کد خبر 922495
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
صدور ۴۴ میلیون کارت ملی هوشمند/ ۱۵ میلیون نفر کارت ندارند

رئیس سازمان ثبت احوال گفت:تاکنون حدود ۴۴ میلیون کارت صادر شده و همچنین کمتر از ۱۵ میلیون نفر واجد شرایط باقی مانده‌اند تا این پروژه تکمیل شود.

به گزارش مشرق، حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال در مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال گفت: تا کنون بیش از ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند تکمیل ثبت نام کرده‌اند که طی سه سال اخیر حدود ۴۴ میلیون کارت صادر شده است.

بیشتر بخوانید

هشدار به دارندگان کارت‌های ملی قدیمی

وی تصریح کرد:‌ برنامه داشتیم امسال در ۳ دی ماه پروژه کارت ملی هوشمند را به طور کامل به اتمام برسانیم؛ اما با مشکلات بودجه و اعتباری و مشکلات دیگر که در اواخر سال گذشته پیش آمد این کار کمی به تأخیر افتاد اما در کوتاهترین مدت این کار را به پایان می‌رسانیم و به زودی مردم از آثار این پروژه مهم بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی، بیش از ۱۹۰ دستگاه اجرایی و نهادهای عمومی به پایگاه‌های اطلاعاتی جمعیت کشور به صورت برخط متصل هستند و بیش از ۲۰۰ هزار نقطه در کشور از سازمان ثبت احوال احراز هویت می‌کنند.

 وی همچنین به دستاوردهای دیگر این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ تشکیل کارگروه اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال پس از حدود چهار دهه نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در مرحله نهایی بوده است زیرا نیاز داشتیم قوانین را بازنگری کنیم و مناسب با تحولات عظیمی که در ثبت صورت گرفته قانون داشته باشیم که این پروژه از دو سال گذشته با جدیت آغاز شده و به زودی شاهد تحقق این موفقیت خواهیم بود.

رئیس سازمان ثبت احوال در ادامه اضافه کرد: تلاشمان این است که پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور را از حیث ارتباط سببی و نسبی نیز کامل کنیم. همچنین از دیگر اقدامات این سازمان می‌توان به ارائه خدمت سکونت محور برای آحاد ایرانیان با بهره برداری از آرشیو الکترونیکی اسناد و اقدام برای بهره برداری از کارت ملی هوشمند اشاره کرد که از مزایای این اتفاق بزرگ شفاف سازی اطلاعات و جلوگیری از جعل و فساد است.

وی اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی نیز از این پس، با استفاده از کارت ملی هوشمند و اخذ اثر انگشت، تطبیق آن و استعلام بر خط از پایگاه اطلاعاتی جمعیت و تایید انطباق و امضاء، هویت افراد را استعلام می‌کند.

درخشان نیا از صحبت‌هایش به رونمایی از سامانه ثبت تغییر نشانی که در این نشست نیز از آن رونمایی شد اشاره کرد و گفت: در این اقدام کد شخصی افراد در کنار مکان و نشانی آنها قرار خواهد گرفت یعنی افراد تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت خواهند کرد و به روز رسانی آدرس افراد انجام خواهد شد.

وی افزود: در ابتدای سال جاری شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوبه‌ای ابلاغ کرد که به موجب آن تکلیف شد همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند آدرس، نشانی و کد پستی افراد را فقط از سازمان ثبت احوال استعلام کنند و این تحول بزرگ باعث می‌شود که تمام آدرس‌ها از فرم‌های کاغذی و کاربرگ‌های الکترونیکی حذف شود که این اقدام می‌تواند در جهت توجه به حقوق شهروندی افراد و شناسایی جمعیت و مهاجرت جمعیت باشد.

درخشان نیا گفت: از امروز مردم فرصت دارند به سایت سازمان ثبت احوال مراجعه کنند و نشانی خود را در صورت تغییر ظرف ۲۰ روز از زمان تغییر به ثبت احوال اعلام کنند و با این اقدام ظرف یک سال تمام دستگاه‌های اجرایی تکلیف دارند که از مردم آدرس نگیرند و کاربرگ‌های الکترونیکی و فرم‌های کاغذی آدرس حذف شود.

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: امیدواریم این کار که از امروز آغاز شده است ظرف مدت یک سال تمام شود تا بتوانیم با این اقدام بر افتخارات دوره دولت تدبیر و امید بیافزاییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م. ناظر IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    مردک عُرضه تأمین کارتهای سفارش گرفته را ندارد قمپز در میکند و تهدید به بی‌اعتباری کارتهای قدیمی میکند. شرمت باد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس