شهر تهران

اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که بایستی برای کم کردن میزان مهاجرت و همچنین آلودگی هوا در تهران هزینه زندگی در پایتخت افزایش بیابد.

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان پارلمان شهری تهران را در دست گرفتند و زین پس این کلانشهر با روش جریان اصلاحات اداره می‌شود اما برنامه اصلی این جناح سیاسی برای پایتخت چیست؟

از لابه‌لای سخنان جدید و قدیم نیروهای این جریان شنیده می‌شود که قرار است یک شوک گرانی به شهر تهران وارد شود و پایتخت نسبت به شهرهای دیگر گرانتر شود و هزینه زندگی در آن بالاتر رود تا بدین ترتیب از میزان مهاجرت به این کلانشهر جلوگیری شود.

استاندار تهران: باید هزینه شهرهای بزرگ را بالا برد

این موضوع را اوائل سال جاری سیدحسین هاشمی استاندار اصلاح‌طلب تهران مطرح کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستانها و سایر استان ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»

صفایی فراهانی:‌ هر کسی در شهر تهران زندگی می کند باید هزینه شهر بزرگ را بپذیرد

استاندار تهران تنها طرفدار این نظریه نبود. در این خصوص محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه کارگزارانی آرمان گفت: هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد.

صفایی فراهانی اظهار داشت: شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تامین می‌کنند.

صفایی فراهانی گفته  فردی که در تهران زندگی می‌کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند، باید دو نوع عوارض به شهرداری بپردازد. بنابراین باید نوع و میزان پرداخت عوارض در شهرهای بزرگ و کوچک تغییر کند.

او تصریح کرد: این مهم سبب می‌شود که جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه گرفته شود، زیرا فرد وقتی می‌بیند برای زندگی در شهرهای بزرگ ناگزیر باید هزینه‌های بسیار بیشتری را متقبل شود.

صفایی فراهانی اظهار داشت: بدیهی است که آن‌ها زندگی در همان شهرهای کوچک را به مهاجرت در شهرهای بزرگ ترجیح دهد. بنابراین معتقدم شورای شهر موفق در کشور، شورایی است که بتواند درآمدهای پایدار را برای شهر ایجاد کند و هزینه‌های اداره شهر را از خود مردم بگیرد.

مرعشی: گران شدن هزینه زندگی در تهران الزامی است

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی که پیشتر یکی از گزینه‌های شهرداری تهران بود و بیان کرد من و نجفی( برگزیده شورای شهر تهران) برنامه مشترکی برای اداره شهر تهران داریم با تاکید بر اینکه زندگی در تهران باید گران شود گفت: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود.»

با این حساب اغلب اصلاح‌طلبان حامی چنین نظریه‌ای برای اداره شهر تهران هستند و باید دید در آینده چه اتفاقی در این راستا رقم می‌خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • حسيني ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    30 5
    حرف بيخود ...مسئولين بايد نماينده مردم باشن نه حريف مردم ..
    • ناشناس ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      25 5
      اصلاح طلب ها از تهران برن شهرستانی که اومدن
  • امیر ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    17 3
    مسکن چهار تا ده درصد افزایش پیدا کرد،بلیط BRT از ۲۰ تومان به ۵۰۰ تومان رسید
    • US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      0 0
      کی از خواب بیدار شدی ببم جان؟!!
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    39 7
    خودشان مگر از دهات نیامد هاند که حالا طلبکار هستند
    • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      28 3
      اینها نمیگویند که از شهرستانها به تهران نیایید! میگویند اگر می آیید با پول زیاد بیایید!!! مسئله پول است نه اصالت!
    • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      8 0
      اصالت به تهرانی بودن نیست اصالت سر سفره پدر و مادر بزرگ شدنه چه تهران و چه خارج تهران
    • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      2 0
      از اول هم باید شیراز یا بندرعباس رو پایتخت می کردیم! حداقل یه جایی رو پایتخت کنیم که از ابتدای تاریخ و تشکیل ایران شهر بوده، والا!
  • افوس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    25 1
    مردم سلام، خرج که از کیسه ی مردم بود/حاتم طایی شدن آسان بود..... وقتی بیت المال رو هورت میکشید بایدم آروغ ارباب رعیتی بزنید، بیچاره مردم که لیست بندی همین مرعشی و کرباسچی رو #تکرار کردند. والسلام
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    22 2
    در زمان خاتمی بی بی سی گفت برای سرنگونی حکومت اسلامی گران کردن تهران است و اقایان ادامه دهنده راه بی بی سی هستند
  • سعید ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    26 0
    واقعا جالبه امثال بنده که بومی تهران هستیم اصالتا باید چوب کسانی که وارد تهران میشن بخوریم به جای این کارها به شهرهای دیگه رسیدگی کنید که پا نشن بیان تهران ، باعث تفرقه نشید با این کارها بنده ۸ سال در کشور ژاپن زندگی کردم توکیو و شهرهای دیگه ژاپن با هم هیچ فرقی نداره از لحاظ امکانات اگه میخواهید مردم به تهران مهاجرت نکنند به شهرهای دیگه هم رسیدگی کنید ایران فقط تهران نیست
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    24 2
    میخوان بچه هاشون بدون مزاحمت پورشه سواری بکنن و پارتی لاکچری برن
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    10 2
    آلودگی هوا، گرانی مسکن، له شدگی در مترو، عدم تسویه در اتوبوس‌های شهری، درازی دم موش ها، سبیل مغازه دارها همش تقصر قالیباف و دولت قبله
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    9 1
    این یعنی گران شدن زمین ملک در تهران وشهرهای بزرگ خدا پدر مادر قالیباف بیامرزد.که با گران کردن عوارض پروانه برای شهر تهران باعث گرانی نشد.
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    2 9
    شوک گرانی قبلا هم بوده انواع اشکالات در تهران قبلا هم بوده،
  • حسین ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    ما که یادمون مونده
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 1
    گران کردن هزینه ها به کاهش جمعیت تهران منجر نخواهد شد بلکه به حاشیه نشینی خواهد انجامید! مسکن مهر هم از ابتدا برای همین منظور ساخته شده و در آینده نزدیک رونف میگیرد! علت هم این است که شهر تهران باید از نظر بار جمعیت ساکن سبک شود تا ثروتمندان راحت تر باشند و در عین حال برای حفظ رونق اقتصادی آن نیاز به جمعیت مصرف کننده است که این وظیفه بر دوش طبقات ضعیفی است که قرار است به حاشیه رانده شوند! بنابراین اتفاقی که محتمل است، گران شدن تهران و گسترده شدن حاشیه نشینی در مسکن مهر است!
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    2 14
    فارغ از موضع گیری های سیاسی(برعکس مشرق) حرفشان حق است زیر ساخت های تهران برای این حجم از جمعیت و خودرو -رو به افزایش- طراحی و ساخته نشده
    • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      8 2
      پس چطور وقتی همین جماعت میگن مسکن مهر باید در بافت فرسوده تهران ساخته میشد نمیگید تهران ظریفیتش تکمیل بوده!
    • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      8 2
      اگر بخواهیم تبعیض و بی عدالتی را رفع کنیم باید تهران را گران کنیم در عوض مناطق محروم را ارزان همین الان برعکسه شما اگه برید مناطق کم جمعیت و محروم قیمت کالاهای اساسی دوبرابر تهران است چرا باید اینجوری باشد درسته تهران مالیات میده ولی مالیات شهرستانها هم کمتر از تهران نیست در ضمن همه امکانات درون تهران است مثلا وقتی یک شهرستانی به مراکز درمانی پایتخت مراجعه می کند که در شهر خودش نیست باید چقدر هزینه کند تا به تهران برسد و آواره و سرگردان باشد آیا وقت آن نرسیده عدالت اجرا شود؟
  • مهدی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    6 0
    اینجاست ک میشه مسوله غیر مردمی رو شناخت با رایه مردم میان بعد برا همون مردم نسخه بدتر از زندگی مینویسن
  • مهدی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 1
    اینجاست ک میشه مسوله غیر مردمی رو شناخت با رایه مردم میان بعد برا همون مردم نسخه بدتر از زندگی مینویسن
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    12 0
    مردم محترم تهران با رای دادن به افراد ببینید چطور خودتان را به چاه انداخته اید. اصلاح طلبانی که می خواهند مردم تهران را به بدترین وضع شکنجه اقتصادی کنند. و این افراد دشمن محسوب می شوند.
  • ناشناس ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    6 2
    در دولت مرحوم رفسنجانی هم از این حرف ها زیاد بود.
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 1
    خیلی از این ها که پست های کلیدی شهر را گرفتند از روستا و شهرستان هستند
  • موسوی ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 0
    راست میگن دیگه باید از تهران برن بیرون بی پولها . این هشدارها واقعیته دو سال پیش هم مشاور رییس جمهور گفت که ۶۰ در صد مردم باید از کشور برن بیرون و ساکن کشورهای دیگه بشن ما گوش ندادیم حالا گرونی و بیکاری تقصیر خودمونه که به حرف های دلسوزانه اصلاح طلبان انقلابی گوش نمی دهیم!!!!!
  • محمدمحمدی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    5 0
    قطعابعدازاجرایی شدن این سیاست کثیف افسادطلبان ولیبرالها،درست زمانی که توله هاشون مشغول دوردورکردن درخیابانهای خلوت آنروزتهران هستندوپارتی های لاکچری شون مرتبا برقراروشده وسرمست ومغرورندو....!ناگهان:زلزله معروف تهران را بغل میکند!
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    4 0
    این هزینه زندگی در تهران نیست هزینه رای دادن به لیست امیده که باید از جیب مبارک پرداخت کنید...
  • شهرستانی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 1
    ای بابا شانسه مارو ببین همه کارامو کرده بودم خونمو فروختم برم تهران زندگی کنم حالا چیکار کنم؟
  • صادق ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 1
    نمیدونم این تهران چیه که همه تهران تهران میکنن؟ پرس شدن تو متروش خوبه یا خفه شدن تو دود یا اعصاب خوردی ترافیک. من که خدا رو شکر تونستم از تهران فرار کنم.
  • علی ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    6 0
    باید به مسئولان گفت که نگران نباشید با وقوع یک زلزله، جنگ، بیماری ویروسی یا غیره بسیاری از جوانان کشته شده و برای آنانی که جان سالم بدر برده اند مشکل بیکاری حل خواهد شد.
  • سید ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    14 1
    خیلی جالب و عجیب است، فردی مثل مرعشی از روستاهای نوق رفسنجان چند سالی است که به تهران آمده است و با خانواده اش ساکن شده است، حالا از شلوغی این شهر اظهار ناراحتی می کند و خواهان آن است که وضعیت طوری شود که تهرانی های کم درآمد از تهران بیرون بروند!! لابد به زادگاه او بروند و اجازه دهند او و امثال او در تهران آسوده باشند!!!
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    0 1
    این به ظاهر اصلاح طلب ها دانسته یا ندانسته در زمین دشمن بازی می کنند، هدف دشمن، ایجاد گرانی و نارضایتی در مردم، از نظام و انقلاب و در نهایت ایجاد آشوب و شلوغی در کشور و به ویژه در تهران هست. در ضمن گرانی در تهران علاوه بر اینکه باعث فشار آوردن به قشر زحمت کش و کم درآمد می شود. حاشیه نشینی رو بالا می بره که همین به تشدید شلوغی و آلودگی هوا منجر می شود.
  • بچه تهرون ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    2 0
    این شهرستانی ها که از کرمان و مشهد و قم و اصفهان و تبریز و ... ریخته اند توی تهران . حالا دارند برای تهرانیها هم کلاس میگذارند . تهران شده است یک مجمع الجزائر .. شده است یک دهات بزرگ .. این اختلاط عجیب فرهنگی تهران رانابود کرده است بهتر است پایتخت عوض بشود .... تا تهران هم هویت حودش را پیدا کند .. یعنی میشود دوباره تهران 40 سال پیش را تجربه کنیم ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس