اردوغان: توضیحات ریاض در مورد قتل خاشقجی قانع کننده نیست

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کسی نباید از آنکارا انتظار تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران را داشته باشد، تاکید کرد که تهدید تحریم‌ها را به فرصت بهبود هرچه بیشتر روابط تجاری دوجانبه تبدیل می‌کنند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه پنجشنبه در جمع انجمن تجاری ایران-ترکیه گفت که تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند به روابط تهران و آنکارا صدمه بزنند.

اردوغان در این نشست با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند مانع روابط تجاری دو کشور شود، توضیح داد: «ما باید مانع آن شویم که تصمیم آمریکا برای احیا تحریم‌ها علیه ایران، مانع رسیدن دو کشور به اهدافشان شود».

بیشتر بخوانید:

اقدام آمریکا علیه ایران تروریستی است/ ادامه همکاری ایران و ترکیه در موضوع سوریه

دیدار خصوصی روسای جمهور ایران و ترکیه

استقبال رسمی رئیس جمهور ترکیه از روحانی

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی ضمن تاکید بر اینکه ترکیه آماده است سهم خود را در رسیدن به سطح دلخواه روابط دوجانبه با ایران انجام دهد، افزود: «کسی نباید از ما انتظار داشته باشد که به‌دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران پایان دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه دلیلی ندارد آنکارا از تحریم‌های یک کشور دیگر علیه همسایه و شریک خود یعنی تهران تبعیت کند، خاطر نشان کرد که قویا معتقد است که می‌توانند تهدید تحریم‌ها را به  فرصتی برای دو کشور جهت بهبود روابط دوجانبه تبدیل کنند.

اردوغان ضمن بیان اینکه سفر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران به این ترکیه، نقطه عطفی در مذاکرات برای گسترش توافقات تجاری ممتاز بین دو کشور است، از تمایل دو طرف برای افزایش سطح معاملات دوجانبه به 30 میلیارد دلار خبر داد.

وی با بیان اینکه بار تامین امنیت منطقه به دوش ترکیه و ایران افتاده است، تاکید کرد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که امنیت منطقه‌ای حفظ شود تا از توسعه امنیت اقتصادی خود نیز خاطر جمع باشیم».

روحانی روز چهارشنبه به دعوت اردوغان برای تشکیل پنجمین دور از نشست شورای راهبردی دو کشور به آنکارا سفر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا اما اردیبهشت ماه امسال با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای» و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر در بازه 90 روزه (14 مرداد) تا 180 روزه (14 آبان) علیه ایران باز خواهند گشت.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    5 1
    زمتن جنگ تحمیلی امریکا و اروپا و شوروی و کشورهای عربی و چند متحد اسیایی و افریقایی امریکا نتوانستند مانع نزدیکی ترکیه به ایران شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس