اخبارویژه

شنیده شد که هم‌اکنون ۲۹۹ زن ایرانی با عنوان محکومیت‌های مالی در زندان‌های کشور هستند که 20‌درصد این محبوسان تنها در استان فارس نگهداری می‌شوند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

به جای گران کردن بلیت مترو جلوی افزایش حقوق شهرداران را بگیرید


روزنامه دولتی ایران در یادداشتی تصریح کرد الان زمان افزایش حقوق شهرداران نیست.


این روزنامه می‌نویسد: برخی رفتارها و تصمیمات این روزهای مسئولان در حکم نمک پاشیدن روی زخم مردم است و توضیح دادیم که برخی انتصاب‌های حاشیه‌ساز و رفتار یک نماینده مجلس با کارمند گمرک، نشانه‌هایی دال بر درک و فهم مشکلات امروز جامعه نیست و چه بسا آسیب‌های جدی هم به امید مردم وارد کند؛ مردمی که درگیر مشکلات اقتصادی هستند و برای رفع آنها به تدبیر مسئولان امید بسته‌اند اما خبر دیگری منتشر شد که درحقیقت تداوم همان مسیر نگران‌کننده یاد شده بود. مدیرکل دفتر شوراهای وزارت کشور گفته است که «آیین‌نامه افزایش حقوق و مزایای شهرداران در هیئت دولت تصویب شده و برهمین اساس افزایش 100 درصدی در حقوق شهرداران اتفاق می‌افتد.»


ایران می‌افزاید: آیا شرایط فعلی اقتضای چنین تصمیمی را دارد؟ بر این اساس تکلیف خیل عظیم کارگرانی که حقوق کمتر از 2 میلیون تومان دارند و این روزها قدرت خرید آنها کاهش هم یافته است چه می‌شود؟ بماند که پدیده حقوق‌های معوقه را هم باید به این مهم افزود. اگر قرار است به گفته رئیس‌جمهوری مدیران دولتی در صف اول مقابله با جنگ اقتصادی باشند، امروز زمان افزایش حقوق شهرداران نیست اگر فشار اقتصادی بر دوش آنهاست حتما دو برابر آن را مردم هم متحمل شده‌اند.


زمزمه افزایش حقوق شهرداران در حالی است که اخیرا محمد میرلوحی عضو شورای شهر تهران مدعی شد «کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد.» همچنین گفته بود: متاسفانه قیمت بلیت مترو تهران واقعی نیست. قیمت واقعی بلیت مترو حدود 10هزار تومان است.

از بزک مفسدان اقتصادی تا بزک FATF

ارگان حزب اشرافی کارگزاران ضمن آسمان و ریسمان کردن درباره مفسدان اقتصادی، مدعی شد علت حل نشدن مشکل در عدم الحاق به FATF و CFT است!


این روزنامه با اشاره به اعدام برخی مفسدان اقتصادی و همچنین بابک زنجانی، شهرام جزایری و محمود رضا خاوری می‌نویسد: «چرا نظام اقتصادی تا این حد خلأهای اساسی برای سوء استفاده دارد که هر دوره‌ای با تلاطمی، متهمانی شناسایی می‌شوند و حتی کار برخی از آنها به مرگ می‌رسد؟ طنز تلخ ماجرا آنجاست که همزمان با چنین پرونده‌هایی، اصلاحیه‌های قانونی مرتبطی در مجلس در دست بررسی است و البته موانع بسیاری برای تصویب دارند؛ حالا که ماجرای اعدام سلاطین سکه و قیر داغ است، گروهی در مجلس و حتی دیگر نهادهای مؤثر بر تصویب قوانین در ایران با تصویب نهایی لوایح مبارزه با پولشویی مبارزه می‌کنند؛ FATF و CFT با وجود شواهد پررنگی که از پولشویی در پرونده‌های سلطان قیر و سکه وجود دارد، اما موانع قدر قدرتی برای تصویب و اجرا سر راه خود دارند. بماند که ایران قانون مبارزه پولشویی را از یکی دو دهه پیش دارد و البته در ظاهر ناکام بوده است».


آنچه در تحلیل غلط‌انداز حزب کارگزاران به عمد مسکوت مانده، نقش همین حزب و احزاب مشابه ائتلافی آن در مجال‌آفرینی و ایجاد حاشیه امنیت برای مفسدانی چون جزایری و زنجانی و درمنی و مظلومین و... است. شهرام جزایری مفسد اقتصادی بزرگ دوره اصلاحات که کارش را با سمبوسه‌فروشی آغاز کرده بود، با خرید و آلوده کردن برخی مدیران و نمایندگان مجلس و دولت مدعی اصلاحات، توانست به بیت‌المال دست‌درازی کند.

و پس از آن نیز بارها از سوی روزنامه‌هایی مانند آفتاب یزد و اعتماد و... مورد حمایت و توجیه و تأویل قرار گرفته، چنان از زبان این مفسد اقتصادی، نسخه اصلاح اقتصادی برای کشور پیچیده‌اند. او رفیق گرمابه و گلستان برخی شبه اصلاح‌طلبان نظیر حضرتی و... است.


اما درباره بابک زنجانی، اگر از جوایز و لوح اهدا شده توسط امثال هاشمی و روحانی که بگذریم، رپورتاژ آگهی هفته‌نامه آسمان (ارگان قبلی کارگزاران) برای این مفسد اقتصادی در 30 شهریور 1392 خواندنی است؛ زنجانی در این مصاحبه درباره مقدمات رشد خود می‌گوید: «زمانی که در پادگان ولی عصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند.

وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم گفتند شما باید به عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه‌جا کنید. حدود 5 ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم، بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت... آقای نوربخش 4-5 جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند.

دلار 300 تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند. آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و 4 یا 5 نفر بودند، کار کن.

اولین روز 17 میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم 17 میلیون تومان (2 دهه پیش) بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم، هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم... (درباره عکس با هاشمی و خاتمی و روحانی) من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم... تا حالا سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده‌ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم. بیشتر از 8 سال است که عکس ایشان در اتاقم هست.»


یادآور می‌شود برخی سیاست‌بازان و نشریات شبه اصلاح‌طلب بارها در سالیان اخیر، از امثال مه‌آفرید خسروی، بابک زنجانی یا شهرام جزایری به عنوان استیو جابزهای ایرانی و کارآفرین‌های تابعه یاد کرده‌اند و با این اوصاف عجیب است که ارکان حزب اشرافی کارگزاران که دبیر کل آن یکی از محکومان اقتصادی است، برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اشک تمساح می‌ریزد و آدرس FATF و CFT را می‌دهد. البته حق این است که اگر عدالت به تمام و کمال اجرا می‌شد، باید احزاب و رسانه‌های کارچاق‌کن و تطهیرکننده مفسدان اقتصادی هم در کنار این مجرمان، محاکمه و مجازات می‌شدند.


گفتنی است روزنامه سازندگی توسط تیم اداره کننده مجله آسمان اداره می‌شود؛ اما درست گفته‌اند که دروغگو کم حافظه است.

کارشناسان: رهبری اجازه دست‌درازی به صندوق توسعه ملی را نداد


کارشناسان اقتصادی می‌گویند رهبری اجازه نداد دولت، برداشت از صندوق توسعه ملی را شدت بخشد.


وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در زمینه لایحه بودجه 98 گفت: متأسفانه سالیان سال است، شعار بودجه‌ریزی عملیاتی داده می‌شود، اما هیچ وقت این شعار محقق نشده است، با اجرای واقعی بودجه‌ریزی عملیاتی مشخص می‌شود، هزینه‌های انجام شده، چه عایدی برای کشور دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره لزوم اصلاح بودجه‌ریزی گفت: سالیان سال برخی گروه‌ها به کسب ردیف اعتباری برای سازمان‌های خود مشغولند که هر روز نیز این اعتبارات بیشتر شده است. در لایحه بودجه 98 هم با 14 درصد افزایش روبرو بودیم که خوشبختانه رهبر انقلاب این لایحه را برگرداند، وگرنه دولت بحث اصلاحات ساختاری را مطرح نمی‌کرد.


وی با بیان اینکه دولت لایحه بودجه 98 را به صورت انبساطی بسته بود، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اجازه ندادند به صندوق توسعه ملی دست‌درازی شود. این لایحه اصلاً شرایط لازم برای مقابله با تحریم‌ها را نداشت.

در سال آینده 34 درصد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، اما دولت این میزان را درلایحه بودجه صفر کرده بود و قصد داشت هزینه‌های جاری دولت را از صندوق توسعه ملی پوشش دهد و برای واردات کالاهای اساسی نیز قصد برداشت از صندوق توسعه ملی داشت. رهبر انقلاب این لایحه را برگرداند تا حداقل 20 درصد از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری هزینه شود.


وی افزود: دولت‌ها در کشور ما هیچ گاه شعار بودجه‌ریزی عملیاتی را اجرا نکرده‌اند و حاصل آن شده که هر سال لایحه بودجه افزایش داشته به طوری که لایحه سال 98 نیز  13 الی 14 درصد با افزایش همراه شده است. از سوی دیگر کل درآمدهای بودجه به صورت خوشبینانه و نه در حالت واقع‌بینانه تنظیم شده است. همچنین برای تأمین هزینه‌های همین دستگاه‌های موازی اقدام به آینده‌فروشی منابع و چاپ اوراق بدهی و دست‌درازی به صندوق توسعه ملی می‌کنند!


در همین حال غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایلنا گفت: رهبر انقلاب، حداقل واریزی به صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده را 20 درصد اعلام کردند.


وی گفت: سهم واریز به صندوق توسعه ملی قاعدتاً باید ۳۴ ٪ باشد اما دولت این سهم را در لایحه تا 10‌٪ کاهش داده بود و قرار است این سهم تا حدودی بیشتر شده و به 20‌٪ برسد.


تاجگردون تصریح کرد: اساساً بحث صندوق توسعه ملی مربوط به سیاست‌های کلی نظام است و طبیعتاً برای تصمیم‌گیری درباره آن حتماً باید نظر رهبری اخذ شود. در این رابطه نیز رهبری نظرشان را ارائه کرده و تأکید داشتند که حداقل واریز به صندوق توسعه ملی باید 20‌٪ باشد.

کرباسچی: دولت کوتاهی کرد بخش مسکن، سرمایه خارجی نمی‌خواست


دبیر کل حزب کارگزاران تصریح کرد، بخش مسکن و راه نیازمند سرمایه‌گذار خارجی نیست و از این طریق می‌توان مشکل رونق اقتصادی و اشتغال را برطرف کرد.


در حالی که بخش مهم راه و شهرسازی به مدت پنج سال در اثر بیگانه‌زدگی و بی‌عملی وزیر مستعفی، در رکود تورمی عمیق فرو رفت، کرباسچی در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «بودجه امسال دولت مانند سال گذشته با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است، چالش‌هایی که در وضعیت کنونی بیش از گذشته مناقشه برانگیز باشند.


وضعیت درآمدهای کشور و چگونگی هزینه آن در سال آینده به درستی مسئله‌ای است که هم دولت و مجلس و هم حاکمیت نسبت به آن نگرانند و توصیه و تلاش برای بهینه‌سازی آن دارند، ابهام در وضعیت درآمدهای نفتی و به طور کلی شرایط بازار و امکان صادرات، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و وضعیت نامشخص ارتباط مالی با شرکای تجاری ایران و از جمله اروپا، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و کندی اجرای پروژه‌های کلان ملی و از طرفی نیازهای اقتصادی داخل کشور و ضرورت خروج از رکود اقتصادی و کاهش بیکاری و تأمین حداقل‌های زندگی اقشار کم‌درآمد و... عناصری است که ساختار بودجه و درآمد و هزنیه سال آتی را برای کشور دچار تنگنا می‌کند.


به صورت خاص، پیشنهاد این است که سرمایه‌گذاری اساسی در پروژه‌های مسکن و راه که هر دو تقریباً بدون نیاز به هزینه‌های ارزی و در عین حال اشتغال‌زایی فراوان است در شرایط خاص این سال‌ها معقول‌ترین و پربازده‌ترین تصمیم است.

کمبود مسکن برای اقشار جوان جامعه آزاردهنده‌ترین عنصر زندگی نیروهای شاداب و جوانی است که باید با روحیه سرشار از امید و آرزو مقدرات کشور را از نسل قبلی خود تحویل بگیرند - از طرفی حجم عظیم خودرویی که به هر حال (ولو با سیاست‌هایی که آنها را نپسندیم) در اختیار و استفاده مردم قرار گرفته و سفرهای برون‌شهری بسیار زیادی که خانواده‌ها دارند و خسارات عظیم جانی و مالی هر ساله که گفته می‌شود بیش از 300 هزار کشته و زخمی و هزاران میلیارد خسارات مالی را در بر می‌گیرد ایجاب می‌کند دولت و مجلس محترم به این بخش توجه ویژه کنند، به خصوص که سرمایه‌گذاری در این بخش مهم اشتغال‌آفرین‌ترین پروژه‌ها را شامل می‌شود و صدها شرکت پیمانکاری و مشاوره و هزاران نیروی مهندسی و صدها هزار ماشین‌آلات موجود در کشور و صدها هزار اشتغال ساده را به خوبی به کار می‌گیرد- این ایده که ما از شرایط بحران در سایر بخش‌ها بتوانیم به تکمیل اساسی‌ترین زیرساخت که راه و مسکن باشد روی آوریم بارها مطرح شده ولی معلوم نیست به چه دلیل توجه کافی به آن نشده و نمی‌شود...»


یادآور می‌شود بخش مسکن با 250 حوزه صنعتی و تولیدی مرتبط است و فعال شدن آن می‌تواند به تولید انبوه اشتغال، در کنار کاهش قیمت مسکن (و نرخ تورم) منجر شود. اما لجبازی عباس آخوندی با مسکن مهر و اصرار بر قفل کردن این حوزه، فرصت بزرگ رونق اقتصادی و تولید و اشتغال را از کشور و مردم دریغ کرد.

شما مسکن مردم را تامین کنید نام مهر را هم حذف کنید و اعتدال بگذارید


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن مهر گفت مسکن با پسوند را قبول ندارم.


به گزارش روزنامه ایران، محمد اسلامی با بیان اینکه مسکن با پسوند را قبول ندارم، گفته اگر مردم در ساخت و تحویل 500 هزار واحد مسکن مهر و 400 هزار واحد جدید مشارکت کنند، چرخ تولید مسکن در کشور به حرکت درخواهد آمد.

در این دوره مسکنی که در هدف داریم و برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه در حال ساخت است، در برنامه ما دیده شده و شامل تکمیل و تحویل 500 هزار واحد مسکونی مهر و 400 هزار واحد جدید در سراسر کشور است که اگر مردم در ساخت و تکمیل آنها مشارکت کنند چرخ تولید مسکن در کشور به حرکت درخواهد آمد.


ظاهرا مدیران دولت موسوم به اعتدال عادت کرده‌اند که نسبت به عنوان مسکن مهر  آلرژی و حساسیت نشان دهند. اما خطاب به این مدیران می‌توان گفت شما نام «مهر» را حذف کنید یا به جای آن مسکن اعتدال را بگذارید اما برای مسکن مردم تدبیر کنید، نه اینکه به رسم پنج سال گذشته و عملکرد وزیر مستعفی، چنان رویکردی داشته باشید که تولید مسکن 60 درصد کاهش داشته و موجب تورم 91 درصدی قیمت فقط در یک سال اخیر شود.

ایران

پرواز ماهان به آلمان در حال انجام است

 خبر اول اینکه،مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ماهان‌ایر ۱۵ سال است که به آلمان پرواز دارد، گفت: سازمان هواپیمایی گزارشی مبنی بر تحریم این ایرلاین از مسئولان آلمانی دریافت نکرده است.به گزارش فارس، روز جمعه یک روزنامه آلمانی مدعی شد کشور آلمان پروازهای ورودی و خروجی ماهان‌ایر را به این کشور ممنوع کرد. رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، در این‌باره گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچ گزارشی مبنی بر تحریم ماهان‌ایر از مسئولان کشور آلمان دریافت نکرده است و سخنگوی دولت آلمان نیز درباره این ادعای روزنامه بیلد گفته است که نظری ندارد. وی افزود: ماهان‌ایر حتی قرارداد ۶ ماهه پروازهای زمستانی با آلمان دارد و پروازها در حال حاضر در حال انجام است. 

آزادی ۳ کارگر بازداشتی دیگر در فولاد اهواز

خبر دیگر اینکه،وکیل برخی از کارگران گروه ملی فولاد ایران از آزادی سه کارگر بازداشتی دیگر خبر داد. محمدعلی جداری فروغی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه روز شنبه سه کارگر آزاد شدند گفت که دیروز هم سه کارگر دیگر آزاد شده‌اند. وی با بیان اینکه این کارگران همگی با قرار کفالت آزاد شده‌اند، افزود: احتمال آن می‌رود که در روزهای آینده باقی کارگران آزاد شوند؛ به نظر من، آزادی کارگران بازداشتی می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکلات و رونق تولید در این مجتمع باشد. این وکیل دادگستری تأکید کرد: مطالبات کارگران گروه ملی فولاد، کاملاً صنفی‌ است و تنها گفت وگو و مذاکرات می‌تواند راه‌حل مشکلات باشد. 

تکذیب تعلیق همکاری کارمند گمرک

شنیدیم که،پس از ماجرای مشاجره نماینده سراوان با کارمند گمرک ایران و حواشی ایجاد شده در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مطرح شد که کارمند گمرک تعلیق شده است. فارس اما بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار خود خبر داده که دیروز «محمد بهنیا» مأمور گمرک در محل کار خود و در همان پست حاضر بوده است. همچنین در رابطه با جنجال نماینده مجلس در گمرک تاکنون هیچ فردی بازداشت نشده است.
 

پیشتازی همزمان در رشد و تخلف علمی

دست آخر اینکه،تابناک در گزارشی به پیشرفت علمی چشمگیر ایرانیان در سال‌های اخیر و البته پدیده تخلف و تقلب علمی در ایران پرداخته است. بر این اساس آن گونه که مجله نیچر (Nature) در فوریه ۲۰۱۸ گزارش داده، ایران از لحاظ مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، بیشترین شتاب را در تولید مقالات علمی در دنیا داشته است، با این حال در جمله بعد این گزارش آمده که به رغم افزایش تعداد مقالات، سؤالاتی پیرامون رعایت اخلاق پژوهشی درباره مقالات منتشر شده از ایران وجود دارد.کدام سؤالات؟ همان ابهاماتی که موجب شده ایرانیان بیشترین مقالات برگشتی را در جهان داشته باشند. آماری نگران کننده که برای هفدهمین کشور در رتبه بندی جهانی کشورها از منظر تولید مقالات، بسیار نامطلوب به نظر می‌رسد، بویژه اگر درباره کشوری مطرح شود که از منظر شتاب تولید مقالات، مقام نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

خراسان

دستور دولت به یک سازمان برای گزارش دادن درباره پرونده بابک زنجانی

براساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت که به وزیر اقتصاد ابلاغ شده، با تنفیذ صورتجلسه مجمع عمومی شورای عالی مناطق آزاد، مقرر شده با توجه به رسیدگی قوه قضاییه به موضوع پرونده بابک زنجانی و تنفیذ مصوبه 26532 ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط مرجع قضایی، اقدامات لازم درباره این پرونده در بخش مربوط به جزیره قشم پیگیری شود و سازمان منطقه آزاد قشم نیز مکلف است گزارش پیشرفت پیگیری این موضوع را هر سه ماه یک بار به دبیرخانه مناطق آزاد کشور ارائه کند.

هشدار به مدیران درباره اجرای دستورات  سرپرست‌های غیرقانونی

یک مقام مسئول دولتی با ارسال بخشنامه ای برای تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی با تشریح ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری، متذکر شده با توجه به این که حداکثر مدت زمان قانونی برای تصدی پست مدیریتی یا حساس به صورت سرپرست در دستگاه ها، به میزان چهار ماه تعیین شده بنابراین در صورت سپری شدن مهلت مذکور، کلیه مسئولیت ها و دستورات آن مقام همچون دستور پرداخت اسناد و صورت های مالی، منقضی و غیرقابل اجراست.

آرمان

پرونده ۲۰۰ صفحه‌ای یک مدیر بانکی

شنیده شد که رئیس سابق یکی از شعب بانک تجارت کرمان امروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه می‌شود. ع. ع، رئیس سابق یکی از شعب بانک تجارت کرمان امروز سوم دی ماه، در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی محاکمه می‌شود. دادگاه این متهم به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود. بخش اول پرونده در چند اتهام اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی، اختلاس، جعل راجع به متهم ردیف اول مفتوح است. گردش مالی چک‌های فاقد پشتوانه‌ بین بانکی در این پرونده دوازده هزار میلیارد تومان و رقم ضمانت‌نامه‌های فاقد مصوبه و بدون قرارداد بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که بخش عمده‌ای از آنها در نتیجه‌ اقدامات مجرمانه‌ متهم ردیف اول پرونده صورت گرفته است. در این پرونده، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان وجه ضمانت‌نامه‌ها به بیت‌المال عودت شده است. این پرونده ۲۰۰ صفحه ای، یکی از پرونده‌های فساد کلان اقتصادی است که چندین متهم دارد.

تفهیم اتهام جدید به محمد نجفی

شنیده شد که وکیل مدافع محمد نجفی، وکیلی که در ارتباط با حوادث دی‌ماه ۹۶ با حکم دادگاه انقلاب اراک به حبس محکوم شده است، از تفهیم اتهام جدیدی به موکلش خبر داد. ایسنا نوشت؛ پیام درفشان درخصوص آخرین وضعیت پرونده محمد نجفی، اظهار کرد: چند روز پیش، سه اتهام جدید در شعبه بازپرسی شازند در رابطه با موکلم مطرح شد که بازپرس با هر سه این اتهامات مخالفت کردند، اما دادستان اصرار کرده و اتهام «تشویش اذهان عمومی» به او تفهیم شده است. وی افزود: این اتهامات جدا از اتهامات قبلی محمد نجفی بوده و دلیل آن نامه‌ای که موکلم به رهبری نوشته، اعلام شده است. وکیل‌مدافع محمد نجفی گفت: برخلاف قواعد صلاحیت محاکم کیفری طبق قانون آیین دادرسی کیفری، وقتی علیه فردی جرائم مختلف کیفری مطرح بوده و در حال رسیدگی است و این مساله بسته نشده، همه موارد باید در یک شعبه متمرکز شده و در یک جا به آنها رسیدگی شود.

حبس ۲۹۹ زن به‌دلیل بدهی مالی

شنیده شد که هم‌اکنون ۲۹۹ زن ایرانی با عنوان محکومیت‌های مالی در زندان‌های کشور هستند که 20‌درصد این محبوسان تنها در استان فارس نگهداری می‌شوند. فرارو نوشت؛ به‌رغم تلاش‌های برخی نهادهای مردمی در اولویت‌بخشی به مددجویان زن و برگزاری پویش‌هایی متعدد مردمی، اما آمار این دسته از محبوسان نسبت به فروردین امسال با رشد ۲۵‌درصدی تقریبا به ۳۰۰ زندانی رسیده است. فارغ از زندانیان بزهکار، تنها در استان فارس تعداد ۶۰ مددجوی بدهکار و به ترتیب در استان‌هایی، چون گیلان و مازندران به ترتیب ۳۰ و ۲۵ محکوم مالی ناشی از جرائم غیرکلاهبرداری تحمل حبس می‌کنند. عدم مدیریت صندوق‌های خانگی، عدم فروش البسه تولیدی در کارگاه‌های خیاطی و موضوع ضمانت از همکاران، بستگان و دوستان از جمله عناوینی است که زنان این سرزمین به‌دنبال آن روانه حبس شده و برخی از آنها به‌علت سنگین‌بودن میزان بدهی و صد البته عدم پشتوانه مالی ماه‌ها در بند باقی می‌مانند.

آزادی 3 کارگر بازداشتی دیگر

شنیده شد که وکیل برخی از کارگران گروه ملی فولاد ایران از آزادی سه کارگر بازداشتی دیگر خبر داد. محمدعلی جداری‌فروغی، وکیل برخی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران از آزادی سه کارگر بازداشتی این مجموعه خبر داد و گفت: روز گذشته (شنبه)، سه کارگر و امروز (یکشنبه) نیز سه کارگر دیگر آزاد شده‌اند. وی با بیان اینکه این کارگران همگی با قرار کفالت آزاد شده‌اند، افزود: احتمال آن می‌رود که در روزهای آینده باقی کارگران آزاد شوند؛ به‌نظر من، آزادی کارگران بازداشتی می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکلات و رونق تولید در این مجتمع باشد. این وکیل دادگستری تاکید کرد: مطالبات کارگران گروه ملی فولاد، کاملا صنفی‌ است و تنها گفت‌وگو و مذاکرات می‌تواند راه‌حل مشکلات باشد.

اتفاق عجیب برای هافبک استقلال

شنیده شد که هافبک تیم فوتبال استقلال با اتفاق عجیبی روبه‌رو شد. سجاد آقایی هافبک جوان استقلال که نیم‌فصل اول چندبار برای این تیم به میدان رفت، یکی، دو روز پیش با حادثه عجیبی روبه‌رو شد. این بازیکن قصد داشت در مراسم ازدواج دخترخاله‌اش شرکت کند که به‌دلیل تصادف خودرویی که یکی از اقوامش در آن حضور داشت و منجر به مرگ او شد، این مراسم تبدیل به عزا شد. هافبک استقلال در این خصوص اظهار داشت: همه ما شوکه شده‌ایم و نمی‌دانم چه چیزی بگویم. متاسفانه خاله‌ام که داخل یکی از خودروها حضور داشت، به‌دلیل تصادفی که رخ داده، جانش را از دست داد.

تکذیب حضور فرمانده ارتش در فضای مجازی

شنیده شد که روابط عمومی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع عموم مردم خصوصا کاربران فضاهای سایبری و شبکه‌های اجتماعی می‌رساند، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه فعالیتی در فضای مجازی ندارد و هرگونه کانال، صفحه و گروه مرتبط با نام ایشان در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر و... نامعتبر و غیررسمی است. گفتنی است هرگونه مطلب، متن، سخنرانی، اظهارنظر، مصاحبه و عکس مرتبط با ایشان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران یا آجانیوز در بستر پیام‌رسان‌های بومی سروش و ایتا رسمیت داشته و مورد تایید است.

پایان ممنوع‌التصویری باران کوثری

شنیده شد که تیزرهای فیلم سینمایی «آستیگمات» با حضور باران کوثری مجوز پخش از صداوسیما را دریافت کرد. سعید خانی تهیه‌کننده سینما و پخش‌کننده فیلم سینمایی «آستیگمات» گفت: تیزرهای جدید فیلم آستیگمات با حضور باران کوثری به صداوسیما ارائه شده و کد و مجوز لازم برای پخش این تیزرها از سوی مدیران صداوسیما صادر شده است. پیش از این تیزرهای فیلم‌های «عصبانی نیستم»، «شنل» و «عرق سرد»که باران کوثری در آنها ایفای نقش کرده بود، اجازه پخش از صداوسیما نداشت و تبلیغات این فیلم‌ها با حذف تصویر و نام باران کوثری از صداوسیما پخش می‌شد.

کشف فرار مالیاتی هزارمیلیاردی

شنیده شد که رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: یکهزارمیلیاردتومان فرار مالیاتی در استان اصفهان کشف شده است و دو نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. میزان نوشت؛ احمد خسروی‌وفا اظهارکرد: این افراد با سوءاستفاده از ضعف اطلاعات حقوقی اشخاص و با ثبت چندین شرکت به نام دیگران، منافع شرکت‌ها را به جیب زده و یکهزارمیلیاردتومان فرار مالیاتی داشته‌اند. این مقام قضائی در استان اصفهان افزود: این پرونده در دادسرا در جریان رسیدگی است.

طعنه ضرغامی به رئیسی

شنیده شد که عزت‌ا...ضرغامی در حساب توئیتری خود درباره ریاست احتمالی ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه اظهارنظر کرد. وی نوشت: گمانه‌زنی برای رئیس بعدی قوه قضائیه زود است. معتقدم، قدرت مدیریت از قوه اجتهاد مهم‌تر است. رئیس بعدی باید توان ایجاد تحول و مقابله با کلیشه‌های حاکم، بر اساس تجربیات کارشناسان متعهد و روش‌های مدرن اداره دادگستری‌ها در دنیا را داشته باشد. مدل میتی‌کومان هم کماکان کاربردی و روحیه‌بخش است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس