روزنامه آرمان

اصلاح طلبان مدعی هستند که ایران باید تلاش کند تا حتی یک دشمن هم در جهان نداشته باشد، لذا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نادرست و غلط معرفی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: دیپلماسی ایران بعد از انقلاب اسلامی، اشتباه بود!

«علی خرم» از دیپلمات‌های سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت: «درکشور ما از سال ۵۷ در پرتو انقلاب تصوراتی شکل گرفت که می‌توان گفت اشتباه بوده است. البته این تصورات به عقیده برخی انقلابیون درست به نظر می‌رسید. این در حالی است که بخش عمده‌ای از سیاست خارجی تخصصی است و یک فن‌وعلم محسوب می‌شود. از سویی در سطح بین‌الملل واضح است که اگر تعداد دشمنان از یکی بیشتر باشد به دردسر خواهیم افتاد یا اگر تعداد دوستان محدود باشد دردسر بیشتری خواهیم داشت. در نتیجه همه کشورها تلاش دارند تعداد دوستان‌شان افزون و دشمنان‌شان حتی یکی هم نباشد. اینکه باید با همه کشورها رابطه داشته باشیم بحثی است که همه دولت‌ها آن را دنبال می‌کنند. ما مجبوریم به‌خاطر رفع مشکلات و موانعی که در سطح بین‌المللی برای تجارت و اقتصاد و سیاست و دریافت تکنولوژی‌های پیشرفته و امور نظامی، یک نوع تعامل سازنده با دولت‌ها داشته باشیم».

خرم در ادامه گفت: «از ابتدای انقلاب کسانی که در این ۴۰ سال در رابطه با سیاست خارجی اظهارنظر کرده و سعی کرده‌اند سیاست خارجی را دنبال خود هدایت کنند، عموماً کسانی نبوده که با تجربه و علم جهانی روی موضوع کار کرده باشند تا بخواهند برای منافع و امنیت ملی کشور نظر بدهند. عموماً اهداف انقلابی و ایدئولوژیک را درنظر گرفته و بر مبنای همان نظر کرده‌اند. درنتیجه از این جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار داریم نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم مثلاً این ده کشور با ما دوست هستند. در حالی که می‌توانیم روی اکثر کشورها دست بگذاریم که به نوعی - حالا مخفیانه و پنهانی یا به‌طور آشکار - با ما دشمن هستند. این نشان می‌دهد نقیصه‌ای در رابط ما با جهان وجود دارد».

این دیپلمات سابق در ادامه گفت: «متاسفانه در دو سال آخری که اوباما رئیس ایالات متحده آمریکا بود ما قدر برجام را ندانستیم و نتوانستیم به رشد و توسعه کشور کمک کنیم. در داخل، افرادی اره و تیشه را به‌هم دادن و سیاست داخلی را آشفته کردند تا ما این دو سال را از دست دادیم و سروکله غول بی‌شاخ‌و دمی مثل دونالد ترامپ پیدا و کل برجام را منکر شد. در اینجا تازه برخی متوجه شدند که برجام چقدر مفید بوده است».

در روزهای گذشته، «محسن میردامادی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از نمایندگان متحصن در مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «رابطه ایران و آمریکا بیش از آنکه از جانب امریکایی‌ها قفل و غیرقابل حل شده باشد از جانب ما لاینحل شده است. دلیل این اتفاق هم آن است که عده‌ای در داخل معتقدند، منفعت وجود دشمن خارجی مثل امریکا بیش از منفعت عدم دشمنی با آن است»!

پیش از آن نیز «علیرضا علوی تبار» از فعالین اصلاح طلب، مدعی شد که «انقلاب اسلامی، خشونت آمیز و تقلیل گرا بوده است»!

رهبر معظم انقلاب- ۱۴ خرداد ۹۶- فرمودند: «برخی می گویند چالش با قدرت هزینه دارد بله هزینه دارد اما سازش هم هزینه دارد. شما ملاحظه کنید دولت سعودی برای اینکه با رئیس جمهور آمریکا سازش کند مجبور می‌شود نیمی از ذخایر خود را هزینه کند پس سازش هم هزینه دارد. چالش اگر با منطق و اعتماد به نفس باشد هزینه‌اش کمتر از سازش است. اینطور نیست که قدرت‌های متجاوز به جدی قانع باشند وقتی در آن حد عقب نشینی کردید مطالبه و ادعای جدیدی مطرح می‌کنند و این سلسله متوقف نمی‌شود و ادامه دارد. انقلابی گری یعنی مسئولین کشور هدفشان را راضی کردن دشمن قرار ندهند. بلکه هدفشان راضی کردن مردم و تکیه بر نیروی داخلی باشد و تسلیم هیچ زوری نشوند. دچار انفعال و ضعف نفس نشوند

در سیاست خارجی مطلوبِ اصلاح طلبان، «اقتدار» و «حفظ منافع ملی» هیچ جایگاهی ندارد.

اصلاح طلبان مدعی هستند که ایران باید تلاش کند تا حتی یک دشمن هم در جهان نداشته باشد. به نظر شما کشوری که به دنبال استقلال و عزت و عدم تبعیت از نظام سلطه است، بدون دشمن می‌ماند؟! آیا می‌توان حمله موشکی ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی و شهادت ۲۹۰ مسافر ایرانی، فاجعه هفتم تیر، بمباران شیمیایی سردشت، به شهادت رسیدن ۱۷ هزار ایرانی توسط گروهک تروریستی منافقین و… که تنها بخشی از جنایات آمریکا علیه هموطنانمان است را فراموش کنیم؟!

برجام، به عنوان یک تجربه، بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکایی‌ها- چه دموکرات و چه جمهوری خواه- و بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های آمریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانع‌تراشی برای کشورمان هستند.

** ارگان دولت: در انتخابات ۸۴ تقلب شده است!

«غلامعلی رجایی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «ایشان (مرحوم هاشمی رفسنجانی) معتقد بود سال ۸۴ که وارد رقابت‌های انتخاباتی شد و رئیس‌جمهور نشد، خودش برنده انتخابات بود. این را یکی دو بار شنیدم که حتی گفت اسنادی در این زمینه دارد که بعد از فوت ایشان شنیدم که این اسناد به شکلی مفقود شد.»

رجایی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «اسناد دست خود ایشان بود؟» گفت: «بله؛ ایشان در ارکان مختلف نظام نفوذ داشته است. هواداران ایشان برخلاف روند رسمی، اطلاعاتی را که باید به ایشان بدهند، می‌دادند. مطالب خوبی به ایشان می‌رسید. بعید است موضوعی در کشور وجود داشته باشد که آقای هاشمی از آن خبر نداشته باشد.»

چندی پیش «محمدرضا خاتمی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب دوباره ادعای واهی تقلب در انتخابات سال ۸۸ که زمینه بروز فتنه و آشوب را فراهم کرد را تکرار کرد. برادر رئیس دولت اصلاحات در گفتگوی تصویری در پاسخ به این سئوال که چگونه ادعای تقلب در ستاد انتخاباتی وزارت کشور را تشریح می‌کنید، گفت: «همه صندوق‌ها جمع شده و ۸ میلیون رأی به آن اضافه شده است»!

پس از آن، قوه قضائیه اعلام کرد که نسبت به این ادعای این فعال اصلاح طلب اعلام جرم کرده است و وی به دادگستری احضار شده تا برای اثبات ادعایش مدرک و سند ارائه کند. چندی بعد، «عباس جعفری دولت آبادی» دادستان تهران گفت: «اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال ۱۳۸۸، هشت میلیون رأی تقلب شد و وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سؤال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می‌کرد؛ لذا این فرد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده اتهامی در شرف صدور کیفرخواست است»

دولت آبادی در ادامه گفت: «امروز فضای رسانه‌ای کشور به گونه‌ای است که هرچه می‌خواهند می‌گویند و انتظار دارند که تحت تعقیب قضایی قرار نگیرند و برای دفاع از خود، موضوع آزادی مطبوعات را مطرح می‌کنند درحالی‌که رسانه‌ها طبق قانون مکلفند هستند مطالب واقعی، صحیح و عاری از تهمت و افترا را منتشر نمایند.»

حال لازم است که «غلامعلی رجایی» و ارگان رسانه‌ای دولت به جهت این ادعا و تهمت و افترا، از سوی دستگاه قضایی فراخوانده شده و برای ادعای خود مدرک ارائه دهند.

** سانسور تحریم اروپایی در روزنامه‌های اصلاح طلب

قرار بود دولت در اردیبهشت ۹۷ ظرف فرصتی ۲ هفته‌ای از اروپا تضمین عملی برای حفظ منافع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام بگیرد، حالا با سپری شدن حدود ۸ ماه، نه تنها اروپا هیچ تضمینی نداد بلکه در جدیدترین اقدام گستاخانه، ایران را تحریم کرد!

دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه دانمارک و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت که یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

اروپا درخصوص کانال مالی (SPV) خلف وعده کرده است. از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی اکنون پناهگاه و حامی گروهک تروریستی منافقین و برخی گروهک‌های تجزیه طلب ضدایرانی هستند. به همین دلیل و دلایل دیگر، این ایران است که در جایگاه طلبکار قرار دارد و اروپا باید در جایگاه بدهکار به ما جواب پس بدهد؛ اما طرف اروپایی با گستاخی در جایگاه طلبکار نشسته و ایران را به دلایل واهی تحریم کرده است.

نکته قابل توجه اینجاست که این اقدام ضد ایرانی از سوی روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد. همان طیفی که مدعی است «دانستن حق مردم است»!

جالب‌تر اینکه روزنامه همدلی در اقدامی غیرمعمول این موضوع را در صفحه اول پوشش داده، اما با چه موضعی؟!

این روزنامه اصلاح طلب در گزارشی با عنوان «اهرم فشار با توسل به اتهام ترور» نوشت: «نزدیک به ۳ ماه پس از دستگیری چند ایرانی در فرانسه و دانمارک به اتهام اجرای عملیات تروریستی توسط ایران در این دو کشور، اتحادیه اروپا دست به تحریم ایران در همین خصوص زد.»

همدلی در ادامه نوشت: «" فریدون مجلسی" گفت: "بهتر است ایران نسبت به آنچه که غرب در باره آن حساس است، یعنی تهدیدهای علنی برخی کشورها، پاره‌ای ملاحظات امنیتی را انجام دهد، چون از دید آنها ایران این ملاحظات را انجام نداده که یک نمونه آن تهدید رژیم اسرائیل است".»

همانطور که ملاحظه کردید، این روزنامه اصلاح طلب، ایران را مقصر معرفی کرده و مدعی شده است که چرا کشور! اسرائیل را تهدید می‌کنیم و حساسیت‌های غرب را در نظر نمی‌گیریم!

این روزنامه اصلاح طلب با بزک رژیم کودک کش صهیونیستی، این رژیم غاصب را کشور جا زده و ایران را در جایگاه متهم نشانده است!

** دلیل عهدشکنی و بی عملی طرف غربی، اطمینان از عدم خروج دولت از برجام است

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «غلامرضا نظربلند» اقتصاددان حامی دولت نوشت: «جامعه اروپایی خاطرجمع شده است چنان‌که تعهدات برجامی خود را زیر پا بگذارد یا انجام آن را به تعویق بیندازد، واکنش جدی ایران ازجمله خروج این کشور از برجام را برنخواهد انگیخت؛ بنابراین دلیل و توجیهی نمی‌بیند که خود را درگیر کاری کند که بالاخره با ریسک و مخاطرات خاص خود همراه است.»

این کارشناس اقتصادی اصلاح طلب در بخش دیگری از این یادداشت تصریح کرد: «با عنایت به اینکه تا امروز، طولانی‌شدن راه‌اندازی SPV نه به پای بدعهدی اروپایی‌ها، بلکه نوعاً به حساب دلایل تدارکاتی گذاشته می‌شده است، باید اظهار کرد از این به بعد، ادامه تعویق راه‌اندازی کانال مالی را نمی‌توان صرفاً ناشی از دلایل تدارکاتی دانست، بلکه باید به موارد دیگری که احتمال دارد ناشی از تعلل عمدی و حساب‌شده اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی خود یا به دلایل دیگر باشد نیز اندیشید.»

پیش از این منتقدان بارها عنوان کرده بودند که رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت» از سوی دولت، طرف غربی را گستاخ کرده و چون طرف اروپایی از عدم خروج دولت ایران از برجام مطمئن است، نه تنها انگیزه‌ای برای اجرای تعهدات خود ندارد، بلکه در عهدشکنی نیز گستاخ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سهیل بشردوست DE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    38 27
    دیپلماسی؟! از نظامی که طرفداران تحصیل کردش از دیوار سفارت بالا میرفتن انتظار دیپلماسی هم دارید؟!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      33 22
      "سفارت" نه عزیزم بگو "لانه جاسوسی"
    • مسافر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      24 10
      خاک بر سر غرب پرستشون که شعور دیپلماسی هم ندارن
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      19 17
      خوب زدی به هدف. الان ببین مشرقیا چجوری جِلِز و وِلِز میکنن. منتظر کامنتهایی که ازشون بوی سوختگی بلند میشه هستیم.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      17 7
      از همین نظرت کاملا مشخصه چی رو و کی رو پرستش میکنی. تو از اونایی هستی که اگر آمریکا با چماغم بزنن توی سرت ،میگ جووووون بزن عزیزم
    • یاسر IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      10 0
      همین دیروز از سفارت ایران در هلند رفتن بالا چرا پز اپوزیسیونی نگرفتی سهیلی ... هااااا!؟؟؟؟؟
    • یاسر IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      0 1
      حق با سهیله
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    20 18
    انقلابی گری یعنی مسئولین کشور هدفشان را راضی کردن دشمن قرار ندهند
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    16 9
    کاملا درست گفته
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    10 0
    اشتباه یادرست ...برای تووامثال توکه نتیجه ای خوب داشت بانو
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    10 0
    واقعا برای خانم ابتکار متاسفم که دیر فهمیده اگه همون جوونی نمیرفت سفارت اشغال کنه الان از اخراج پسرش از امریکا واهمه نداشت و این حرفها را مجبور نمیشد بزنه
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      10 0
      اتفاقا خوب شد که رفتن لانه جاسوسی رو گرفتند. اگر نگرفته بودند یکی بدتر از سفارت انگلیس نفوذ داشت و دوباره همون اوضاع قبل انقلاب بود
    • بابک IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      4 0
      از مظلومیت این انقلاب همین بس که افساد طلب ها در مصدر مدیریت ها اشتباه یا بهتر بگم خیانت می کنند بعد با پررویی سع می کنند پای نظام بنویسند!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    5 0
    از دیوار سفارت رفتی بالا حالا طلبکارم هستی
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    7 0
    خواهر مري تو خودت يكي از كساني بودي كه گند زدي
    • BE ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      1 0
      ابتکار اسم روزنامه اسهال طلبیه
  • DE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    13 0
    اقای علی خرم اگر ایران حتی روی پروژه نیروگاههای خورشیدی ویا بادی هم کار میکرد امریکا و همردیف هایش باز دبه درمیاوردند؟ سیاست خارجی را افرادی مثل شما خوب نتوانستید پیش ببرید و سیاست داخلی از کم کاری شما رنج میبره. اگر مرد کار بودید باید یک کارنامه طلایی برای مردم هدیه میاوردید که همه رقبای ایران از دیدنش چشمشون کور میشد و کشورهای نخودی حاشیه خلیج فارس جرات پررویی نداشتند. مرزهای کشور را به مناطق اقتصادی و درامد زا تبدیل میکردید و از منافع مرزی حداکثر بهره برداری را برای جذب وکسب منافع ملی و اشتغال زایی تبدیل میکردید! به امریکا و اروپا رو دادید حالا استر هم میخوان! ولی کور خوندن ، ایرانی ها نشناخته اند. به همین خیال خوش باشند! حداقل درسهای دیپلماتیک را از افرادی مثل بیسمارک یادبگیرید که برای کسب منافع ملی کشورش چه زیرکی هایی بخرج میداد ورقبای اروپایی اش چطور سرکار میگذاشت!
  • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 11
    دوستان همه چیز را از چشم حق ببینید نه از چششم خودتان .. افاضاتی که در بالا ذکر شده همه اش گوشه شون میلنگه
  • محموداعرابی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 0
    دوستی باهمه ی طیف ها فقط ازعهده منافقین برمیاد
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 0
    بخدا بیکارید به حرف امثال غلامعلی رجایی می پردازید ، سطح خودتون رو میارید پایین
  • علیرضا US ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    1 0
    تا قبل از روی کار آمدن دولت روحانی بر این باور بودم که شیخ اکبر هاشمی.... ترین ... تاریخ ایران است وبا آمدن شیخ حسن روحانی و مشاهده کارهای وی نظرم عوض شد ...
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    2 0
    اینا فقط حرف میزنن، وقتی میگی سند، میگن دست بالا پنجعلی بود حافظه نداشت گمشون کرد
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    1 0
    احمقهایی درجه یک درایران هم اینها هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس