کد خبر 921470
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
ترامپ نمایه

فرمان عجیب و ناگهانی ترامپ دال بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان را چگونه باید توضیح داد؟

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی در کانال تلگرامی خود نوشت: ساعت ۹:۲۹ صبح چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷/ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ ترامپ با توئیت خود از صدور فرمانی غیرقابل‌پیش‌بینی و عجیب، دال بر خروج کامل و سریع نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، خبر داد. او در توئیت ساعت ۶:۴۲ صبح پنج‌شنبه، ۲۰ دسامبر بار دیگر بر این امر تأکید کرد و نوشت:

«خروج از سوریه چیز عجیبی نیست. من سال‌ها برای آن کمپین کرده‌ام و شش ماه پیش علناً خواستار آن شدم. روسیه، ایران، سوریه و دیگران دشمنان محلی داعش‌اند. ما [در سوریه] کار آن‌ها را می‌کنیم. وقت آن است که به خانه بازگردیم و آن را بازسازی کنیم.»

فرمان ترامپ جنجالی بزرگ در محافل سیاسی آمریکا پدید آورد و مخالفت بسیاری را، از هر دو حزب، برانگیخت. بعدازظهر پنج‌شنبه، جیمز متیس، وزیر دفاع، در ملاقات با ترامپ، شخصاً استعفانامه خود را تقدیم کرد. اندکی بعد برنامه ترامپ برای خروج حدود نیمی از نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان (حدود هفت هزار نفر) اعلام شد.

در واکنش به این رفتار ترامپ بلافاصله در محافل سیاسی ایران فرضیه‌ای مطرح شد که گویا ترامپ، در ادامه سیاست‌ منطقه‌ای پیشین، که بهمراه اسرائیل و اتحادیه سعودی- امارات و شرکا، به تحریکات علیه ایران مشغول بود، اینک در حال خارج کردن نیروهایش از منطقه آسیب‌پذیر سوریه است تا به اقدامی شدیدتر، مثلاً نظامی، علیه ایران دست زند.

این فرضیه مردود است. وضع امروز منطقه مانند دیروز نیست و آن آرایش نیروها اکنون پابرجا نیست. پس از جنجال قتل خاشچقی و رسوایی بن‌سلمان، و بیانیه‌های سنای آمریکا در این باره و تیره شدن رابطه دولتمردان آمریکایی با سعودی، در آرایش منطقه‌ای پیشین تغییرات جدی رخ داده است.

اگر فرمان ترامپ مقدمه تشدید عملیات خصمانه علیه ایران بود، باید خشنودی نتانیاهو و حامیانش را، بویژه جان بولتون و تیم امنیت ملی ترامپ، شاهد می‌بودیم که چنین نیست. واکنش‌ها، از جمله واکنش‌های تند «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها»، که از بدنام‌ترین لابی‌های ضد ایرانی اسرائیل در واشنگتن است، عصبانیت شدید ایشان را نشان می‌دهد. بنیاد فوق در تیتر اصلی وبسایت خود فرمان ترامپ را «بزرگ‌ترین دستاورد برای ایران» خوانده و تبلیغات شدید را علیه آن آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: وزیر دفاع آمریکا از کابینه می رود

سناتور آمریکایی: خروج نظامیان ما از سوریه هدیه بزرگی به ایران است

تشکر ترامپ از اقدام ضد ایرانی آلبانی

متیس در استعفانامه دو صفحه‌ای خود خطاب به ترامپ نوشت: «ما نمی‌توانیم از منافع خود حفاظت کنیم یا نقش مؤثری ایفا کنیم بدون اینکه اتحاد مستحکم خود را با متحدان‌مان حفظ کنیم و به آنان احترام بگذاریم.» به گمانم، منظور از این «متحدان‌» بطور عمده اسرائیل است نه حتی بریتانیا، که از خروج آمریکا از سوریه ناراضی است، و نه متحدانی همچون سعودی که امروزه به شدت ‌بی‌اعتبار شده‌اند.

این گیجی و نارضایتی را در گزارش باراک راوید، روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی، در وبسایت اکسیوس (۸ بعدازظهر پنج‌شنبه، ۲۰ دسامبر به وقت اسرائیل) می‌توان دید. گزارش راوید به پروپاگاندای مبلغین غیررسمی دولتی شبیه است که در موضع ضعف قرار دارد ولی می‌خواهد خود را قدرقدرت بنمایاند. به ادعای راوید، گویا پوتین به نتانیاهو پیشنهاد کرده که، در ازای میانجی‌گری اسرائیل در روابط روسیه و آمریکا و نیز رفع تحریم‌های ایران، نیروهای نظامی آمریکا و ایران از سوریه خارج شوند تا دست اسرائیل در سوریه بازتر شود. ولی نتانیاهو این پیشنهاد را نپذیرفته زیرا برایش «خنثی کردن برنامه اتمی ایران بیش از هر چیز اهمیت دارد.» گزارش راوید اینگونه القا می‌کند که، اکنون که آمریکا چنین ناگهانی از سوریه خارج می‌شود، لابد این توافق پذیرفته شده. توجه کنیم که خروج نیروهای نظامی آمریکا منحصر به سوریه نیست و عصر پنج‌شنبه خروج حدود نیمی از نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان اعلام شده است.

برخی تحلیل‌گران انگلیسی و آمریکایی فرمان ترامپ را به توافق پنهان با ترکیه منتسب کردند در پی تهدید حمله نظامی ترکیه به منطقه کردنشین سوریه،‌ و نیز تهدید خرید سامانه دفاعی اس. ۴۰۰ از روسیه به جای سامانه آمریکایی پاتریوت؛ بویژه که اندکی پس از صدور فرمان ترامپ فروش ۳٫۵ میلیارد دلار سامانه پاتریوت به ترکیه اعلام شد. از دید این تحلیل‌گران، فرمان ترامپ چراغ سبزی است به اردوغان برای عملیات نظامی علیه کردهای سوریه، که احتمال درگیری نیروهای ترکیه با نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه کردنشین سوریه را منتفی می‌کند.

این تحلیل می‌تواند پذیرفتنی باشد ولی آیا انگیزه ترامپ از صدور فرمانی چنین جنجالی، که بخش مهمی از اعضای دولتش و سناتورها، حتی از حزب جمهوری‌خواه، را علیه او تحریک کرده، فقط همین بود؟ تأکید می‌کنم که روز بعد خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان نیز منتشر شد که نمی‌تواند به توافق پنهان با روسیه یا ترکیه ربط داشته باشد. این امر ثابت می‌کند که چرخشی جدی در سیاست ترامپ پدید آمده که باید دلایل مهم دیگر برای آن جستجو کرد.

البته که رفتار ترامپ پیش‌بینی‌ناپذیر است. ولی گمان می‌کنم عامل اصلی این چرخش پرهیاهوی ترامپ در آستانه تعطیلات کریسمس و شروع کار کنگره جدید (از ۳ ژانویه ۲۰۱۹) هوشمندی او در شناخت بحران قریب‌الوقوعی است که در دو بُعد «بحران مالی» و «بحران کنگره» در انتظارش است. پیشتر (۲۲ آذر/ ۱۳ دسامبر) نوشتم:

[محکومیت بن‌سلمان بعنوان مسئول قتل خاشچقی در سنای آمریکا] «نشان می‌دهد که با آغاز کار ۱۱۶مین دوره کنگره (از ۳ ژانویه ۲۰۱۹)، که کنترل مجلس نمایندگان آن در دست حزب دمکرات است، وضع ترامپ به شدت وخیم خواهد شد. بیاد داشته باشیم که پرونده تحقیقات رابرت مولر درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در راه است.

باید نگرانی‌های ناشی از وضع مبهم بازار بورس آمریکا را نیز افزود... اگر چنین شود، "دوره طلایی"، که از نیمه دوم سال ۲۰۰۹، سال نخست دولت اوباما، آغاز شد و در دو سال اولیه دولت ترامپ ادامه یافت، به پایان می‌رسد. چنین وضعی بر سیاست خارجی آمریکا تأثیرات جدی خواهد داشت.»

گمان می‌کنم ترامپ برای حفاظت از خود در برابر تهاجم کنگره و پرونده قضایی رابرت مولر، و مواجهه با بحران احتمالی مالی، هیچ راهی متصور نیست بجز توسل به پوپولیسم از طریق چرخش ناگهانی و بازگشت به شعارهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ که از جمله پایان دادن به حضور نظامی در خارج «با پول آمریکائیان و به سود دیگران» را به رأی‌دهندگان آمریکایی وعده داده بود. این همان نکته‌ای است که ترامپ در توئیت ساعت ۶:۴۲ صبح ۲۰ دسامبر خود بر آن تأکید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    87 36
    تهش هیچی واسه ما نیست.
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      2 20
      این قضیه شبیه زمان خروج آمریکایی‌ها از عراق است. بعد از خروج آمریکاییها از عراق همه چیز آرام به نظر می‌رسید که ناگهان بعد از مدتی داعش ظاهر شد و شروع به حمله گسترده نمود و آن فاجعه را آفرید. در حال حاضر که لشکر داعشیان با حمایت ترکیه در مرزهای سوریه قرار دارند و از سویی دیگر در افغانستان چند سالی به ظاهر آرامشی دیده شده است آمریکاییها از آنجا نیز خارج شده اند و این احتمال دارد که این‌بار داعش از دو جهت بخواهد ایران را تحت حمله خود قرار دهد. حال یا داعش یا یک نیروی جدید دیگر که باعث فشار بر ایران خواهد شد. چون در این روزها که تحریم‌ها به حداکثر فشار خود رسیده است بعید به نظر می‌رسد که آمریکا اطراف ایران یا مقابل ایران در سوریه را بدون دلیل از نیروهای خود تخلیه نماید. امیدوارم که مانور امروز نیروهای سپاه که تهاجمی نیز می‌باشد نه دفاعی به نوعی به آنها بفهماند که نباید مرتکب اشتباهی دیگر بشوند. آنها وعده 97 را داده بودند ولی آقا فرمودند که نقشه آنها برای اجرا در سال 98 است. امیدوارم که به زودی رسوایی منافقین و نفوذی‌های داخلی و ذلت دشمنان خارجی خود راببینیم. نصر من الله و فتح قریب
  • DE ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    41 34
    تحلیل عوامانه ای است
    • روزبه IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      24 10
      چون قرار نیست شکست امریکایی ها رو قبول کنید دلیل عوامانه بودن تحلیل نیست،یا شاید از نظر جنابعالی بقیه عوام الناس هستن و شما خواص الناس
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      25 48
      کدوم شکست؟ 5 سال خاک سوریه دستش بود یه دونه فشنگ سمتشون نتونستید بزنید.شکست از چی؟ از این به بعد کارتون زاره دیگه ارتش امریکا هم نیست جلوی وحشی های خاورمیانه بایسته
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      24 4
      فشنگ ؟ آمریکاییهای که توی رقه بدرک واصل شدند فراموش کردید ؟ اصلا شکست یعنی کشته شدن آمریکاییها یا شکست سیاست از بین بردن اسد به عنوان عضو مهمی از مقاومت ؟ اون وحشیها به اعتراف خود ترامپ و رقیبش که جمعا رای آمریکاییها و دولتشون رو نشون میده ، ساخته و‌ پرداخته کی بودند ؟ الآن وضعیت اون وحشیها چگونه است ؟
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    16 1
    البته این بستگی دارد به عکس العمل کنگره در مقابل ترامپ که ایا معامله ای صورت خواهد گرفت یا نه ؟ با توجه برفصت 100 روزه ترامپ برای خروج از سوریه باید کمی صبر کرد اگر چه باید روزی امریکا از منطقه خارج شود
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    43 93
    به نظر من تا وقتیکه ما حزب الله لبنان رو داریم آمریکا جرات حمله به ایران رو نداره. ضمن اینکه به اون میتونیم حضور نیروهای مقاومت در جنوب سوریه و عراق و یمن رو هم اضافه کرد.اونها از همه راهها نامید شدند و تنها راهی دو که دنبال میکنن فشار از درون هستند که دارن توسط نفوذی هاشون با اعمال سیاستهای بسیار غلط اقتصادی و سیاسی پیگیری میکنن
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      19 3
      تا وقتی که خدا داریم هیچ جن و‌ انسی ...
    • DE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      6 5
      امریکا به لطف ایرانه که داره اسلحه میفروشه به اعراب و اقتصادشو میچرخونه پس محاله به ایران حمله کنه
    • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      1 0
      اشتباه نشه ما حزب الله لبنان رو نداریم حزب الله لبنان ما رو داره
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    16 1
    این یکی از از انگیزه هاشه ولی منافاتی نداره با اینکه چندتا انگیزه ی دیگه هم داشته باشه
  • تلاش IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    22 5
    قبلا گفته بود که از سوریه و افغانستان خارج میشه این الان کجاش ناگهانی بود؟!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    11 9
    خیلی خودتو خسته کردی، اما همون سناریو اقدام نظامی علیه ایران یا لبنان محتمل تره.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      11 10
      اقدام نظامی ؟! اصلا جراتش رو ... ؟ اون وقتی که مدام روی میز روی میز می کردند چه غلطی تونستند بکنند که حالا ... ؟
  • ناشناس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    19 18
    پیش بسوی بلبشو و بربریت تمام در جنگل خاورمیانه و افزایش فروش سلاحهای امریکایی
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      7 3
      بر عکس خاورمیانه رو به آرامش خواهد رفت. بعد از رفتن آمریکایی ها متلاشی شدن عربستان و به دریا ریخته شدن اسرائیل خیلی راحت تر از گذشته اتفاق خواهد افتاد و خاورمیانه با خلاصی از این جرثومه ها رو به ثبات و پیشرفت خواهد رفت
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    30 3
    با وجود دولتمردان بی شرف چپ و راست ترامپ فهمیده هیچ نیازی به خصومت با ما نداره.... اینا خودشون دخل ملت رو در میارن..
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      5 2
      احسنت
    • ایرانی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      0 0
      آفرین
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    9 6
    من به جنگ قرقیسیا فکر میکنم.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      3 8
      بجز اصل ظهور ما بقی علایم امکان بداء در بارش محال نیست
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    7 10
    خروج نظامیان امریکا از منطقه درقبال مذاکره ایران با اونا.این دلیل خروج هست.بشین ومنتظرباش.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      6 6
      به به ! مذاکره با که ؟ مگه شما ثبات شخصیتی طرف رو‌ سراغ داری ؟ مذاکره بعد پیمان بعد نقض بعد دوباره مذاکره بعد پیمان بعد نقض .... ! کدام مغزی ... ؟
  • دکتر سید IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    15 16
    سلام ،مرگ بر ترامپت !آمریکا هچ غلطی نمی تواند بکند! امام خمینی!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    10 0
    آمریکا وقتی می بینه اوضاع سوریه بر وفق مرادش پیش نمی ره ، افغانستان هم طالبان داره .... پاکستان هم گوش به حرفش ... متحدان عربش هم در مخمصه سخت اعتبار سیاسی و حقوق بشری و ... یمن هم انصار الله اعتبار بین المللی پیدا ... به چه امیدی ... ؟
  • رامين IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    6 1
    يك ايراني انقلابي فقط شكست امريكا رو در سوريه و افغانستان ميبينه،، تحليلي وجود نداره،، سوريه در حال حمله است، و امريكا راهي جز فرار نداشت، حالا فقط به ملت خودش ميگه امريكا دايش شكست داد،،يكي دو ماه زودتر از مدافعان حرم،،،
  • نصیر IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    1 9
    90 درصد به خاطر برنامه صفر شدن صادرات نفت ایران در سال آینده و احتمال واکنش منطقه ای ایران دارن میرن
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    0 0
    خوبه اگه آخرالزمانی تحلیل کنیم، جنگ وسیع کردا و ترکیه در راهه حمله اسراییل و اشغال غزه بعدشه و..
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    4 0
    برگ بدون اجازه او بر زمین نمی افتد اگر او بخواهد به آنی با زائل نمودن عقل ستمکاران آنها را به دست خودشان از بین خواهد برد...
  • دانشجوی تاریخ IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    0 0
    در بررسی تاریخ مشخص می شود که امریکایی ها یک بار دیگر این روش را انجام داده اند: جنگ ویتنام. نیکسون جمهوریخواه با شعار پایان جنگ ویتنام به قدرت رسید. پس این روش مسوبق به سابقه است. خصوصا این که عامل اصلی آن قدرت سخت جمهوری دمکراتیک ویتنام (شمالی) و جنبش ازادیبخش ویتنام جنوبی (ویت کنگ) بوده است. البته در کنار آن باید به تغییر روابط میان دو قطب بزرگ جهان کمونیسم یعنی جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز توجه شود. شاید هم امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که ثبیت دولت قانونی دکتر بشار اسد عملا به اتمام رسیده است و آنها نمی توانند کاری انجام دهند. لذا تصمیم گرفته اند که منطقه را ترک کنند. ولی یک مورد مهم در این جا وجود دارد و آن این که نیروهای رزمی امریکا منطقه را ترک نمی کنند بلکه از شرق فرات به شرق دجله رفتند و در اقلیم کردستان مستقر شدند. این یک کمی نگران کننده است.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    0 0
    با حمله ترکیه به سوریه افراط گرایان اسلتمی که از صفوف داعش به ارتش ازاد بیوستن دوباره قدرت میگیرن با بشیبانی خلیفه اردوغان قدرت میگیرن قدرت اسد و به چالش میکشن طالبان و داعش افراطی افغانستان و تصرف میکنن و جنگ تمام عیار فروش میلیاردی اسلحه برای امریکا نابودی کل منطقه جنگ فرسایشی در باتلاق سوریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس