کد خبر 921577
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
تحریم

علی‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها اثری بر مبادلات مربوط به مواد غذایی ندارند، منابع آگاه گفته‌اند شرکت‌های مواد غذایی در نتیجه این تحریم‌ها در حال لغو قرارداد با طرف‌های ایرانی هستنند.

به گزارش مشرق، بر خلاف ادعاهای مقام‌های آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های این کشور بخش کشاورزی و مواد غذایی را هدف قرار می‌دهد منابع خبری جمعه گفته‌اند شرکت‌های «کارگیل»، «بانج» و سایر شرکت‌های مواد غذایی به دلیل این تحریم‌ها قراردادهای خود با طرف‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داده لغو این قراردادها به این دلیل صورت می‌گیرد که تحریم‌های جدید آمریکا نظام بانکی مورد نیاز برای مبادلات مالی مرتبط با این قراردادها را مختل کرده است. 

دولت آمریکا ادعا می‌کند مواد غذایی، اقلام دارویی و سایر کالاهای انسانی از تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام بازاعمال شده‌اند معاف هستند.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: تحریم فرصتی برای تقویت روابط با ایران است

سه کشوری که می‌توانند کمر تحریم‌ها را بشکنند

چرا در محصولات تراریخته تحریم نیستیم؟

اما این تحریم‌ها عملاً موجب شده‌اند بانک‌های بین‌المللی از انجام تمامی تراکنش‌های مربوط به مبادلات ایران، از جمله مبادله کالاهای انسانی خودداری کنند.

یک منبع اروپایی که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود گفته است: «این بار هیچ شانسی وجود ندارد که با استفاده از مکانیسم‌های موجود پرداختی انجام شود و بسیاری از تاجران بین‌المللی در حال حاضر قادر به تجارت نیستند.»

منابع مطلع به رویترز گفته‌اند شرکت‌های آمریکایی کارگیل و بانج و شرکت سنگاپوری «اولام» جزو شرکت‌هایی هستند که قادر به انجام تعهداتشان در زمینه صادرات گندم، ذرت، شکر خام و کالاهای دیگر با ایران نبوده‌اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس