شهید حسن طهرانی مقدم

حین مطالعه­ ی کتاب خداخدا می ­کردم صفحات پایانی «خط مقدم مبارزه» کش بیاید و زود تمام نشود؛ تا بیش از پیش بر ایرانی بودن خودم افتخار کنم و از داشتن هموطنانی چنان دلاور بر خود ببالم.

به گزارش مشرق، تاریخ هر ملتی هویت مردمان آن سرزمین را شکل می­ دهد و چراغ راه آیندگان محسوب می­ شود. برای برخی کشورهایی که به لحاظ قدمت سابقه­ ی کهنی ندارند این تاریخ چنان اهمیت پیدا می­ کند که با بی­ شرمی دست به جعل تاریخ می­ زنند تا به دروغ پیشینه­ ای درخشان برای آیندگان خویش ترسیم کنند. در این میان، برخی کشورها نیز با بی­ اعتنایی به تاریخ پربار کشور خود زمینه­ ی ناکارآمدی و غفلت از یک گذشته­ ی پربار را برای آیندگان خود رقم می­ زنند.

بیشتر بدانیم:

داستان‌های نزدیک درباره «مردی با آرزوهای دوربرد» + عکس

کتاب «خط مقدم» رونمایی می‌شود

کتاب «خط مقدم مبارزه» به قلم شیوا و هنرمندانه­ ی خانم فائضه غفارحدادی یکی از برگ­ های درخشان تاریخ سرزمین ماست. این نویسنده­ ی فهیم توانسته با قلمی هنرمندانه یک واقعه­ ی تاریخی و حماسی لبریز از روح کارآمدی فرزندان دلاور ایران اسلامی را در هشت سال دفاع مقدس با نثری داستانی اما مستند به رشته­ ی تحریر درآورد و برای آیندگان ماندگار کند. نویسنده­ ی کتاب البته توفیق داشته اسناد، مدارک و مجموعه­ ی بسیار مطلوبی از سوابق این موضوع تاریخی را در اختیار داشته باشد که معمولاً چنین گنجینه­ ای از سوی مراکز مرتبط با چنین موضوعاتی به لحاظ وجود اسرار نظامی و امنیتی خیلی کم و به­ ندرت در اختیار اهالی قلم قرار می­ گیرد، که الحق وی قدردان منابع موجود بوده و توانسته با هنرمندی چندین خط داستانی را همزمان جلو ببرد و کتابی جذاب، پر از تعلیق و کشش داستانی، و آمیخته به مسائل نظامی، عاطفی و تاریخی را عرضه کند.

کتاب «خط مقدم مبارزه» روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم، بین سال­های 1363 تا 1365 است. این­که ما در کتاب یادشده همزمان با آکاهی از یک برهه­ ی تاریخی مهم و سرنوشت­ ساز از کارآمدی و تلاش فرزندان غیور این آب و خاک، وقایع زندگی شخصی یک فرمانده­ی جوان و دلاور کشورمان در هشت­ سال دفاع مقدس را هم مرور می­ کنیم بر جذابیت اثر افزوده است.

خانم فائضه غفارحدادی توانسته با دقت و ظرافت چنان فضاسازی خوبی از محیط­ های وقوع ماجرا ارائه دهد که مخاطب، خودش را در آن محیط­ ها حاضر می­ بیند و این هنرمندی بر غنای اثر نگارش شده می­ افزاید.

تلفیق فضای عاطفی با فضای سخت نظامی و جنگی، پس از نشان­ دادن اقتدار، توان­مندی و کارآمدی جمعی از قهرمانان وطن، شاید مهم­ترین ویژگی این کتاب است که صحنه­ هایش بسیار است. این موضوع بویژه در ارتباط با زندگی خصوصی قهرمان اصلی کتاب، با عرضه کردن نامه ­های لبریز از عاطفه و احساس یک زن و شوهر جوان، فضای دلنشینی را به مخاطب ارائه می­ دهد. غیر از این، در سراسر کتاب نیز ما با چنین تلفیق هنرمندانه ­ای مواجه هستیم. به ­عنوان مثال نویسنده­ ی اثر در صفحه­ی 47 این کتاب ارزشمند با هنرمندی از نحوه ­ی تشویق افسران سوریه ­ای در سالن غذاخوری پادگان نظامی آن کشور نهایت استفاده را کرده تا نشان دهد شخصیت و قهرمان اصلی ماجرا یعنی حسن طهرانی مقدم طرفدار یکی از تیم­ های فوتبال کشورمان است.      

مطالعه­ ی این اثر ارزشمند چنان غرور و عزتی به مخاطب عرضه می­ کند که وی ناخودآگاه آرزو می ­کند کاش در آن مقطع حضور داشت و می­ توانست در جمع قهرمانان آن حماسه ­ی عظیم یعنی راه ­اندازی یگان موشکی کشور در اوج جنگ تحمیلی در حد یک سرباز نگهبان به آنان کمک می ­کرد. این آرزو حداقل برای راقم این سطور در حد یک حسرت عمیق به جا مانده است، تا جایی که حین مطالعه­ ی کتاب خداخدا می ­کردم صفحات پایانی «خط مقدم مبارزه» کش بیاید و زود تمام نشود؛ تا بیش از پیش بر ایرانی بودن خودم افتخار کنم و از داشتن هموطنانی چنان دلاور بر خود ببالم. من این کتاب. 590 صفحه ­ای را چند روز پی در پی خواندم و لذت بردم تا تمام شد. جذابیت کتاب به گونه ­ای بود که به قول کتاب­خوانان حرفه­ ای نمی­ شد آن را زمین گذاشت.

شایان ذکر است که تأکید کنم حین مطالعه­ ی این اثر گران­قدر  تا الان و تا همیشه، این افسوس بر جانم باقی خواهد ماند که کاش مسئولین فعلی دولتی در ماجرای برجام قبل از انجام هرگونه مذاکره، این کتاب ارزشمند را مطالعه می­ کردند و با چگونگی توکل و اقتدار فرزندان ایران اسلامی آشنا می ­شدند تا شاهد فضاحت فعلی در زمینه­ ی سیاست خارجی نباشیم، هر چند که دل خوش داریم با درایت رهبری فرزانه از این پیچ تاریخی نیز عبور کرده و ننگ به­ جا مانده از بی تدبیری مذاکره کنندگان برجام را پشت سر خواهیم گذاشت.

در خاتمه آرزو می ­کنم متصدیان فرهنگی، نظامی و علمی مرتبط با موضوع در کشورمان با عنایت ویژه به این اثر ارزشمند تمهیداتی بیندیشند به­ عنوان سندی از عزت، اقتدار، خودباوری، ایمان، مجاهدت، تلاش، اعتماد به ایران و ایرانی و از همه مهم­تر اعتماد و اعتنا نکردن به دول خارجی در موضوعات مهم و حساس کشور، این کتاب در مدارس و دانش­گاه­ های کشور تدریس شود و نسل­های بعدی  و مدیران و متخصصان آینده ­ی کشورمان ضمن آشنایی با سندی از اقتدار پیشینیان خود، با عزمی جزم بدون دل­بستگی به بیگانه، به ساختن و آباد کردن کشور بپردازند ان­ شاالله.   * امیرحسین انبارداران

چاپ جدید این کتاب از سوی انتشارات شهید کاظمی تا چند روز دیگر وارد بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس