هستیم.»

بیشتر بخوانید:

جزئیات نامه محسن هاشمی به رهبر انقلاب در خصوص مشکلات تهران

این درحالی است که ۱۲ سال «محمد باقر قالیباف» در تنگنای مالی تهران را اداره و طرح‌های عمرانی فراوانی را راه اندازی کرد. در این زمینه حتی شاهد نوشتن نامه‌ای از سوی «محسن هاشمی» به رهبر معظم انقلاب بودیم که رئیس شورای شهر تهران بخشی از این نامه گفت:

«درخواست من این بود که ۲ میلیارد دلار از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی بگیریم تا کمکی به تهران شود.»

این درحالی است که نجفی وقتی شهرداری تهران را از قالیباف تحویل گرفت بدهکاری دولت به شهرداری را تکذیب کرد.

به هر جهت اصلاح طلبان به طور مداوم از افزایش هزینه‌های شهر تهران صحبت می‌کنند تا در این حوزه، هم کم کاری خود را توجیه کنند و هم منابع مالی بیشتری برای خود به دست بیاورند. فقر نمایی مدیریتی اصلاح طلبان در شهر تهران در حال افزایش است و این جناح سیاسی بارها و بارها نسبت به گران‌تر کردن شهر تهران تاکید دارند تا افکار عمومی را برای این منظور آماده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    32 0
    تهران برای این آقایان که هر کدام حقوق بالای 20 میلیون تومان در ماه دارند ارزان هست، وگرنه برای یک فرد عادی که درآمدش 3 میلیون تومان هست و متوسط کرایه منزل در مناطق از مرکز به بالای تهران 4 میلیون تومان در ماه است شهری به شدت فاجعه گران هست.
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    28 1
    اسهال طلبان اشغال
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    30 2
    اینها نمی دانند اینجا جمهوری اسلامی است و اسلام آمده تا اشرافیت را از بین ببرد!
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    28 1
    سرنوشت فلاکت بار سازندگان این تئوری عبرت آموز است؛ واقعا انسانی به تبهکاری اصلاح طلبان وجود نداره و ان شا الله به زودی کاسه خشم مردم رو سرشون خالی میشه
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    26 1
    گران کردن تهران یعنی افزایش حاشیه نشینی و این یعنی افزایش رفت و آمد از درون شهر به اطراف و این یعنی افزایش ترافیک و آلودگی.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    27 1
    سگ تو روحشون
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    14 0
    مشکل از قانون فاسد شهرداریها است که شهرداری ها به احدی حسای پس نمی دهند و هیچ سیاهه خرجی که نشانه ای از شفافیت و برآورد دقیق میزان هزینه ها و درآمدها است به کسی تحویل نمی دهند. حداکثر فقط می گویند فلان و بهمان طرح را افتتاح کردیم اما نمی گویند دقیقا چقدر هزینه شد و از کدام محل تامین شد؟شوراهای شهر باید منحل شوند و مجددا وزارت کشور به عنوان یک نهاد پاسخگو - حداقل در مقابل مجلس- مسوولیت شهرداریها را به عده بگیرد. بدون هیچ تعرفی فصل 7 قانون اساسی برای شوراها یک فصل زائد است و برای بیشتر شهرداریهای کشور جز نکبت و مصیبت و رسوایی به بار نیاورده است. باید شوراها از قانون اساسی حذف شوند.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    15 0
    نوش جون مردمی که به لیست=نفری دومیلیارد دادن بیان توش تا به مردم ""خدمت ""کنند! ولی در عوض"خدمت ""مردم ،رسیده ومیرسند >حالا کو تا 1400!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    11 11
    چاره دیگری نیست . گند تهران درآمده ! تهران ده میلیون جمعیت داره ، ده میلیون هم در کرج و تمام شهرستانهای اطراف که هرروز صبح میان تهران و شب برمی گردند . یعنی ایران به این پهناوری ۲۰ م آدم فقط در یک نقطه تهران جمع میشن ، ۶۰ م بقیه در بقیه ایران !!! سال به سال هم مهاجرت به تهران سیر صعودی داره . همینطوری پیش بریم ، دو سه سال دیگه ، نصف جمعیت ایران چپیده اند در تهران و حاشیه و اطرافش ! نمیشه که ! گندش داره درمیاد‌ .
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      17 0
      باید تمرکز زدایی کنند گران تر کردن تهران فقط بهانه است برای پول درآوردن ما که می دانیم چه خبره. اگر تهران با گران شدن خالی می شد که الان باید خالی از سکنه بود. حل مشکل تهران به گرانی نیست بلکه باید امکانات سایر استان ها خصوصا اشتغال رو فراهم کنند.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      10 0
      در مدهب لیبرالی تهران که خوبه درخت توی بیابون هم باید بهشون مالیات و منفعت بده والا از بیابون باید بره بیرون . بخند که دنیای لیبرالها تمامیت خواه تر از این حرفاست که نتونه خنده ات رو به گریه تبدیل کنه
  • مسلم IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    14 0
    چون با این مدل ؛ هامنند اکراین : پایتخت در دست طیفی خاص میفته و آماده انقلاب های رنگی و یا قدرت نمایی خیابانی میشود
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    14 0
    خدا لعنت کند کسی که جامعه را به گرانی هدایت می کند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    4 1
    تیم فعلی شورا و شهرداری دنباله رو سیاستهای سوسیالیستی در شهر هستند این سیاستها به سمت اجبار شهروندان برای رفتاری خاص در شهر طراحی شده اند ردپای نگرش سوسیالیستی را از حوزه ترافیک تا یکسان سازی سر در مغازه ها به بهانه زیبا سازی و بسیاری از حوزه ها می بینیم . گران کردن هزینه زندگی برای کوچ دادن مردم از جمله همین رویکردهاست
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    15 0
    باید به این افساد طلبان مغز گنجشکی گفت اولا مشکل تهران از آنجا شروع شد که مسولان غیر مسول شروع به بزک کردن پیر زنی بنام تهران را کردنند بدون توجه به رعایت عدالت اجتماعی , جمع کردن وزارت خانه ها و ادرات و ساختن شهر یا شهرک اداری در حاشیه تهران توزیع خدمات بهداشتی و آموزشی یکسان برای سایر شهر ها و کم کردن جاذبه های کاذب شهری یا حداقل همسو شدن این جاذبه ها با سایر شهر ها ثانیا عدم مدیریت واحد در تصمیم گیری های کلان و دراز مدت و بدور بودن سلایق شخصی و گروهی و باندی منجر به وضع فعلی شده است مهاجرتهای کوتاه مدت مردم به تهران برای چیست؟ نود درصد برای رفع مشکلات زندگی و معیشتی است چرا توزیع عادلانه منابع و ثروت و خدمات صورت نمی گیرد . همین فردی که میگوید مترو قیمتش ارزان است خودش مترو سوار میشود خودش مجبور میشود با آن شرایط دشوار سوار مترو شود ؟ …
  • فرهاد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    12 7
    باشه باید کسانی که به این (...)رای دادن حالا جواب گو باشن که چه خیانتی به کشور وفرزندان خودشون کردن مردمی که با حرف چند تاسلبیرتی که حتی بچشون رومیرن درامریکا به دنیا میارن ازاین بیشتر انتظار داشت
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    11 0
    دولت های خاتمی وروحانی پایه گذار این تفکر بودند واهداف سیاسی را دنبال میکنند.....
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    4 0
    گران کردن تهران ابزاری است برای فشار به مردم و کشاندن آن ها به خیابان ها برای درست کردن فتنه ای جدید در سال ۹۸ که توسط منافقین و نفوذی های داخلی در حال اجرا می باشد.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    نوش جون اونایی که به اینا رای دادن
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    خودشون معلوم نیست از کدوم دهات کوره ای اومدن حالا میخواهن بقیه رو بریزن بیرون
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    مردم نادان به این هارای ندید اینا اگر میخوان تهران خلوت بشه باید امکانات در کشور به عدالت پخش کنن
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    حالا تهران گران است بیایید در شهرستانها زندگی کنید
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    حالا تهران گران است بیایید در شهرستانها زندگی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس