کد خبر 879276
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
کارت ملی

سخنگوی ثبت‌احوال کشور درباره دلایل تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی گفت: بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، سیف‌الله ابوترابی گفت: در سال گذشته فراخوان صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کردیم، مراجعه مردم بسیار بالا بود و در این مدت توانستیم کارت‌های زیادی صادر کنیم اما متأسفانه به تحریم‌ها برخورد کردیم. 

وی ادامه داد: شرکت متولی واردکننده کارت ملی تاکنون همکاری خوبی با ثبت احوال داشته اما طبیعی است بر اثر تحریم‌ها هزینه واردات بالا رفته باشد و ما در این شرایط با عدم ورود کارت خام برخورد کردیم. این در حالی است که ما تعهد داشتیم در فرصت زمان کوتاهی کارت‌ها را تحویل مردم دهیم. 

بیشتر بخوانید:

صدور کارت ملی هوشمند چقدر زمان می‌برد؟

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور ضمن عذرخواهی از مردم گفت: اعلام کرده بودیم در کمتر از 15 روز حتی کارت هوشمند ملی را صادر کنیم اما اکنون تأخیر ناخواسته‌ای به دلیل عدم تأمین بدنه کارت داریم که این برای سازمان هم یک شوک تلقی می‌شود.

ابوترابی تصریح کرد: به همین دلیل به سمت تولید این کارت‌ها در کشور رفته‌ایم، فرایند اولیه به خوبی پیش رفته و در آستانه تولید کارت ملی ایرانی هستیم اما به دلیل اینکه باید فرایندهایی مثل مقاومت و ... را طی کند قدری زمان می‌برد اما امیدواریم در آبان ماه بتوانیم کارت‌های ایرانی را وارد چرخه کنیم. 

وی گفت: البته این مستلزم آن است که از هم اکنون مردم برای پیش‌ثبت‌نام اقدام کنند چرا که برای مابقی افراد واجدالشرایط که تا پایان 97 مهلت دارند باید از این کارت‌های ایرانی صادر کنیم.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور افزود: 45 میلیون و 500 هزار نفر مرحله پیش ثبت‌نام و تکمیل ثبت‌نام را انجام داده، 42 میلیون کارت صادر شده و برخی از آنها در مراحل صدور است. 

ابوترابی تصریح کرد: 3 میلیون و 500 هزار نفر هم در نوبت داریم و سعی کرده‌ایم باقی‌مانده کارت‌های وارداتی را برای نوبت اولی‌ها قرار دهیم که تاکنون هیچ کارت ملی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: انتظار داریم 13 تا 15 میلیون نفر تا پایان سال برای ثبت‌نام و مراجعه کارت هوشمند ملی اقدام کنند که امیدواریم به تدریج این اقدام صورت گیرد و دریافت‌های کارت خود را به ماه‌های پایانی نگذارند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد زمان تحویل کارت هوشمند ملی با شرایط فعلی، گفت: از آنچه که بحث تحریم را داشته‌ایم تا آبان ماه فرایند تولید کارت زمان می‌برد البته نمونه‌هایش تولید شده اما امیدواریم بتوانیم برای باقی‌مانده افراد پاسخگو باشیم چرا که ما شهریور و مهر ماه را برای تحویل کارت از دست می‌دهیم و کارت‌های وارداتی هم هر آنچه که باقی‌مانده برای آنهایی است که تاکنون کارت ملی نداشته‌اند.

ابوترابی در مورد نحوه ثبت‌نام نیز گفت: مانند گذشته مردم به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت‌احوال باید مراجعه و اصل شناسنامه و آدرس محل سکونت را به همراه داشته باشند البته برای پیش‌ثبت‌نام افراد می‌توانند از طریق گوشی یا موبایل یا دفاتر اینترنتی یا منزل ثبت‌نام را انجام دهند و سپس برای تکمیل ثبت‌نام مراجعه کرده و پس از آن پیامکی به آنها ارسال می‌شود که به کجا و چه زمانی مراجعه و کارت خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید 2 میلیون کارت را در ماه داریم که از آبان ماه استارت آن را خواهیم زد.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به قطعی برق در هفته‌های گذشته گفت: علی‌رغم مشکلات و کمبود بودجه سعی کرده‌ایم سیستم‌ها را به روز نگه داریم به همین منظور ژنراتور تهیه کرده‌ایم تا مردم از این بابت دچار ناراحتی نشوند چرا که اگر سامانه ثبت‌احوال قطع شود هیچ سیستمی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد و ما با این قطعی برق‌ها همچنان 200 هزار نقطه را متصل نگه داشته‌ایم. 

ابوترابی در مورد افرادی که مشکل اثر انگشت دارند نیز گفت: افرادی که دارای معلولیت بوده و انگشتتشان آسیب دیده یا مشکل اثر انگشت دارند و نمی‌توانند اسکن آن را انجام دهند با مراجعه به اولین دفتر ثبت‌احوال (پین‌ کد) برایشان تعریف می‌شود تا روال دریافت کارت برایشان اجرا شود.

وی گفت: ایستگاه سیار را برای 500 نقطه فعال کرده‌ایم تا سالمندان، معلولان و افرادی که در مناطق دورافتاده هستند بتوانند کارت ملی هوشمند دریافت کنند. 

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد رمز کارت هوشمند ملی نیز توضیح داد: چهار شماره آخر کارت ملی، رمز کارت هوشمند است که کارشناسان ما وظیفه دارند هنگام تحویل کارت این رمز را تغییر دهند و هر عددی که متقاضیان تمایل داشتند را به عنوان رمز انتخاب کنند.

ابوترابی ادامه داد: کارگروهی در دولت برای کاربردی شدن کارت هوشمند ملی تشکیل شده، تفاهم‌نامه با بانک و برخی سازمان‌ها داریم تا از این کارت‌ها استفاده شود همچنین برنامه تجمیع کارت هوشمند را خواهیم داشت چرا که نباید مشابه آن صادر شود. 

وی ادامه داد: نمونه داخلی کارت هوشمند ملی که از آبان ماه وارد چرخه می‌شود تفاوتی با نمونه وارداتی آن نخواهد داشت، مشابه نوع خارجی بوده و تفاوتی ندارد. علایم، ظرفیت و نکات فنی در آن پیش‌بینی شده است. 

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: هزینه دریافت کارت هوشمند نیز همان 31 هزار تومان برای متقاضیان تمام می‌شود و فرقی نخواهد کرد.

ابوترابی در پایان گفت: امیدوارم پایان سال 97 به عنوان پایان فرایند صدور کارت هوشمند ملی اعلام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 40
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خودم .. ! IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    37 4
    ای خدآ .. ! از کآرت ملی هوشمندمون ب خآطر عکس مَلوسش بدمون میومد .. حآلـآ کِ متوجه شدیم بدنه ی کآرتمون از خآرج اومده بیش تر بدمون اومد .. ! بدنه ی کآرت ... ؟! خدآیی از خآرج میومد ؟!!!!!!!!!! وآقعن ... ؟!!!! بدنه کآرت #ملی ؟!!!!! خدآیآ .. حآضرم سفر بی بآزگشت ب مریخ دآشته بآشم .. ! ب جآن خودم حآضرم برم !
  • LB ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    17 8
    کارتهای هوشمند اینطوری، در لبنان دست شرکتی است که تهش به اسراییل بر می گرده. قطعا این شرکت هم وصله. اطلاعاتمون رو هواست
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    9 3
    دیگه زد تی ای چین که با یه تحریم تعطیل شد نه تعلیق و محدود، شما جای خود داری
  • محمد IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    0 0
    من نیز در مورخه ۱۷ خرداد برای کارت ملی جدید ثبت نام کردهام وهم اکنون ۱۷ آبان است دقیقاً شیش ماه هنوز هم از صدور کارت خبری نیست لطفاً این همه تاخیر را توضیح دهید.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 0
    من می‌دونم کارت ملی ما نمیاد
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    4 0
    کسانی هم بودند که کرونا موجب مرگشون شد و کارت ملی جدیدشون رو ندیدند...
  • افعی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 0
    2 سال از ثبت نامم میگذره هنوز کارتم نیونده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس