صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۳دی

در حالی که غربی‌ها خود به ضعف آمریکا اذعان می‌کنند، اما در این سو اصلاح طلبان با رویکردی ذلیلانه، نسخه انفعال پیچیده و دشمن مستأصل را بزک کرده و ضعف او را نقطه قوت و نقاط قوت ما را ضعف جا می‌زنند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ناو آمریکایی به خلیج فارس آمده، نباید به کدخدا بهانه بدهیم!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «علی خرم» نوشت: «شاید می‌توانستیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان را صرفاً صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از سرزنش ترامپ در مبارزات انتخاباتی تفسیر کنیم؛ ولی حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس و بهانه گیری‌های اسرائیل درباره حزب الله و ایران و نیت آشکار دولت ترامپ در مورد ایران و دلایل دیگر نشان می‌دهد دونالد ترامپ، اسرائیل و عربستان به هیچ وجه نیت دوستانه و صادقانه‌ای در منطقه درباره ایران ندارند. البته ایران می‌تواند دولت ترامپ را برای انگیزه‌های اقتصادی آزمایش کند و اجازه ندهد طرح‌های این سه کشور آنقدر عملیاتی شود که امکان توقف آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر بهانه ندادن به این مثلث شوم باید در سیاست عملی کشور شامل سیاست داخلی و سیاست خارجی کاملاً اعمال شود. از سوی دیگر، گرم کردن روابط با دوستان و آنها که با آمریکا همراه نیستند، نظیر اروپا باید به طور جدی در دستور کار سیاست خارجی ما قرار بگیرد».

شکست کامل و مفتضحانه آمریکا در سوریه که با فرمان ترامپ برای خروج از سوریه و افغانستان علنی و با گسترش بحران داخلی در این کشور همراه شده، موجی از وحشت و هراس را در میان متحدان واشنگتن در سراسر جهان بر انگیخته و هرج و مرج و نگرانی را در داخل این کشور به اوج خود رسانده است تا شکست بزرگ دیگری به ویترین شکست‌های آمریکا اضافه شود.

از سوی دیگر، در یکی از متفاوت‌ترین و هجومی‌ترین تمرینات نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر، دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران طی روزهای گذشته در منطقه خلیج فارس و جزیره قشم برگزار و برای نخستین بار از «عملیات تهاجمی» در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد.

چندی پیش «وین مدسن» تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی گفته بود: «آمریکایی‌ها باید به خانه برگشته و ایده غیرمعقول ابرقدرت بودن جهان را فراموش کنند. جهان در حال تحول است و ائتلاف‌ها و اتحادهای منطقه‌ای جدیدی در حال ایجاد است».

«استفن کینزر» عضو ارشد بنیاد «واتسون» نیز چندی پیش گفته بود: «در قرن ۲۱ آمریکا نمی‌تواند بر جهان مسلط شود. اگر آمریکایی‌ها بتوانند خود را با این واقعیت وفق دهند، برای ثبات جهانی امید وجود دارد، اما اگر ما نپذیریم و ضعف نسبی قدرت خود را قبول نکنیم، شاید رنجش و دلخوری ما به طرق خودویرانگری علیه خودمان تمام شود».

«هارولد رود» تحلیلگر آمریکایی نیز چندی پیش در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شد، گفته بود: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند».

در حالی که غربی‌ها خود به ضعف آمریکا اذعان می‌کنند، اما در این سو اصلاح طلبان با رویکردی ذلیلانه، نسخه انفعال پیچیده و دشمن مستأصل را بزک کرده و ضعف او را نقطه قوت و نقاط قوت ما را ضعف جا می‌زنند!

این طیف با تحقیر ایران و ایرانی، مدعی است که ما هیچگاه نباید در عرصه سیاست خارجی امتیاز بگیریم و صرفاً باید به کشورهای دیگر امتیاز داده و «توسری خور» باشیم!

** روزنامه حامی دولت: آقای روحانی! برجام تمام شد، از آن خارج شوید

روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «راه احیای برجام» به قلم «پویا جبل عاملی» اقتصاددان نوشت: «هر چند اروپا پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام نشان داده که از توافق حمایت می‌کند اما نه در طول شش ماه فرجه خروج و نه حتی اکنون که ایالات متحده از برجام خارج شده، نتوانسته تعهد خود به توافقی که امضاء کرده است، به انجام برساند. در حالی که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی که پس از برجام با ایران آغاز به کار کردند، از ایران رفته‌اند. اتحادیه اروپا با قدم‌های نمادین تنها نشان داده که خواهان انجام تعهداتش است و ایران صبورانه به این وضعیت خیره شده است. بدین شکل امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپایی‌ها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بنابراین تصویری که امروز از توافق هسته‌ای و تحریم‌ها داریم آن است که ایران موبه مو تعهدات هسته‌ای خود را اجرا می‌کند، اما تحریم‌هایی را تحمل می‌کند که به مراتب سخت‌تر از دوره قبل از توافق است و طرف‌های دیگر کاملاً از تعهدات خویش خارج شده‌اند و دقیقاً تا جایی حاضر به خرید نفت از ما هستند که ایالات متحده به آنان اجازه می‌دهد، امری که پیش از برجام نیز وجود داشت و همانطور که ذکر شد در برخی از جنبه‌ها، تحریم‌ها سخت‌تر شده است».

سازندگی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید همان موقع که آمریکا از برجام خارج شد، از این توافق خارج می‌شدیم، نوشت: «وقتی ایالات متحده در جهت نابودی توافقی که بیش از دو دهه دوام داشته، گام برمی دارد، ابداً قابل اعتماد نیست...اگر نیاز بود که قدرت دیگر کشورها را در انجام برجام بدون آمریکا، آزمون کنیم، اکنون جواب آن مشخص است...امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده...اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».

چندی پیش «فریدون مجلسی» که پیش از این مطالب بسیاری در تعریف و تمجید از برجام نوشته بود، گفت: «اروپایی‌ها همین الان هم از برجام خروج کرده‌اند و تنها اسم‌ها در برجام مانده‌اند».

«محمدرضا بختیاری» دیپلمات سابق نیز چندی پیش در یادداشتی در روزنامه اعتماد گفته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد...تا امروز از اتحادیه اروپا جز وعده هیچ حرکت جدی دیده نشده و موضوع طراحی مکانیسم ویژه انتقالات مالی بین ما و اروپا از حد حرف جلوتر نرفته و حتی در صورت وجود SPV هیچ کشور اروپایی زیر بار قبول ایجاد مرکز چنین تبادلاتی با کشورمان نمی‌رود...متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

نکته قابل توجه اینجاست که بعد از ۵ سال وقت کشی و هدر دادن سرمایه‌های کشور، اصلاح طلبان تازه به حرف منتقدان و کارشناسان و صاحبنظران درباره فرجام توافق با آمریکا و اروپا رسیده‌اند. جماعتی که ادعای مسلط بودنش به زبان دیپلماسی، گوش فلک را کر کرده بود.

** عضو ستاد انتخاباتی موسوی: تقلب در انتخابات، امکانپذیر نیست

«سعید شریعتی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و عضو ستاد انتخاباتی «میرحسین موسوی» و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان درمورد احتمال «تقلب» در انتخابات گفت: «تا جایی که من مطلع هستم در هیچ انتخاباتی هیچ‌وقت آرا جابه‌جا نشده یا اگر شده تا این اندازه تاثیرگذار نبوده است که نتیجه انتخابات را عوض کند».

شریعتی در ادامه گفت: «من معتقدم که یک فرد سیاسی وقتی ادعای تقلب در انتخابات می‌کند که به اندازه کافی مستند داشته باشد و به طرق پذیرفته‌شده قانونی بتواند اثبات کند».

وی افزود: «(انتخابات سال ۸۴) آقای هاشمی معتقد بود که تقلب شده است. آقای کروبی هم به این باور بود و آقای معین به نتیجه انتخابات اعتراض داشت.»

شریعتی تاکید کرد به اصل برگزاری کنفرانس خبری موسوی در واپسین ساعات انتخابات ۸۸ نقد داشته و موسوی با احزاب حامی‌اش در این خصوص مشورت نکرده بود و این اقدام به مصلحت نبود.

گفتنی است شبکه بی بی سی- رسانه روباه پیر- دروغ تقلب را ۶ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ مطرح کرد. «محمد خاتمی» از سران فتنه چندین بار در جلسات خصوصی اذعان کرد که ادعای تقلب، دروغ بوده است ولی با زیرپاگذاشتن حق الناس و دهن کجی به مردم، از اعلام رسمی و عمومی این مسئله و عذر خواهی بابت آن امتناع کرد.

«مصطفی تاجزاده» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز در ویدئوی معروف صراحتاً گفته بود: «من که خود مسئول انتخاباتی بوده‌ام و تجربه دارم، می دانم که تقلب ۱۱ میلیون رأی امکان ندارد». «محمد علی ابطحی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز پیش از این گفته بود: «تقلب، اسم رمز آشوب بود». اصلاح طلبان که جنبه باخت در انتخابات را نداشتند، به دلیل شهوت قدرت و آلوده بودن به رفتار قبیله‌ای، منافع ملی و عزت مردم کشورمان را زیر پا گذاشته و کشور را ۸ ماه درگیر آشوب کردند. آشوبی که دشمن را در تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران گستاخ‌تر کرد.

** مازنی: اصلاح طلبان تحت عنوان انتقاد، دولت و فراکسیون امید را تخریب می‌کنند

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «امروز اصولگرایان نیستند که دارند فراکسیون امید را تخریب می‌کنند، این جرگه‌های مختلف اصلاح‌طلبی است که فراکسیون امید و حتی دولت را تحت عنوان انتقاد، تخریب می‌کنند»

اصلاح طلبان نه در حوزه اجرایی و نه در حوزه تقنینی، هیچ برنامه و راهکاری در جهت رفع مشکلات مردم و به خصوص مشکلات معیشتی ندارند. این طیف سر و صدای زیادی دارد اما در عمل، کرخت و بی برنامه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بهزاد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    37 13
    اقای خرم نا خشنود از نظام جناب عالی توی کدام جعبه بودی که اینطور ذلیلانه داری مردم را ارشاد میکنی اگر شما از ترس خودتان به ذلت افتاده اید ولی نمیبینی که ملت هوشیار وجوانان غیور وارتش وسپاه اماده برای جانفشانی وظائف خودشان را انجام میدهند شما امده ای انها را بقتر سانی ویا ترس خودت را مخفی کنی ....اینقدر ذلیل نباش
  • سفیر صلح IL ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    خروج از برجام به هیچ وجه به نفعتان نیست . جمله " تمام گزینه ها علیه ایران روی میز است " را مدت هاست که نشنیده ایم . اما امیدواریم که به یاد داشته باشید .
    • عمو پنجعلی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      229 0
      بخوابونم دهنت
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      17 1
      «سفیر صلح»؟! دم از «گزینه های روی میز میزنه»؟! می دونید یاد چی افتادم؟! «صادق زیبا کلام»خخخخخخخخخخخخخخخ
    • NL ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      16 0
      مشرق نمیتونی برای این یه لوگو پرچم دو تیکه یا پاره طراحی کنی :| این حیوانات این جا هم پا گذاشتن!!!
    • سید IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      26 2
      ما با یک بهائی نجس مواجه هستیم یا با یک صهیونیت پلید!؟
  • SY ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    27 3
    بازم این اصلاح طلب ها با دیدن یه خبر از عموسام توخالی اسهال گرفتن
  • احمد پورعبدی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 0
    این چنین افراد را نه به جرم ترسو بودن بلکه به جرم ترساندن بعضی افراد مثل خودشان در جامعه باید از دولت اخراج کرد و اجازه صحبت کردن به این افراد را نداد و درحقیقت ستون پنجم دشمن به حساب می آیند.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    15 7
    شكست مفتضحانه امريكا در سوريه !!!!!!!!!!!!! چقدر شما نادانيد
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    20 3
    واقعا صد رحمت به شاه سلطان حسین عده ای از افساد طلبان خیلی گندتر وترسوتر از او هستند
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    23 5
    ما که اصلا دنبال بهانه هستیم ناوهای کدخدا را بفرستیم ته خلیج همیشه فارس
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 0
    بدبختای ترسو ... شما که تا تقی به توق میخوره میرید اونور آب شما دیگه چرا میترسید
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 3
    قدرت نظامی خوبه ولی در صورتی که برای آبادانی کشور و قوی شدن اقتصاد همراه باشه و گرنه دوزار نمی ارزه
  • محمـّ؁د IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    8 2
    ١- آمریکا از برجام خارج شده، همه ی تحریم هاش رو برگردونده و در حال تشدید فشارها به ایران هست ۲- اروپا هم فقط اسمش تو توافق باقی مونده و در هماهنگی کامل با آمریکا در حال تعلل عامدانه، فرصت سوزی آگاهانه و بازی دادن ایران با وعده های سرِخرمن هست و همچنین اقدامات خصمانه و ضد ایرانی خودش رو هم تشدید کرده ۳- این وضع تغییر پیدا نمی کنه تا موقعی که ایران از لاک دفاعی خارج بشه و بره تو فاز تهاجمی و اقدامات تقابلی (بهترین دفاع حمله ست!) ۴- ایران باید از برجام و از NPT خارج بشه، همه ی همکاری ها و بازرسی های آژانس رو قطع و لغو کنه، غنی سازی ۲۰% رو با سانترفیوژهای پیشرفته از سر بگیره و به طور همزمان فعالیت های موشکی و منطقه ای خودش رو هم تشدید کنه (این زبون رو آمریکایی ها و اروپایی ها بهتر می فهمن!)
    • احسان IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      0 0
      احسنت. عالیه. فقط حمله اونم به دشمن نه دوستو آمریکا کدخدا نیست. ترسوها بدانند که ایران قدرتمند ایستاده است.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 2
    عربستان وسوریه وعراق وایران وترکیه وافغانستان وقطر و امارات و فلسطین واسراییل برای خودشون توی یه دنیای دیگه هستن !
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 0
    روحانی بسه دیگه مکلت به باد دادی
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 5
    وای وای چه تمرین هجومی بود خدا به داد آمریکای جهانخوار برسد اخوی توهم برتان ندارد این فیلمهایی که تلویزیون پخش کرد برادران عزیز قاچاقچی مثل ربات حرکت می کردند یک سری به کانال جنگاوران بزنید و افتضاحاتتان را ببینید شاید از توهم بیرون آمدید،
    • محمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 2
      قاچاقچی خود بی پدرتی تو نگران افتضاحات نباش لازم نکرده لاشخوری مثل تو نماینده کانال جنگاوران باشه برو تو سوراخ موشت
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 0
    اگر امریکا نابود هم بشود و ایران اول دنیا هم بشود یک عده هستند که همیشه نق میزنند و امریکا را باز بزک خواهند کرد یا یک خدای برای خود میسازند
  • RO ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    دولتی که این پیمان را امضا کرده باید آنرا لغو کند و رسما اعلان کند که اشتباه کرده و آنرا جبران کند نه اینکه اینقدر کشش بدن بندازن گردن دولت بیچاره که بعدا می آید....
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    با بزرگ وکوچک چاب کردن عکس! ادمهابه همین مناسبت کوچک وبزرگ نمی شوند سر دبیر شرق خودت هم می دانی یک دکتر قالیباف به اندازه همه شما حزب بی عرضه ها وبادمجان دور قابچی است .
  • DE ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    3 0
    متاسفانه ما ملت قدر اصلاح طلبان را نمیدانیم و بخاطر درک نکردن ٬ خدا این نعمت را در انتخابات ۱۴۰۰ از ما خواهد گرفت.اگر اصلاحطلبان نبودند الان امریکا با ایران وارد جنگ شده بود.ولی امریکا میداند هیچ گروهی مانند اصلاحطلبان قادر نیست فرهنگ و صنعت و تولید واسلام و انقلاب و عزت و استقلال کشور را همزمان نابود کند لذا محال است با ایران وارد جنگ شود تا اصلاح طلبانچی ها سر کار هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس