نمایه

تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرزها و تجربیات حاصل از جنگ های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌ های تاکتیکی جدیدی شده که در جدیدترین و متفاوت ترین رزمایش این نیرو به نمایش درآمد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در یکی از متفاوت ترین و هجومی ترین تمرینات نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر، دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران طی روزهای گذشته در منطقه خلیج فارس و جزیره قشم برگزار و برای نخستین بار از «عملیات تهاجمی» در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. این رزمایش که با شعار "نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت سازی های نوین دفاعی" برگزار شد، شاهد نمایش تاکتیک ها و برنامه های چند لایه و پیچیده نیروی زمینی سپاه بود که با حضور یگان‌ های برگزیده نیرو اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌ های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه به اجرا درآمد.

در همین زمینه:

فیلم/ انتقال "گردان صابرین" از تهران به قشم

فیلم/ ورود تانک های سپاه به منطقه عملیاتی رزمایش

فیلم/ متفاوت ترین رزمایش پس از انقلاب در خلیج فارس

عزت ایران به دست انقلابی‌ها ممکن می‌شود +فیلم

امیدواریم دشمنان به توان پاسخ کوبنده ما پی برده باشند

با توجه به تاکید سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص پیام این رزمایش که "اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، ما سراسر تهاجمی و آفندی خواهیم شد و هدف ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب می کنیم"، به خوبی مشخص می شود که تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرزها و تجربیات حاصل از جنگ های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌ های تاکتیکی جدیدی شده است.

در عین حال، در این رزمایش عملیات آبی خاکی، موارد مهمی چون انتقال سریع یگان های مخصوص از عمق کشور به مناطق مرزی، ریزش بار و تدارکات از بالگرد، استفاده از نفربرهای BMP-۲ به صورت تهاجم آبی خاکی، عملیات مشترک بین واحدهای زرهی و پیاده و همچنین پشتیبانی ترکیبی یگان های بالگردی و توپخانه ای تمرین شد و برخی از تاکتیک ها و سلاح های مورد استفاده، برای اولین بار بود که در یک رزمایش کاملا عملیاتی و به صورت علنی مورد استفاده قرار می گرفت.

انجام عملیات خاکی با بی ام پی؛ یک خرق عادت از سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روزهای اول تشکیل و شکل گیری، نیرویی بوده که سرمایه گذاری سنگینی روی واحدهای پیاده داشته و سعی کرده استفاده از تاکتیک های حمله در دسته های کوچک پیاده را در دستور کار داشته باشد. با طی شدن سالها، کم کم نیروهای سپاه در قابل یگان های زمینی، دریایی و هوایی نیز شکل گرفتن و تجهیزات به روز و قالبی کلاسیک و مدرن به نیروهای رزمی سپاه داده شد.

خروج بی ام پی ها برای رسیدن به ساحل در رزمایش سپاه

در رزمایش اخیر اما شاهد یک حرکت از طرف نیروی زمینی سپاه بودیم که به نوعی یک اقدام جدید محسوب می شد و آن هم استفاده از زره پوش های بی ام پی ۲ در نقش تهاجم از دریا به ساحل بود. پیش از این، کمتر شاهد استفاده از این قابلیت در تمرین های سپاه بوده ایم و به نوعی در این رزمایش شاهد یک تغییر در تاکتیک های نیروی زمینی سپاه هستیم که به نوعی نشان دهنده افزایش اهمیت استفاده از یگان های زرهی در نقش نوک پیکان تهاجم در حملات و پشتیبانی از نیروهای پیاده است. حضور این زره پوش کار کشته در کنار نیروی های پیاده عمل کننده می تواند به نوعی پشتیبانی اولیه از آنها را تا رسیدن قوای سنگین تر کمکی به وجود آورد و در صورت لزوم در زمان ورود به ساحل اقدام به جابجایی و انتقال سریع نیروها در خط ساحل کند.

نقش هوانیروز سپاه پر رنگ تر می شود

برای مدتی وظیفه پشتیبانی آتش هوایی از واحدهای عمل کننده نیروهای مسلح بر عهده هوانیروز ارتش بود اما با توجه به ارتقاء همه جانیه یگانهای رزمی و پشتیبانی سپاه در سالهای اخیر، این نیرو به دنبال تشکیل و توسعه یگان بالگردی خود رفته و در حال حاضر در این با استفاده از ترکیبی از بالگردهای کبری و ام آی ۱۷ تا حد زیادی در بحث حمل و نقل و انجام حملات بالگردی به خودکفایی رسیده که در این رزمایش نیز شاهد تک بالگردهای کبری و ریزش تدارکات با چتر از بالگردهای ام آی ۱۷ بودیم. از جمله نکات مهم درباره بالگردهای حاضر در این رزمایش نصب سیستم اپتیکی جدید برای بالگردهای کبری سپاه بود که به نظر از نوع RU ۲۹۰است که به بالگرد این اجازه را می دهد که در هوای بد و شب هنگام نیز به پرواز و مسیر یابی بپردازد.

شلیک راکت از بالگرد کبری سپاه - به سیستم اپتیک جلوی دماغه دقت کنید

ریزش بار از بالگرد ام آی ۱۷ سپاه در رزمایش

هوانیروز سپاه به صورت رسمی، یگانی جوان است که در حال حاضر همچنان در حال طی مراحل گسترش و تجربه اندوزی است و به مرور با حضور در رزمایش ها و تمریناتی مثل این به توانایی رزمی و عملیاتی خود اضافه کند.

عملیاتی شدن مین های ضد بالگرد

مین ضد بالگرد دستاوردی دفاعی است که در چند سال اخیر در رزمایش های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و بر اساس اعلام منابع خبری، در این رزمایش به حالت عملیاتی کامل رسیدند. مین های ضدبالگرد از نوع جهنده بوده و پس از پرش از زمین در فاصله ١٥٠ الی ١٨٠ متری منفجر می شود و با ترکش های خود تا فاصله ٥٠ متر می تواند به بالگردهای دشمن آسیب برساند.

در جریان حمله به یک جزیره و تصرف آن، استفاده از بالگرد و اصطلاحا عملیات هلی برن، یکی از روش های معمول به حساب می آید. استفاده از این مین ها در مناطق حساس یک جزیره یا هر نقطه حساس که می تواند به عنوان نقطه فرود دشمن به حساب آید می تواند در نقش یک اقدام بازدارنده و تاخیری بر علیه هلی برن یگان های دشمن عمل کند.

دو ابتکار برای یگان های پیاده سپاه

اما در جریان این رزمایش شاهد استفاده از دو ابتکار برای یگان های پیاده سپاه بودیم که یکی استفاده از خشاب ها به شکل کوله پشتی برای تیربار چی های سپاه است. همواره حمل گلوله خصوصا از سری ۷.۶۲ برای تیربارچی ها همیشه یک چالش به حساب می آمده و بخش زیادی از توان تحرک و بار همراه یک یگان به مهمات تیربارها اختصاص می یابد. استفاده از انواع خشاب های ۱۰۰ یا ۲۰۰ گلوله ای برای تیربارهای مختلف در دنیا امری مرسوم است که البته این خشاب ها به زیر خود سلاح وصل می شوند. در این مدل مهمات درون یک بسته قرار گرفته و به صورت یک کوله پشتی در پشت کاربر قرار می گیرد و مهمات از طریق یک نوار تغذیه به سلاح منتقل می شود.

تیربارچی سپاه مجهز به خشاب حجم بالا و نصب دستگیره جلویی برای تیربار پی کا ام

در ارتش های مشهور دنیا، آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی طرح هایی را در این زمینه ارائه دادند و حتی آمریکایی ها از این طرح به صورت آزمایشی در افغانستان نیز بهره بردند اما استفاده از این نوع خشاب ها آنچنان مرسوم نیست و صرفا امکان دارد در برخی یگان های مخصوص با آموزش های بسیار بالا یا واحدهای پیاده نظام مکانیزه دیده شود. علت اینجاست که در هر کدام از این بسته ها حدود ۵۰۰ فشنگ قرار می گیرد که وزن بالایی دارد و حمل آن بسیار مشکل است. برای فهم مشکل به این اعداد دقت کنید. هر گلوله کالیبر ۵۴*۷.۶۲ میلی متری برای تیربار PKM در سبک ترین مدل حدود ۱۷۴ گرم وزن دارد.

خشاب ظرفیت بالای مدل عقرب ساخت روسیه

 ۵۰۰ گلوله با این وزن به معنای ۸۷ کیلوگرم است. نیروی کاربر این سلاح به طور کامل به حمل این وزن بالا متمرکز می شود و مشخصا نیازمند نوعی همکاری و کمک خواهد بود. در یک یگان مکانیزه که امکان حرکت با نفربر وجود دارد و به سرعت تا نقطه درگیری نیروها منتقل می شوند می توان از این نوع خشاب پر ظرفیت برای شلیک برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به پشتیبانی به شلیک و حمایت از یگان عمل کننده بپردازد.

همچنین شاهد اضافه شدن یک دستگیره در جلوی تیربار پی کا ام مورد استفاده نیز هستیم که کنترل پذیری بیشتری را به تیرانداز خصوصا در حال شلیک در وضعیت ایستاده را اعطا می کند.

نصب صفحه خورشیدی برای بی سیم های نیروهای مسلح

اما ابتکار دوم استفاده از صفحات خورشیدی برای شارژ باطری بی سیم های نیروهای عمل کننده در این رزمایش بود. باطری برای سیستم های مخابراتی قابل حمل همیشه از چالش های مهم و اقلام ضروری برای یگان های عملیاتی پیاده بوده و بخشی از بار همراه یک سرباز حامل بی سیم را تشکیل می دهد اما با استفاده از یک صفحه خورشیدی، امکان شارژ و بهره برداری طولانی از سیستم ارتباطی بدون نیاز به حمل باطری بیشتر امکان پذیر خواهد بود که این روش فقط در نیروهای مسلح روز و مدرن دنیا مشاهده و عملیاتی شده است.

تاریخ، برنامه و تاکیدات مسئولان ارشد و نیروهای مسلح کشورمان در دهه های پس از انقلاب، همواره بر اصول و تدابیر دفاعی استوار بوده و هست، اما برخی شرارت ها و اقدامات کشورهای کوچک منطقه که با همکاری مزدوران غربی و اسرائیلی و حمایت های فرامنطقه ای صورت می گیرد، لزوم اجرای یک رزمایش تهاجمی را بیش از همیشه، ضروری می ساخت تا مشخص شود " اگرچه اصول و راهبرد اصلی کشورمان دفاعی است اما بعضا در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی خواهد بود" و همین اقتدار و برخورد است که باعث شده ناو هواپیمابر امریکا نیز در زمان ورود به منطقه با برخورد مقتدرانه و اعمال مقررات شناورهای تندرو سپاه مواجه شود که در این باره طی روزهای آینده بیشتر خواهیم نوشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    سپاه و هلیکوپتر کبرا ؟؟؟؟؟
    • IL ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      20 84
      ناتو عربی باید تا قبل از انتخابات 2020 در حالت آماده باش قرار گیرد .
    • حمید ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      71 10
      خطاب به 23:24، انگار خبر نداری که سپاه سالهاست از این هلی کوپتر استفاده می کنه، البته نوع ارتقاء یافته اون هم وارد خدمت در سپاه شده است.
    • احمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      10 13
      خیلی دردناکه
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      60 8
      کاربر 00:23 از جایی آمده ای که ساکنین اش را آوره کردی و کسانی هم که باقی مانده اند یا محاصره شده اند یا این که کودک شان را می کشید. به اطلاع شما برسم که از نظر ما فلسطین از بحر تا نحر است نه یک وجب کمتر و به زودی هم تو را و هم اون ناتو عربی ات را به زباله دان تاریخ خواهیم انداخت.
    • هادی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      17 20
      لابد کبرا با زور از ارتش گرفتن
    • سید رضا - پاسخ 23:24 IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      25 6
      سپاه ؛ چندین ساله که از بالگرد طوفان( ارتقا یافته کبرا) ساخت ایران ، استفاده می کنه !!
    • حمزه IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      21 4
      ناشناس ۲۳ ناتوی غربیتون کاری نتونسته،انجام بده.بنظرت ناتوی عربی+عبری چه میتونه بکنه!؟ پ.ن.اگه میتونستن کاری انجام بدن،الان شما در نقش تفرقه انداز اینجا نبودی.
    • aras IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      3 0
      نوع ایرانی هلی کوپترهای کبرا با نام طوفان در اختیار ارتش و سپاه قرار گرفته متاسفانه هزینه بالای هلی کوپترها و در عین حال نیاز فراوان به حمایت هوایی برای پیاده نظام (بخصوص بعد از تجربه مقابله با دعاش) عملا بیشتر رفتن روی حفظ کبرا های قدیمی قبلی حدیدا دوباره دارن روی ساخت طوفان 2 و ارتقاهای کاربردی مثل دوربینهای دید در شب و... سرمایه گذاری جدی میشه
    • RO ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      1 0
      ناتوی عربی الان هم هست تو یمن منتهی چندان نتایج جالبی برای غرب و اسرائل نداشته بنظر هم نمیرسه چندان در برابر ایران موثر باشه
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      0 0
      ناتوی عربی؟؟؟!!! این مفت خورهای حاشیه جنوبی « خلیج همیشه فارس» اگه دماغشون بخاره هم نا ندارن بخارونن باید یکی دیگه بیاد براشون بخارونه. اونا رو چه به این غلط های زیادی
  • پری مجرد48ساله IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    34 92
    دنیای امروز دنیای گفتمان ها و پارادایم ها و اپیستمه ها و دیسکورث هاست نه دنیای تفنگ و موشک و پهبادها
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      48 10
      اتفاقا بیچاره سوریه ای ها هم همین جوری فکر میکردند ودرحال خوشگذرانی وتجارت بودند؛چه بلاهایی که سر بعضی زناشون نیومد!الآنم نیروی نظامی سرمرز داره شهید میده وگرنه کارشما وخیم تر از این حرفابود!!!
    • نسل سوم IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      41 6
      شما از این دنیا یه پنجاه سالی عقب تر هستی آمریکایی ها گفتمان رو فله ای میکشند و به خورد دنیا می دهند والا این یانکی ها نمی دونند گفتمان چی هست
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      22 5
      اینکه واژه گفتمان و دیسکورث را در یک جمله آوردی فهمیدم که خیلی میفهمی!!! یک بنده خدایی هم بود قبلا اظهار فضل کرد که دنیای موشک تمام الان دنیای گفتمان است ملت گفتمان را هم در این مذاکرات دیدند
    • SE ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      18 4
      وای کشتید ما را با گفتمانتان آن که باوجود تن دادن به همه خواسته های دشمنان حاصلش تف کف دست هم نشد
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      6 9
      کاربر 9:24! سوری ها در حال تجارت بودند؟ سوریه ستون و تکیه گاه مقاومت در منطقه است. همه کشورهای غربی- محور ارتجاع عربی و ترک ها علیه او صف آرایی کردند. چچنی ها در این جا چه می کنند؟ ترکستانی در سوریه چه کار دارند؟ سلفی ها اروپایی چطوری خودشان را به سوریه رساندند؟ در سوریه یک جنگ به ابعاد جهانی به وقوع پیوسته است که خوشبختانه ملت سوریه با ایستادگی جاودانه خویش و با کمک محور مقاومت موفق شد تا حد زیادی بر آن غلبه کند. از حلب برایت بگویم که استالینگراد جنگ سوریه شد و با پیروزی ارتش عربی سوریه در این جنگ و با استفاده از تاکتیک های نوین یک ژنرال نسبتا جوان ایرانی موفق شد نبرد را در سوریه به سمت پیروزی بازگرداند. از دیرالزور برایت بگویم که لنین گراد جنگ سوریه بود با 1000 روز محاصره از سوی تکفیری و بمباران های پی در پی امریکایی ها که مقاومت کرد و سرانجام تسلیم نشد و به دامن میهن سوری بازگشت. از فرمانده مدافعان این شهر شیرصحرا شهید سرلشکر عصام زهر الدین دروزی برایت بگویم که ایستاد و اجازه نداد شهر سقوط کند. هیچ ملتی که به تجارت و لهو و لعب سرگرم باشد این گونه نمی تواند بجنگد. به مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه از دست دادن خاک مهم نیست، از آن مهم تر انگیزه آزادسازی خاک است که اگر این انگیزه بمیرد هیچ وقت سرزمین های اشغالی آزاد نخواهد شد.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      1 3
      خخخخخخخخخ
    • س IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      0 0
      و البته دنیای رسانه و... که...
    • سید رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      8 0
      آبجی پری ؛ دلتو به همین حرفا خوش کردی ، که 48 سالت شد دیگه !!
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    15 2
    ایول
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    21 11
    شاید تجهیزات کشورهای منطقه از نیروهای نظامی ما پیشرفته تر باشد اما تجربه بسیار بالای فرماندهان نظامی ایران و نیز اموزش مناسب سربازان ایرانی به همراه در اختیار داشتن سلاح های با کاربرد بهتر ( از لحاظ سودمندی برای نیل به اهداف و نه صرفا تکنولوژی بکار رفته در سلاح ) باعث میشود در جنگ های احتمالی علیه همسایگان , ایران بمراتب دست برتری داشته باشد. البته در مورد مواجهه با امریکا شرایط بسیار متفاوت بوده و نتیجه قابل پیش بینی نیست. که این هم خود یک عامل بازدارنده موثر است.
    • CA ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      27 21
      بله اينكه اسلحه ات رو تميز كني و گلوله از پشت به سرت بخوره خيلي شاهكاره
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      22 7
      فرق بزرگ میان ما و آمریکایی ها در این است که اینجا خاک ما است و لذا ما بهتر از امریکایی ها منطقه را می شناسیم. دقیقا مثل مقاومت قهرمانانه رزمندگان حزب الله در جریان نبرد سی و سه روزه سال 2006 یا مقاومت رزمندگان گروه های چهارده گانه فلسطینی در سال 2008-2012-2014 در نوار با عزت غزه
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    12 9
    ظریف جمهوری اسلامی ایران هرگز خواستار نابودی اسرائیل نبوده است!!
    • AU ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      9 0
      چقدر کشورهای عربی روی این حرف مانور خواهند داد.
  • CA ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    23 10
    ﻛﺒﺮﻱ ﺧﺮﻳﺪﻳﻢ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ???? ﻫﻤﻪ ﻛﺒﺮﻱ ﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ اﺭﺗﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ, ﺳﭙﺎﻩ ﻛﺒﺮﻱ اﺯ ﻛﺠﺎ ﺩاﺭﻩ??
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      17 3
      زوری هدیه گرفته
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      5 4
      شما موتورتو نمیدی داداشت سوار بشه ؟
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      4 2
      از ارتش غنیمت گرفته
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    4 13
    کیف های صفحه خورشیدی بیسیم رو که ارتش یک سال قبل ساخته بود
  • اصلاح طلب IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    7 66
    هیچ راهی جز تسلیم نیست با تحویل تنگه هرمز به امریکا مثل بحرین مشکلات حل میشه
    • نسل سوم IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      21 3
      از شما بیش از این انتظاری نیست ما تو هر عصر یه میرزا ملکم داریم گویا
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      14 2
      ان الحیاه عقیده و جهاد... زندگی جزء عقیده و جهاد در راه عقیده نیست (احمد شوقی شاعر مشهور مصری)
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    3 0
    از خبر جدید چه خبر؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    23 2
    برای سلامتی مدافعان میهن مان صلوات
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    9 1
    شکر خدا پیشرفت های خوبی صورت گرفته و ان شاءلله در ابعاد وسیع هم پیگیری بشه و ادامه داشته باشه. فقط جرم فشنگ را اصلاح کنید. کالیبر ۷.۶۲ برای کلاش حدود ۱۶ و برای ژ۳ حدود ۲۴ گرمه و کل اون کوله پشتی با حدود ۵۵۰ فشنگ بعیده بیشتر از ۲۰ کیلو باشه.
  • لولو IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    15 32
    با چارتا تجهیزات داغون میخوان جلو ابرقدرت ها بایستند:) الان اون موتوره میخواد با خشاب تعدادبالا حمله کنه به ناو هواپیمابر با چند ده جنگنده فوق مدرن؟
    • محمد22 IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      12 2
      ناو هواپیما بر 10 دقیقه بعد از شروع جنگ با موشک های بالستیک ضد کشتی به صورت کامل غیر عملیاتی می شن ولی اگه نیرو های پیاده به صورت دزدکی به خاک ما نفوذ کردن برای رسیدن به مناطق صعب العبور و یا دیدبانی و یا سرکشی به سیستم های دیدبانی اپتیکی در شرایط غیر جنگی از موتور استفاده می کنیم! مشکلیه؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      24 2
      از غزه سال 2018 چه خبر؟ از غزه 2014 چه خبر؟ از غزه 2012 و 2008 چه خبر؟ از لبنان 2006 چه خبر؟ دیدیم که این به اصطلاح تجهیزات سطح پایین چگونه ارتش چهارم جهان را به گل نشاند. اگر اسلام گرا نیستید حداقل ملی گرا باشید. سید علی ما دامنه نفوذ ایران را تا سواحل مدیترانه رساند. محمدرضای شما که بحرین را شوهر داد رفت. همانی که می گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم.
    • سید رضا - پاسخ لولو IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      2 0
      آدم از خود بیگانه بزدل ؛ آره آمریکا واقعا لولوئه ! یه قلدری که نوچه هاش ؛ با چاکریم ، مخلصیم ، بزرگش کردن ! الان تو کشور خودش ، هزار جور مشکل داره ! یقین داشته باش که آمریکا اگه می تونست غلطی بکنه ، لحظه ای درنگ نمی کرد ! قوی باش جانم ! نترس ! غیرت داشته باش !!
  • عمر SA ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    18 69
    عیرانی ها دارید خودتان را در دردسر عظیمی می اندازید .
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      16 1
      حیف نون خرف مفت نزن
    • علي QA ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      14 2
      شما وهابي هاي وتكفيرييها وال سعود خودتون رو تو ي درد سر ميندازي لعنت بة ال سعود
    • عثمان IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      7 1
      عربستانی ها شما با ارتباط گیری با صهیونیستهای زمانه خودتون رو ناجور در دردسر قیامتی انداختید
    • نسل سوم IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      11 1
      عیرانی تویی و هفت جد و آبادت ما ایرانی مسلمانیم و شما سعودی ها رو با داداشتون نتانیای عوضی به گور می فرستیم خوشحالیم صداتون دراومده و اومدید کامنت میزارید سوف تحرر یا حجاز
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      14 1
      کاربر عمر! شما الان چهار سال است که در باتلاق یمن گیر کردید و نمی توانید بر اراده فقیرترین ملت عربی پیروز شوید. شما بهتر است به فکر باتلاق یمن باشید و بعد برای دیگران نسخه پیچی کنید. راستی می دونی پاول رئیس سابق دپارتمان امور خارجی دولت فدرال ایالات متحده در مورد شما چی می گفت. می گفت که اگر با ایران درگیر جنگ شوید فرصت نمی کنید که گوشی تلفن را بردارید و از امریکا درخواست کمک کنید. پیشنهاد می کنم یک بار دیگر مستند زیبای شبکه المیادین به نام حافه الحاویه را ببنید شاید کمی عقل تان سرجایش بیاید. گرچه تجربه تاریخی ثابت کرده است که شما همانند اجاد بت پرستان تان نمی فهمید
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      1 0
      یعنی با عکس یه پرچم ما باید فکر کنیم مال اونجاست؟
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      0 0
      خفه بمیر بابا. شماها گونی گونی دلار بردارین ببرین برای نظافت اون افتضاح قتل قاشقچی که بوی تعفنش دنیا رو برداشته
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    20 3
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    12 3
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    13 3
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 10
    یکی به من بگه منظور از دکتردفاعی یعنی چه دکترا دارن؟
    • موبین IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      0 0
      دکترین اصطلاحا (بصورت ساده) به طرح جامعی گفته میشه که بر مبنای سنجش جمیع شرایط، نیازها، ارزشها، امکانات، باورها و ... در حوزه‌ای خاص طراحی میشه. یک دکترین باید لایه‌های مختلف استراتژیک، تاکتیکال و تکنیکال رو پوشش بده. حالا در هر حوزه‌ای دکترین وجود داره مثلا دکترین نظامی، دکترین سلامت دکترین سیاست خارجی و... به همین مناسبت تکنیک و تاکتیک و استراتژی نظامی هم داریم. پ.ن: مطالعه درباره مدیریت استراتژیک و دکترینولوژی.
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    9 0
    توی طراحی جعبه مهمات اصول ارگونومی خیلی مهمه... تو طرح سرباز روس حمایل بند کتف که بار قایم رو داره به بدن منتقل میکنه با پوشش اسفجحی فشار بار رو بهتر تعدیل کرده و خستگی نیرو رو کمتر از حالت تسمه معمولی طرح اولیه این رزمایش ممکن میکنه.
  • صداقت US ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 0
    نوتر فشنگ معمولا در جعبه ای زیر سلاح قرار می گیرد، که تعویض آن بسیار راحت است. با این کوله پشتی بقیه مایحتاج سرباز کجا قرار دارد؟
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    11 23
    این ره که می روید به ترکستان است کافیه یه بار به پشت سرتان نگاه کنید و ببینید چه کرده اید و چه بدست آورده اید و چه از دست داده اید
    • احمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      6 0
      به پشت سر که نگاه می کنیم، می بینیم امثال شما سواد پیدا کردن، مدرسه و دانشگاه می رن، پیتزا و کباب سفارش می دن، کامپیوتر و اینترنت دارن، میان هر مزخرفی که بخوان می گن. کسی هم کاری به کارشون نداره. برو بپرس پدر شما آیا این چیزها رو داشت؟
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 17
    نمایش تاکتیک های پیچیده و چند لایه؟؟؟؟؟ آن هم از سپاه؟؟؟ در فیلمی که از تلویزیون پخش شد آن افرادی که به ساحل حمله می کردند مثل آدم آهنی بودند اینها تاکتیک پیچیده و چند لایه می فهمند؟؟
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    8 5
    دمتون گرم سپاه بسیج ارتش همه سربازان ولایت
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    6 1
    خشاب کوله پشتی خیلی باحال بود
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    8 10
    چقدر خفن... از خنده مردم.
  • میثم IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    9 6
    متاسفانه اصلا کافی نیست حتی نسبت به کشور های همسایه،جلیقه ضد گلوله چرا ندارن؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    2 2
    بقا و تحرک دو عامل مهم در پیروزی است. خشاب 100 کیلویی قبل از دشمن، سرباز را از پا میندازه.
  • صمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    6 0
    تجهیزات انفرادی بچه ها که در عکس ها دیده میشه واقعا گریه آوره .حیف این نیروی انسانی. امیدوارم مسولین قدر این نیروی انسانی رو بدونن
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 5
    برای اون موشک هست,مین هست,اژدر هست,قایق انتحاری هست؛پهپاد هست!ولی برای مغز خلاص شما نمیدوپم چی هست؟!!!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      6 0
      برای مغز شما چظور؟ مغزی که نمی تواند حوادث سال 2006- 2008-2012-2014-2018 را درک کند
  • سیامک IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 18
    بله دیدیم در جنگ سوریه چطور دست اخر از روسیه خواستین نیرو زمینیشو هم بیاره...عکس و گارد گرفتن کار نداره به عمل کار براید...
  • سیامک IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    6 7
    بله دیدیم در جنگ سوریه چطور دست اخر از روسیه خواستین نیرو زمینیشو هم بیاره...عکس و گارد گرفتن کار نداره به عمل کار براید...
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      7 0
      کاربر سیامک! دکترین دفاعی جمهوری فدراسیون روسیه بخش های گوناگونی دارد. یکی از این بخش ها امنیت روسیه است. یکی از مهم ترین بخش های امنیت روسیه شبه جزیره کریمه است. به گفته کاترین کبیر امپراتریس روسیه در قرن هیجدهم میلادی کریمه دروازه امنیت روسیه به شمار می رود. کلید این دروازه در سوریه قرار دارد. لذا هم اتحاد شوروی و هم روسیه پایگاه دریایی خویش را لاذقیه و طرطوس حفظ کردند. در جریان جنگ در سوریه در مدت زمانی اتاق مشترک عملیات در سوریه به این نتیجه رسید که برای مبارزه با تاکتیک های تکفیری ها که از طرف ترک ها- محور ارتجاع عربی و غربیان به شدت پشتیابی می شوند نیازمند پشتیبانی رزمی ارتش روسیه بود لذا روسها دخالت کردند. من تا به حال دخالت زمینی از ارتش روسیه در سوریه ندیدم. روسها از طریق هوا از عمیلیات نظامی اتاق مشترک حمایت می کردند. از طرفی با توجه به حضور روسها در دریای سیاه (کریمه) دریای مدتیرانه (طرطوس و لاذقیه) و دریای شمال (کالین گراد) عملاد ناتو در بخش شرقی اروپا در محاصره نیروهای روسی است.
  • محمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    6 0
    با سلام عدد 174 وزن فشنگ به گرم نیست و کارشناس شما اشتباه کرده است. این عدد وزن مرمی فشنگ هست آن هم به واحد گرین که کوچک تر از گرم است و حدودا معادل 11 گرم می شود و کل وزن فشنگ حدود 22 گرم است که در کل وزن یک کوله 500 عددی از آن حدود 11 کیلو گرم بعلاوه وزن کوله می شود. لطفا بیشتر دقت کنید.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 1
    فشنگ تیربار حدود ۲۰ گرمه ن ۱۷۴ گرم عزیزم
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 1
    هیچ دقت کردید که میان تجهیزات رزمی ایران و تجهیزات رزمی روسیه شباهت های فراوانی وجود دارد. چرا؟ چون هر دو کشور از طرف آمریکایی ها در حال تهدید هستند. پس طبیعی است که همکاری های نظامی میان دو کشور افزایش یابد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 0
    اسن ضفحه خورشیدی به نظر میاد خیلی هم جالب نباشه. چون صفحات خورشیدی بازتاب زیادی دارند و این خلاف اصل اختفا و استتار هست.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 1
    خداوکیلی جم کنین اینارو آبرومون رفت
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    1 3
    خلیج فارس و تنگه هرمز که از روز جمعه توسط ناوگان اتمی آمریکای جهانخوار مجددا اشغال شده است
  • سید رضا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    6 0
    در غزه 2018 ! غزه 2014 ! غزه 2012 ! غزه 2008 ! لبنان 2006 ! دیدیم که این تجهیزات سطح پایین ، چگونه ارتش چهارم جهان را به گل نشاند ! اگر مسلمان نیستید ، حداقل وطن دوست باشید ! انقلاب ما دامنه نفوذ ایران را تا سواحل مدیترانه رساند. شاهنشاه شما ؛ بحرین را شوهر داد ! همانی که می گفت ؛ کوروش آسوده بخواب ، ما بیداریم !!
  • سید رضا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    9 4
    در غزه 2018 ! غزه 2014 ! غزه 2012 ! غزه 2008 ! لبنان 2006 ! دیدیم که این تجهیزات سطح پایین ، چگونه ارتش چهارم جهان را به گل نشاند ! اگر مسلمان نیستید ، حداقل وطن دوست باشید ! انقلاب ما دامنه نفوذ ایران را تا سواحل مدیترانه رساند. شاهنشاه شما ؛ بحرین را شوهر داد ! همانی که می گفت ؛ کوروش آسوده بخواب ، ما بیداریم !!
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    8 3
    با لباس خاکی زدن به آب. تا آخرشو خوندم
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 0
    وقتی کشورهای پیشرفته سالهاست از خشابهای کوله پشتی و شارژ باطری سولار استفاده میکنم چرا میگین ابتکار سپاه.شما باید چرخ رو دوباره اختراع کنین؟
  • لولو IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 1
    ترسیدید نظرمو منتشر کنید؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس